Oppo 105 vs. Primare BD 32, og andre...

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.885
Antall liker
4.079
Torget vurderinger
96
Jeg vurderer en 105D.
Noen som har edruelige meninger om hvor god denne egentlig er? F.eks. i forhold til en Primare BD 32, som jeg har i dag. Og jeg tenker kun på lyden. Og gjerne i surround, analogt ut fra spillerne. Mange reviews og meninger om 105 der ute. Noen sier den er litt kjølig i lyden, andre sier den heller mot det varme. Jeg hadde en bdp 95 tidligere, og jeg følte at BD 32 var noen strå vassere, men enorme forskjeller er det definitivt ikke.
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
866
Antall liker
456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Til Oppo får du jo oppgraderinger, så den burde vel bli bedre enn din Primare. Spørsmålet er jo heller om du er villig til å betale for oppgradering av den, om du ikke finner en som er oppgradert allerede. Det eksisterer vel flere typer oppgradering.

OPPOMOD
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.373
Antall liker
2.294
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Til Oppo får du jo oppgraderinger, så den burde vel bli bedre enn din Primare. Spørsmålet er jo heller om du er villig til å betale for oppgradering av den, om du ikke finner en som er oppgradert allerede. Det eksisterer vel flere typer oppgradering.

OPPOMOD
Mitt argument er at disse "oppgraderingene" ikke gir noe hørbar gevinst, Oppo 105 og 205 leverer veldig bra på analog ut standard. Uten at jeg har sjekket målinger fra en modifisert Oppo, men dette blir etter mitt syn penger ut av vinduet siden man forbedrer noe som er mer enn godt nok fra fabrikken. Skal ikke legge meg borti hva folk bruker penger på, men det er noe med å heller bruke pengene på ting man hører (f.eks høyttalere).
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.885
Antall liker
4.079
Torget vurderinger
96
Mitt argument er at disse "oppgraderingene" ikke gir noe hørbar gevinst, Oppo 105 og 205 leverer veldig bra på analog ut standard. Uten at jeg har sjekket målinger fra en modifisert Oppo, men dette blir etter mitt syn penger ut av vinduet siden man forbedrer noe som er mer enn godt nok fra fabrikken. Skal ikke legge meg borti hva folk bruker penger på, men det er noe med å heller bruke pengene på ting man hører (f.eks høyttalere).
Enig. Mitt inntrykk er at disse modifikasjonene er gjort helt random, med null kjennskap til hva Oppos ingeniører har tenkt.
 
  • Love
Reaksjoner: TGB

Multikanal

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
1.528
Antall liker
981
Sted
Nordfjordeid
Torget vurderinger
1
Er ikke Primare BD 32 en kraftig oppgradert Oppo BDP 93?. Spesielt analog delen, men også bilde delen er kraftig oppgradert hvilket gjenspeiles i prisen. ;) Jeg har en Oppo 105D som jeg er godt fornøyd med, men spiller nå kun med HDMI ut til receiver for Atmos lyd.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.885
Antall liker
4.079
Torget vurderinger
96
Er ikke Primare BD 32 en kraftig oppgradert Oppo BDP 93?. Spesielt analog delen, men også bilde delen er kraftig oppgradert hvilket gjenspeiles i prisen. ;) Jeg har en Oppo 105D som jeg er godt fornøyd med, men spiller nå kun med HDMI ut til receiver for Atmos lyd.
Jo, BDP 93/95 basert. Men det meste er Primare sitt design ja. Og jeg er veldig fornøyd med lyden fra den. Jeg er litt gammeldags og bruker kun de analoge utgangene.
Grunnen til at jeg snuser på 105 er bl.a. at den har 3 usb innganger, kan "jailbreakes" og viktigst: den kan forsinke lyden med opp til 100 ms. Gull verdt når jeg gjør prosessering i spiller. Grunnen til at sistnevnte funker meget fint er at jeg kun har 5.1 og Oppo/Primare har faktisk en habil avstandsjustering av høyttalerne som treffer meget bra hos meg. Litt på siden der..
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
866
Antall liker
456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
@TGB Min BDP-95 har også veldig god lyd ut fra analoge utganger, det er vel det som utgjør mye av forskjellen mellom 93 og 95. Selv har jeg aldri vurdert oppgradering av den, som du nevner, andre «kilder» er viktigere for lyden, spesielt høyttalere.

@Polka Jeg vil tro at de fleste spillere fra Oppo som er solgt i Norge er «jailbreaket», ihvertfall de som var solgt av Nobleman.

Oppo har god lyd fra analoge utganger, jeg brukte de selv for 10 år siden da jeg brukte min Parasound P7.
Om din Primare har enda bedre lyd, så skjønner jeg godt at du vil bruke analog lyd, siden du ikke har hjemmekino med HDMI.

Dessverre er 105 sjelden å se på bruktmarkedet, men det er nok bare å legge inn søk med varsel på Finn.no, så får du varsel.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.373
Antall liker
2.294
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Ser 105 faktisk finnes på bruktmarkedet akkurat nå (kjenner ikke selger så kan ikke si noe om dette er et godt kjøp, virker noe høyt priset - men disse Oppo spillerene blir jo bare dyrere og dyrere for hvert år).

Edit:
Glem konklusjon om høy pris - de koster MYE mer i utlandet.
 
Topp Bunn