Digitale avspillere Oppo bdp-103 for dyr i Norge

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.653
Torget vurderinger
49
Hvorfor koster denne dobbelt så mye i Norge som i USA(499USD=3000Kr) og 25% dyrere enn i England(499GBP=4700Kr)
Går utifra pris på 5895kr oppgitt hos Nobleman prisen hos Soundgarden er 6895,- sonefri, som sikkert gjøres på 2min .

E.P

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.12.2004
Antall liker
55
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
10
Hva med 25% moms pluss frakt i tillegg til prisene du oppgir ???

Petterone

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2010
Antall liker
736
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
4
nja de blir jo ikke importert til utsalgs priser da,prisene i US og GB er innkludert i disse landene,dette må du da trekke fra,ingen grunn til att de skal koste mer i Norge IMO

Dette gjelder det meste innen elektronikk

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.258
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Man kan importere Oppo 103 fra statene med moms, frakt og alt for 4300.- har gjort det selv. Prisen er Norge gjenspeiler vel hva Ola dunk er villig til å betale...

hifi4everdude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.12.2004
Antall liker
86
Torget vurderinger
8
Man kan importere Oppo 103 fra statene med moms, frakt og alt for 4300.- har gjort det selv. Prisen er Norge gjenspeiler vel hva Ola dunk er villig til å betale...
Om de nye er like (U)driftsikker som min BDP-83 hadde jeg gladelig betalt 1500,- mere for å fått norske garantier og reklamasjon rett. Min har vært 2 ganger på service.

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Antall liker
251
Torget vurderinger
16
Det er typisk at noen produkter blir fryktelig dyre i Norge. Heldigvis finnes det alternativer som Cambridge 752BD. Der er prisen ikke høyere enn i USA eller England. Den virker også veldig solid. Uten å ha hatt Oppo har jeg også hørt at kvaliteten ikke er helt på topp.

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.653
Torget vurderinger
49
Cambridge ser veldig bra ut , er det noen andre alternativer , noen som spiller Sacd ?

E.P

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.12.2004
Antall liker
55
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
10
Alt, bolig, klær mat er rimeligere i andre land. LØNNA ER IKKE NORSK HELLER!!!!
Hva skal importører leve av???

G

Gjestemedlem

Gjest
Alt, bolig, klær mat er rimeligere i andre land. LØNNA ER IKKE NORSK HELLER!!!!
Hva skal importører leve av
Hvorfor i all verden skal folk se på importører som tiggende sigøynere man må brødfø? Enten tilbyr de et produkt eller en totalpakke som folk vil ha eller så får de finne seg noe annet å gjøre.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.405
Torget vurderinger
12
Dere tjener for godt karer. Og krever for mye. Kjøp lokalt til gjeldende pris eller gi f. Men garanti er vel greit? Eller?

• Liker
Reaksjoner: TOH

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.371
Torget vurderinger
34
Hvis alle skal kjøpe hifien sin via nett fra utlandet, vil det ikke bli en eneste hifibutikk igjen i Norge, med de svekkede muligheter det vil gi for å se og høre produktet før man kjøper.

At ting er dyrere enn i Norge skyldes vårt generelle kostnadsnivå, og gode garantier.

Det er ikke overalt her i verden man har fem års reklamasjonsrett gjennom kjøpsloven.

Roy

N

nb

Gjest
Garanti er sterkt oppskrytt spør du meg. Ting klikker som regel ikke og det er i lengden nok betydelig billigere å være selvassurandør. Om målet er bruke minst mulig penger i alle fall.

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.642
Torget vurderinger
1
Å se og tafse på produktene er det bare de i og rundt de store byene forunt. 80% av stereoutstyret jeg har, eller har hatt, er blitt bestilt på nettet, resterende 20% så har jeg bestemt meg før jeg ankom butikken og sa at jeg skulle ha det og det. For meg er det likegyldig om nettbutikken er i norge eller i lanktvekkistan. Garanti og reklamasjonsrett er som nevnt over oppskrytt og noe jeg aldri har hatt bruk for.

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
Norge er et høykostland og det gjenspeiler seg naturligvis i prisene, men at endel tar seg godt betalt er jo ikke noe nytt

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.636
Torget vurderinger
23
Alle dere sytpeiser :) - prøv å drive et eget firma, og særlig i en nisje som hifi, som attpåtil nærmest er ferskvare. Hva tror dere det koster? Hmm..??

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.596
Sted
Stavanger
Å se og tafse på produktene er det bare de i og rundt de store byene forunt. 80% av stereoutstyret jeg har, eller har hatt, er blitt bestilt på nettet, resterende 20% så har jeg bestemt meg før jeg ankom butikken og sa at jeg skulle ha det og det. For meg er det likegyldig om nettbutikken er i norge eller i lanktvekkistan. Garanti og reklamasjonsrett er som nevnt over oppskrytt og noe jeg aldri har hatt bruk for.
Alle dere sytpeiser :) - prøv å drive et eget firma, og særlig i en nisje som hifi, som attpåtil nærmest er ferskvare. Hva tror dere det koster? Hmm..??
Jeg har en kompis som driver import av noen billige (og bra) høyttalerkabler på si.
Han forteller om folk som kommer hjem til ham for å kjøpe ht kabler fra rull til et par hundre kroner for 10-15m ferdig terminert, hvorpå de sutrer for at de ikke bli profft innpakket. Da har de altså brukt timevis/dagevis på nettet, tatt seg turen, innlatt seg på dyptgående samtaler og så returnert uten å kjøpe. Han er glad for for at det er en bigeskjeft, for å si det slik.
Han er musikkinteressert men ikke utpreget audiofil. Han sier audiofile er en egen rase med selvsentrerte folk uten særlig vide horisonter og urealistiske forventninger. Han har sikkert litt rett ;)

G

Gjestemedlem

Gjest
En importør er ofte, dog ikke alltid, kun å regne som en mann som har tusket seg til en posisjon som privat skatteinnkrever som stikker en avgift i egen lomme for at du skal få lov til å kjøpe et produkt som du ellers like gjerne kunne importert selv. Den jobben krever ikke mer enn å kunne trekke et visakort samt stave navnet og adressen sin riktig.

Garanti i denne sammenheng er ikke annet enn en skamdyr tvungen forsikring.

hifi4everdude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.12.2004
Antall liker
86
Torget vurderinger
8
En importør er ofte, dog ikke alltid, kun å regne som en mann som har tusket seg til en posisjon som privat skatteinnkrever som stikker en avgift i egen lomme for at du skal få lov til å kjøpe et produkt som du ellers like gjerne kunne importert selv. Den jobben krever ikke mer enn å kunne trekke et visakort samt stave navnet og adressen sin riktig.

Garanti i denne sammenheng er ikke annet enn en skamdyr tvungen forsikring.
Du har tydeligvis like mye greie på dette som en 2 åring Gjestemedlem. Kan kanskje en sommerjobb hos en av de større importørene hadde vært noe når du er i stand til å komme med såpass idiotiske påstander? På hvilken grunnlag kan du basere slike meningsløse påstander på? Har du drevet som importør tidligere? Har du noen som helst idé om hvilken forpliktelser det ofte følger med å være importør av et kjent varemerke? Markedsføring, garanti/ reklamasjon, lager, ansatte, produkt kompetanse osv osv osv...

Sist redigert:
G

Gjestemedlem

Gjest
Mange importører har skaffet seg et monopol på produktet, slik at det ikke skal være lov for andre å sende til Norge. Da har man gjerne ikke annet valg enn å betale ekstraskatten til importøren som i de fleste tilfeller ikke gjør annet enn å plusse på prisen og videresende produktet. Mange har ikke engang hverken fysisk butikk eller eget lager.

De tilfører med andre ord ingen verdi selv.

Litt anderledes blir det for store importører som gjerne kan handle bulk og tilby produkter til kunder for en gunstig pris, og selv tjene penger på det i samme slengen. Da er de nyttige. Det er også en verdi i å tilby service og kunnskap til kunder, men dem som kun driver import og videresalg uten å ha annet å tilby kan man like gjerne klare seg godt uten.

Dette gjelder jo ikke bare hifi, men stort sett alt av produkter der problemstillingen er den samme.

Hvis motivasjonen for handel kun er avlat eller medynk får man sikkert flere gullfisker i boken av å donere mellomlegget til Røde Kors i stedet.

hifi4everdude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.12.2004
Antall liker
86
Torget vurderinger
8
Fortsatt synes jeg du generaliserer dette alt for mye Gjestemedlem, men forsåvidt enig at det er noen der ute som baserer seg på garasje firma. Eksklusivitet hos de større merkene er som ofte normalt, men det er ikke ulovlig å parallellimportere produkter til Norge, men ofte er dette lite lønnsomt når du ser på hele regnestykket. Men det er klart at de større importørene har store utgifter for å holde driften gående, men hos de kommer nemlig fag kompentanse, lokal lager og ofte en tett samarbeid med lokale forhandlere.

G

Gjestemedlem

Gjest
Fortsatt synes jeg du generaliserer dette alt for mye Gjestemedlem, men forsåvidt enig at det er noen der ute som baserer seg på garasje firma. Eksklusivitet hos de større merkene er som ofte normalt, men det er ikke ulovlig å parallellimportere produkter til Norge, men ofte er dette lite lønnsomt når du ser på hele regnestykket. Men det er klart at de større importørene har store utgifter for å holde driften gående, men hos de kommer nemlig fag kompentanse, lokal lager og ofte en tett samarbeid med lokale forhandlere.
Jada, klart det er en generalisering og slett ikke almengyldig. I de tilfeller det ikke er god lønnsomhet i å importere noe selv er det jo heller ingen vits å gjøre det. Da er det kun en fordel for alle parter å handle lokalt. Men hvis forskjellene blir for store må man spørre seg om man i tillegg til produktet ønsker å sponse en eller annen bedrifts kostbare drift. Men bruker man deres kompetanse er det også noe som er verdi i og som man gjerne bør betale for.

Men det er mange produkter der hvis man prøver å handle dem fra forhandler på nettet ikke får lov fordi det er inngått noen eksklusive avtaler om salg i et eller annet geografisk områder. Det er ikke til kundenes fordel på noen måte, og heller ikke noe man bør premiere.

Man må se på totalpakken. Har en lokal importør noe å tilby av verdi eller snakker vi kun om et fordyrende unødvendig mellomledd. Dette varierer jo stort fra sak til sak, men det er en problemstilling som er verdt å tenke over. Det er ingen grunn til å handle lokalt til enhver pris, en importør eller forhandler som ikke tilbyr noe av verdi har ikke livets rett i lengden.

Andre importører og forhandlere er gull verdt pga kunnskap, service og behjelpelighet .. og dette er merverdi som koster.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
546
Torget vurderinger
1
Dette er sikkert mat for en annen tråd, men gode *forhandlere* er gull verdt for importører, og gode importører er gull verdt for forhandlere.
Det er derfor det går dunken med alle hobbyistene som skal være importør og forhandler samtidig, og det er derfor bruktmarkedet på litt dyrere ting har gått til helvete.
Hvem kjøper f.eks M****-høyttalere til full pris når du *VET* at de før eller siden blir tilbudt til 50% for at importøren skal kunne holde hodet over vannet? Og hvem kjøper den noe mer enn 30% av nypris på brukten når du vet forrige kunde fikk den for 50% eller mindre?
Man er for grisk, og ønsker både importørleddet og forhandlerleddet for seg selv. Det er en grunn til hvorfor Mono, Neby, andre rene importører holder stand år etter år. De hadde gått dukken,de også, om de hadde basert seg på være importør og nett-forhandler uten fysisk butikk. Det er ingen butikk som ønsker å forhandle varer som blir forhandlet av importøren, for de har ikke sjans i havet til å matche en evt. pris fra importøren. Og importører er igjen prisgitt gode forhandlere som kan drive misjon for merket (noe som gjerne ikke er gjort over natten), men da må det faktisk være forhandlere som er villige til å være forhandlere. Og forhandlere er igjen obs på hvilke importører som er verdt å satse på, da det _ikke_ er aktuelt for en forhandler å sitte igjen med reklamasjonsansvaret NÅR importøren går over ende.
Jeg sukker inni meg hver gang annonseres i HFS at det er en ny privatperson som har blitt importør og forhandler for de og de merkene. Man VET det går dukken lenge før 2-års reklamasjonen er gått ut på dato.

I tilfellet OPPO, tyder ting på at OPPO ikke har en spesielt god pris ut til en enslig aktør i Norge. Man må ha en viss kalkyle i Norge for å ta høyde for valuta, å ha lager, og spesielt for å dekke reklamasjoner, og ikke minst for salt til maten personene hos Nobleman. Jeg ser dog ikke poenget med å kjøpe en OPPO hvis vanlig bilde/lyd gjennom HDMI er normen.

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
4.901
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Fremdeles noen som går på limpinnen(e) til Deph? Agurktid...

Topp Bunn