Dette er sikkert mat for en annen tråd, men gode *forhandlere* er gull verdt for importører, og gode importører er gull verdt for forhandlere.
Det er derfor det går dunken med alle hobbyistene som skal være importør og forhandler samtidig, og det er derfor bruktmarkedet på litt dyrere ting har gått til helvete.
Hvem kjøper f.eks M****-høyttalere til full pris når du *VET* at de før eller siden blir tilbudt til 50% for at importøren skal kunne holde hodet over vannet? Og hvem kjøper den noe mer enn 30% av nypris på brukten når du vet forrige kunde fikk den for 50% eller mindre?
Man er for grisk, og ønsker både importørleddet og forhandlerleddet for seg selv. Det er en grunn til hvorfor Mono, Neby, andre rene importører holder stand år etter år. De hadde gått dukken,de også, om de hadde basert seg på være importør og nett-forhandler uten fysisk butikk. Det er ingen butikk som ønsker å forhandle varer som blir forhandlet av importøren, for de har ikke sjans i havet til å matche en evt. pris fra importøren. Og importører er igjen prisgitt gode forhandlere som kan drive misjon for merket (noe som gjerne ikke er gjort over natten), men da må det faktisk være forhandlere som er villige til å være forhandlere. Og forhandlere er igjen obs på hvilke importører som er verdt å satse på, da det _ikke_ er aktuelt for en forhandler å sitte igjen med reklamasjonsansvaret NÅR importøren går over ende.
Jeg sukker inni meg hver gang annonseres i HFS at det er en ny privatperson som har blitt importør og forhandler for de og de merkene. Man VET det går dukken lenge før 2-års reklamasjonen er gått ut på dato.
I tilfellet OPPO, tyder ting på at OPPO ikke har en spesielt god pris ut til en enslig aktør i Norge. Man må ha en viss kalkyle i Norge for å ta høyde for valuta, å ha lager, og spesielt for å dekke reklamasjoner, og ikke minst for salt til maten personene hos Nobleman. Jeg ser dog ikke poenget med å kjøpe en OPPO hvis vanlig bilde/lyd gjennom HDMI er normen.