Oppo lanserer sin første 4K UHD Bluray-spiller UDP-203

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Er du sikker på at Nobleman distribuerer til forhandlere (bare et spørsmål)?
Spaceworld Soundgarden importerer parallelt, ihvertfall.
Jeg ble overrasket når jeg forstod dette.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.705
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Nei, dette er jeg ikke sikker på. Vet de gjorde det før, men det kan hende SG m.fl. kjører egen import i disse dager. Ville trodd at Oppo ikke er mainstream nok til at det er verdt det, men hva vet jeg:)
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.693
Antall liker
5.126
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Hvordan er det med 4K egentlig - noe hensikt å kjøpe spiller og filmer når man allikevel bruker vanlig HD projektor?
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.071
Antall liker
3.752
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Det er vel bare for å slippe å måtte kjøpe filmene på nytt i 4K senere.

Men et faktisk argument er at det er langt flere 4K bluray filmer som kommer med Atmos, enn vanlige Bluray utgivelser.
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.693
Antall liker
5.126
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Ja, det er det eneste argumentet jeg har sett også, at det oftere er atmos lydspor. Får gjøre noen vurderinger etterhvert.
 

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.843
Antall liker
2.812
Torget vurderinger
1
Er det slik at alle UHD-spillere også tar vanlige blurayplater?

Antar at det er liten vits i å prøve en UHD-plate i en vanlig Blu-ray-spiller, er vel ikke doble lag på de platene slik at de bakoverkompatible?
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.694
Antall liker
2.296
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Er det slik at alle UHD-spillere også tar vanlige blurayplater?

Antar at det er liten vits i å prøve en UHD-plate i en vanlig Blu-ray-spiller, er vel ikke doble lag på de platene slik at de bakoverkompatible?
Ja.
Nei.
 

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Innlegg
5.744
Antall liker
7.901
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Det sies jo at HDR er viktigere enn selve oppløsningen, og at 1080p med HDR vil se bedre ut enn 4K uten HDR. Slik at dersom man har UHD spiller som nyttiggjør HDR fra UHD-platene men nedskalerer oppløsningen til 1080p for å matche din prosjektors oppløsning så tror jeg det ville vært noe å hente.

Er dog usikker på om det ligger noen begrensninger som gjør at HDR kun benyttes ved visning i 4K..
 

Caucaso

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.03.2011
Innlegg
285
Antall liker
88
Torget vurderinger
17
Hvor i Norge kan man kjøpe /installere dette i en Oppo 203?
 

Vedlegg

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.554
Antall liker
3.746
Torget vurderinger
96
Hvorfor må du absolutt kjøpe det i Norge? Finnes nok ikke her. Mange slike mods og custom firmwares etc. er bare tilgjengelig utenlands.

Edit: installasjon bør kunne gjøres av flere elektronikk reparatører i Norge, om du bestiller kortet fra Oppomod. Sorry, så ikke helt hva det gjaldt. Lykke til.
 
Sist redigert:

Caucaso

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.03.2011
Innlegg
285
Antall liker
88
Torget vurderinger
17
Takk for rask svar. Jeg vet at det er Oppomod som selger den men tenkte At kanskje Nobleman , som solgte Oppo I en period ( jeg selv kjøpte mitt hos dem) kunne ordne det. Blir det ikke veldig dyrt om man bare bestille fra Korea?
 

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Innlegg
4.754
Antall liker
1.980
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
veldig ofte er det billigere å sende fra langvekkistan til Oslo enn fra Kirkenes til Oslo
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
838
Antall liker
420
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Et dumt spørsmål…
Er ikke dette kortet mest bruk for om du ikke har mulighet til å hente ut det høyoppløste signalet i 2 kanaler via HDMI?
For oss som har hjemmekino og SACD-spiller, så er vel dette relativt unødvendig?
Jeg kjører signalet bitperfect fra min Oppo, og da dekoder prosessoren min musikksignalet, enten det er 2 kanaler eller i surround.
 

Caucaso

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.03.2011
Innlegg
285
Antall liker
88
Torget vurderinger
17
Et dumt spørsmål…
Er ikke dette kortet mest bruk for om du ikke har mulighet til å hente ut det høyoppløste signalet i 2 kanaler via HDMI?
For oss som har hjemmekino og SACD-spiller, så er vel dette relativt unødvendig?
Jeg kjører signalet bitperfect fra min Oppo, og da dekoder prosessoren min musikksignalet, enten det er 2 kanaler eller i surround.
Man har ikke mulighet til å sende DSD signaler (SACD eller høyoppløste filer) gjennom S/PDIF eller optisk til en eksternal DAC uten av dem ikke blir konverter til PCM. Jeg har en PS audio DS DAC med i2s inngang så dette kortet skulle gjøre det mulig å,sende DSD signaler av mine SACD til PS DAC,n uten konvertering til PCM. Eneste jeg kommer til å trenge er en i2s kabel.
jeg har mange SACD disker og PS Audio har bekrefftet kompatibilitet ved bruk av dette kortet.
jeg kunne gjøre det også ved bruk av analoge utganger i Oppoen , ( da bruker jeg DACen i Oppoen) men jeg vil bruke PS audio sin DAC.
hvordan sender du signaler bitperfekt til prosessoren din, med analoge kabler eller hdmi? Jeg bruker også en Marantz som prosessor til filmer ( gjennom hdmi) men med musikk , særlig med streaming, blir jeg irritert av lyden veldig fort.
da jeg hadde Oppo 95 EU brukte jeg både analoger og hdmi kabler med gode resultater men ikke med Oppo 203. Veldig mulig at 95’ hadde en bedre DAC men jeg solgte den pga 4K og at jeg skaffet meg Ps audio dacen
 
Sist redigert:

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
838
Antall liker
420
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Man har ikke mulighet til å sende DSD signaler (SACD eller høyoppløste filer) gjennom S/PDIF eller optisk til en eksternal DAC uten av dem ikke blir konverter til PCM. Jeg har en PS audio DS DAC med i2s inngang så dette kortet skulle gjøre det mulig å,sende DSD signaler av mine SACD til PS DAC,n uten konvertering til PCM. Eneste jeg kommer til å trenge er en i2s kabel.
jeg har mange SACD disker og PS Audio har bekrefftet kompatibilitet ved bruk av dette kortet.
jeg kunne gjøre det også ved bruk av analoge utganger i Oppoen , ( da bruker jeg DACen i Oppoen) men jeg vil bruke PS audio sin DAC.
hvordan sender du signaler bitperfekt til prosessoren din, med analoge kabler eller hdmi? Jeg bruker også en Marantz som prosessor til filmer ( gjennom hdmi) men med musikk , særlig med streaming, blir jeg irritert av lyden veldig fort.
da jeg hadde Oppo 95 EU brukte jeg både analoger og hdmi kabler med gode resultater men ikke med Oppo 203. Veldig mulig at 95’ hadde en bedre DAC men jeg solgte den pga 4K og at jeg skaffet meg Ps audio dacen
Det stemmer at høyoppløst lyd ikke er kompatibelt med S/PDIF og Toslink pga båndbredde, så derfor bruker jeg HDMI til lyd og bilde.

På bilde bruker jeg «source direct», etter å ha eksperimentert en del på min OLED-TV. En ny TV oppskalerer mye bedre enn den innebygde i OPPO.

Som nevnt tidligere bruker jeg «bitperfect» på all lyd, i hovedsak gjelder vel det DVD og Blu-ray.
På avspilling av SACD bruker jeg DSD på min spiller, det andre alternativet er PCM.
Disse valgene finnes i «setup-menyen», og det finnes vel lignende valg på Oppo 203/205.
 

Caucaso

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.03.2011
Innlegg
285
Antall liker
88
Torget vurderinger
17
Det stemmer at høyoppløst lyd ikke er kompatibelt med S/PDIF og Toslink pga båndbredde, så derfor bruker jeg HDMI til lyd og bilde.

På bilde bruker jeg «source direct», etter å ha eksperimentert en del på min OLED-TV. En ny TV oppskalerer mye bedre enn den innebygde i OPPO.

Som nevnt tidligere bruker jeg «bitperfect» på all lyd, i hovedsak gjelder vel det DVD og Blu-ray.
På avspilling av SACD bruker jeg DSD på min spiller, det andre alternativet er PCM.
Disse valgene finnes i «setup-menyen», og det finnes vel lignende valg på Oppo 203/205.
Du sier du bruker hdmi utgang men, DACn min har ikke hdmi inngang så det hjelper lite. Og, som sagt, jeg bruker ikke Dacen i Oppo , mens Marantzen Dacen den er koblet til når jeg ser på filmer eller konserter . Jeg er ikke sikkert hvilken dac er i bruk da jeg streamer musikk gjennom Nucleus og Marantz ( de er ikke koblert ) . Jeg liker ikke uansett. Da bruker jeg Nucleus (Roon) + PS audio DAC med streamer + Eklipse forfosterker og PS audio monoblokker.
 
Topp Bunn