Oppskrytt high end elektronikk?

Status
Stengt for ytterligere svar.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Dette er det jeg vil kalle et latterlig priset produkt.

Sikkert veldig bra, men 215 høvdinger for en mono effektforsterker kan bare ikke forsvares. Låter den forresten like bra som Hypex Ncore mon tro?
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.920
Antall liker
29.404
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
HCS skrev:
Kunne vært en intr tråd...Men det blir litt for mye forsvar av Bryston, som er fine produkter, uten å ta tak i en problemstilling som trådstarter ikke kommer igang med ...
I så fall bør trådstarter vurdere å ta seg et skrivekurs.

Dette er hans krangletråd nr 2 på kort tid, og det som går igjen er at han får motbør på sitt åpningsinnlegg. Deretter hevder han at han egentlig mente at tråden skulle handle om noe annet.
Sånn à la: "Jeg ville ikke brenne ned det huset, jeg skulle bare sette et stearinlys i vinduet i nabohuset".

mvh
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.239
Antall liker
291
"Dette er det jeg vil kalle et latterlig priset produkt."

Da skulle du sjekke prisene på Fm Acoustics........
De er på "If you have to ask about the price, you cant afford"-nivå.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.604
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
tkr skrev:
HCS skrev:
Kunne vært en intr tråd...Men det blir litt for mye forsvar av Bryston, som er fine produkter, uten å ta tak i en problemstilling som trådstarter ikke kommer igang med ...
I så fall bør trådstarter vurdere å ta seg et skrivekurs.

Dette er hans krangletråd nr 2 på kort tid, og det som går igjen er at han får motbør på sitt åpningsinnlegg. Deretter hevder han at han egentlig mente at tråden skulle handle om noe annet.
Sånn à la: "Jeg ville ikke brenne ned det huset, jeg skulle bare sette et stearinlys i vinduet i nabohuset".

mvh
Enig i din observasjon tkr. 8)


Innlegget er redigert av bjornh.
 
M

Mr-T

Gjest
HCS skrev:
Mr-T skrev:
orso skrev:
Låter den forresten like bra som Hypex Ncore mon tro?
Nope.
Har du testet begge i DITT oppsett eller er det kun målinger du baserer på ? Dvs SYNSING basert på en graf ? ;)
Bare testet ML'en på PC-høyttalere. Logitech. Låt ikke bra, så da er den ML'en noe skit. ;D

Neida, jeg gjør som alle andre gjør: gjemmer meg bak folk med peiling, i dette tilfelle Bruno Putzeys:

"I did get the chance to tweak the NC1200 on a pair of 800D's though, with a set of ML33's standing by as a reality check. Big smiles all round, eventually. "
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Så konstruktøren av Hypex mener hans forsterker er bedre enn ML, og da bare er den det? Akkurat, ja.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
et lukter HYPE med store bokstaver av Hypex. Bare en følelse. håper jeg tar feil
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
65finger skrev:
et lukter HYPE med store bokstaver av Hypex. Bare en følelse. håper jeg tar feil
ICE var i hvert fall en stor hype! Må si jeg ble skuffet da jeg omtrent hadde bestemt meg før kjøp av disse etter all den rosende omtalen, inntil jeg testet hjemme.......

men disse og tilsvarende moduler blir vel bedre etterhvert som alt annet

håper å kunne teste Hypex når det kommer ferdige moduler for salg, praktisk med små (billige) bokser
 
M

Mr-T

Gjest
Det er sikkert litt hype også.. som med det meste annet, men Bruno Putzeys hos Hypex er vel ansett som en svært kompetent figur, kanskje selve autotoriteten over alle når det gjelder klasse-D. Og han har skapt en forsterker (Ncore) som på enkelte måleparametre overgår alle forsterkerkonstruksjoner som er kjent til nå. Det står det respekt av i seg selv synes jeg.

Men ... innen hifi så gjelder jo som kjent ingen naturlover og gode specs er som regel bare i veien for lytteopplevelsen.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Mr-T skrev:
Det er sikkert litt hype også.. som med det meste annet, men Bruno Putzeys hos Hypex er vel ansett som en svært kompetent figur, kanskje selve autotoriteten over alle når det gjelder klasse-D. Og han har skapt en forsterker (Ncore) som på enkelte måleparametre overgår alle forsterkerkonstruksjoner som er kjent til nå. Det står det respekt av i seg selv synes jeg.

Men ... innen hifi så gjelder jo som kjent ingen naturlover og gode specs er som regel bare i veien for lytteopplevelsen.
Håper de er supergode. Bruker jo selv en tveaket variant av et klasse T
 
M

Mr-T

Gjest
val skrev:
ICE var i hvert fall en stor hype! Må si jeg ble skuffet da jeg omtrent hadde bestemt meg før kjøp av disse etter all den rosende omtalen, inntil jeg testet hjemme.......
Å si at ICE var en greie er helt feil. Det finnes et vell av ICE moduler, alle med forskjellig lyd. Noen middelmådige, andre slett ikke verst.

Men Hypex valser over ICE, både lydmessig og på specs.
 

The Edge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.05.2011
Innlegg
349
Antall liker
0
tkr skrev:
HCS skrev:
Kunne vært en intr tråd...Men det blir litt for mye forsvar av Bryston, som er fine produkter, uten å ta tak i en problemstilling som trådstarter ikke kommer igang med ...
I så fall bør trådstarter vurdere å ta seg et skrivekurs.

Dette er hans krangletråd nr 2 på kort tid, og det som går igjen er at han får motbør på sitt åpningsinnlegg. Deretter hevder han at han egentlig mente at tråden skulle handle om noe annet.
Sånn à la: "Jeg ville ikke brenne ned det huset, jeg skulle bare sette et stearinlys i vinduet i nabohuset".

mvh

Jeg kan ikke ta ansvar for at folk krangler i tråder jeg oppretter. Både åpningsinnlegget i min forrige tråd om spotify/eierglede/musikkutvikling og i denne tråden er saklige innlegg, og ingenting som skulle tilsi at det blir "krangletråder". Så ikke legg de beskyldningene mot meg, fyr løs mot responsen som kommer istedet.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
The Edge skrev:
tkr skrev:
HCS skrev:
Kunne vært en intr tråd...Men det blir litt for mye forsvar av Bryston, som er fine produkter, uten å ta tak i en problemstilling som trådstarter ikke kommer igang med ...
I så fall bør trådstarter vurdere å ta seg et skrivekurs.

Dette er hans krangletråd nr 2 på kort tid, og det som går igjen er at han får motbør på sitt åpningsinnlegg. Deretter hevder han at han egentlig mente at tråden skulle handle om noe annet.
Sånn à la: "Jeg ville ikke brenne ned det huset, jeg skulle bare sette et stearinlys i vinduet i nabohuset".

mvh

Jeg kan ikke ta ansvar for at folk krangler i tråder jeg oppretter. Både åpningsinnlegget i min forrige tråd om spotify/eierglede/musikkutvikling og i denne tråden er saklige innlegg, og ingenting som skulle tilsi at det blir "krangletråder". Så ikke legg de beskyldningene mot meg, fyr løs mot responsen som kommer istedet.
Resultatet av tråder du oppretter er krangling. Så du bør slutte med å opprette tråder
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Usikker på hvor interessant det egentlig er med en ny tråd (les krangletråd) som handler om at de siste 10% av lydskalaen koster mer enn de foregående 90%. ::)

Når tråden begynner med å henge ut det firma som virkelig er flinkest i klassen på området er det ikke rart at tråden blir ødelagt før den har begynt.

Legger du 20.000,- for hvert elektronikkprodukt i hifikjeden får du veldig god lyd hvis rom og høyttalere er i orden. Jo mer effektiv elektronikk jo bedre. Det skulle da bare mangle også. Derfra og oppover i pris blir det mikroforbedringer og subjektiv hobby. Er det noe galt i det og nå? ;D
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Mr-T skrev:
Det er sikkert litt hype også.. som med det meste annet, men Bruno Putzeys hos Hypex er vel ansett som en svært kompetent figur, kanskje selve autotoriteten over alle når det gjelder klasse-D. Og han har skapt en forsterker (Ncore) som på enkelte måleparametre overgår alle forsterkerkonstruksjoner som er kjent til nå. Det står det respekt av i seg selv synes jeg.

Men ... innen hifi så gjelder jo som kjent ingen naturlover og gode specs er som regel bare i veien for lytteopplevelsen.
Hvordan takler Hypex vanskelige laster og tungdrevne høyttalere?
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Mr-T skrev:
val skrev:
ICE var i hvert fall en stor hype! Må si jeg ble skuffet da jeg omtrent hadde bestemt meg før kjøp av disse etter all den rosende omtalen, inntil jeg testet hjemme.......
Å si at ICE var en greie er helt feil. Det finnes et vell av ICE moduler, alle med forskjellig lyd. Noen middelmådige, andre slett ikke verst.

Men Hypex valser over ICE, både lydmessig og på specs.
Det var den første, asp1000? jeg tenkte på. Er klar over at det kom forbedring, men det var vel effekten som var begrenset på siste og beste versjon.....
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Mr-T skrev:
Det er sikkert litt hype også.. som med det meste annet, men Bruno Putzeys hos Hypex er vel ansett som en svært kompetent figur, kanskje selve autotoriteten over alle når det gjelder klasse-D. Og han har skapt en forsterker (Ncore) som på enkelte måleparametre overgår alle forsterkerkonstruksjoner som er kjent til nå. Det står det respekt av i seg selv synes jeg.

Men ... innen hifi så gjelder jo som kjent ingen naturlover og gode specs er som regel bare i veien for lytteopplevelsen.


vedr spec/målinger så har jeg ikke all verdens kompetanse på dette annet enn det aller enkleste, så det blir kun egen lytting som avgjør evt bytte.
 
M

Mr-T

Gjest
val skrev:
Mr-T skrev:
Det er sikkert litt hype også.. som med det meste annet, men Bruno Putzeys hos Hypex er vel ansett som en svært kompetent figur, kanskje selve autotoriteten over alle når det gjelder klasse-D. Og han har skapt en forsterker (Ncore) som på enkelte måleparametre overgår alle forsterkerkonstruksjoner som er kjent til nå. Det står det respekt av i seg selv synes jeg.

Men ... innen hifi så gjelder jo som kjent ingen naturlover og gode specs er som regel bare i veien for lytteopplevelsen.
Hvordan takler Hypex vanskelige laster og tungdrevne høyttalere?
Hvis vi snakker om den nye Ncore modulen: svært bra. Driver 2 ohm helt perfekt.
 
M

Mr-T

Gjest
val skrev:
Det var den første, asp1000? jeg tenkte på. Er klar over at det kom forbedring, men det var vel effekten som var begrenset på siste og beste versjon.....
1000ASP er bra i bassen, men låter grumsete oppover. Men bassen er bedre på Hypex sine UcD moduler.

De nyeste ASX2 modulene er betraktelig bedre enn 1000ASP oppover i frekvens, men bassen er ikke så bra som 1000ASP..... og uansett er Hypex bedre på alle områder.
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Mr-T skrev:
val skrev:
Det var den første, asp1000? jeg tenkte på. Er klar over at det kom forbedring, men det var vel effekten som var begrenset på siste og beste versjon.....
1000ASP er bra i bassen, men låter grumsete oppover. Men bassen er bedre på Hypex sine UcD moduler.

De nyeste ASX2 modulene er betraktelig bedre enn 1000ASP oppover i frekvens, men bassen er ikke så bra som 1000ASP..... og uansett er Hypex bedre på alle områder.
Da blir det bare å vente på at en produsent lager en forsterker med disse modulene og håpe at navn og kabinett ikke drar prisen til himmels
 
M

Mr-T

Gjest
Hvis vi ser på normal kalkyle av utsalgspris vs komponentkost blir det fryktelig dyre greier er jeg redd. Men redningen heter DIY. 2 stk Ncore modul med separate powersupply koster ca 10'. Pluss kontakter og chassis etter ønske, i mitt tilfelle hentet fra roteskuffen.
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Mr-T skrev:
Hvis vi ser på normal kalkyle av utsalgspris vs komponentkost blir det fryktelig dyre greier er jeg redd. Men redningen heter DIY. 2 stk Ncore modul med separate powersupply koster ca 10'. Pluss kontakter og chassis etter ønske, i mitt tilfelle hentet fra roteskuffen.

Finnes det noe koblingsskjema for dette? Kan alt som trengs bestilles fra samme sted?
 

The Edge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.05.2011
Innlegg
349
Antall liker
0
Minner om trådens topic, nå er avsporingene begynt å bli vel massive. Anmoder moderator om å ta tak i dette om det fortsetter og bli postet innlegg som ikke gjelder temaet for tråden.
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
The Edge skrev:
Minner om trådens topic, nå er avsporingene begynt å bli vel massive. Anmoder moderator om å ta tak i dette om det fortsetter og bli postet innlegg som ikke gjelder temaet for tråden.

Trodde temaet vedr overprising av Bryston var ferdigkranglet
 

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Innlegg
6.919
Antall liker
5.947
Torget vurderinger
2
Jeg så nettopp denne tråden, og jeg kan ikke si at jeg finner den spesielt hyggelig på noen måte. Her kommer det ikke til å bli noe annet enn videre drittkasting.

Temaet om hi-fi produkter og prissetting er faktisk veldig aktuelt, og også veldig interessant. En Sony Playstation hadde kostet flere millioner kroner pr. produkt hvis den hadde blitt solgt i 1000-5000 eksemplarer, men pga. ekstremt volum kan prisen settes veldig lavt. Slike betraktninger skjønner vel de fleste, og dyre high-end produkter blir kostbare pga. små volum som igjen kommer av små marked/lav etterspørsel. Spørsmålet blir om high-end produsentene faktisk klarer å gi kunden det lille ekstra lydmessig for en svært mye høyere pris?

Det er mange vinklinger på dette tema, og vi har hatt enkelte avsløringstråder som viser at high-end bransjen ikke alltid har rent mel i posen, men det finnes fortsatt firmaer som virkelig ønsker å oppnå best mulig lyd, men har de midler til å drive skikkelig utvikling, eller pynter de på kjent teknologi?

Det må da være mulig å diskutere slike temaer som pris/ytelse m.m. på et litt mer saklig og hyggelig grunnlag. Det er ikke noe vits å tråkke folk på foten fordi om en tar opp slike temaer, og mange bruker slike temaer for å fortelle andre hvor dumme de er, og det er ikke noe hyggelig, og ei spesielt konstruktivt.

Det må være mye bedre om en forsøker å oppnå en forståelse av ting fremfor å rakke ned på andre. Det er heller ikke så smart å tenke at pris=god lyd, for det blir heller ikke riktig. Historikk viser at det er veldig vanskelig å diskutere slike temaer her på HFS, og denne tråden er nok et eksempel som ikke ønskes etterfulgt. Det kan godt tenkes at trådstarter hadde de beste intensjoner, men en bør muligens ha et litt mer åpent utgangspunkt.

Konklusjon: alle tema er tillatt, men vi ønsker en hyggelig og saklig tone, respekt for andres meninger og et utgangspunkt som ikke oppfordrer til krangling. Jeg stenger tråden da dette ble 12 sider med mindre hyggelig lesing.
 
Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp Bunn