Z
Zomby_Woof
Gjest
Jeg fant boka 'Modern recording techniques' av David Miles Huber og Robert E. Runstein på loppis for et par uker siden. Jeg burde strengt tatt vært fullstendig oppslukt av eget skolepensum, men dette er til de grader fascinerende.
Se på dette. Jeg fant denne illustrasjonen i boka, og lette opp samme på nettet. Tegningene viser utstrålingsmønsteren til en cello. Hvordan i heiteste klarer man å fange lyden fra et sånt instrument på en troverdig måte? I et akustisk miljø vil noen av lyden primært treffe lytteren direkte, noe reflekteres fra bakvegg, noe fra gulv, noe fra tak, noe fra hver av sideveggene. Alt avhengig av hvilken frekvens det er snakk om...
Dette minner meg om noe jeg leste et eller annet sted, en eller annen gang, om fioliner. Forfatteren hevdet at fioliner 'live' kunne høres ut som om de 'flytttet' seg i rommet, og at den 'pinpoint'-plasseringen vi ofte skryter av i forbindelse med HIFI er et avvik fra virkeligheten.
Det er klart at hvis fioliner har lignende variasjoner i spredningskarakteristikken vil det høres ut som om de flytter seg i rommet.
Samtidig anbefaler forfatterne en mikrofon 6 tommer til 3 fot fra instrumentet, pekende mot lydhullene. Vil ikke dette gi hull i frekvensresponsen der instrumentet sender mesteparten av lyden i andre retninger enn mot mikrofonen? Vil ikke dette gi en kunstig punktformighet i instrumentplasseringen? Hva skjer hvis man tar opp i et levende rom med stereooppsett på avstand?
Her grubles det!
Se på dette. Jeg fant denne illustrasjonen i boka, og lette opp samme på nettet. Tegningene viser utstrålingsmønsteren til en cello. Hvordan i heiteste klarer man å fange lyden fra et sånt instrument på en troverdig måte? I et akustisk miljø vil noen av lyden primært treffe lytteren direkte, noe reflekteres fra bakvegg, noe fra gulv, noe fra tak, noe fra hver av sideveggene. Alt avhengig av hvilken frekvens det er snakk om...
Dette minner meg om noe jeg leste et eller annet sted, en eller annen gang, om fioliner. Forfatteren hevdet at fioliner 'live' kunne høres ut som om de 'flytttet' seg i rommet, og at den 'pinpoint'-plasseringen vi ofte skryter av i forbindelse med HIFI er et avvik fra virkeligheten.
Det er klart at hvis fioliner har lignende variasjoner i spredningskarakteristikken vil det høres ut som om de flytter seg i rommet.
Samtidig anbefaler forfatterne en mikrofon 6 tommer til 3 fot fra instrumentet, pekende mot lydhullene. Vil ikke dette gi hull i frekvensresponsen der instrumentet sender mesteparten av lyden i andre retninger enn mot mikrofonen? Vil ikke dette gi en kunstig punktformighet i instrumentplasseringen? Hva skjer hvis man tar opp i et levende rom med stereooppsett på avstand?
Her grubles det!