Opptaksprøver

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.075
Antall liker
3.073
Torget vurderinger
2
De mest utviklede vesnene på jorden har lagt alle tanker om organisert vold bak seg for lengst. 8)
 
O

OldBoy

Gjest
Er ikke dette ganske enkelt, da?

Søker man for eksemepel en stilling hvor man er nødt til å kunne regne, er det vel greit at arbeidsgiver tester regneferdighetene.

Tilsvarende her, hvor det dreier seg om en stilling hvor man til syvende og sist risikerer å slå og bli slått, ja til og med å skyte og bli beskutt. Så at man slipper unna med å bli slått litt, er vel egentlig litt sløvt av arbeidsgiver, det. De burde kanskje heller ha testet hvor dyktig man er til å skygge unna kuler i stor fart.
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.075
Antall liker
3.073
Torget vurderinger
2
Egentlig burde kandidaten skyte sensoren, man vil vel først og fremst vite hvor flink en soldat er til å drepe. :p
 

General8

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.07.2005
Innlegg
644
Antall liker
0
Dette er vel ikke helt nytt.. Hvis det er snakk om HV 016 som er de mest og best trente i HV, er dette praktisert i mange år.. Alle som søker 016 kan si stopp jeg vil ikke mer, når det måtte passe de.. Opptaket er ofte en helg, så det er vel kanskje derfor de tar litt hardt i noen ganger..
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Som gammel offiser må jeg bare si at dette er komplett latterlig og totalt uakseptabelt. HV burde vært avviklet i som institusjon for lengst, det er verste yngleplass for unge(og eldre) høyre-forvirrede mennesker med romantisk forhold til vold og krig. Proffe blir de aldri heller, det er bare rør med de fleste HV-avdelinger og null våpendisiplin. Pføy!

O.
 

General8

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.07.2005
Innlegg
644
Antall liker
0
Som gammel offiser må jeg bare si at dette er komplett latterlig og totalt uakseptabelt. HV burde vært avviklet i som institusjon for lengst, det er verste yngleplass for unge(og eldre) høyre-forvirrede mennesker med romantisk forhold til vold og krig. Proffe blir de aldri heller, det er bare rør med de fleste HV-avdelinger og null våpendisiplin. Pføy!

O.
Jeg tror det største problemet med HV er de "gamle gutta" som ikke kunne noe og som ikke ville noe, samt mangel på utstyr, penger og styring.

Det nye HV har jeg sett litt av og jeg må si jeg er meget positiv til det som er på gang..
Gode ledere og mange soldater med erfaring fra utlandet..
Når du nevner proffe må du tenke over hvor lite trening en HV soldat egentlig får.. Hovedoppgaven til HV er å støtte politiet ved terror eller terror fare.. Det er ikke et lett oppdrag, men på sikt tror jeg HV blir gode nok til å løse slike oppdrag..

Mvh
 
T

Thomas_Lutro

Gjest
016-avdelingene har eksistert siden slutten av 80-tallet. Dette er avdelinger som trener så mye at man kan betrakte mannskapene som deltidsansatte soldater. De har hele tiden vært HV i navn, men ikke i gavn. Store deler av denne styrken har bakgrunn fra Hærens og Marinens spesialstyrker. Nivået i 016 står neppe noe tilbake for f.eks. SAS-avdelingene i den britiske Territorial Army. For å rekruttere riktig til denne type avdelinger må man forsikre seg om at kandidatene tåler fysisk smerte og psykisk stress, og at de beholder seiersviljen og evnen til å ta initiativ i ekstreme situasjoner. Man bør likevel kreve at disse egenskapene prøves uten å sette liv i fare. Hva som rent faktisk har skjedd i denne saken vet jeg ikke, men det ser ut som noen har passert grensen for det akseptable. Jeg regner med at HV håndterer saken på en måte som ivaretar begge hensyn i fremtiden.

Jeg kommer forresten akkurat fra 8 dager som HV-troppsjef på Heistadmoen. Det nye HV er nytt! Prosessen har pågått i noen år allerede, og vil fortsette. HV er i ferd med å produsere avdelinger som virker. Det er fortsatt et langt stykke igjen. Med litt ekstra tid til trening ville jeg ikke kvie meg for å løse skarpe oppdrag innenfor vår smale portefølje. For bare noen få år siden var det helt utenkelig.

Det gamle HV har fått et velfortjent dårlig rykte, bare så det er sagt. En annen side av sannheten er at den gamle mobhæren var like dårlig, om ikke dårligere. (Jeg har vært på repøvelse med den også.) Heimevernets imageproblem skyldes på den ene siden at HV ikke har kunnet vise fram stadig tjenestegjørende avdelinger før nylig, og på den andre siden at den gamle Hærens mobavdelinger gjorde seg usynlige ved å legge sine 'campingturer' til områder som ikke var i bruk av andre.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
I militæret , vår troppsjef var en svartbelte i karate tror jeg det var, så lærte vi grisebank teknikker.
Men det var vi som trente med hverandre, ikke befalet som
radbrakk stakkars rekrutter!!!
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.158
Antall liker
9.486
Som gammel offiser må jeg bare si at dette er komplett latterlig og totalt uakseptabelt. HV burde vært avviklet i som institusjon for lengst, det er verste yngleplass for unge(og eldre) høyre-forvirrede mennesker med romantisk forhold til vold og krig. Proffe blir de aldri heller, det er bare rør med de fleste HV-avdelinger og null våpendisiplin. Pføy!

O.
Du har rett i endel her. Jeg var på befalskurs i HV for noen år siden. Noen av instruktørene der var noen av de mest forvaklede personer jeg har møtt. Tydelig frustrerte over å ikke komme inn i det ordentlige militæret.
 

General8

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.07.2005
Innlegg
644
Antall liker
0
Du har rett i endel her. Jeg var på befalskurs i HV for noen år siden. Noen av instruktørene der var noen av de mest forvaklede personer jeg har møtt. Tydelig frustrerte over å ikke komme inn i det ordentlige militæret.
Det var noen år siden.. I 2005 fikk alle i HV fyken, og måtte søke på stillinger.. Enten den de hadde eller en ny en.. På denne måten kunne en velge ut de som hadde noe å bidra med.. Jeg sier ikke at HV er fri for idioter, men det er MYE bedre enn før..

Hvor var du på befalskurs?
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.158
Antall liker
9.486
Det var noen år siden.. I 2005 fikk alle i HV fyken, og måtte søke på stillinger.. Enten den de hadde eller en ny en.. På denne måten kunne en velge ut de som hadde noe å bidra med.. Jeg sier ikke at HV er fri for idioter, men det er MYE bedre enn før..

Hvor var du på befalskurs?
Jeg var i Sarpsborg i -95. Nå er jeg heldigvis ferdig med HV. Det ble mye tyttebærpoliti etterhvert. Var mye mer hyggelig når vi lå ute i skogen.
 
Topp Bunn