Optimal arm og PU-kombo, fra et rent teknisk perspektiv

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.665
    Hei!

Nå som det dukker opp stadig flere målinger av pickuper i forskjellige fora (i tillegg til de få aktørene som leverer måleark), hva ville folket satt sammen av optimal arm og pickup-kombinasjon om flat frekvensrespons, lite forvrengning og gode data skulle styrt?

Ja, jeg ser spesielt på dere @Valentino,@Balle Clorin ;)

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.892
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Fra scratch? Jeg hadde kjøpt en Korf-arm (den lange til deg!), en heidundrandes MC-pickup med ML/MR/SAS-nål og en Parks Audio Waxwing.
    1724576870131.png 1724576964393.png 1724577044840.png

mk1classic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Antall liker
    1.595
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Tangential arm (samme som plateprodusentene bruker under produksjon), DS Audio Master optisk pickup med spesial tilpasset spenningsforsyning og en "flatbanker" step-up amp til Merging AD/DA hvor DS Audio eq-kurven korrigeres i det digitale domenet.
    Forvrengning annen EQ kan legges på til slutt, hvis nødvendig.

Det er iallefall noe slikt som mitt ultimate oppsett ville sett ut med tanke på å redusere svakhetene til de enkelte ledd i kjeden.
    Dessverre så jeg gikk glipp av en billig innstegs DS Audio pickup i forrige uke som kunne vært brukt i et testprosjekt. Så søket fortsetter videre etter deler til 2024/25 Technics SP-10 mk2 prosjektet mitt.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.384
    Torget vurderinger
    2
    Rettlinjet PU?, finnes nesten ikke! Det beste er vel Audiovector Karat D3?
    Man må nesten gå vintage hvis man vi en mest mulig rettlinjet respons,, men det er et sjansespill da individuelle nåler heller ikke er like. NOS nålen kan være morkne/inntørket og ubrukelige..

1. PU /nål bestemmer frekvensresponsen(MC) , for MM det elektriske også
    2. Armen bestemmer hvor mye rusk og uroligheter som blir med ( resonans, IMD forvregning, mikrofoni) og hvor bra man kan justere inn PU.
    3. RIAA kan være forskjelig og gi ulikt resultat.

Dette er det beste jeg får til..Shure V15 IV +Jico SAS-B, med litt help av Parks audio AIR eq på +1, Azimith justert manuelt.
    Crosstalk er forøvrig 36/38 på annen testplate 440hz, kanalbalanse 0.4db forvregning under -30db på 5k og i underkant av -20db i toppen er blant beste man ser
    Det er ingen publiserte SPECER som slår disse tallene, men individuelle PU som er bedre finnes selvsagt. Armen er heller ikke toppklasse. En gammel vintage Denon 51F.

1724775802241.png

Jeg tror nok Valentinos råd er noe som vi bli meget bra,

Her er den eneste målingen av Hana jeg har funnet.. stigningen over 10K ligner litt på Ortofons M2 serie, Samenlign Shure V15 IV her med min over med Jico nål.
    Jeg kan slett ikke garanter at du vil å en nålerespons som er den samme som meg, antagelig ikke, Det er derfor Waxwing er så genial, den kan gjøre PU med teoretiske og normale avvik så godt som perfekte.
    1724776735034.png

PS rett frekvensrespons på ytterste spor betye ikke at den er det ved den innerst.. koniske vil falle mye, elliptiske en god det,men Microline holder seg best

Vedlegg

Sist redigert:

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.892
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Resonanspeaken til Hana SL ligger over 20 kHz? Imponerende.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.384
    Torget vurderinger
    2
    Ja, tenk om den hadde hatt bor nålefane og Microline sliping, men da heter den noe annet i Hana sortimentet og er utenfor det jeg kan tillate meg å betale

Noe av Hana toppen over 20k skyldes også testplaten …Men Hana har en meget god respons, hvor god vet vi ikke før noen måler den med en JVC TRS-1007 testplate. Ellers kan man bare se på relative forskjeller på samme testplate..
    1724779837857.png

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn