CDWMcInSpots
Hi-Fi freak
Svar til Class med eksempler på mine erfaringer og observasjoner før vi forsøker å avrunde formatsubtråden:
Dessverre er advarselen "Please note: builds can be broken every now and then. This version is under heavy development" ang. utviklingsversjonen høyst reell. Jeg sa ja til en senere 7.6.0-oppdatering. Da forsvant music folder-avspilling fordi musikkatalogen plutselig så ut som om den var tom (album, artist m.m. virket fremdeles). Noen versjoner senere (1-2 uker) var dette rettet. Senere fusket spoling i Apple Lossless-filer. Dette er rettet i siste versjon jeg har lastet ned. Rådet for bruk av utviklingsversjonen blir å holde på en versjon som virker inntil du oppdager problemer.
Jeg tipset for en god stund siden en IT-kollega om at "#16191 - ALAC Songs being cutoff before they end" er rettet. Senest denne uken spurte han meg ang. ovennevnte musikkatalogproblem. Dette oppleves altså ikke nødvendigvis som rett frem selv for IT-utdannede.
Søk eller spoling innen Apple Lossless-filer ble først tilgjengelig i april og juni 2010. I samme periode foregikk også en god del annen ALAC-utbedring (http://svn.slimdevices.com/repos/slim/7.5/trunk/server/Changelog7.html).
- Version 7.5.1 - 2010-06-10
- Seeking within MPEG-4 files (AAC/ALAC) is now supported for players with native playback (Radio, Touch).
- Version 7.5.0 - 2010-04-06
- faad2 patched to support ALAC (Apple Lossless encoding) including 24-bit support (bug 14700);
separate alac program for transcoding from ALAC withdrawn.
- faad2 patched to support seeking (bug 12723, bug 8620)
Note to people porting to other platforms: the transcoding support for AAC and ALAC that is
configured in convert.conf is dependent upon the two patches above. The combined patch is
available at http://svn.slimdevices.com/repos/slim/7.5/trunk/vendor/faad2/seeking+alac.patch
Microsoft Windows
Windows Media Player støtter (så vidt jeg vet) ikke ALAC, men den støtter heller ikke FLAC.
foobar2000 støtter FLAC rett ut av boksen, mens man må installere en plugin for ALAC. Denne fungerer så langt jeg har observert utmerket. Dette er dermed helt flott og intet problem for nogenlunde kompetente brukere.
MasVis leveres uten dekodere, men med ferdige parametre/kall for LAME og FLAC. Hvis man har en standardinstallasjon av disse under C:\..., virker de direkte. Hvis ikke, må man redigere programstiene. Det var derimot verre med ALAC. Jeg lette etter ALAC-dekoderkandidater og fant etterhvert noen (som jeg ikke har prøvd ennå):
Tilbyderne av/vevsidene til kildekoden for ALAC-dekoderne var noe mer "offisiell", men da må man som sagt typisk ha og kunne bruke en Microsoft kompilator. Det har og kan langt fra alle. Hvis man forsøker å benytte GNU Compiler Collection, får man ofte en masse portearbeid og -trøbbel fordi kildekoden som regel er skrevet for en Microsoft kompilator.
Det er godt mulig at ovenevnte binærversjoner vil virke, men det er hverken særlig offisielt eller nødvendigvis rett frem for allmenheten.
Apple iTunes og QuickTime virker selvsagt med ALAC rett ut av boksen.
Hvis jeg husker rett, støtter VideoLAN VLC media player for Windows ALAC rett ut av boksen.
Jeg tror ikke jeg har forsøkt andre programmer.
Det hadde vært fint med generell støtte for ALAC (og andre formater/kodeker), gjerne i selve operativsystemet Windows. Isteden varierer støtten fra program til program langs aksen:
Innebygd -> Egen, enkel modul -> Man kan få det til -> Overhode ikke
Dette blir egentlig litt som skriverstøtte under MS-DOS. Hvert program måtte ha sine egne skriverdrivere (WordPerfect hadde mange). Det burde vært et tilbakelagt stadium.
CDWMcInSpots skrev:[...]
Mine erfaringer med Apple Lossless tyder på at formatene som benyttes av Apple dessverre har mer eller mindre dårlig støtte utenfor Apple-verdenen, f.eks. Logitech Squeezebox og Microsoft Windows. Dette er alt fra ingen støtte, via dekodere som gir problemer p.g.a. programmeringsfeil, til at man selv må kompilere programvare for Microsoft Windows med en Microsoft kompilator (som de færreste har og har kompetanse til å bruke). Hvorfor det er slik vet jeg ikke, men jeg ser at marsboer antagelig har gitt oss forklaringen etter at jeg begynte å skrive dette. Jeg antar at det samme antagelig er tilfelle for AAC.
[...]
Logitech SqueezeboxClass skrev:Etter det jeg husker er det lenge siden SB hadde problemer med Apple lossless, jeg merker iallfall ikke noe til dem nå. I Windows har jeg heller ingen problemer med filene.CDWMcInSpots skrev:Mine erfaringer med Apple Lossless tyder på at formatene som benyttes av Apple dessverre har mer eller mindre dårlig støtte utenfor Apple-verdenen, f.eks. Logitech Squeezebox og Microsoft Windows.
Hvilke erfaringer har du gjort?
Logitech Squeezebox Touch har hatt hopp-ut-nær-slutten-av-sporet-problemer med Apple Lossless (ALAC) når den spiller fra USB-minne eller disk (Bug 16191). Den er i skrivende stund jfr. endringsloggene for v. 7.5.4, 7.5.5 og 7.6.0 (http://wiki.slimdevices.com/index.php/Nightly_Builds) dessverre fremdeles kun rettet i utviklingsversjonen 7.6.0 og dessverre hverken i den offisielle versjon 7.5.4 eller den kommende versjon 7.5.5.CDWMcInSpots skrev:Logitech Squeezebox [...] Dette er alt fra ingen støtte, via dekodere som gir problemer p.g.a. programmeringsfeil, [...]
Etter at jeg skrev ovensiterte innlegg 09.03.2011 installerte jeg Squeezebox Server 7.6.0 og oppdaterte først én Squeezebox Touch. Det stemmer at "#16191 - ALAC Songs being cutoff before they end" er rettet. Jeg har ikke observert denne feilen med Squeezebox Server 7.6.0 på Squeezebox Touch.CDWMcInSpots skrev:Jeg kryssposter denne gledelige informasjonen her.
Tillegg:CDWMcInSpots skrev:ALAC har gitt hopp-ut-nær-slutten-av-sporet-problemer med ujevne mellomrom når jeg har kjørt ALAC fra USB-minne, men det ser ut som om feilen (Bug 16191) ble ordnet 03.02.2011.Man skrev:[...]
Det er btw sanger i ALAC. Fullt tagget med cover og hele pakken. Null problemo.
Så da er ihvertfall avfeie myten om at man bør holde seg til kun FLAC.
Det ser ut som om rettingen kun er inkludert i den uferdige utviklingsversjonen 7.6.0 og dessverre hverken i den offisielle versjon 7.5.3 eller den kommende versjon 7.5.4.
Dessverre er advarselen "Please note: builds can be broken every now and then. This version is under heavy development" ang. utviklingsversjonen høyst reell. Jeg sa ja til en senere 7.6.0-oppdatering. Da forsvant music folder-avspilling fordi musikkatalogen plutselig så ut som om den var tom (album, artist m.m. virket fremdeles). Noen versjoner senere (1-2 uker) var dette rettet. Senere fusket spoling i Apple Lossless-filer. Dette er rettet i siste versjon jeg har lastet ned. Rådet for bruk av utviklingsversjonen blir å holde på en versjon som virker inntil du oppdager problemer.
Jeg tipset for en god stund siden en IT-kollega om at "#16191 - ALAC Songs being cutoff before they end" er rettet. Senest denne uken spurte han meg ang. ovennevnte musikkatalogproblem. Dette oppleves altså ikke nødvendigvis som rett frem selv for IT-utdannede.
Søk eller spoling innen Apple Lossless-filer ble først tilgjengelig i april og juni 2010. I samme periode foregikk også en god del annen ALAC-utbedring (http://svn.slimdevices.com/repos/slim/7.5/trunk/server/Changelog7.html).
- Version 7.5.1 - 2010-06-10
- Seeking within MPEG-4 files (AAC/ALAC) is now supported for players with native playback (Radio, Touch).
- Version 7.5.0 - 2010-04-06
- faad2 patched to support ALAC (Apple Lossless encoding) including 24-bit support (bug 14700);
separate alac program for transcoding from ALAC withdrawn.
- faad2 patched to support seeking (bug 12723, bug 8620)
Note to people porting to other platforms: the transcoding support for AAC and ALAC that is
configured in convert.conf is dependent upon the two patches above. The combined patch is
available at http://svn.slimdevices.com/repos/slim/7.5/trunk/vendor/faad2/seeking+alac.patch
Microsoft Windows
I Microsoft Windows er støtten for Apple Lossless dessverre høyst varierende.CDWMcInSpots skrev:Microsoft Windows. Dette er alt fra ingen støtte, [...] til at man selv må kompilere programvare for Microsoft Windows med en Microsoft kompilator (som de færreste har og har kompetanse til å bruke).
Windows Media Player støtter (så vidt jeg vet) ikke ALAC, men den støtter heller ikke FLAC.
foobar2000 støtter FLAC rett ut av boksen, mens man må installere en plugin for ALAC. Denne fungerer så langt jeg har observert utmerket. Dette er dermed helt flott og intet problem for nogenlunde kompetente brukere.
MasVis leveres uten dekodere, men med ferdige parametre/kall for LAME og FLAC. Hvis man har en standardinstallasjon av disse under C:\..., virker de direkte. Hvis ikke, må man redigere programstiene. Det var derimot verre med ALAC. Jeg lette etter ALAC-dekoderkandidater og fant etterhvert noen (som jeg ikke har prøvd ennå):
De ovennevnte kandidatene som jeg fant, hadde langt fra et "offisielt" preg. For den ene var den nyeste Windows binæversjonen eldre enn kildekoden. I begge tilfeller(?) var det ikke den offisielle utvikleren som tilbød Windows binæversjonen, men derimot noen helt andre. marsboer har antagelig gitt oss årsaken til dette.CDWMcInSpots skrev:Har noen av dere funnet en Apple Lossless-/ALAC-dekoder som virker med MasVis?
Tillegg:
Mulige kandidater etter et raskt nettsøk:
Foobar2000 ALAC Decoder:
Realisert som "foo_input_alac.dll"
Støtter MasVis dekodere som er DLL-er?
Denne ALAC-dekoderen ser ut til å inneholde en alac.exe:
http://craz.net/programs/itunes/alac.html
http://www.hydrogenaudio.org/forums/lofiversion/index.php/t32111.html
"AAC decoders" for bl.a. Win32:
http://www.rarewares.org/aac-decoders.php
Tilbyderne av/vevsidene til kildekoden for ALAC-dekoderne var noe mer "offisiell", men da må man som sagt typisk ha og kunne bruke en Microsoft kompilator. Det har og kan langt fra alle. Hvis man forsøker å benytte GNU Compiler Collection, får man ofte en masse portearbeid og -trøbbel fordi kildekoden som regel er skrevet for en Microsoft kompilator.
Det er godt mulig at ovenevnte binærversjoner vil virke, men det er hverken særlig offisielt eller nødvendigvis rett frem for allmenheten.
Apple iTunes og QuickTime virker selvsagt med ALAC rett ut av boksen.
Hvis jeg husker rett, støtter VideoLAN VLC media player for Windows ALAC rett ut av boksen.
Jeg tror ikke jeg har forsøkt andre programmer.
Det hadde vært fint med generell støtte for ALAC (og andre formater/kodeker), gjerne i selve operativsystemet Windows. Isteden varierer støtten fra program til program langs aksen:
Innebygd -> Egen, enkel modul -> Man kan få det til -> Overhode ikke
Dette blir egentlig litt som skriverstøtte under MS-DOS. Hvert program måtte ha sine egne skriverdrivere (WordPerfect hadde mange). Det burde vært et tilbakelagt stadium.