Organisering av musikksamlingen

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Svar til Class med eksempler på mine erfaringer og observasjoner før vi forsøker å avrunde formatsubtråden:

CDWMcInSpots skrev:
[...]
Mine erfaringer med Apple Lossless tyder på at formatene som benyttes av Apple dessverre har mer eller mindre dårlig støtte utenfor Apple-verdenen, f.eks. Logitech Squeezebox og Microsoft Windows. Dette er alt fra ingen støtte, via dekodere som gir problemer p.g.a. programmeringsfeil, til at man selv må kompilere programvare for Microsoft Windows med en Microsoft kompilator (som de færreste har og har kompetanse til å bruke). Hvorfor det er slik vet jeg ikke, men jeg ser at marsboer antagelig har gitt oss forklaringen etter at jeg begynte å skrive dette. Jeg antar at det samme antagelig er tilfelle for AAC.
[...]
Class skrev:
CDWMcInSpots skrev:
Mine erfaringer med Apple Lossless tyder på at formatene som benyttes av Apple dessverre har mer eller mindre dårlig støtte utenfor Apple-verdenen, f.eks. Logitech Squeezebox og Microsoft Windows.
Etter det jeg husker er det lenge siden SB hadde problemer med Apple lossless, jeg merker iallfall ikke noe til dem nå. I Windows har jeg heller ingen problemer med filene.
Hvilke erfaringer har du gjort?
Logitech Squeezebox

CDWMcInSpots skrev:
Logitech Squeezebox [...] Dette er alt fra ingen støtte, via dekodere som gir problemer p.g.a. programmeringsfeil, [...]
Logitech Squeezebox Touch har hatt hopp-ut-nær-slutten-av-sporet-problemer med Apple Lossless (ALAC) når den spiller fra USB-minne eller disk (Bug 16191). Den er i skrivende stund jfr. endringsloggene for v. 7.5.4, 7.5.5 og 7.6.0 (http://wiki.slimdevices.com/index.php/Nightly_Builds) dessverre fremdeles kun rettet i utviklingsversjonen 7.6.0 og dessverre hverken i den offisielle versjon 7.5.4 eller den kommende versjon 7.5.5.

CDWMcInSpots skrev:
Jeg kryssposter denne gledelige informasjonen her.

CDWMcInSpots skrev:
Man skrev:
[...]
Det er btw sanger i ALAC. Fullt tagget med cover og hele pakken. Null problemo.
Så da er ihvertfall avfeie myten om at man bør holde seg til kun FLAC.
ALAC har gitt hopp-ut-nær-slutten-av-sporet-problemer med ujevne mellomrom når jeg har kjørt ALAC fra USB-minne, men det ser ut som om feilen (Bug 16191) ble ordnet 03.02.2011.
Tillegg:
Det ser ut som om rettingen kun er inkludert i den uferdige utviklingsversjonen 7.6.0 og dessverre hverken i den offisielle versjon 7.5.3 eller den kommende versjon 7.5.4.
Etter at jeg skrev ovensiterte innlegg 09.03.2011 installerte jeg Squeezebox Server 7.6.0 og oppdaterte først én Squeezebox Touch. Det stemmer at "#16191 - ALAC Songs being cutoff before they end" er rettet. Jeg har ikke observert denne feilen med Squeezebox Server 7.6.0 på Squeezebox Touch.

Dessverre er advarselen "Please note: builds can be broken every now and then. This version is under heavy development" ang. utviklingsversjonen høyst reell. Jeg sa ja til en senere 7.6.0-oppdatering. Da forsvant music folder-avspilling fordi musikkatalogen plutselig så ut som om den var tom (album, artist m.m. virket fremdeles). Noen versjoner senere (1-2 uker) var dette rettet. Senere fusket spoling i Apple Lossless-filer. Dette er rettet i siste versjon jeg har lastet ned. Rådet for bruk av utviklingsversjonen blir å holde på en versjon som virker inntil du oppdager problemer.

Jeg tipset for en god stund siden en IT-kollega om at "#16191 - ALAC Songs being cutoff before they end" er rettet. Senest denne uken spurte han meg ang. ovennevnte musikkatalogproblem. Dette oppleves altså ikke nødvendigvis som rett frem selv for IT-utdannede.

Søk eller spoling innen Apple Lossless-filer ble først tilgjengelig i april og juni 2010. I samme periode foregikk også en god del annen ALAC-utbedring (http://svn.slimdevices.com/repos/slim/7.5/trunk/server/Changelog7.html).
- Version 7.5.1 - 2010-06-10
- Seeking within MPEG-4 files (AAC/ALAC) is now supported for players with native playback (Radio, Touch).
- Version 7.5.0 - 2010-04-06
- faad2 patched to support ALAC (Apple Lossless encoding) including 24-bit support (bug 14700);
separate alac program for transcoding from ALAC withdrawn.
- faad2 patched to support seeking (bug 12723, bug 8620)
Note to people porting to other platforms: the transcoding support for AAC and ALAC that is
configured in convert.conf is dependent upon the two patches above. The combined patch is
available at http://svn.slimdevices.com/repos/slim/7.5/trunk/vendor/faad2/seeking+alac.patch

Microsoft Windows

CDWMcInSpots skrev:
Microsoft Windows. Dette er alt fra ingen støtte, [...] til at man selv må kompilere programvare for Microsoft Windows med en Microsoft kompilator (som de færreste har og har kompetanse til å bruke).
I Microsoft Windows er støtten for Apple Lossless dessverre høyst varierende.

Windows Media Player støtter (så vidt jeg vet) ikke ALAC, men den støtter heller ikke FLAC.

foobar2000 støtter FLAC rett ut av boksen, mens man må installere en plugin for ALAC. Denne fungerer så langt jeg har observert utmerket. Dette er dermed helt flott og intet problem for nogenlunde kompetente brukere.

MasVis leveres uten dekodere, men med ferdige parametre/kall for LAME og FLAC. Hvis man har en standardinstallasjon av disse under C:\..., virker de direkte. Hvis ikke, må man redigere programstiene. Det var derimot verre med ALAC. Jeg lette etter ALAC-dekoderkandidater og fant etterhvert noen (som jeg ikke har prøvd ennå):

CDWMcInSpots skrev:
Har noen av dere funnet en Apple Lossless-/ALAC-dekoder som virker med MasVis?

Tillegg:
Mulige kandidater etter et raskt nettsøk:

Foobar2000 ALAC Decoder:
Realisert som "foo_input_alac.dll"
Støtter MasVis dekodere som er DLL-er?

Denne ALAC-dekoderen ser ut til å inneholde en alac.exe:
http://craz.net/programs/itunes/alac.html
http://www.hydrogenaudio.org/forums/lofiversion/index.php/t32111.html

"AAC decoders" for bl.a. Win32:
http://www.rarewares.org/aac-decoders.php
De ovennevnte kandidatene som jeg fant, hadde langt fra et "offisielt" preg. For den ene var den nyeste Windows binæversjonen eldre enn kildekoden. I begge tilfeller(?) var det ikke den offisielle utvikleren som tilbød Windows binæversjonen, men derimot noen helt andre. marsboer har antagelig gitt oss årsaken til dette.

Tilbyderne av/vevsidene til kildekoden for ALAC-dekoderne var noe mer "offisiell", men da må man som sagt typisk ha og kunne bruke en Microsoft kompilator. Det har og kan langt fra alle. Hvis man forsøker å benytte GNU Compiler Collection, får man ofte en masse portearbeid og -trøbbel fordi kildekoden som regel er skrevet for en Microsoft kompilator.

Det er godt mulig at ovenevnte binærversjoner vil virke, men det er hverken særlig offisielt eller nødvendigvis rett frem for allmenheten.

Apple iTunes og QuickTime virker selvsagt med ALAC rett ut av boksen.

Hvis jeg husker rett, støtter VideoLAN VLC media player for Windows ALAC rett ut av boksen.

Jeg tror ikke jeg har forsøkt andre programmer.

Det hadde vært fint med generell støtte for ALAC (og andre formater/kodeker), gjerne i selve operativsystemet Windows. Isteden varierer støtten fra program til program langs aksen:

Innebygd -> Egen, enkel modul -> Man kan få det til -> Overhode ikke

Dette blir egentlig litt som skriverstøtte under MS-DOS. Hvert program måtte ha sine egne skriverdrivere (WordPerfect hadde mange). Det burde vært et tilbakelagt stadium.

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
497
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
CDWMcInSpots skrev:
Det hadde vært fint med generell støtte for ALAC (og andre formater/kodeker), gjerne i selve operativsystemet Windows.
Selvsagt men det er veldig langt fra dette til at "Apple dessverre har mer eller mindre dårlig støtte utenfor Apple-verdenen" synes jeg.

Slimdevices/Logitech har hatt problemer med mange andre formater opp igjennom årene, også FLAC. Gjør det FLAC til et mindre attraktivt format?

Jeg vil vel tro at når man er såpass interessert at man bruker lossless så er det ingen stor utfordring å legge inn en plugin om ikke den foretrukne spilleren støtter format X ut av boksen.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Class skrev:
CDWMcInSpots skrev:
Det hadde vært fint med generell støtte for ALAC (og andre formater/kodeker), gjerne i selve operativsystemet Windows.
Selvsagt men det er veldig langt fra dette til at "Apple dessverre har mer eller mindre dårlig støtte utenfor Apple-verdenen" synes jeg.
Dette var et (fromt) (fremtids)ønske for alle formater i en avrundende kommentar i et langt innlegg. Det var ikke en utdypning av at "Apple dessverre har mer eller mindre dårlig støtte utenfor Apple-verdenen". M.a.o. to forskjellige delemner innen et større.

Slimdevices/Logitech har hatt problemer med mange andre formater opp igjennom årene, også FLAC. Gjør det FLAC til et mindre attraktivt format?
Det kommer vel egentlig an på. Hvis et format gir mye problemer på en gitt plattform, vil de fleste etter hvert miste tålmodigheten og bytte ut format og/eller plattform. marsboer var inne på noe av det samme.

Det er altså ikke nok at noe er bra i teorien. Det må fungere for en selv i praktisk bruk. Hvis FLAC ikke fungerte, ville jeg forsøkt å finne noe annet.

Jeg vil vel tro at når man er såpass interessert at man bruker lossless så er det ingen stor utfordring å legge inn en plugin om ikke den foretrukne spilleren støtter format X ut av boksen.
foobar2000s ferdigkompilerte plugins som kan lastes ned fra deres egne vevsider er (som allerede skrevet) helt greit for meg og andre nogenlunde kompetente brukere. Det finnes imidlertd andre mennesker med langt mindre IT-kunnskaper enn deg og meg. Det burde ikke være noe problem å se at det fremdeles er forbedringspotensiale på brukervennlighetsfronten. foobar2000 var forøvrig ikke akkurat intuitivt rett ut av boksen da jeg installerte det førsate gang (v. 1.0.2.1(?)). Her er en del andre programmer langt bedre, men det er en annen sak, og bambadoos guide hjalp betraktelig.

Den uavsluttede MasVis-ALAC-runden er derimot noe helt annet. Den forutsetter en viss IT-kompetanse og iherdighet.

Det er lett å glemme eller overse andres behov og forutsetninger på et område man selv behersker. Det er også et spørsmål om man liker fikling eller ikke. Noen ganger er det fint at det bare virker. De fleste av oss blir lei unødvendig datamaskindill etterhvert, selv om vi har kompetanse til å håndtere det.

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.704
Sted
Phobos
Class skrev:
Hvilke problemer mener du FLAC har hatt? Jeg har nemlig benyttet FLAC på Squeezebox siden 2006 og har aldri hatt noen problemer relatert til bruk av dette formatet, hverken med spoling, avspilling eller noe annet.

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
497
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
marsboer skrev:
Class skrev:
Hvilke problemer mener du FLAC har hatt? Jeg har nemlig benyttet FLAC på Squeezebox siden 2006 og har aldri hatt noen problemer relatert til bruk av dette formatet, hverken med spoling, avspilling eller noe annet.
Det husker jeg ikke i farta, det var en kombinasjon av X maskinvare, Y versjon av server og Z versjon av decoder som CDWMcInSpots brukte som et eksempel på at ALAC var dårlig støttet.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Class skrev:
marsboer skrev:
Class skrev:
Det husker jeg ikke i farta, det var en kombinasjon av X maskinvare, Y versjon av server og Z versjon av decoder som CDWMcInSpots brukte som et eksempel på at ALAC var dårlig støttet.
???

Hva mente du med dette?

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
497
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
CDWMcInSpots skrev:
Class skrev:
marsboer skrev:
Class skrev:
???

Hva mente du med dette?
Leser du ikke dine egne poster? :)
Dette:
CDWMcInSpots skrev:
Logitech Squeezebox Touch har hatt hopp-ut-nær-slutten-av-sporet-problemer med Apple Lossless (ALAC) når den spiller fra USB-minne eller disk (Bug 16191).
Jaja, nok en gang har jeg hjulpet en tråd langt vekk fra topic, jeg lister meg ut og lukker forsiktig døra etter meg :)

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Class skrev:
CDWMcInSpots skrev:
Class skrev:
marsboer skrev:
Class skrev:
???

Hva mente du med dette?
Leser du ikke dine egne poster? :)
Dette:
CDWMcInSpots skrev:
Logitech Squeezebox Touch har hatt hopp-ut-nær-slutten-av-sporet-problemer med Apple Lossless (ALAC) når den spiller fra USB-minne eller disk (Bug 16191).
Jaja, nok en gang har jeg hjulpet en tråd langt vekk fra topic, jeg lister meg ut og lukker forsiktig døra etter meg :)
Jeg er fremdeles noe forvirret siden jeg skrev om (og dokumenterte) ALAC-problemer og -mangler med Squeezebox-produkter og Microsoft Windows. Du nevnte FLAC-problemer med Squeezebox-produkter.

På et slikt forum kan det ofte være en fordel å ikke være for ordknapp. Det blir lett utydelig, hvilket igjen fører til misforståelser og ekstrarunder.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Tilbake til trådens egentlige emne.

I "Tråden for anbefalte samlinger" hadde vi nylig en liten subtråd om nettopp denne trådens emne. Disse innleggene passer helt klart bedre her og gjengis derfor nedenfor.

De originale innleggsforfatterne og andre kan gjerne med fordel følge opp.

CDWMcInSpots skrev:
Vidar P skrev:
[...]
Har prøvd å rippe noen av boksene jeg har kjøpt… en aldri så liten prøve i tålmodighet og evne til å hanskes med egen frustrasjon da ikke alt går inn i rette mapper av seg selv.

Har gitt opp å få alle slike samlinger på HDD på en lettvint måte. Det blir bare frustrasjoner og irritasjoner her iallefall.
Skyldes dette Apple iTunes' iver etter å være helautomatisk brukervennlig? Min erfaring er at den er litt for ivrig på å bestemme på mine vegne. Det fungerer formodentlig greit på helkurant populærmusikk, men man skal ikke langt utenfor denne stien før det oppstår små og større problemer. Noen ganger er det faktisk en fordel at brukeren får muligheten og lov til å bestemme.

Nei takke meg til en god gammeldags cd-spiller. Det er en sann fryd å eie en slik om dagen, med disse prisene på plater.
Det er meget fint å ha minst en CD-spiller. Ripping og (metadata)organisering av flere tusen CDer er en skitjobb som jeg fremdeles gruer meg til.

Brasse skrev:
TuneUp har gjort ein knakandes jobb med iTunes på dei 411 albuma eg har køyrt gjennom rens. Av dei er 14 samlealbum (mest garage), 3 klassiske samlinger og 21 jazzalbum.

CDWMcInSpots skrev:
emotikon skrev:
CDWMcInSpots skrev:
Ripping og (metadata)organisering av flere tusen CDer er en skitjobb som jeg fremdeles gruer meg til.
Ditto, men det bør vel gjøres snart......
Ja, men foreløbig har det visst blitt med noen pilotøvelser. Resultatet er forlokkende, men veien dit.....

berxter skrev:
Bah, det er bare å begynne et sted, det. Bestemme seg for hvordan det skal organiseres, hvor mye metadata som skal med; et godt tak i pc'en og så i gang ;)
Det er fullt mulig å rippe på flere maskiner samtidig...

B

CDWMcInSpots skrev:
berxter skrev:
Bah, det er bare å begynne et sted, det. Bestemme seg for hvordan det skal organiseres, hvor mye metadata som skal med; et godt tak i pc'en og så i gang ;)
Det sies ofte at det tredje huset man bygger blir bra fordi man da har trening og har gjort unna de fleste tabbene, men de fleste nøyer seg med maks. ett hus.

Hvordan vet man hvordan man bør organisere musikken og hvor mye metadata man bør ta med? Hva er det ultimate, og hva er en god balansegang mellom det praktisk gjennomførbare og det ultimate? Underveis oppstår det problemer. Av og til krangler en CD i et CD-drev, men går bra i et annet, gjerne av et annet merke. Ditto for rippeprogrammer osv.

Men jeg er enig i at måten å angripe store oppgaver på, er å begynne i en (eller annen) ende.

Det er fullt mulig å rippe på flere maskiner samtidig...
Hvor mange datamaskiner klarer man i praksis å holde i drift når man har øvelse? Det tar tross alt litt tid å sjekke og korrigere metadata fra databaser, velge omslagsbilde(r) m.m.

berxter skrev:
Jeg er litt usikker på om vi egentlig bør fortsette denne diskusjonen i denne tråden; kanskje Datahjørnet ville være bedre? Der er det allerede et par tråder om emnet. Dog:
Jeg satt med 3 maskiner samtidig: En med dBpoweramp, én med Winamp (for å ta platene der bare Gracenote hadde tags), og den tredje med WMP. Rippet til FLAC og/eller WMA Lossless, til et midlertidig lager, for så å overføre til den permanente plasseringen når jeg var fornøyd. Korreksjon av metadata ble gjort med Tag&Rename, senere med Mp3tag. Jeg retter fortsatt opp ting jeg er misfornøyd med, mer enn ett år senere, etterhvert som jeg finner dem. Jeg valgte å organisere hele greia etter Windows folder-struktur; da kunne jeg jukse litt med metadataene, men jeg er da selvsagt avhengig av å bruke et avspillingsprogram som skjønner folderstruktur... For meg er det greit, da jeg har bundet meg til Squeezebox-ens verden, og der bruker jeg "browse music folder". Andre kan ha avvikende krav. Det er snakk om i overkant av 4000 cd-er, og noenog 60000 filer.

B

baluba skrev:
emotikon skrev:
CDWMcInSpots skrev:
Ripping og (metadata)organisering av flere tusen CDer er en skitjobb som jeg fremdeles gruer meg til.
Ditto, men det bør vel gjøres snart......
Det er bare til å begynne, for det blir bare verre med tiden. MEN jeg er også enig med Vidar i denne betraktingen.

Vidar P skrev:
Har gitt opp å få alle slike samlinger på HDD på en lettvint måte. Det blir bare frustrasjoner og irritasjoner her iallefall. Nei takke meg til en god gammeldags cd-spiller. Det er en sann fryd å eie en slik om dagen, med disse prisene på plater.
Enkelte bokser er problematiske å tagge riktig, så noe velger jeg å la være utenom HDD. Jeg tror ikke de som fullstendig selger spilleren sin spiller veldig mye plater av denne typen. Selv om jeg har mye klassisk på HDD så er det slik at noe velger jeg å la være å rippe, så et liv helt uten optisk drev er ikke aktuelt. Jeg ser ingen grunn til å ikke ha det, og heller ingen grunn til å slutte å kjøpe plater. Det går fint an å fortsatt bruke en kombinasjon av forskjellige kilder, selv digitale. At noen klarer seg fullstendig uten et optisk drev forstår jeg ikke ut fra min samling, men andre har jo annen smak. Det er nok helst de som har en relativt stor klassisk samling som synes det er komplisert å organisere ting på HDD, og det med rette.

Jeg skjønner godt at folk som nesten utelukkende klassisk og jazz i samlingen ikke bruker HDD, men jeg ville ha satt i gang med å rippe det som er ukomplisert (og mye spilt) så fort som mulig. En grei egenskap med HDD er at det gjør det enkelt å sammenligne forskjellige innspillinger og versjoner. For meg har faktisk HDD ført til at jeg lytter med mer tålmodighet, og jeg liker å ha muligheten for å klikke meg rett inn på wiki om komponisten eller artisten med et tastetrykk. Der jeg før noen ganger mistet tålmodigheten med en cd så har jeg hatt positiv utvikling. Det er nok andre faktorer enn de tekniske som spiller inn, men samtidig så avkrefter det ideen om at man får et mer flyktig forhold til musikken i mitt tilfelle.

Men jeg tror nok vi snakker om år før alle plater jeg har i dag kommer til å befinne seg på HDD, noe som hverken skyldes mangel av tid eller ressurser. Noen plater er rett og slett greiere å høre fra cd inntil videre.

Vidar P skrev:
Brasse skrev:
TuneUp har gjort ein knakandes jobb med iTunes på dei 411 albuma eg har køyrt gjennom rens. Av dei er 14 samlealbum (mest garage), 3 klassiske samlinger og 21 jazzalbum.
Beklager OT, men har prøvd TuneUp (Mac m/iTunes) og satt igjen med inntrykk av et skikkelig møkkaprogram her. Mulig det er feil, men her kræsjet det til en stadighet, laget krøll ved enhver anledning, og gjorde masse elendighet med hastigheten på maskinen. Det gikk ikke lang tid før denne ble fjernet med ettertrykk.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
Har noe av dere erfaring med bruk av programvare for å holde oversikt over musikksamlingen? Dette er typisk databasebasert programvare laget spesielt for platesamlinger, og evt. andre samlinger som filmer og bøker.

Kan denne typen programvare kombineres og integreres med rippede musikksamlinger, som vi skriver om i denne tråden? Kan man i så fall oppnå synergieffekter en eller begge veier?

Noen kjente arkiv-/samlingsprogrammer:

Kilder
Svenske Hifi & Musik nr. 12 2009.

zimon skrev:
Galakse skrev:
Finnes der gode linux-programvare for platearkivering? Jeg har tidligere brukt windows-baserte PlateArkivet, og bruker nå nettbaserte rateyourmusic for rock-samlingen, men sliter med andre deler av samlingen.
http://readerware.com/ får best i test av svenske Hifi & Musik (nr 12. Desember 2009). Tipper at de bare prøvde windows eller mac versjonen (som de nevner), men ser uansett av hjemmesiden til programmet at de også tilbyr en Linux versjon der http://readerware.com/rwLinux.html.

Andre program de testet: http://www.collectorz.com/ (Win og Mac) og http://delicious-monster.com/ (kun Mac)

Norske Platearkivet [url]http://www.fnp.no/platark/index.html [/url] eller CATraxx som det heter i engelsk utgave http://www.fnprg.com/catraxx/index.html omtaler de merkelig nok ikke.
stejorge skrev:

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
16.836
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
OrangeCD er også en grei sak som i tillegg til det vanlige også scanner disken(e) + publiseringsløsning til web.

http://www.firetongue.com/

NEW in lates version (6.4.5.15514):
- Play or queue songs in Squeezebox or Transporter network music players.
- Publish your music collection listing on Racks and Tags website, and update your online music catalog automatically.

Dere får ha meg unnskyldt om jeg ikke rekker å svare på eventuelle spørsmål om detaljer om OrangeCD - prøv heller å finne ut selv via nettsiden og/eller trial-versjonen.

Den er verdt å prøve.

Mvh
Jan P.

Internaut

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.05.2004
Antall liker
6
CDWMcInSpots skrev:
Har noe av dere erfaring med bruk av programvare for å holde oversikt over musikksamlingen? Dette er typisk databasebasert programvare laget spesielt for platesamlinger
Jeg bruker Collectorz programvaren + Discogs.com.

Godt fornøyd med begge deler.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
År og evt. datoer

Internaut, marsboer og otare har alle vært innom dette temaet.

Det finnes en rekke tidspunkter som kan være relevante for et musikkstykke, et verk, en sang osv. Ditto for en innspilling/plate. Noen ganger kjenner vi datoen, andre ganger året, og atter andre kun perioden eller knapt nok det.

Tidspunkter (som jeg husker) - datoer, år og/eller perioder - som vi kan kjenne et eller flere av for et gitt spor på et fonogram. Alle er kanskje ikke like aktuelle for alle sjangre:
  • Komposisjonstidspunkt
  • Komposisjonens utgivelses-/publiseringstidspunkt
  • Komposisjonens urfremførelsestidspunkt
  • Innspillingstidspunkt
  • Originalt utgivelsestidspunkt
  • Remastrings- og evt. remiksingstidspunkt
  • Denne utgivelsens utgivelsestidspunkt

Hvor mange av disse tidspunktene kan tagger, musikkavspillingsprogrammer og -utstyr, rippe- og taggeprogrammer og (musikk)samlingsorganiseringsprogrammer støtte/håndtere?

Kan tagger og eller (musikk)samlingsorganiseringsprogrammer støtte både datoer, år og (mer eller mindre diffuse) perioder? Det burde være mulig å oppgi en dato når man kjenner den, og la programvaren tolke den som år, tiår og hundreår der det er relevant, f.eks. i spillelister eller ved søk. Ditto for perioder så langt det er mulig, f.eks. ved å oppgi start- og sluttår.

Topp Bunn