Orgasmisk lydopplevelse

T

theStig

Gjest
"overdempet" er i praksis noe man bare oppnår ved høye frekvenser. EGENTLIG ville det være bra med et meget hardt dempet rom, men da selvsagt over HELE frekvensområdet.

I NAT sitt rom vil jeg tro decayet kanskje er så kort som 0,2 sek fra 4 kHz og opp, men helt sikkert 4-5 sek under 100 Hz. En smule skevt kan man si.

Jeg vil gå så langt som å si at en slik akustikk man har i det rommet totalt overskygger enhvert potensielt god lydopplevelse.
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
4.019
Antall liker
1.352
Sted
Nadadouro, Portugal
Som et apropos til at thestig liker designet, så fikk jeg , igjen, en overraskelse da jeg viste de til kona.
Jeg ville veddet om at hun likte de, men det gjorde hun IKKE !
Hun sagde de liknet noen treningsmaskiner fra et helsestudio.....
Jeg vil tenke litt over den forklaring tror jeg.....
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Interessante observasjoner, og spesielt det at du ikke kan si noe om stereobildet(som kanskje er den sterkeste egenskapene disse tassene har!) betyr at det rommet må ødelegge utrolig mye. Må nesten ta meg en tur dit snart!! :)
Målte du frekvensene, eller var det basert på erfaring?

Heller ikke dette med å spille høyt..det handler vel minst like mye om forsterkeren som forer høyttalerne? Hva spilte de på nå?

På den annen side, her hvor jeg stort sett sitter og lytter er det sikkert ENORMT mye å gjøre på akustikken...det er nok mange av oss som synder kapitalt der.

O.
Ok, da rakk jeg innom NAT for å høre....Det positive først. Gallo'ene er nok bra høyttalere. Tror jeg. Synes ikke prisen på de er avskrekkende heller. Dessuten synes jeg de er dritstilige. Og gutta på NAT er trivelige karer!  :)

Men.... jeg synes det er vanskelig å mene noe sikkert om disse høyttalerne etter en demo hos NAT. Det jeg skriver her er omtrent det samme som jeg også sa til gutta når jeg var der.

Det jeg vel KAN si er at mellomtone og diskant virker til å være meget bra oppløst og har en god klangbalanse. Høyttalerne kan spille relativt høyt for sin størrelse, men prøver man å dra på litt så faller det fort sammen, spesielt i toppen. Bassen er det umulig å si noe om... ei heller stereobildet synes jeg... grunnen til det ligger i lytterommet til NAT. Det er bare en ting å si om det: katastrofe. At rommet ikke er bra var NAT forsåvidt enige med meg i også. Det verste er bassen - den er preget et entone-bulder ved 100-150 Hz, og total mangel på energi under 80 Hz. Helt håpløst. Rommet er også meget ulineært dempet - altfor mye demping i toppen, og ikke en skitt under 2-300 Hz. Man man faktisk høre bassen klinger lenge i rommet hvis man pauser en låt akkurat på en basstone...

Det de sa hos NAT var at Galloene låt som regel mye bedre hjemme hos folk, og det var jo bra å høre.
 
T

theStig

Gjest
Jeg tror nok høyttalerne har et potensiale for et meget godt stereobilde. Senter var rimelig godt definert hos NAT, men det var dårlig med dybde synes jeg. Lyden var også rimelig fri fra høyttalerne, men ekspansjon på utsiden av høyttalerne manget noe. Presisjon i plassering var det også mye å hente på. Men som sagt, dette er neppe høyttalernes feil her!

Frekvensene i bassen målte jeg ikke nei, det er synsing fra min side basert på litt erfaring. Det var spesielt EN bassfrekvens som runget noe helt j*vlig, nesten uansett hvor man var i rommet. Vil tippe det var rundt 100-120 Hz en plass. Den dominerte totalt bassen i hverfall, så jeg vil tippe vi snakker om en peak på 15 dB minst. Jeg lekte litt med EQ'en på den ekstra bassforsterkeren for å prøve å få til mere dypbass. Høyttalerne blafret som pokker, men noen lyd i rommet ble det ikke av det.
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Du har helt sikkert rett, jeg vet jo du kan en del om dette med rom! Merkelig at ikke NAT gjør noe med det..skulle jo tro dette var et generelt problem der..

Må lese meg opp mer på akustikk!

O.
 

Vidar_Bol

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
72
Antall liker
0
Tror det vel først og fremst handler om kunnskap, eller mangel på sådann. Synd å si...
Jeg tror nærmest i de aller fleste hjem hvor det oppholder seg bra utstyr neppe er bedre enn hos NAT. En kanskje positiv ting der er at det ihvertfall sjelden låter skingrende agressivt, dermed syns jeg å få godt innblikk i det såkalte stereobildet, men kanskje rommet er best egnet for stativhøyttalere.
Jeg prøvde Galloene i min egen vanlige dagligstue, en stue som hos folk flest tror jeg, med panel på vegger og tak, parkett gulv, 30 kvadrat. Der låt Gallo ganske livlig, kan minne litt om elektrostater i fremførelse. I mitt "lydrom" i kjellern (hvor de evnt skulle blitt stående) er det godt dempet, mer enn hos NAT tror jeg, der ble de for "døde" etter min smak.
 

Stereobloiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.01.2006
Innlegg
186
Antall liker
1
Torget vurderinger
0
Er prisen i Norge OK i forhold til USA-pris?

Vi er liksom litt nærmere Danmark...
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Er prisen i Norge OK i forhold til USA-pris?

Vi er liksom litt nærmere Danmark...
I forhold til USA er prisen rett under 10 gangen. Det er relativt bra, men ikke best i klassen. I forhold til Danmark er prisen tilnærmet identisk, 27500 dkr = 28600 nkr. Tror NAT får varene fra UK og ikke USA. Prisen der er gbp 2500 noe som tilsvarer den norske prisen
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Tviler litt på det, opplever Morten som ganske kunnskapsrik på dette området - men jeg er jo helt grønn :) Kan handle om prioriteringer mer enn kunnskap..og det med at rommet passer best for stativhøyttalere med begrenset range er sikkert et poeng. Mange små Dynaudioer har blitt solgt derfra ;)

O.
Tror det vel først og fremst handler om kunnskap, eller mangel på sådann. Synd å si...
 
T

theStig

Gjest
Vel, jeg diskuterte litt akustikk med de, og de tatt temmelig fort av lasset synes jeg. Men men... det virker jo også som de ikke ville prioritere å bygge om rommet uansett, for de skulle visst flytte snart. La oss håpe de får et bedre rom der.
 
S

slowmotion

Gjest
Som et apropos til at thestig liker designet, så fikk jeg , igjen, en overraskelse da jeg viste de til kona.
Jeg ville veddet om at hun likte de, men det gjorde hun IKKE !
.
Ha, ha hva var det jeg sa..... heheheh

;D
 
Topp Bunn