Orgel musikk

ovitzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2008
Innlegg
906
Antall liker
943
Sted
Snarøya
Torget vurderinger
3
Var i kirken i helgen og kom på at jeg ikke har noe musikk med orgel(ikke hammond orgel ;). Er det noen som kan anbefale noe for meg?
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.520
Antall liker
2.971
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Enormt mye å velge i her.

En av mine favoritter er denne:


Ser i farten ned på gulvet av hva jeg har slengendes der... har spillt en del orgelmusikk de siste dagene




Her får du litt mer enn orgel samt en fantastisk innspilling med masse romfølelse etc.




Dette er som nevnt noen av de som slenger her etter de siste dagene. Søk på nett og lytt om mulig. Det finnes akustisk orgelmusikk i alle former og tidsepoker innenfor klassisk musikk.
Regner med at gutta her inne har mange gode forslag.

Lykke til og velkommen i dette instrumentets vidunderlige verden. :)
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
14.107
Antall liker
10.023
Sted
Trondheim
Som trønder må man vel anbefale denne:



Wagner-orgelet i Nidaroskatedralen i full utfoldelse.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.157
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg er veldig glad i Pachelbel, men synes ofte hans musikk spilles for hurtig. Denne platen er jeg fornøyd med.



Spilles av Werner Jacob i Sebalduskirche i Nürnberg hvis jeg ikke husker feil. Det er samme kirke som Johann selv var kantor.
Alt jeg har hørt av innspillinger av David Sanger bør være bra, for han er blant de virkelig store. Hva med både i pose og sekk, Saint-Saëns' tredje symfoni, "Orgelsymfonien"?



Det er nok på sidelinjen, men jeg kan jo nevne at jeg liker den likevel. :)
 

H.Are.Felle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2008
Innlegg
314
Antall liker
764
Sted
Porsgrunn


Kjøpte denne på tidlig 90 tallet som en test cd. Romfølelsen er stor, men generelt blir nok musikken litt for sær.
Orgelet i seg selv er imponerende med 18 meters høyde, 8000 piper
og med 32" 16hz pipe.
Den mest kjente låten er vel Toccata and Fugue, spilt av Jean Guillou :)
 

radiated

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.01.2007
Innlegg
66
Antall liker
1
Sted
Kristiansund
J.S. Bach - Passacaglia i c-moll er en favoritt :)
Du finner den i Archiv-boksen som var foreslått over.
 

Olaf

Medlem
Ble medlem
09.04.2002
Innlegg
42
Antall liker
0
Da får jeg slå et slag for det franske; orgelsymfoniene til Widor er vel av orgel-litteraturens mer kjente verker, særskilt nr. 5 med den berømte toccataen. Suite Gothique av Boëllmann er også et tips med en ditto toccata. Eugène Gigout har også en berømt toccata i b-moll. Effektfullt skrevet, disse komponistene har sansen for både melodi og melodrama, uten at det siste overhodet er ment nedsettende.

Louis James Alfred Lefébure-Wély har komponert musikk i en stil som avviker en del fra de øvrige, nærmest burlesk til tider, og litt utenom hva man i utgangspunktet oppfatter som sakral musikk. Søk på etternavnet på Spotify, der ligger det en del. Sortie i Ess-dur er ett eksempel.

Ellers har man jo alltids Alain og Messiaen. Det rinner meg forresten i hu en historie fortalt av en nyfrelst orgel-tilhenger, husker ikke om det var her på forumet jeg leste det. Første gang han hørte Messiaen hadde han vært til stede på en gudstjeneste, var temmelig fersk mht til orgelmusikk og var følgelig helt uforberedt på stilarten. Hans første innskytelse da musikken startet var å rope på en lege, i det han var overbevist om at organisten hadde fått et illebefinnende, kollapset og blitt liggende over klaviaturet. Fornøyelig illustrasjon, som på sett og vis også er temmelig treffende.

En personlig favoritt blant Bachs verker er Preludium og fuge i Ess-dur Bwv 552.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.157
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg ble gjort oppmerksom på Sigfrid Karg-Elert på hjemmebesøk for et års tid siden. Interessant.

 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.520
Antall liker
2.971
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
I disse "kirketider" -
Håper de bruker bedre lim, når de nå holder på å bygge Steinmeyerorgelet i Nidarosdomen...

 
  • Liker
Reaksjoner: HCS

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
20.343
Antall liker
38.343
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Min barndomsvenn Gjermund Brenne står der ser jeg.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.167
Antall liker
8.546
Torget vurderinger
1
Rart at ikke noen har anbefalt denne.
Fabelaktig musikk, og ikke minst, lyd. Denne går helt ned i kjelleren....


71Tg7MdIDcL._AC_SX679_.jpg
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.872
Antall liker
24.026
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Denne her, spesielt fordi han klarer å spille disse greiene helt uten rubato:
1697193102690.jpeg

Og så denne her. Orgel og mezzo. Til Fader Vor at ende er direkte skremmende:
1697193242902.jpeg
 
Topp Bunn