Origin Live oppgradering av RB250

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
2.912
Torget vurderinger
4
Vurderer en full Origin Live oppgradering av av rb250 armen min, med skifting av interne/eksterne kabler, nytt armlodd, polering av arm og insetting av "slots".
Mener det kommer på omtrent 3000 kroner.
Bruker Nottingham Interspace som drivverk.

Noen som har erfaring med dette?

kapellmester

Bransjeaktør
Ble medlem
13.01.2005
Antall liker
439
Vi ,Maxwell import, starter med dette i norge nå - ta kontakt for mer info. pris, ytelse etc.

Mvh
trond seland
92065774

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Det blir en helt annen arm, Kjoenik. Langt bedre på skala, presisjon, mellomtone, bassrespons, farger....alt!

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Dessuten er RB250 den beste Rega-armen å oppgradere, i følge Origin. Men kjenner jeg deg rett har du lest litt på sidene deres, så det har du vel fått med deg... :)

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
2.912
Torget vurderinger
4
Jo det er riktig. Har lest alt som står på sidene deres, og noen tester. Det virker veldig lovende.
Kjekt at Maxwell driver med dette (eller kanskje de sender til England). Uansett er det jo enkelt å forhold seg til dem. Skal sjekke pris der.
Må vel nesten prøve dette. Men det hadde jo vært morsomt om noen her inne hadde prøvd det, og kunne fortelle litt om det.
Ellers skal jeg nok skrive noen linjer når det er gjort :)

I

ijustpop

Gjest
3000 kr.....
...hvor mye koster en RB700 for eksempel?
RB 250 er jo den simpleste Rega-armen, har du vurdert å kjøpe en bedre Rega-arm?

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
2.912
Torget vurderinger
4
3000 kr.....
...hvor mye koster en RB700 for eksempel?
RB 250 er jo den simpleste Rega-armen, har du vurdert å kjøpe en bedre Rega-arm?
Nope :)

For få tusenlapper kan jeg få en arm som VISSTNOK skal spille på nivå med armer til over 10000,-.
Jada, det skrives masse svada
Men jeg har troen, og beholder roen.
En oppgradering vil jeg ha, og håper jeg blir glad
Så når musikken spiller, en liten tåre triller
:)

Skal hente min reparerte høytaler i kveld, og da blir jeg litt lyrisk ;)

K

kbwh

Gjest
Jeg har ingen erfaring, men har lest så øyet har blitt stort&vått om hva som er mulig å få ut av en RB250. Så vidt jeg har forstått er alle regaarmer gjort omkring det samme armrøret, slik at the Origin Live way egentlig bare er en annen vei enn the RB1000 way.

(Off topic: Er det andre enn meg som synes geometrien om tverraksen på Origin Lives egne armer (ikke OL1/RB250) er litt rar?)

B

break_out

Gjest
Jeg har gjort oppgraderingen men uten den poleringen samt sporet som de freser inn. Det jeg gjorde var å bytte ut intern og ekstern kabling samt nytt motvektslodd. Alle disse oppgraderingene kommer som DIY kits. Jeg opplevde helt klart en forbedring og brukte denne på min Thorens 160 spiller. Men da jeg gikk opp i Linn LP12 divisjon ble den forholdsvis raskt byttet ut til en Ittok som er bedre. Et annet problem jeg fikk på LP12 var den stive kabelen som leveres med, vet at Simen på Kontrapunkt sleit endel med å få den rette bouncen i spilleren. Uansett så ville jeg personlig dersom jeg var i dine sko solgt armen du har og heller satset på en av de nye rega armene. Uansett om de gjør alle de inngrepene som blir gjort sitter du fremdeles igjen med "lav budsjett" arm lagre...

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
0
Jeg har ingen erfaring, men har lest så øyet har blitt stort&vått om hva som er mulig å få ut av en RB250. Så vidt jeg har forstått er alle regaarmer gjort omkring det samme armrøret, slik at the Origin Live way egentlig bare er en annen vei enn the RB1000 way.
En RB250-arm kan nok oppgraderes til å bli bedre enn en RB300-arm, men RB700 og ikke minst RB1000 har en helt annen kvalitet på lagringen. Hele "hemmeligheten" med kvaliteten på Rega-armene er nøye utvalgte lagre som skal være uten slark og med lavest mulig friksjon. De dårligste lagrene havner i OEM-armene (selges til andre produsenter), mens bedre lagre havner i RB300 osv, de beste havner i RB1000 (hvor halvparten går i stykker under produksjon). Å bruke mye penger på oppgradering av en så billig arm som RB250 kan fort bli keiserens nye klær.

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
2.912
Torget vurderinger
4
Nå blir det spennende å se hva prisen for disse modifiseringene blir i Norge.

Når det gjelder lageret på rb250 så er vel det svakheten til armen. Men så lenge lageret ikke har slark, så fungerer det, slik jeg har forstått det, utmerket.
Det er ikke aktuelt å legge mye penger i ny arm helt med det første. Det blir nok ny arm om en stund, men da vet jeg ikke om det blir rega. Har egentlig ikke falt meg inn som et alternativ.
Er det noe som tilsier at rega-armene skulle være en spesielt god match med mitt drivverk?
Det finnes jo mange spennende armer rundt omkring.

Akurat nå virker origin live som en grei oppgradering til en noenlunde grei pris.
Men det kan jo hende at det ville være mer fornuftig å legge til et par tusenlapper, og kjøpe Micro Seiki som FallenAngel vurderer å selge?

Men det som nok gir mest forbedring for minst penger er vel utskiftingen av motvektsloddet. Så kanskje jeg bør nøye meg med det inntil en "skikkelig" arm kan kjøpes inn?

P

Parelius

Gjest
Trenger du høyne innsatsen så mye for en brukt Mörch UP 4? Rent personlig så må jeg si at jeg synes noe av dette modifiseringshysteriet er overhypet. Jeg hadde tidligere en Origin Live Silver, og kunne aldri forstå den fantastiske omtalen den fikk, på linje med SME V fikk en nesten inntrykk av. (Ok, litt overdervet, men likevel.) Men det er meg.

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
2.912
Torget vurderinger
4
Nei, ikke vet jeg heller.

Ellers noen andre forslag til gode armer, gjerne brukte, mellom 5-10000, som passer til nottingham interspace?
Bruker AT OC9 nå, men neste blir kanskje dynavector 10x5 eller dv20x (tror jeg den heter).
Morch UP4 (kjenner ikke denne)?
SME 3009?

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.910
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Mørch lager veldig fine armer, Kjoenik. Om du finner en DP6 er det en svært vellydende klassiker. Ellers finnes det jo Nottingham-armer,da. Definitivt noe å lete etter. Dessuten VET du jo at synergien er maksimal... :)

B

break_out

Gjest
At den fungerer bra med hele lagre er helt klart, men selv med "perfekte" rb250 lagre så er du nokk langt bak de bedre armene på markedet. Kjøp av armstubb er nokk den beste oppgraderingen av de jeg gjorde og er en fin mellomløsning. Men når en har en så fint drivverk så fortjener det vel noe bedre?

Nå blir det spennende å se hva prisen for disse modifiseringene blir i Norge.

Når det gjelder lageret på rb250 så er vel det svakheten til armen. Men så lenge lageret ikke har slark, så fungerer det, slik jeg har forstått det, utmerket.
Det er ikke aktuelt å legge mye penger i ny arm helt med det første. Det blir nok ny arm om en stund, men da vet jeg ikke om det blir rega. Har egentlig ikke falt meg inn som et alternativ.
Er det noe som tilsier at rega-armene skulle være en spesielt god match med mitt drivverk?
Det finnes jo mange spennende armer rundt omkring.

Akurat nå virker origin live som en grei oppgradering til en noenlunde grei pris.
Men det kan jo hende at det ville være mer fornuftig å legge til et par tusenlapper, og kjøpe Micro Seiki som FallenAngel vurderer å selge?

Men det som nok gir mest forbedring for minst penger er vel utskiftingen av motvektsloddet. Så kanskje jeg bør nøye meg med det inntil en "skikkelig" arm kan kjøpes inn?

kapellmester

Bransjeaktør
Ble medlem
13.01.2005
Antall liker
439
Prisene på OriginLive blir de samme i Norge som i England - enkelt og greit !

du kan nesten regne det ut selv med dagens kurs+momsdifferanse og frakt !

jeg tjener ikke så meget på det , men så lenge kundene mine smiler er jeg happy!

noen oppgraderinger vil bli gjort her, andre i england.

(jeg har en rb1000 arm privat og jeg kan godt fortelle hvordan den låter i forhold til originlive pm)

mvh
Trond Seland
Maxwell import

B

break_out

Gjest
Du som importør blir vel rimelig innhabil i denne diskusjonen.. eller?

Prisene på OriginLive blir de samme i Norge som i England - enkelt og greit !

du kan nesten regne det ut selv med dagens kurs+momsdifferanse og frakt !

jeg tjener ikke så meget på det , men så lenge kundene mine smiler er jeg happy!

noen oppgraderinger vil bli gjort her, andre i england.

(jeg har en rb1000 arm privat og jeg kan godt fortelle hvordan den låter i forhold til originlive pm)

mvh
Trond Seland
Maxwell import

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
2.912
Torget vurderinger
4
Som Trseland skriver, så tar vi den sammenligningen per pm :)

K

kbwh

Gjest
Det forundrer meg at break_out ikke ser den klare grenseoppgangen.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
275
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Noen som har erfaring med dette?
I utgangspunktet; RB250 er ikke verdens beste arm; den har endel svakheter, ikke minst dette som går på klangfarger, mikrodynamikk og skala. Å oppgradere på den, i kontekst av et godt drivverk som du har, vil adressere disse svakhetene i de aller fleste tilfeller; enten du velger en dyrere arm (f.eks RB700 eller en full OL-arm) eller oppgraderer det du har.
Det som er sikkert, er at det er stort musikalsk forskjell på forskjellige kvalitetsnivåer av armer, dersom spilleren forøvrig er fornuftig balansert. I dette har pu'en fått en overdrevet betydningsfull plass (i norsk hifimiljø særlig) spør du meg, da selv rimelige pu'er kan låte helt fabelaktig i gode armer på gode drivverk.

Du burde kanskje ha lest/skummet igjennom noen årganger HiFi World, de er konsekvent svært begeistret for OL's armer og oppgraderingene av Rega's standardspec's, og omtaler de i en eller annen sammenheng i nær sagt hvert eneste nummer.

Jeg har ikke fått sammenliknet direkte dessverre, så det blir heresay. Det virker imidlertid til å være liten tvil om at mange mener det øker alle aspekter ved ytelsen, ikke minst Rega-armenes (imo) største svakhet; en tendens til fargeløshet/gråhet når de blir brukt på veldig gode drivverk.

Det man må spørre seg om er hvorvidt penger investert gir en gevinst tilsvarende en like kostbar oppgradering til en dyrere tonearm. Det er ikke så lett å svare seg selv på forsåvidt; det ultimate er jo en demo. HFW mener at det er penger vel investert, og de pleier å ha nokså god treff i sine vurderinger.

Mvh Vidar P

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
2.912
Torget vurderinger
4
Takk for svar alle samen :D
Tror jeg satser på ol oppgradering, i en eller annen grad, i første omgang. Så får det bli ny arm på et senere tidspunkt.
Skal til Stavanger neste helg, og satser på at jeg får tid til å besøke Maxwell.

LarsB

Medlem
Ble medlem
09.02.2003
Antall liker
0
Selv har jeg modifisert min Nad/RB 250 med ny armstubb og motvektslodd fra OL, det er etter min mening absolutt verd pengene. Definisjon over frekvensområdet ble forbedret. Perspektivet ble strammet opp og alt ble generellt klarere. Neste skritt vil bli å bytte internkalblene til en mindre suspekt type.

Vennlig hilsen
Lars Birger Nielsen

Topp Bunn