Det går ikke an å si at remaster er dårligere /bedre på generelt grunnlag. Dette vil variere mye fra ulike titler, men også forskjellige utgaver av samme tittel.
Man må undersøke litt før kjøp.
Når det gjelder Jennifer Warnes, The Hunter kan jeg gå god for den nevnte Impex-utgaven. Hvis du vil ha det beste, og har et såpass bra anlegg at det avslører forskjellene. Den koster noen kroner mer enn en vanlig original, men i dette tilfelle er remaster bedre.
The Hunter JENNIFER WARNESTHE HUNTER 180-GRAM 33RPM LP | StereoCATALOG: IMP6007 MSRP: $39.99 USD AWAITING REPRESSAvailable once again by popular demand, Jennifer Warnes’ acclaimed follow up to Famous Blue Raincoat features a Grammy-nominated recording by Elliot Scheiner and all-tube mastering...
www.impexrecords.com
Det er et stort poeng å sjekke hvem som står bak en eventuell remaster. Hvis det er folk som Bernie Grundman, Doug Sax, Kevin Gray, Steven Wilson og noen flere med godt renommé kan man anta at remaster er god.
Disse folka gjør det beste de kan utfra eksisterende råmateriale. De forsøker å lage et best mulig produkt. Det er nettopp derfor de gjør en remaster. Noen ganger er det ikke heldig /vellykket, og originalen kan være bedre. Problemet er at ofte er dette gamle plater utsatt for hardhendt behandling og tidens tann.
Det er ofte at mastertape er i så dårlig forfatning at det er vanskelig å få et godt resultat med en remaster. Likevel gies det ut for at tittelen skal være tilgjengelig.
Det er ikke bare dyre utgaver av remastrede utgivelser som er bra. Ofte er Music on Vinyl veldig tett opp til originalen, og jeg kjøper heller en slik repress enn en original full av hairlines, øl og potetgull.
Ellers har jeg sett at folk noen ganger blander sammen begrepene remaster og remix.
En remaster er gjort med henblikk på å bevare innspillingen lik den opprinnelige utgaven uten å trekke fra eller legge til store forandringer.
En remix er imidlertid en utgave hvor det er gjort slike grep at den er ulik originalen.
Man kan få. eks ha tilført eller trukket fra vokal og instrumenter, mixet inn elementer fra andre takes, eller laget en steromix utav en monoinnspilling.
Hvis folk vil høre en morsom remix som er bra og er både lik og ulik originalen, så anbefaler jeg Martin Giles utgave av Beatles ;Stg Peppers Lonely Hearts Club Band.