Ortofon 30 mkII super retiping?

L

Lars.N

Gjest
Noen som vet hvor jeg kan få retipet Ortofon mc 30 MKII super uten å få tilbake noe helt anneledes lydene skrot.

Mvh

Laban

tRMD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Antall liker
0
Jeg har hatt 3 årige vandaler på besøk. De herpa både arma og SPU Synergyen min!!!
Jeg trenger også råd.

mvh
Tormod

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
I utgangspunktet saa retipper ikke Ortofon sine MC pickuper, men tilbyr 25% rabatt ved innbytte og kjop av ny.

Jeg har hoert rykter om at "the cartridgeman" retipper Ortofon Mc, men har ikke dette bekreftet.

mvh Erland

L

Lars.N

Gjest
Takker for svar

Dette må sjekkes,har selv snakket med Ortofon å det stemmer det med innbytte men meget merkelig at dem ikke vil retipe den?har et litt vagt mine om at noen kjøpte opp det gammle utstyret pluss nåler å annet godt en gang i tiden.Mener det var en artikkel i Danske Fidelity om en kar en gang som satt på tingene.

Mvh

Laban

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
11.505
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Erland skrev:
I utgangspunktet saa retipper ikke Ortofon sine MC pickuper, men tilbyr 25% rabatt ved innbytte og kjop av ny.

Jeg har hoert rykter om at "the cartridgeman" retipper Ortofon Mc, men har ikke dette bekreftet.

mvh Erland
Gjelder det også for modeller som har gått ut av produksjon, som min gamle MC20Super, eller hvordan ?

J

L

Lars.N

Gjest
Jøgga skrev:
Erland skrev:

mvh Erland
Gjelder det også for modeller som har gått ut av produksjon, som min gamle MC20Super, eller hvordan ?

J
Tipper du stiller i samme klasse her desverre.

Laban

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
5.468
Sted
Nøtterøy
Jøgga skrev:
Erland skrev:

mvh Erland

J

Sjekket dette med innbytte av pickuper som har gått ut av produksjon. Og her gjelder visst ikke innbytteordningen fikk jeg høre.
Mulig jeg fikk feil info, men det var det svaret jeg fikk.

Har selv en Ortofon MC20 SuperII som jeg kunne tenke meg å få retippet.

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Andy skrev:
Jøgga skrev:
Erland skrev:

mvh Erland

J

Sjekket dette med innbytte av pickuper som har gått ut av produksjon. Og her gjelder visst ikke innbytteordningen fikk jeg høre.
Mulig jeg fikk feil info, men det var det svaret jeg fikk.

Har selv en Ortofon MC20 SuperII som jeg kunne tenke meg å få retippet.
Interessant at du skriver akkurat det;

Jeg har en Super II liggende med brukket naal. Likte lyden fra denne veldig godt. Setter pris paa tips om du finner noen som retipper.

Jeg kommer til aa sende en mail til the Cartridgeman.

edit:
Sjekket hjemmesiden til the Cartridgeman, og de skriver at typisk kost for "rebuild" av en MC-pickup er £375. Dersom dette er tilfelle, er det ikke spesielt interessant aa retippe en Super II. Da kan man likegodt kjope en ny tilsvarende....

L

Lars.N

Gjest
Jeg sender ikke en nål fra meg før jeg vet,at retippingen holder mål,det er flere som har blitt skuffet etter retipping fra Benz-Van den hul mm dem har jo fått tilbake noe som lyder ganske anneledes en orginal utgaven.

Laban

bluesman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Antall liker
28
Torget vurderinger
1
Et alternativ burde kunne være å høre med våre venner ute på AlternativAudio.Der er det mange bl.a i Shure leiren som har retippet hos et firma i England.
Og burde slik sett kunne gi en tilbakemelding på sine erfaringer.
Selv sitter jeg klar med et par Shure som skulle vært retippa,men ting tar tid.Dermed kan ikke jeg si noe om det ennå.
Burde jo absolutt være verdt en sjekk dette.Prisene er visst ikke helt galne heller,i motsetning til hos andre.
Klippet denne adressen derfra:

Expert Stylus Company,
Omega House, 50 Harriotts Lane,
Ashtead, Surrey KT21 2QB,
England
Att.: Mr. Wyndham Hodgson
Tlf. +44 1372 276604 Fax +44 1372 276147

w.hodgson@btclick.com

L

Lars.N

Gjest
laban skrev:
Jeg sender ikke en nål fra meg før jeg vet,at retippingen holder mål,det er flere som har blitt skuffet etter retipping fra Benz-Van den hul mm dem har jo fått tilbake noe som lyder ganske anneledes en orginal utgaven.

Laban

Vedlegg

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Lyden etter re-tip blir alltid forandret laban. Jeg tror ikke andre enn Ortofon har tilgang på Ortofon-nåler og uten den eksakt samme nåla vil pickupen måtte låte annerledes. Selv med samme nål kan den godt låte annerledes etter service, så skal man tenke slik så kan man aldri re-tippe en pickup.

En Ortofon 30 MkII Super får du med andre ord aldri igjen med mindre du kjøper en til, som funker, så det greieste er kanskje å bruke innbytteverdien mot kjøp av en annen Ortofon?

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
26.778
Torget vurderinger
24
bluesman skrev:
Et alternativ burde kunne være å høre med våre venner ute på AlternativAudio.Der er det mange bl.a i Shure leiren som har retippet hos et firma i England.
Og burde slik sett kunne gi en tilbakemelding på sine erfaringer.
Selv sitter jeg klar med et par Shure som skulle vært retippa,men ting tar tid.Dermed kan ikke jeg si noe om det ennå.
Burde jo absolutt være verdt en sjekk dette.Prisene er visst ikke helt galne heller,i motsetning til hos andre.
Klippet denne adressen derfra:

Expert Stylus Company,
Omega House, 50 Harriotts Lane,
Ashtead, Surrey KT21 2QB,
England
Att.: Mr. Wyndham Hodgson
Tlf. +44 1372 276604 Fax +44 1372 276147

w.hodgson@btclick.com
Lager Shure MC også?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Nei, men det fins masse elendige kopi-nåler til Shure. Ikke at de originale setter noen verdensrekorder heller forsåvidt.  Expert har svært godt ry på seg for å gjøre underverker med slike nåler. De har forresten hatt svært godt ry på seg for hva de gjør med alle pu'er (rebuild) så lenge jeg kan huske.

Når det gjelder Ortofon, så skal man ha innbytte selv om modellen tilfeldigvis er ute av produksjon. Får man ikke det, så må man ta kontakt med Ortofon sentralt; fordi da blir man lurt. Tror nå jeg da.

Ellers enig med LilleAdam; den som håper og tror man får igjen sin gamle pu i nystand etter retipping blir skuffet.

Mvh Vidar P

L

Lars.N

Gjest
Lille_Adam skrev:
Lyden etter re-tip blir alltid forandret laban. Jeg tror ikke andre enn Ortofon har tilgang på Ortofon-nåler og uten den eksakt samme nåla vil pickupen måtte låte annerledes. Selv med samme nål kan den godt låte annerledes etter service, så skal man tenke slik så kan man aldri re-tippe en pickup.

En Ortofon 30 MkII Super får du med andre ord aldri igjen med mindre du kjøper en til, som funker, så det greieste er kanskje å bruke innbytteverdien mot kjøp av en annen Ortofon?
Jeg vet Adam,det blir å velge en retipper uten så mye dårlig omtale,Expert ligger bra an i løypa.
Skal ta det opp med Ortofon direkte på mandag,M2 skal inn til reklamasjon hadde været greitt å få det bekreftet
at dem ikke sitter på nåler til MC 30 lenger.Det er iallefall det man får opplyst hos enkelte forhandlere.
Har enda ikke fått svar fra Mr Grado,flere som sier det går litt tregt hos A.M i Bergen ,savner the reference nåla
huff huff.

Mvh

Laban

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Lille_Adam skrev:

Det har du nok rett i.

Jeg er ikke så kjent med hva\hvilke som her bra. Bruker en MC Rohmann og har den ødelagte som viste seg å være MC20 super og ikke MC 30.

Har intensjon om etterhvert å kjøpe en arm og PU til. Sikter om Graham Phantom B44 arm. Er det noen som har anbefaling til Ortofon PU som kan passe her. (mrk dette er langsiktig, og jeg er ikke hysterisk på å kjøpe Ortofon)

Skal brukes på Mikro Seiki RX 1500 drivverk og ASR basis Exlusive

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Om du velger en Ortofon så kan du jo bruke den ødelagt som innbytte når tiden kommer. Ellers er Expert Stylus Company visstnok mye billigere enn The Cartridge Man og har vel et rykte innen re-tipping så godt som noen, om ikke bedre. Et annet rimelig alternativ er , som også har en rekke svært fornøyde kunder.

Hva som går eller ikke går i en B44 har jeg ikke greie på, men jeg skulle tro det er mer snakk om hvilke pickuper som tiltaler deg mest. En såpass kompetent arm bør jo takle det meste.

L

Lars.N

Gjest
laban skrev:
Lille_Adam skrev:

Jeg vet Adam,det blir å velge en retipper uten så mye dårlig omtale,Expert ligger bra an i løypa.
Skal ta det opp med Ortofon direkte på mandag,M2 skal inn til reklamasjon hadde været greitt å få det bekreftet
at dem ikke sitter på nåler til MC 30 lenger.Det er iallefall det man får opplyst hos enkelte forhandlere.
Har enda ikke fått svar fra Mr Grado,flere som sier det går litt tregt hos A.M i Bergen ,savner the reference nåla
huff huff.

Mvh

Laban
Big smile now :D :D :D :D :D :D :D

Da kom beskjeden fra Mr Grado han kan levere nål til meg,det er den gammle Grado the reference det er snakk om
med svart plasthus,blir ikke noe retipp på den nei YIPPI :) :) :)

Mvh

Laban

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Antall liker
14
Planer er viktig vettu. :D Tenker på en arm nr. to innimellom, men egentlig er det bare tøys for min del. Ikke at det noen gang har stoppet meg før.... Ortofon RS-309D frister meg en smule og det samme gjelder Audio-Technica AT1503/III. Ikke samme prisleie som Graham og sånn, men holder de for japanske entusiaster så vil jeg tro de holder for meg. Time vil sjå.

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
5.468
Sted
Nøtterøy
Erland skrev:
Lille_Adam skrev:

Det har du nok rett i.

Jeg er ikke så kjent med hva\hvilke som her bra. Bruker en MC Rohmann og har den ødelagte som viste seg å være MC20 super og ikke MC 30.

Har intensjon om etterhvert å kjøpe en arm og PU til. Sikter om Graham Phantom B44 arm. Er det noen som har anbefaling til Ortofon PU som kan passe her. (mrk dette er langsiktig, og jeg er ikke hysterisk på å kjøpe Ortofon)

Skal brukes på Mikro Seiki RX 1500 drivverk og ASR basis Exlusive
Fordelen med Microen er jo at du kan montere flere armer samtidig på den. :)

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
502
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei

Tormod: Angående retipping av SPU har jeg en venn som har brukt vdh. De satte på ny cantilever/nål. Han mente det ble et godt resultat, men at SPU "magien" forsvant. Dessuten viser det seg etter et stykke tids bruk at nålene faller av. Ikke så godt :'(
Jeg skal retippe en gammel SPU nå, og tror jeg velger den billigste versjonen til soundsmith med aluminium cantilever. Tror det skulle passe ganske godt til originalen.

Asbjørn

Topp Bunn