Ortofon Cadenza

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Innlegg
629
Antall liker
22
Jeg hadde en god stund vurdert å skaffe meg en Ortofon Jubilee.
Hadde hørt mangt et godord om denne PU'en, men når jeg da endelig får ut finger'n
så viser det seg at den ikke lenger er på markedet.

Ortofon har derimot kommet med en ny serie PU'er de kaller Cadenza. 5 stykker av forskjellig
"valør", hvorav Blue er den som prismessig ligger nærmest utgåtte Jubilee.

Er det noen som har hørt noen av disse PU'ene og kan si litt om signaturen, gjerne i forhold til
andre PU'er fra Ortofon?
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Jubilee er hakket hvassere en Blue Ramses. Jubilee og Black bruker begge Nude Shibata sliping.
Norge var spesiell lav på prisen på utgåtte Jubilee, men dessverre føyk prisen i været da Cadeza serien ble lansert :(
Se f.eks på: http://www.needledoctor.com/Brand-Stores/Ortofon-Moving-Coil-Phono-Cartridges
Det samme gjelder i UK også. Black og Jubilee ligger også omtrent likt i pris der.
Norge har forøvrig historisksett nesten alltid vært gunstig på Ortofon prismessigst, men de tidene er visst over.

Ser du nærmere på sporing egenskaper og sliping vil du se at Bronze og Black er den som «tilsvarer» Jubilee nærmest på tekniske egenskaper. Lydmessigst vet jeg ikke noe om dessverre. Kan uansett trygt anbefale Jubilee om det finnes noen igjen. Hør med Terje hos Mono om han har noen igjen på lager. www.mono.no
 

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Innlegg
629
Antall liker
22
Det ser ut som om visse PU'er fra Ortofon har hatt et pent lite prispåslag, ja.
Ser blant annet at Rohman har steget med 3.000,- i forhold til gml. pris, men
Rohman er vel også ute av markedet. Den er iallefall fjernet fra Ortofons hjemmesider.

Iflg. Ton Art i Tr.heim, som jeg henvendte meg til, kan ikke Jubilee lenger skaffes fra
importør og det er vel Mono i Oslo om jeg ikke tar feil.

Jeg får gå i tenkeboksen. Det finnes jo mye snadder innen PU det kunne ha vært moro å prøve.
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
Vel, istendenfor å kjøpe noe nytt, kjøpte jeg en brukt Kontrapunkt C nesten gratis.
På toppen av alt beholder jeg min Rohmann.
Sjokkerende stor forskjell mellom disse pickupene.
Kontrapunkt C er defintivt mere MIN stil. Rohmannen er altfor varm og skjuler detaljer.....
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1


Denne skjuler ikke detaljer. Dette er en av de beste PU jeg har hatt i hus.
Har lest en del forskjellig om denne kontra andre- noe stemmer og noe stemmer ikke.
Dette er selvfølgelig systemavhengig. Her låter det sammen med arm og riiatrinn utrolig oppløst, masse detaljer, luft og en hærlig bunn rik på klanger og detaljer. Sporer uklanderlig hele veien inn. Her har jeg funnet min PU for klassisk musikk. Ja, endog Metallica og P.I.L funker.
 
S

Stereo_Mono

Gjest
RJEL skrev:
Kontrapunkt C er defintivt mere MIN stil. Rohmannen er altfor varm og skjuler detaljer.....
Enig! De gangene jeg har hørt Rohmann, synes jeg den har vært overdreven romantisk.
Jubilee bygger mere på Kontrapunkt egenskapene, men har mer fundament i bånn og enda bedre sporing egenskaper. Noe jeg regner med at Cadenza serien også gjør.
 

AN-M

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.02.2010
Innlegg
85
Antall liker
0
Legger merke til at nye Jubileer er tilgjengelig på ebay for en rimelig penge. Kjøpte en Glider fra samme selger, helt topp. Vurderer å bytte ut min Jubilee, men har vel noen timer igjen i seg.
 
S

Stereo_Mono

Gjest
AN-M skrev:
Legger merke til at nye Jubileer er tilgjengelig på ebay for en rimelig penge. Kjøpte en Glider fra samme selger, helt topp. Vurderer å bytte ut min Jubilee, men har vel noen timer igjen i seg.
Observerer at det er en som selger 10 stk nye til ca 1000 pund. Grovt regnet ender du da nok opp på siste Norske pris på ca 12-13 000,- med mva osv
Suveren PU til den prisen ;) Søk etter Jubilee på www.ebay.co.uk
 

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Innlegg
629
Antall liker
22
Rohmann er nok uaktuell da, som det også sies av andre i tråden, den er noe
for varm og romantisk i klangkarakteren.
Den vil nok helt sikkert være glimrende i mange oppsett, men jeg ser for meg at jeg
kommer til å lytte etter, og savne, detaljer en Rohmann ikke klarer å formidle.
Målet er allikevel ikke en hyperanalytisk PU.

Kontrapunkt C er sikkert en god PU det også, men magefølelsen
og nysgjerrigheten sier en eller annen utgave av Cadenza.
 

AN-M

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.02.2010
Innlegg
85
Antall liker
0
digiman skrev:
AN-M skrev:
Legger merke til at nye Jubileer er tilgjengelig på ebay for en rimelig penge. Kjøpte en Glider fra samme selger, helt topp. Vurderer å bytte ut min Jubilee, men har vel noen timer igjen i seg.
Observerer at det er en som selger 10 stk nye til ca 1000 pund. Grovt regnet ender du da nok opp på siste Norske pris på ca 12-13 000,- med mva osv
Suveren PU til den prisen ;) Søk etter Jubilee på www.ebay.co.uk
Er ikke sikkert man må ut med mva, disse HK selgerne er gode på slikt. Forøvrig 2juki er selgeren.
 
S

Stereo_Mono

Gjest
AN-M skrev:
digiman skrev:
AN-M skrev:
Legger merke til at nye Jubileer er tilgjengelig på ebay for en rimelig penge. Kjøpte en Glider fra samme selger, helt topp. Vurderer å bytte ut min Jubilee, men har vel noen timer igjen i seg.
Observerer at det er en som selger 10 stk nye til ca 1000 pund. Grovt regnet ender du da nok opp på siste Norske pris på ca 12-13 000,- med mva osv
Suveren PU til den prisen ;) Søk etter Jubilee på www.ebay.co.uk
Er ikke sikkert man må ut med mva, disse HK selgerne er gode på slikt. Forøvrig 2juki er selgeren.
Meget lurt å høre med selger ja :) Slipper du unna med Tysk MVA blir det en særdeles godt kjøp.
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.732
Antall liker
58.892
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Er det noen som kan si noe vettugt om innspillingstid vedr. Cadenza black?
Erfaringer?

Mvh
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.296
Antall liker
11.111
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Antar ar Brekke mener null innspillingstid, ikke null erfaringer.
Antar at det da gjelder for Windfeld også, som jeg ser på som samme familie.
Den låter ihvertfall fint fra første øyeblikk hos meg.
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.732
Antall liker
58.892
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Takk for svar:).

Er litt i villrede, for folk sier forskjellig.

0,-50,-100 timer.

Det spiller bra nå, og det blir vel ikke dårligere i hvert fall!;)


mvh
 
Sist redigert:

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Innlegg
629
Antall liker
22
Jeg har både Cadenza Bronze og -Black. Min erfaring er at disse spiller utmerket fra første tone.
Det er uansett ingen grunn til å være i villrede, bluesbreaker. Om du synes det spiller bra nå, blir det jo ikke
verre før om en lang, lang stund.

Synd at Cadenza-serien nå er borte. Dette må være noe av det bedre i prisklassen like under 20K.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.537
Antall liker
7.641
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Jeg har både Cadenza Bronze og -Black. Min erfaring er at disse spiller utmerket fra første tone.
Det er uansett ingen grunn til å være i villrede, bluesbreaker. Om du synes det spiller bra nå, blir det jo ikke
verre før om en lang, lang stund.

Synd at Cadenza-serien nå er borte. Dette må være noe av det bedre i prisklassen like under 20K.


Det var en stor nyhet....... at Cadenza serien også er borte, det har jeg ikke fått med meg, men sånn er det når man ikke følger med i timen :rolleyes:
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.732
Antall liker
58.892
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Cadenza er ikke borte.
Det må være en misforståelse.

Quintet-serien erstatter Rondo,-ikke Cadenza.

Alle disse står på Ortofons nettside.
 

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Innlegg
629
Antall liker
22
Hei.

Jeg var nok litt snar på avtrekkeren der,ja. Det har vært så mye snakk om Rondo her i nærkrinsen
i det siste, serru.

Men aldri så galt at det ikke er godt for noe. Flere har dermed muligheten til å oppleve disse fantastiske
PU'ene.
 
Topp Bunn