Ortofon introduserer Quintet serien.

M

mfufu

Gjest
Jeg tror generellt at det er ganske trygt og handle Ortofon jeg da (med min lille erfaring), de er store og har drevet med dette lenge. Sitter med inntrykket at man kanskje får mye for pengene med Ortofon. Får se om det ikke blir noe slikt neste gang.

Men kanskje jeg skal vente og se om du skaffer deg en av disse først JanOlav, og høre hva du syntes sammelignet med AT :D

gujo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.01.2014
Antall liker
35
Tyska Audio testar alla 4 Quintet i nr 5 som kommer 11 april.
De brukar vara snabba lagga ut det mesta av inytresse pa audio.de

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.150
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Jeg tror generellt at det er ganske trygt og handle Ortofon jeg da (med min lille erfaring), de er store og har drevet med dette lenge. Sitter med inntrykket at man kanskje får mye for pengene med Ortofon. Får se om det ikke blir noe slikt neste gang.

Men kanskje jeg skal vente og se om du skaffer deg en av disse først JanOlav, og høre hva du syntes sammelignet med AT :D
ATen min kan nok spille enda en stund, men research er viktig. Er veldig fornøyd med AT, så muligheten er stor for at det blir en AT-EV33, men Ortofon Quintet er også et alternativ.

Paulsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2003
Antall liker
315
Har hatt OC9 for noen år siden, åpen og fin men muligens litt slank i mitt system den gangen.

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.338
Sted
Nadadouro, Portugal
Kunne vært interessant å høre AT PTGII og Quintet side om side. PTGII er vel ca. 3600,- eller noe sånt. Skrev et innlegg på vinylengine igår om PTGII, flere var enig i at den var en del bedre en Dynavector DV20x2.

M

mfufu

Gjest

ATen min kan nok spille enda en stund, men research er viktig. Er veldig fornøyd med AT, så muligheten er stor for at det blir en AT-EV33, men Ortofon Quintet er også et alternativ.
Ja enig, reasearch er viktig. Fikk lyst til og teste AT selv etter at du foreslo det (EV eller PTG, den siste har vel litt finere sliping?), selv om jeg initiellt hadde tenkt Quintet Black når jeg hørte om det rett før jul, får se hva det blir til.

M

mfufu

Gjest
Kunne vært interessant å høre AT PTGII og Quintet side om side. PTGII er vel ca. 3600,- eller noe sånt. Skrev et innlegg på vinylengine igår om PTGII, flere var enig i at den var en del bedre en Dynavector DV20x2.
Den prisen stemmer nok ganske bra i følge ebay ihvertfall, 2800 + frakt og mva, samme pris både for EV og PTG.

Men... my bad, dette var jo egentlig en Ortofon tråd, så fokuserer jeg på AT (er kanskje naturlig at man sammenligner) :p

Z

Zomby_Woof

Gjest
Tror egentlig du traff spikern på hodet der, eller fingern i øyet, alt ettersom. Ortofon er ofte veldig ryddige av seg. Noen kjeder seg i sånt selskap, jeg er ikke en av dem. ;)
Kjenner at jeg har lyst å prøve en slik PU, men er litt redd for akkurat den følelsen du beskriver der.
Paulsen: Har du hatt Dynavector dv 17 eller AT OC9?
Kjempefornøyd med begge to.
Og der har vi på mange måten åpnet Pandoras boks når det gjelder pickup... Rettt eller galt? Eller rett for meg? Pickuper avviker generelt såpass fra det nøytrale, og har dermed såpass sterke og forskjellige personligheter at man trenger å samle kvalitetsinfo før man velger. Jeg tror trikset er å gjøre så godt man klarer for å få hørt selv (og det er vanskelig), eventuelt lese bredt og dypt i andres erfaringer. Let helst etter noen som kan sammenligne med en referanse som er kjent for deg.

Jeg synes Orto' generelt er ryddige og forutsigbare, definerte og tydelige, og/men alt annet enn kjedelige.

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Antall liker
1.562
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Kjøpte en Qintet Bronze på Stereofil idag og er nå ferdig med montering og bare nyter musikken som stømmer varmt og deilig.

Anbefales...

Vis vedlegget 250338
Gratulerer! Den ser ganske voldsom ut. Håper du fortsetter å skrive litt om den etterhvert som den spilles inn. Kjører Rondo Red i mitt oppsett, og lurer på hvordan Quintet kan måle seg meg Rondo serien...?

helarn

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.06.2006
Antall liker
573
Sted
Bodø
Torget vurderinger
1
Er de noen som har hørt Quintet Black? Den synes jeg virker lovende.

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Antall liker
1.562
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Kjøpte en Qintet Bronze på Stereofil idag og er nå ferdig med montering og bare nyter musikken som stømmer varmt og deilig.

Anbefales...

Vis vedlegget 250338
Begynner din Quintet Bronze å bli innspilt? :) Veldig lite om Quintet generelt på nettet, så det settes pris på om du deler litt erfaringer. Gjerne sammenlignet med andre PU du tidligere har hatt... :)

Froggy

Medlem
Ble medlem
31.01.2013
Antall liker
9
Sted
Askim
Torget vurderinger
8
Akkurat kjøpt en rp8 med quintet bronze pu. Jeg er nybegynner/ 1.gangskjøper i vinylverdenen. Men valgte quintet bronze som pu etter anbefalinger, og dens litt fyldige mellomtone:) Riaa'n må justeres riktig, så kommer en tilbakemelding etterhvert om hvordan lyden opplevdes :) Er det noen som har noen gode råd om hvilke verdier riaan bør settes til, tas det imot med stort takk! Har fått et tips om 100ohm og +30db gain. Prøver dette i første omgang ihvertfall ;)

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Antall liker
1.562
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Ortofon anbefaler som regel belastning på 50-200 ohm og ofte er det en start på midten; altså 100 ohm. Min Rondo har jeg prøvd med 100 ohm, men jeg liker langt bedre 470 ohm med step up transformer. Bare å prøve seg frem. Gratulerer med ny platespiller da!

Froggy

Medlem
Ble medlem
31.01.2013
Antall liker
9
Sted
Askim
Torget vurderinger
8
Takker!) Sitter å lytter litt nå, må si meg meget fornøyd sålangt ihvertfall.. Kjører forøvrig khorn med cary slp 05 pre og ear 890 som effekt.) Riaan ASR mini basis exclusive har et hav av dip switcher og muligheter virker det som..! Skal prøve meg på 200-300ohm seinere så får vi se hva som skjer med lyden? Som sagt fersk på vinyl fronten, men jævli gøy sålangt :) Forøvrig Step-up transformator!? Sier meg ingenting hehe.. Sorry for min uvitenhet!

Froggy

Medlem
Ble medlem
31.01.2013
Antall liker
9
Sted
Askim
Torget vurderinger
8
Ok er det sånn det funker!) Kjører forøvrig nå med 100ohm. Synes det låter imponerendes, men muligens litt slank bass. Ved å justere ohm fra 100 til f.eks 200 kan det være med på å gjøre lyden enda en smule fyldigere!? Eller er det andre ting som dynamikk, klarhet som da blir påvirket. Veit ifølge pu anbefales en innstilt verdi over 20 ohm ihvertfall.. Er jo langt over den hehe.

Froggy

Medlem
Ble medlem
31.01.2013
Antall liker
9
Sted
Askim
Torget vurderinger
8
Nå er riaan satt til 69ohm. Synes dette låt en smule fyldigere jeg. Nå spiller jeg med khorn 106dB følsomhet. Og kan ikke akkurat dynamikken har noen gang vært noe problem. Heller at de kan låte litt slankt noen ganger. Har også tenkt å prøve høyere verdier, men må først bli vant og kjent med lydsignaturen sånn som det er.! Trenger igrunn en del innspillingstid også regner jeg med. Har kanskje gått 4-5 timer sålangt.!

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Antall liker
1.562
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Ohm under 100 gir gjerne fyldigere lyd og over 100 ohm gjerne litt klarer lyd. Så har hver MC pick up en anbefalt belastning. En grunnregel er at internbelastning (tallet) kan ganges med minimum 10, så har du et greit utgangspunkt for hva du skal sette din Riaa på. Ortofon oppgir derfor et minimum og maksimum, og ideell belastning. 50-200 ohm. Minimum 50, maks 200 og anbefalt 100. Men det er bare å prøve seg frem, og sette belastningen der hvor øret og oppsettet ditt trives best. Regelen er et utgangspunkt. Andre pick up produsenter er litt mer spesifikke i anbefalt belastning enn Ortofon, men også da må man prøve seg fram :)

Var jeg deg hadde jeg satt den på 100 ohm inntil din pick up er innspilt (100 timer+), for deretter å fintune den med belastning. Nyt og hør hvordan den endrer seg etter hvert som innspilling foregår. Jeg opplevde at den ble gradvis bedre, så ble den litt dårligere (litt ullen nesten), før den plutselig åpnet seg og smilet kom frem igjen. Tipper det var ca. 100 timer spilt.
:)

Froggy

Medlem
Ble medlem
31.01.2013
Antall liker
9
Sted
Askim
Torget vurderinger
8
Takker for strålende forklaring. Bare synd det ikke går an å sette på ei plate før leggetid og la den spilles inn gjennom hele natta! 100 timer tar jo ganske lang tid, driver tidvis å setter på plater nå uten at jeg nødvendigvis sitter å lytter i rommet hele tia. Blir noen runder for å si det sånn! :D

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Antall liker
1.562
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Jo 100 timer er en del plater. Men det betyr ikke at den ikke er veldig bra før det har gått 100 timer:) Tipper du merker vesentlig bedring etter 50 timer. Men når den er innspilt, så blir den liksom ikke bedre, slik jeg har skjønt det. Det som er en forutsetning er at de som tester PUer faktisk har ferdig innspilte sådan. Men bare nyt og kos deg med ny spennende Ortofon serie. Men hvordan spiller den??

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
67.502
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
April nummeret av HIFI & Musik omtaler samtlige pick-up`s i ORTOFONS
Quintet og Cadenza serie.

Sier litt om forskjellene, og det som mange har lurt på:

Quintet Black eller Cadenza Red?

Det blir sagt at Quintet Black er helt klart den beste i Quintet serien, men at Cadenza Red er såpass mye bedre at man bør legge i de ekstra pengene hvis man har råd.
(Forskjellen i kroner er relativt beskjeden.)

Det hevdes at Quintet Blue gir forholdsvis mye for pengene, mens Cadenza Blue er litt spesiell i lydsignaturen slik at Cadenza Red blir foretrukket uavhengig av pris.
(Red er som kjent den rimeligste Cadenza.)

Mht lydkvalitet, får man det man betaler for, og Cadenza Black er suveren på alle parametre, men altså den dyreste.

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Antall liker
1.562
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Det virker litt som om denne Quintet serien ikke er spesielt populær, når det knapt finnes en eneste brukererfaring eller test. Rudi eller Gunnar Brekke; har dere ikke fått trstet disse enda?!?!

Jeg kunne gjerne tenkt meg å vite hvordan 2M Black står seg mot Quintet Bronze og evt Quintet Black.

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Antall liker
1.562
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Er det noen flere som kan si noe om Quintet-serien. Zoomer vel inn på en Ortofon som arvtager etter Denon DL-103R, men er usikker på om jeg skal gå for 2M Black eller Quintet Blue, Bronze eller Black? Veldig lite stoff på de. Noen youtube-klipp og sporadiske omtaler hvor Quintet sammenlignes med Cadenza-serien som er for dyr for meg. Noen som kan si noe?

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Antall liker
1.562
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
April nummeret av HIFI & Musik omtaler samtlige pick-up`s i ORTOFONS
Quintet og Cadenza serie.

Sier litt om forskjellene, og det som mange har lurt på:

Quintet Black eller Cadenza Red?

Det blir sagt at Quintet Black er helt klart den beste i Quintet serien, men at Cadenza Red er såpass mye bedre at man bør legge i de ekstra pengene hvis man har råd.
(Forskjellen i kroner er relativt beskjeden.)
Og dersom man strekker budsjettet ytterligere 1500kr over prisen av Cadenza Red får man en Lyra Delos. Ett sted må de fleste sette grensen, og er den på ca. 7000kr tror jeg det skal litt til å få en bedre PU en Quintet Black...

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
67.502
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Og mellom Cadenza Red/ Quintet:
Hifi-punkten
Jeg er ikke uenig med deg, men svart på hvitt:

Cadenza Red spelar med ett märkbart större omfång, fler nyanser på färgpaletten och tydlighet, inte minst i basen. Det handlar om ett stort steg jämfört med Quintet Black. Allt faller liksom på plats, än en gång...

Det er vel snakk om en 1500 -2000kr forskjell.
Kanskje mindre om man er god kunde, men som du sier, ett sted må kanskje grensa gå. :rolleyes::cool:
Jeg skjønner at folk kvier seg for å bla opp store summer for en pick up som er skjør og forgjengelig, men man skal være klar over at det er en grunn til at ting har forskjellig pris, og hvert fall når det gjelder Ortofon får man det man betaler for.

Mvh

Sist redigert:

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Antall liker
1.562
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Jeg tenker bare hvor stor denne forskjellen kan være? Vet og at testere ikke alltid har tid til å vente de timene det tar å spille inn en PU skikkelig før en test. Eller at små forskjeller beskrives med store ord, og dermed fremstår små forskjeller som større. Andre ganger får testere tidlige modeller av en helt ny produksjonslinje, og som kanskje endres noe når produksjonen settes i gang.

Jeg vet ikke hvordan Quintet Black låter. Det jeg vet er at den er den nyeste og siste serien til Ortofon, og de har hentet det meste fra Cadenza og spart inn bl.a på pickup-huset. Men det nye huset sier vel Ortofon at er vel så resonansdødt som Cadenza sitt.

Med nude shibata og boron nålefane vs fineline og alu nålefane, output volage på 0,3mV vs 0,45mV (Aucurum coil wire på Q Black). Frekvens spekter går til Red, men hva det har å si i praksis, vet jeg ikke.

Uansett veldig spennende:)

Vi trenger en dybdetest av Quintet Black fra Gunnar Brekke eller Rudi, og ikke hurtigtester i populære hifi blader:)

Rudi: Hva med å sammenligne Quintet Black vs Benz Ace SL (rød) !!!???

Ortofon Quintet Black:

Output voltage at 1000 Hz, 5cm/sec. 0.3 mV
Channel balance at 1 kHz < 1.0 dB
Channel separation at 1 kHz > 23 dB
Channel separation at 15 kHz > 15 dB
Frequency range at - 3dB 20 - 25.000 Hz
Frequency response 20-20.000 Hz +/- 1.5 dB
Tracking ability at 315Hz at recommended tracking force *) 80 µm
Compliance, dynamic, lateral 15 µm/mN
Stylus type Nude Shibata on Boron cantilever
Stylus tip radius r/R 6/50 µm
Tracking force range 2.1-2.5 g (21-25 mN)
Tracking force, recommended 2.3 g (23 mN)
Tracking angle 20°
Internal impedance, DC resistance 5 Ohm
Recommended load impedance > 20 Ohm
Cartridge body material ABS/Aluminium
Coil wire material Aucurum
Cartridge colour Black
Cartridge weight 9 g
*) Typical value

Ortofon Cadenza Red:

Technical data
Output voltage at 1 kHz 5 cm/sec 0,45 mV
Channel balance < 1,5 dB
Channel separation at 1 kHz > 23 dB
Channel separation at 15 kHz > 15 dB
Frequency range at -3 dB 20 Hz - 50 kHz
Frequency response 20 Hz - 20 kHz +3/-1
Tracking ability at 315 Hz at recommended tracking force *) 80 μm
Compliance, dynamic, lateral 12 μm/mN
Stylus type Nude Fine Line on Alu cantilever
Stylus tip radius r/R 8/40
Tracking force range 2,2-2,7 g (22-27 mN)
Tracking force recommended 2,5 g (25 mN)
Tracking angle 20º
Internal impedance, DC resistance 5 Ohm
Recommended load impedance 50-500 Ohm
Cartridge body material Stainless steel Aluminium
Cartridge colour Red/Black
Cartridge weight 10,7 g
*) Typical value

Sist redigert:

TorErik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.11.2011
Antall liker
24
Sted
Horten
Torget vurderinger
1
Kan jeg bruke ORTOFON QUINTET BRONZE på min debut espirit? Bruker 2m red nå.
Går da fra mm til mc.

Hva kan forventes i emdring av lydsignatur?

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.355
Torget vurderinger
1
TorErik:Armen er nok noe for lett..Vurdert å samtidig skifte ut Espriten med en ny Planar 3? Gjør du det, vil det funke gull!
Endringer i lydsignatur: Breiere, mer detaljert og solid lydbilde.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.288
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
6 gram er en VELDIG lett arm, og en 9g/15um/mN pickup er absolutt middels stiv og tung, så i utgangspunktet er det ingen superduper match, men det gir en egenresonans for systemet på 10-11Hz, og er sånn sett innafor. Det vil funke. Hvis du legger til kanskje 4 gram på headshellet (f.eks. soundsmith's tyngre pickup-skruer eller et lodd til å feste oppå headshellet) og Pro-Jects tyngre motvekt for armen din (som du kanskje må ha for å bruke den pickupen likevel?) vil du plutselig ha en perfekt match. Alt løser seg. ...Selv (helst, IMO.) uten å bytte til Rega. ;)

Topp Bunn