Ortofon Spu-erfaringer?

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
3.904
Er i gang med et nytt vinylprosjekt; en Garrard 301 (oil-bearing) med en Audio-technica atp16t arm. Riaa er den innebygde i min Mcintosh Mc1000T (fenomenalt phono-trinn! Det mente også Michael Fremer). Har både Mc og MM inngang.

Lurer på en Ortofon SPU Silver Meister. Noen som bruker/har erfaring med en slik? Ortofon lager også en modell som heter Royal, som er nesten dobbelt så dyr.

Noen som kjenner den?

Andre tips om pickuper tas også mot med takk. Tanken bak dette prosjektet er en kombinasjon som skal gi trøkk, live-følelse, dynamikk, uten å ofre oppløsning og de andre "hifi- dydene ;D"

joetorp

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.07.2004
Antall liker
0
Dette er interessant! Selv skal jeg i gang med et prosjekt med som ny Garrard 401 og 12" vintage Ortofon arm - RMG309 - som jo er bygget nettopp for SPU.

Haaper noen har noen gode tips som jeg óg kan lytte til og dra erfaringer fra.

Mvh
joetorp

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
3.904
...tydeligvis ikke så interessant likevel ;D

Tenkte å poste det på vintage-forumet, men dette er jo nye modeller som er i salg nå så...

Anyone?

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
BigSwifty skrev:
...tydeligvis ikke så interessant likevel ;D

Tenkte å poste det på vintage-forumet, men dette er jo nye modeller som er i salg nå så...

Anyone?
Jeg bruker en SPU Gold. Har ikke erfaring med andre, hverken nyere eller eldre utgaver, men er godt fornøyd med den jeg har. Bruker den i en SME 3009 Series II med ekstra motvekt. Spiller veldig bra i mine ører.

S

slowmotion5

Gjest
Jeg bruker en av de rimeligere SPUene .... gidder ikke prøve andre typer PUer lenger . Det er kanskje et godt tegn? ;)

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
3.904
Interessant med Gold.

Hvordan ligger Gold i pris? Har fått pm fra "vanligvis pålitelige kilder" om Gold. Kan noen fortelle mer? Tester?

tRMD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Antall liker
0
Hei!

Jeg har en SYNERGI i reparasjon - HULK: (Barn er monstre)
Savner den veeeldig. Den spiller stort og flott, men likevel ganske "Moderne".

Og så ser den jo HELT RETT ut på en 12 tommers arm. Nydelig ;D

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
tRMD skrev:
Og så ser den jo HELT RETT ut på en 12 tommers arm. Nydelig ;D
Den gjør seg nå ikke bort på en 9-tommer heller ;)

Skrev mye om mine erfaringer og opplevelser med Gold på Alternativ Audio i fjor høst. Hva den ligger på i pris er ikke godt å si, det er vel omtrent kun brukte eksemplarer å få tak i.

V

vredensgnag

Gjest
Det er jo årevis siden tråden ble startet, men likevel. Jeg har en FR64FX arm på min Garrard 301, og lytter for tiden til en Royal GM mkII fra Ortofon. Det syns jeg arm og spiller kommer meget godt ut av. Output er lav, så jeg har 66dB Gain, men heldigvis et støyfritt fonotrinn. Sitter og lytter til en av Stones Throw Records direktegraverte livekonserter, og syns dette klassiske PU-opplegget leverer så det synger.

Skal bruke PUen på en Schick-arm når den ankommer, skal visstnok være en meget god kombinasjon. En av sjefsmoderatorene på DIYaudio har meget gode erfaringer med Silver Meister på den armen.

Usedvanlig kontant avlevering av musikk, fra topp til bunn, med luftige cymbaler og autoritet der det er tyngde i musiseringen. Min referanseplate, Gismontis "Sol do meio dia," ble gjengitt så jeg skvatt. (A-siden er min referanse, variert instrumentbruk)
Og som det skal være, så hørte jeg detaljer i ny drakt på andre plater.

(Bruker standard motvekt på armen, burde kanskje vært tyngre, så vekten lå nærmere pivot. Har bestilt SPU-motvekt til Schick-armen.)

Sist redigert:
Topp Bunn