Oscilioscop/analysator

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.684
Sted
Østfold
Jeg har merket meg hvor "billige" de nyere digitale oscilioscopene med FFT har blitt og funderer i den sammenheng på om de kan anvendes som fullverdig analysator med relativt godt resultat eller om det blir for liten båndbredde/oppløsning.

Noen som kan legge frem noen brukbare fakta tommelfingerregler?

Noen som har erfaring med spesifikke produkter?

Hva med rene PC-instrumenter basert kun på bruk med PC, non som sitter på konkrete erfaringer med slikt?

Her er et eksempel på hva jeg mener med rimelig digitalt scope: 250MHz, 2 kanaler, fargeskjerm og 8 bits oppløsning til 15k inkl software:

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=6733.htm

T

timc

Gjest
Hei.

På labben på NTNU har vi noen digitale scoop til rundt 25k.

De som jobber på et litt høyere nivå innen signalbehandling karaterisere disse som fullstendig ubrukelige. Det er bare leketøy for amatører.

Ikke vet jeg om dette stemmer, men.....................

Mvh

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.149
Torget vurderinger
7
Har alltid ønsket meg en sånn. ;D

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.104
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Det kommer an på behovet, men til audio foretrekker jeg et godt gammeldags analogt oscilloscope. Slike får du i svært bra stand for ca 2000,-. Mht analysatorer er det ikke så enkelt og rimelig. En får trolig mye erfaring og en god del utbytte ved å forsøke seg med et PC basert system. Men båndbredde og pris er to vesentlige faktorer.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Skal man gjøre kvalitative audiomålinger er 250MHz/8-bit ikke akkurat det man trenger. 20kHz/20-bit er mer nærliggende. Med et godt lydkort og litt software har man en fremragende målerigg opp til 20kHz (eller i området 40 hvis lydkortet har 96kHz AD). Det finnes masse god freeware; Zelscope, Spectogram, Audacity osv.

Trenger man høyere båndbredde er det vanskelig å unngå et dedikert skop eller målekort (PC-skop). Jeg synes Tectronix er fine (TCS1000/2000-serien er prisoverkommelige). Oppløsningen er imidlertid begrenset, til hi-res, high bandwidth spektralanalyse trenger man en dedikert spektralanalysator, det koster flesk.

For høyoppløsnings audiomålinger opp til 20kHz er det lite som slår en godt lydkort (untatt audioanalysatorer fra Audio Precision, Miller Audio Research osv til 200k+). Skal man opp i MHz-området må man ha dedikert måleutstyr, men kobinasjonen mange MHz båndbredde og 16bit+ oppløsning er ikke mulig å oppfylle pr. i dag, dessverre. Til funksjonsmåling/feilsøking er imidlertid et vanlig skop helt fint.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.684
Sted
Østfold
Vil man klare seg med 8 bits oppløsning for å gjøre rene overtone/støymålinger i MHz-området på en klasse D-forsterker?

Hva finnes egentlig av hardwarebasert måleutstyr for PC med litt båndbredde?

Kan man utnytte den fulle båndbredden til lydkortet med de ulike målesystemene du linket til?

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Vil man klare seg med 8 bits oppløsning for å gjøre rene overtone/støymålinger i MHz-området på en klasse D-forsterker?
Spørs hvilken oppløsning du skal ha på målingene det. :) En klasse-D har masse høyfrekvente modulasjonsprodukter mellom bærebølgefrekvensen og signalfrekvensen, disse vil nok dukke opp, men et realistisk støyestimat blir nok kanskje verre. Eller ja-ja, over et område på mange MHz, er kanskje ikke SNR noe særlig mer enn 8 bit. En annen begrensing med skopene er lengden på FFTen, mange har ikke mer enn 4096 punkter, det blir i tynneste laget.

Det er alt avhengig av hva slags informasjon man er ute etter å finne, egentlig.

Hva finnes egentlig av hardwarebasert måleutstyr for PC med litt båndbredde?
Hvilken båndbredde, MHz? Da er det PC-skop som gjelder, jeg har ingen oversikt over hva som finnes av dette. For audiofrekvenser er lydkort tingen. Eneste problemet er måling av høye spenninger, feks ut fra en effektforsterker. Lydkort maxer gjerne på 2V, så da må du ha en spenningsdeler og/eller en måleprobe med demping. Det kan også være hensiktsmessig med referanselaster, feks 4 og 8ohm effektmotstander, eller man kan såklart bruke en høyttaler.

Kan man utnytte den fulle båndbredden til lydkortet med de ulike målesystemene du linket til?
Skop-programmet har 20kHz båndbredde, Spectogram vet jeg ikke, Audacity støtter 96kHz fs. Et kommersielt alternativ til Audacity er Adobe Audition, til høyttalermålinger er WinMLS fint.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.684
Sted
Østfold
Det virker som de systemene du nevner ikke er helt ulike med Clio som jeg i dag bruker, men jeg savner båndbredde.

Et PC-scope ville vært gunstig, men ideelt sett burde man hatt en båndbredde på DC-100MHz og en oppløsning på 16 bit eller tilsvarende. Egentlig er analysatordelen langt viktigere enn selve scope-delen selv om de vel i utgangspunktet bare er 2 sider av samme sak.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Hvis du har Clio med hardware så trenger du vel ikke så mye annet til kvalitativ audiomåling, nei.

16b/100MHz er ikke mulig med dagens ADC-teknologi, 12b/10MHz kan muligens være mulig å få tak i. Elfa har en 12b/1.5MHz til 5k, med 32.000 bits akvisisjonslengde for FFT. Link.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.726
Torget vurderinger
1
Et aktuelt alternativ for oss «fattigrøve», kan være Visual analyser fra Sillanum Software. Det er et tilsynelatende komplett analyseprogram som benytter PCens lydkort (håndterer inntill 32 bit og 192 KHz samplerate). Med et semi-proft «lydkort» bør det være mulig å få rimelig gode resultater. Jeg har ikke fått testet det enda.

mvh
KJ

K

knutinh

Gjest
Interessant (muligens på et anekdotisk nivå):

http://www.hackaday.com/entry/1234000317067059/

"Using a TV tuner as a high speed ADC
Posted Nov 8, 2005, 11:00 AM ET by Eliot Phillips
related entries: misc hacks

The Bt878 chipset is fairly common on TV tuner cards. The chip has a built in analog to digital converter with a sample rate of 119kHz to 448kHz, well above the standard audio rate of 44kHz. The hardware has to be hacked a little to inject your signal since the chip is usually receiving audio from the turner. With some driver hacking this chip can be pushed to 896000 samples per second. Recent developments make things even easier with ALSA support."

http://www.domenech.org/bt878a-adc/index-e.htm

" think is clear that the Bt878a has surpassed its original 448000 Sps limitation. It can digitalize up to 896000 Sps and give us 442 KHz usable bandwidth. Not bad, isn't?. Soon, we will do more tests to get deeper into the real possibilities of this chip (some one says it is just 10 bits ;)
"

Litt original engelsk og jeg kan ikke gå 100% god for at de vet hva de snakker om men interessant uansett...

-k

Terjeminator

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
0
Et aktuelt alternativ for oss «fattigrøve», kan være Visual analyser fra Sillanum Software. Det er et tilsynelatende komplett analyseprogram som benytter PCens lydkort (håndterer inntill 32 bit og 192 KHz samplerate). Med et semi-proft «lydkort» bør det være mulig å få rimelig gode resultater. Jeg har ikke fått testet det enda.

mvh
KJ
Legger du ut noen ord om eventuelle erfaringer om du får teste dette ?

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Jeg har litt erfaring med bruk av PC som analysator. Dette fungerer helt ok, og man kommer unna med målingsavvik på omtrent ikkeno. Det går an å kjøpe et lydprogram som har opptaksmuligheter, frekvensanalysator, faseanalysator (Relativ fasemåling), tone/støy/puls-generator, og som støtter hvor høyt som helst samplingsfrekvens. Adobe har et som heter Audition 1.5 (Eller nyere).
Bruk et godt lydkort med mic-inngang, og som har et så lavt støynivå som mulig.
Jeg bruker en fullfrekvens kondensatormic med selvmekka fantomspenning på 3x9V (Maks 50V). Jo høyere spenning jo mindre må man forsterke mic-signalet, og jo bedre blir signal/støyforholdet på opptaket.

Med dette programmet har man en fin og forståelig visuell fremstilling av hvordan målingene blir. Man kan velge faste FFT størrelser fra 32 til 65536 (Som gir en bra oppløsning i hele frekvensregisteret). Det er bra nok til å måle de minste detaljer.

Vidar

Topp Bunn