Oslo Europas dyreste by

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.919
Sted
Oslo
:eek:

http://www.aftenposten.no/forbruker/pengenedine/pengebruk/article1501101.ece

Sakset fra artikkelen:

Produktene som er sammenlignet er en kinobillett, en liter bensin 95 oktan, en liter H-melk, Absolut Vodka 70 cl, bussbillett, kaffe 33cl ta-med, Marlboro Lights sigaretter, McDonald's Big Mac hamburger og Apple Ipod Nano 1GB mp3-spiller

jaja, hvis det er kriteriene for et godt og innholdsrikt liv. ::) ;D

Alas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.01.2004
Antall liker
2
Kanskje ikke et helt liv, men det er da en ganske god kveld eller? ::)

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
:eek:

http://www.aftenposten.no/forbruker/pengenedine/pengebruk/article1501101.ece

Sakset fra artikkelen:

Produktene som er sammenlignet er en kinobillett, en liter bensin 95 oktan, en liter H-melk, Absolut Vodka 70 cl, bussbillett, kaffe 33cl ta-med, Marlboro Lights sigaretter, McDonald's Big Mac hamburger og Apple Ipod Nano 1GB mp3-spiller

jaja, hvis det er kriteriene for et godt og innholdsrikt  liv.   ::) ;D
Du få rvelge noen andre varer da, og se om det blir så mye bedre. ;)

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.919
Sted
Oslo
Du få rvelge noen andre varer da, og se om det blir så mye bedre. ;)
Tviler ikke, men er det tatt høyde for andre faktorer, samt at det her er jo stort sett luksusvarer. Spesielt et par "livsnødvendigheter" vet vi jo drar opp statistikken enormt? Syns ikke vi har det så værst i Oslo jeg. :)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Hva er det mest positive man kan si om Oslo, egentlig?

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.919
Sted
Oslo
Hva er det mest positive man kan si om Oslo, egentlig?
For meg som er storforbruker av konserter vil jeg dra frem det ihvertfall.
På tross av størrelsen, er Oslo en av de byene i Europa som har definitivt det beste konserttilbudet. Flere aktive klubber og klubbscener, har vært og er, utrolig flinke til å booke inn band. Kjenner mange rundt omkring i Europa som blir grønne av misunnelse. I tillegg er publikum ofte bra, noe som gjør at band har lyst til å komme tilbake. Dette gir oss et enormt positivt rykte utenfor landegrensene. Hadde jeg vært rocketurist i Oslo en uke, ville jeg sikkert finne par, tre kvelder å gå ut på. Har vært i mange andre storbyer, hvor jeg ikke kan si det samme.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Svært så negative vi var idag da?? Syns bare kriteriene var en smule komisk, eller hva?
Hvorfor det? Som sagt, hvis det er noen kriterier du anser som mer meningsfylte, fortell-fortell. For de fleste vil jeg anta at bensin, alkohol, kaffe, dagligvarer, kioskmat, teknologiprodukter, sigaretter, kaffe og kollektivtransport utgjør en vesentlig del av det daglige "luksusforbruket".

A

Affa

Gjest
Oslo er en fantastisk by.
Frogner med nydelig arkitektur, eksklusive forretninger, gallerier og gode restauranter.
Majorstua med shopping, restauranter, antikvariater og gallerier
St. Hanshaugen med parken og et spennende nærmiljø av spesialforetninger, antikvariater, spisesteder og flotte bygårder.
Grünerløkka med rikt miljø, platebutikker, restauranter, barer, parker.
Sagene, Torshov og Nydalen fra det autentiske østkantaktige til det hypermoderne og sterile.

Byen er rammet inn av Bygdøy, Frognerparken, Marienlyst, Blindern, Sognsvann, Maridalsvannet og (for meg) Munch og Botanisk hage på Tøyen samt Ekebergåsen, Akershus Festning og fjorden med alle øyene.

Oslo har Nasjonalgalleriet, Astrup Fearnley, L’Escalier, Alf Lie og Bjerke, Tannum og Expo-Nova, Big Dipper, Akershus Festning, Aker Brygge, Pascall, Logen og ikke minst Norges mest harry og folkelige handlegate Nedre Karl Johan.

P

Parelius

Gjest
Oslo er en fantastisk by.
Frogner med nydelig arkitektur, eksklusive forretninger, gallerier og gode restauranter.
Majorstua med shopping, restauranter, antikvariater og gallerier
St. Hanshaugen med parken og et spennende nærmiljø av spesialforetninger, antikvariater, spisesteder og flotte bygårder.
Grünerløkka med rikt miljø, platebutikker, restauranter, barer, parker.
Sagene, Torshov og Nydalen fra det autentiske østkantaktige til det hypermoderne og sterile.

Byen er rammet inn av Bygdøy, Frognerparken, Marienlyst, Blindern, Sognsvann, Maridalsvannet og (for meg) Munch og Botanisk hage på Tøyen samt Ekebergåsen, Akershus Festning og fjorden med alle øyene.

Oslo har Nasjonalgalleriet, Astrup Fearnley, L’Escalier, Alf Lie og Bjerke, Tannum og Expo-Nova, Big Dipper, Akershus Festning, Aker Brygge, Pascall, Logen og ikke minst Norges mest harry og folkelige handlegate Nedre Karl Johan.
Det er som en tåre presser på, når en leser henimot whitmansk lyrikk fra en herdet kriger.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.919
Sted
Oslo
Hvorfor det? Som sagt, hvis det er noen kriterier du anser som mer meningsfylte, fortell-fortell. For de fleste vil jeg anta at bensin, alkohol, kaffe, dagligvarer, kioskmat, teknologiprodukter, sigaretter, kaffe og kollektivtransport utgjør en vesentlig del av det daglige "luksusforbruket".

Nå ramser du jo opp endel som ikke sto der i utgangspunktet da......
Basis dagligvarer, husleie, rentenivå, oppvarming, forsikringer, klær, kollektivtrafikk etc. Bostandarden vår her hjemme er forøvrig langt over det du finner i mange andre land, så vi velger det jo litt selv også.
Sprit, røyk og bensin, fremstår for meg som luksusprodukter og ikke livsnødvendigheter. Tror du ikke de to førstnevnte er med og drar opp statistikken betraktelig? Bil har en generelt ikke behov for, vi snakker Oslo by, ikke utkantnorge. Hadde det ikke vært for jobbsituasjonen ville ikke jeg hatt bil ihvertfall. Skal ikke prøve å fremstå som skinnhellig: Drikker som en svamp, men røyker dog ikke. ;)
I tillegg virker det jo som vi har rimelig god råd da. Noen få nasjonaliteter, om ingen, reiser så mye som oss nordmenn. I tillegg er vi utrolig flinke til å kjøpe oss nye teknologiske duppeditter. Selvsagt er gresset grønnere på den andre siden, og selvsagt har vi det forferdelig trist her i "dyre" Oslo.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.919
Sted
Oslo
Istemmer Affa, og vil føye til: "Den som leter finner".
Må si jeg stortrives, og kunne ikke tenkt meg å bo noe annet sted i Norge.
Eneste som plager meg litt med Oslo, er at byen egentlig ikke er noen riktig by. Litt for liten rett og slett. Men ifølge statistikker vil det bli en forandring på det i løpet av de neste tredve år, med en fordobling av innbyggerantallet.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Sprit, røyk og bensin, fremstår for meg som luksusprodukter og ikke livsnødvendigheter.
Luksusprodukter er ofte grunnlaget for et innholdsrikt liv, selv om det stort sett bare er i Norge at de aktuelle produkter i denne undersøkelsen kan betegnes som "luksus".

Hvis kun livsnødvendigheter er det som gir deg et (sitat) "godt og innholdsrikt liv", så bør du kanskje prioritere fritiden litt annerledes...

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.919
Sted
Oslo
Luksusprodukter er ofte grunnlaget for et innholdsrikt liv, selv om det stort sett bare er i Norge at de aktuelle produkter i denne undersøkelsen kan betegnes som "luksus".

Hvis kun livsnødvendigheter er det som gir deg et (sitat) "godt og innholdsrikt liv", så bør du kanskje prioritere fritiden litt annerledes...
Å kalle Oslo, Europa's dyreste by, er i mine øyne ganske søkt ut ifra produktene brukt som grunnlag i undersøkelsen. Noe av det jeg ramser opp, vil jeg påstå må være mye viktigere for å ha et godt liv. Primærbehovet er vel trygghet, også økonomisk, og å ha tilgang på livsnødvendigheter. Hva som gir et menneske et innholdsrikt liv, kan være som mangt. Hvis det for deg, er å få tak i billigst sprit, vil jeg påstå at du har et problem. Noen av oss har hobbier som kanskje koster mye penger, andre finner mening i sysler som nødvendigvis ikke koster så mye.
Selv er jeg ekstremt materialistisk. Stor bil, fireroms leilighet i Oslo Sentrum, stor platesamling, relativt dyrt anlegg. Jakter, fisker, og reiser mye. (har dobbeltjobbet mer eller mindre siden jeg var 15 bare så det er sagt.) Det betyr ikke at jeg har skylapper for det. Det viktigste for meg, uansett hvor godt jeg har det materialistisk, er familie, venner, helsa i behold og ikke minst en jobb jeg stortrives med. Husker godt hvordan livet i en pill råtten og dyr ett-roms på Grünerløkka (før sosse-boomen) var. Ingen fast jobb, kun deltid/frilans , og noen måneder litt på kanten økonomisk. Hadde jeg det kjipt?

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Oslo en fantastisk by? Har dere vært i andre hovedsteder?

Var nylig i Helsinki og den byen gir en hakeslepp i forhold til Oslo. Hva har Oslo å by på av fine bygg? Helsinski var virkelig noe for de som er interessert i arkitektur. Og reint og ordentlig! Stockholm er også i en helt annen klasse enn Oslo. Jeg trives overhodet ikke i Oslo, den er forslummet, jeg føler meg rett og slett ikke vel der. Jeg har vært i Købehavn og Amsterdam og, og må si jeg føler meg tryggere på kvelds og nattestid i alle disse byene enn jeg gjør i Oslo.

Angående temaet:
Et veldig begrenset utvalg å gjøre en slik undersøkelse på, og uten å ta med hva folk tjener, egentlig ganske uinteressant.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.919
Sted
Oslo

Var nylig i Helsinki og den byen gir en hakeslepp i forhold til Oslo. Hva har Oslo å by på av fine bygg? Helsinski var virkelig noe for de som er interessert i arkitektur. Og reint og ordentlig! Stockholm er også i en helt annen klasse enn Oslo. Jeg trives overhodet ikke i Oslo, den er forslummet, jeg føler meg rett og slett ikke vel der. Jeg har vært i Købehavn og Amsterdam og, og må si jeg føler meg tryggere på kvelds og nattestid i alle disse byene enn jeg gjør i Oslo.

Angående temaet:
Et veldig begrenset utvalg å gjøre en slik undersøkelse på, og uten å ta med hva folk tjener, egentlig ganske uinteressant.

Trives veldig godt i Oslo, det må jeg si. Utrygg?? Det må isåfall være på Karl Johan og rundt de værste harrystedene. Karl Johan er forøvrig ikke-eksisterende for min del, såfremt jeg ikke må.
Helsinki er en kongeby! Har dessverre bare vært der engang, men frister til gjentagelse.
Stockholm prøver jeg å få med meg 2-3 ganger i året. Har mange kompiser der, og konserttilbudet er ganske ok, spesielt vil jeg ta frem Debaser. Stockholm har litt av det jeg savner i Oslo, nemlig storbyfølelsen. (som nevnt tidligere)

Og din kommentar til temaet, helt enig. Du har bare sagt det med mye færre ord ;)

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Hvis det for deg, er å få tak i billigst sprit, vil jeg påstå at du har et problem.
Ja selvsagt, for du vet hvordan alle skal leve, hva de skal prioritere og hva de skal gjøre med livene sine, som sosialister flest. Klem oss inn i fotformsamfunnet der alle er like. Nydelig.

Selv er jeg ekstremt materialistisk.
Jeg mener all eiendom stort sett er en plage og kaster mer enn gjerne alt jeg har på sjøen hvis det bidrar til min frihet eller selvrealisering. Derfor har jeg bestemt meg for at hvis lisensinnkreveren kommer, så skal jeg knuse TVen mens han ser på.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Trives veldig godt i Oslo, det må jeg si. Utrygg?? Det må isåfall være på Karl Johan og rundt de værste harrystedene. Karl Johan er forøvrig ikke-eksisterende for min del, såfremt jeg ikke må.
Helsinki er en kongeby! Har dessverre bare vært der engang, men frister til gjentagelse.
Stockholm prøver jeg å få med meg 2-3 ganger i året. Har mange kompiser der, og konserttilbudet er ganske ok, spesielt vil jeg ta frem Debaser. Stockholm har litt av det jeg savner i Oslo, nemlig storbyfølelsen. (som nevnt tidligere)

Og din kommentar til temaet, helt enig. Du har bare sagt det med mye færre ord   ;)
Når man er turist eller besøkende i Oslo er jo Karl Johan og området mellom slottet og jernbanen ofte der man havner. Nå pleier jeg å bo på Skøyen når jeg er der, og der er det jo greit nok, og det finnes jo fine områder, skal ikke nekte for det, men som storby og hovedstad er det ikke mye som imponerer...

S

slowmotion

Gjest
Jeg kjører gjennom Oslo hver dag.....
Men jeg har ikke vært der på årevis.......

;)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.466
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg trur både pcar og ymse hifi er relativt rimeleg i Oslo. Og alt det andre har vi vel nok av frå før? Husvære treng vi ikkje, når vi berre er på gjennomfart (vi kan vel overnatte med ein bekjent innanfor sentralen?).
Polet klagar folk på, men tenk på utvalet - svært få butikkar i utlandet kan skilte med tilsvarande vinkart. Slikt må vi vere villege til å betale for.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.919
Sted
Oslo
Ja selvsagt, for du vet hvordan alle skal leve, hva de skal prioritere og hva de skal gjøre med livene sine, som sosialister flest. Klem oss inn i fotformsamfunnet der alle er like. Nydelig.

Jeg mener all eiendom stort sett er en plage og kaster mer enn gjerne alt jeg har på sjøen hvis det bidrar til min frihet eller selvrealisering. Derfor har jeg bestemt meg for at hvis lisensinnkreveren kommer, så skal jeg knuse TVen mens han ser på.
Nå ilegger du meg meninger jeg ikke har, igjen. Sier jeg, at jeg har et ønske om at alle skal være like? Tror faktisk at jeg har større tolleranse for annerledesmennesker enn hva du har. Påpeker bare at hvis billig sprit er det som står som det viktigste oppe i hodet ditt, har du et problem. Alkoholisme er ikke noe stas i mine øyne. Forskjellen på oss to er at jeg mener at samfunnet har et ansvar for å hjelpe mennesker som kommer utpå, mens du mener at skakkjørte enkeltindivider skal seile sin egne sjø. Også når deres problemer går utover en andrepart. Tar jeg feil?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.466
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Oslo er ok å besøke. Men det må vere ganske annleis å bu der enn å berre vere på besøk.

Kva gjer ein eigentleg med tiggarane? Sist eg var innom (i sommar), såg eg ein masse landarbeidarar som spelte amatørmessig på ymse instrument melodiar i same toneart og stil. Det var tydeleg at dei var ei slags "kjede" som hadde samordna tigging og musikalske vemodskjensler. Det verka som det var synd på dei, og eg meiner ikkje å sjå ned på sånne - tigging er eit yrke som så mykje anna. Iallfall fann eg ikkje ut at eg hadde grunn til å betale for det dei tilbaud - kva det no var, og brukte pengane på andre ting i staden.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Det får du gjøre, kanskje progressive briller hadde vært en idé?

A

Affa

Gjest

Angående temaet:
Helsinki er monumentalt, sterilt og dødt. Som et vakkert kvinnelik plassert i et gigantisk iskaldt Mannerheim mausoleum.

K

kbwh

Gjest
Hehe, tør jeg foreslå Brasilia som arkitektonisk konkurrent til Helsinki?

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Helsinki er monumentalt, sterilt og dødt. Som et vakkert kvinnelik plassert i et gigantisk iskaldt Mannerheim mausoleum.

I så fall er Oslo en hjemløs, dopet, sliten gammel hore med AIDS og utlagt tarm som ikke har lenge igjen, og når hun dør, blir ikke det noe pent syn.

Jeg så ikke noe død og steril by, jeg så en rein og levende by som jeg følte meg vel i.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Det mest fantastiske med Oslo er marka, den unike nærheten til natur. Av dette kan man lese at jeg ikke liker byer noe særlig. Men gjør delvis unntak for Wien, Roma og San Francisco, disse byene hadde noe ved seg.
Den verste av dem alle: New york. Grøss.

Honkey

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Det mest fantastiske med Oslo er marka, den unike nærheten til natur. Av dette kan man lese at jeg ikke liker byer noe særlig. Men gjør delvis unntak for Wien, Roma og San Francisco, disse byene hadde noe ved seg.

Honkey
Du har ikke vært i Nashville forstår jeg.
Music City 8)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6

Honkey
Da burde du bo her hvor jeg bor. Her er det mark, skog, fjell og sjø... alt man trenger og mere til. ;)

A

Affa

Gjest

Honkey
Skau er det mer enn nok av ellers i landet.

Når vårsolen skinner gjennom trærne på St Hanshaugen og trærne eksploderer i klorofyll. Når ariene på Underwater får håret til å reise seg av velvære og selv BI studenter holder kjeft. Når Sneen daler stille i Frognerparken, du er full og glad på vei hjem før jul. Når byen myldrer av mennesker i sommernatten. Når vårsolen tiner møkkete sne og tørr deilig asfalt og brostein titter fram mens alle idiotene er på påskefjellet.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Jeg skulle gjerne hatt en guidet tur i Oslo, for å se byens positive sider. Når man stort sett bare får med seg strekningen Plaza - Finansnæringens hus er det tiggere, narkomane og prostituerte som dominerer bybildet, og man blir lett litt trist av det. Å ta t-banen til omliggende idrettshaller gir heller ikke et spesielt positivt bilde.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Jeg skulle gjerne hatt en guidet tur i Oslo, for å se byens positive sider. Når man stort sett bare får med seg strekningen Plaza - Finansnæringens hus er det tiggere, narkomane og prostituerte som dominerer bybildet, og man blir lett litt trist av det. Å ta t-banen til omliggende idrettshaller gir heller ikke et spesielt positivt bilde.
Da begynner vi her!

Topp Bunn