Forrige helg var det to interessante HiFi-arrangement i hovedstadsområdet. Vi snakker om Oslo HiFi Show 2024 i Asker, og VårPuls 2024 hos Oslo Hifi Center i Oslo sentrum. Audiophile.no avla Oslo HiFi Show et besøk.
Mange kan kanskje tenke at det er dårlig timing med to større Hifi-arrangement samme helg. Andre vil innse at det er minst like sannsynlig at dette sammenfallet i tid gir en synergieffekt, og gir en gjensidig tiltrekning for tilreisende som dermed får en økt motivasjon for å ta reisen til hovedstaden. Og i dette tilfellet er det altså snakk om Oslo HiFi Show med bred deltakelse av utstillere, og OHC sitt etter hvert tradisjonsrike VårPuls.
OSLO HIFI SHOW 2024
Vi starter med det som unektelig er det største av disse to arrangementene Oslo HiFi Show 2024. Denne messen startet i fjor, som et utslag av at det var et sterkt ønske om et Oslo-basert alternativ til den svært tradisjonsrike HiFi Messen i Horten. Denne messen ble åpenbart såpass vellykket at den blir gjentatt også i år. Og vi får håpe at det utvikler seg til å bli en like sterk årlig tradisjon som det Hortenmessa har vært, og at begge kan eksistere side om side. Årets event i Asker gir et veldig sterkt signal om en høyst levedyktig messe, og har vel allerede passert Hortenmessa i deltakere både på utstillersiden og blant besøkende.
Servering var ivaretatt både i vestibyleområdet og i 3. etasje. Kapasiteten i hovedrestauranten var vel på grensen til sprengt et stykke ut på ettermiddagen lørdag, så dette mindre tilskuddet i 3. etasje var et kjørkomment tillegg.
Utstillerlisten har et svært rikholdig antall navn, noe som lovde godt for en interessant messe på Scandic Asker Hotell. Og i likhet med Hortenmessa byr Scandic Asker Hotell på en blanding av størrelsen på utstillerrommene. Mange romslige arenaer i Asker, spesielt i vestibyleetasjen, mens størrelsen på de fleste rommene oppover i etasjene er begrenset også her. På det punktet er det liten forskjell mellom Horten og Asker, og det kunne bli litt fullt hos de mest populære utstillerne.
Åpningstiden var Lørdag: 10-18 og Søndag: 10-17. Dagpass kostet 250,-, mens Weekendpass kostet 350. For dette beløpet tilbydde arrangøren «store lydopplevelser, interessante nyheter, verdenspremierer, foredrag, artister og et stort antall internasjonale gjester». Levende musikk ble besørget av Bjørn Berge på lørdag, og Claudia Scott på søndag. Og det var faktisk satt opp et ganske tett program med foredrag også, og på dette punktet skiller Oslo HiFi Show seg vesentlig fra de typiske Hortenmessene. Men til gjengjeld går man glipp av det ikoniske restaurantbesøket utpå lørdagskvelden med utsøkt indisk mat, Tigerøl og et ekstraordinær service. Det får du bare i Horten, et lite steinkast unna messehotellet.
MESSEMUSIKKEN
Vi fikk med oss noen musikalske smakebiter på de aller fleste utstillingsrommene, og som en litt ironisk refleksjon kan vi med en gang konstatere at Dominique Fils-Aimé er den nye Kari Bremnes. For på 7-8 av de rommene jeg avla en visitt var det karakterfulle låten Birds servert på et sølvfat. Og for all del – dette sporet er veldig godt egnet som et demospor, og selv har jeg hatt det med i min standard testløype i produkttester de to siste årene. De av dere som har hatt Hifisentralen som sitt andre hjem har sikker lagt merke til at musikk av Kari Bremnes av enkelte forummedlemmer har fått karakteristikken «barneskirenn» inspirert av Northug i seiersrus for noen år siden. Og selv om Dominique Fils-Aimé sin fremførelse av Birds har det til felles med mange av Kari Bremnes sine låter at det kan være enkelt å få det til å låte bra og spektakulært, er denne musikken også etter mitt syn godt egnet til å skille en del oppsett fra hverandre. Og så er det alltid en fordel med musikk man er godt kjent med når et oppsett skal bedømmes.
Det var også andre gjengangere, som Anette Askvik sin Liberty, Just a Little Lovin' med Shelby Lynne og Diana Krall med et par forskjellige låter. Forresten morsomt at sistnevnte har holdt koken i flere tiår på Hifi-demoer. På en annen side hørte jeg ikke en eneste avspilling av Nils Lofgren sin evindelige Keith Don`t Go, så den er forhåpentligvis definitivt messe-parkert. Ellers så har rett og slett Keith omsider gått likevel.
Og så var det selvfølgelig en del som hadde satset på basstunge demospor i god Infected Mushroom-stil. Også dette litt barneskirenn, uten at det dermed er sagt at den musikken ikke er egnet til å sette oppsettene på prøve.
Men det var slett ikke alle utstillerne som fulgte dypt opptråkkede spor musikalsk sett, og det desidert mest hederlige unntaket var uten tvil Stereofil sitt MBL-rom, i hvert fall da jeg besøkte rommet. Der vekslet de mellom live musikkfremførelse av to barokk-musikere og avspilling via MBL-anlegget. Dette kan du lese mer om i avsnittet om MBL.
UTSTILLINGENE
VI starter på inngangsplanet, med utstillingsrommene i vestibyleområdet, som også gjennomgående var de desidert mest generøse rommene i størrelse. Og selv om det bør være overflødig, nevner jeg at de inntrykkene jeg formidler selvfølgelig bare gjelder for det jeg så og hørte under min korte visitt. Andre kan ha fått helt andre inntrykk, med en helt annen musikk.
HIFIHUB / GRYPHON
Karismatiske Rune Skov er salgsmanager hos Gryphon Audio, og det var den nylanserte integrerte forsterkeren Gryphon Diablo 333 som med sine 50 kg matchvekt fikk hoved-oppmerksomheten i rommet. Det var også denne som drev høyttalerne i dette oppsettet, der det var vinyl som utgjorde kilden den tiden jeg var der.....
Les hele den fyldige messerapporten fra Oslo HiFi Show i Audiophile.no