Politikk, religion og samfunn Oslopolitikken - på rett spor, eller ville veier...?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    7.627
    Antall liker
    4.069
    Her er de harde fakta til alle naive godfjotter som påsto at å stenge sentrum for parkering/bilferdsel ikke på noen måte kom til å påvirke varehandel etc.

    https://www.aftenposten.no/okonomi/i/lALJLk/faerre-handler-i-oslo-sentrum-butikkene-sliter
    Sånn er det her også uten at de har stengt for biler i sentrum. Nå flytter de kinoen til det stoOore kjøpesentret også.

    De store sentrene har fortsatt en egen tiltrekningskraft. Hvis du er stor og tung, har du din egen gravitasjon, sies det i artikkelen.

    Ikke rart tiden går saktere der sier nå jeg.
     
    Sist redigert:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Sliter litt med å se at det bevises noen sammenheng her. Om omsetningen innenfor ring 1 hadde sunket mens den var uendret eller økende utenfor, så hadde det vært grunn til å tro.

    Jeg tror netthandel er svaret på det vi ser. Så kan vi få en indikasjon når momegrensa trer i kraft.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.230
    Antall liker
    14.783
    Sliter litt med å se at det bevises noen sammenheng her. Om omsetningen innenfor ring 1 hadde sunket mens den var uendret eller økende utenfor, så hadde det vært grunn til å tro.

    Jeg tror netthandel er svaret på det vi ser. Så kan vi få en indikasjon når momegrensa trer i kraft.
    Det står forsåvidt at de store senterene opprettholder omsetningen. Men det er vanskelig å skylde på bilfritt byliv når omsetningen går i dass også på Aker Brygge. Jobbet der noen år og der har det aldri vært lett å parkere i passe avstand for å transportere en stor vase uten å kjøre i parkeringshuset under - i alle fall ikke i dette tusenåret.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.267
    Antall liker
    19.345
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Det indikeres jo (som weld77 kom meg litt i forkjøpet på) at begge deler har innvirkning - og at kjøpesentra stort sett holder stand.

    Men det er jo ikke politisk korrekt i dag å engang indikere at den politikken som føres i Oslo har innvirkning på handelsmønsteret. Det må umiddelbart dementeres og legges dødt.

    Uansett - netthandelen vil øke, noe som miljømessig dessverre er negativt.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.230
    Antall liker
    14.783
    Ellers er det, som jeg tror jeg har nevnt tidligere, også relevant å se på eventuelle endringer i miksen av tilbud i sentrum. Jeg er ganske sikker på at en ikke ubetydelig del av redusert butikkomsetning kompenseres av økning i andre typer servicenæringer som restauranter, servering og dets like.

    Om sentrene holder stand mens omsetningen i sentrum faller i detaljhandelen kan også være et uttrykk for noe annet: Det begynner, om enn i det små, å bli mindre trendy å kjøpe nye ting man egentlig ikke trenger. Og husk på at avantgarden innen dette feltet fort er de unge og urbane som gjerne bor i eller nærme sentrum.

    Og når ble det forresten egentlig et problem at leieprisene for lokaler i sentrum faller? Det er nettopp høye leiepriser som har fått stadig større deler av Oslo sentrum til å se ut som enhver fullstendig generisk by med de samme kjedene man finner stort sett over alt.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.464
    Antall liker
    13.146
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Kjøpesentras stadig økende popularitet på bekostning av mindre og gjerne spesialbutikker henger nok også sammen med den økende folkesporten "å reke rundt på senteret i jakten på noe å kjøpe". Da er de selvsagt behagelig å holde seg innendørs. Dette skjer over hele landet. At de fleste sentra i de fleste byer stort sett inneholder de samme butikkene, ser ikke ut til å bekymre folk flest.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Fair enough om kjøpesentrene.

    Stort sett samsvarende med mitt inntrykk ellers. Jeg opplever ikke byen som mindre trafikkert enn tidligere, snarere tvert i mot. Jeg har reist mye gjennom sentrum til og fra jobb de siste drøye ti årene, og svært gjerne med en spasertur ut over det jeg trenger for overgang mellom buss og tog. Siste turen var det riktignok 'markedsdag' men samtidig bedritent vær, og sild i tønne hele veien opp til Egertorget. Sjelden sett så tett med folk i byen. Anekdotisk, jeg vet.

    En reduksjon i salg kan slå ut på andre måter enn vi tror. Vi har hatt lange perioder med nedleggelser av akkurat den typen forretninger som i mine øyne hører hjemme i et bysentrum, frittstående spesialforretninger, entusiastiske og kompetente selgere som henvender seg til et interessert publikum. Kvartal etter kvartal erstattet av samme dølle skiten som man finner på nettopp kjøpesenteret. Kanskje vi ser at kjøpesenteret er det 'beste' kjøpesenteret? Kanskje nerdefaktoren i sentrum kan ta seg opp igjen med litt lavere leie? Jeg kjenner ganske begrenset mengde sorg for eiendomsutleiere når det kommer til stykket.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Kjøpesentras stadig økende popularitet på bekostning av mindre og gjerne spesialbutikker henger nok også sammen med den økende folkesporten "å reke rundt på senteret i jakten på noe å kjøpe". Da er de selvsagt behagelig å holde seg innendørs. Dette skjer over hele landet. At de fleste sentra i de fleste byer stort sett inneholder de samme butikkene, ser ikke ut til å bekymre folk flest.
    Evt at de ligger der folk bor, i bydelene, stort sett har det man trenger, og ikke minst.. det er åpent når arbeidsdagen er slutt og middagen fortært.

    Sikkert irriterende med disse parkeringsplassene for de som skal kjøre ned på Karl Johan å hente rolexen fra service i lunsjen, jeg er ikke en av dem.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.267
    Antall liker
    19.345
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Bildet er helt klart sammensatt av ulike faktorer, men det meldes jo av både butikkeiere og kunder/forbrukere at reduserte parkeringsfasiliteter og fremkommelighet med privatbil er en medvirkende årsak. Hvor stor andel det utgjør finnes det vel ingen gode tall på.
    Dessverre er det jo de små "spesialforretningene" som sliter mest.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Det er jo klart. Men sliter de med størst nedgang, eller med lavest marginer i utgangspunktet?

    I et høyt priset område må det omsettes pr. kvadratmeter. Det er kanskje økningen i leiekostnader over lang tid som har forårsaket forflatingen av byen? Jeg synes jo Oslo har forfalt i retning av minste felles multiplum de siste 30 årene.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.464
    Antall liker
    13.146
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er vel i Oslo som andre byer, at gårdeierne antar at småforretninger i sentrum er så attraktive at leieprisene godt kan nå inn i himmelen.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.230
    Antall liker
    14.783
    Her er de harde fakta til alle naive godfjotter som påsto at å stenge sentrum for parkering/bilferdsel ikke på noen måte kom til å påvirke varehandel etc.

    https://www.aftenposten.no/okonomi/i/lALJLk/faerre-handler-i-oslo-sentrum-butikkene-sliter
    Den saken viser at noe har sammenfalt i tid, men ikke at det nødvendigvis er en høy korrelasjon mellom de.

    Den artikkelen der sier ikke at "bilfritt byliv" er årsaken. Den legger ikke en gang frem noe grunnlag for å dra en slik konklusjon. Alt man kan få ut av den er at de tror det er en av flere faktorer (som forsåvidt godt mulig kan være korrekt) men den legger ikke frem noen data eller noe annet for å underbygge påstanden. De sier endatil selv at "det er sammensatt og komplekst".

    Hva er forresten din forklaring på den store nedgangen på Aker Brygge - et sted det aldri har vært lett å parkere sin bil uten å stå i parkeringshus? Det er også for alle praktiske formål et stort kjøpesenter med masse butikker på ett område. Ditto med Oslo City, det har aldri vært noe eldorado for parkering med mindre man vil stå i parkeringshuset - som meg bekjent fortsatt finnes.

    De eneste harde fakta som presenteres er at omsetningen går ned i butikker i sentrum.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.999
    Antall liker
    8.424
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Uansett - netthandelen vil øke, noe som miljømessig dessverre er negativt.
    Usikker på dette. Det er enklare å flytte varer enn shopparar. Men om du skal handle takstein...
    Netthandel er eigentleg veldig greitt. Dersom du ikkje treng kompetanse, slik ein gjer når det skal handlast hifi eller takstein.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.195
    Antall liker
    10.756
    Brannmann: "Ja, jeg vet at bygården brenner, men jeg har faktisk ikke lov til å jobbe mer denne uken"
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.267
    Antall liker
    19.345
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Nå gjelder det jo mange etater da.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Helseforetakene har vel noe sånn som 450000 brudd i året, så det kan jo være en idé for de blå å sitte litt stille i båten?
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.741
    Antall liker
    111.634
    Torget vurderinger
    23
    Her er de harde fakta til alle naive godfjotter som påsto at å stenge sentrum for parkering/bilferdsel ikke på noen måte kom til å påvirke varehandel etc.

    https://www.aftenposten.no/okonomi/i/lALJLk/faerre-handler-i-oslo-sentrum-butikkene-sliter
    Den saken viser at noe har sammenfalt i tid, men ikke at det nødvendigvis er en høy korrelasjon mellom de.

    Den artikkelen der sier ikke at "bilfritt byliv" er årsaken. Den legger ikke en gang frem noe grunnlag for å dra en slik konklusjon. Alt man kan få ut av den er at de tror det er en av flere faktorer (som forsåvidt godt mulig kan være korrekt) men den legger ikke frem noen data eller noe annet for å underbygge påstanden. De sier endatil selv at "det er sammensatt og komplekst".

    Hva er forresten din forklaring på den store nedgangen på Aker Brygge - et sted det aldri har vært lett å parkere sin bil uten å stå i parkeringshus? Det er også for alle praktiske formål et stort kjøpesenter med masse butikker på ett område. Ditto med Oslo City, det har aldri vært noe eldorado for parkering med mindre man vil stå i parkeringshuset - som meg bekjent fortsatt finnes.


    De eneste harde fakta som presenteres er at omsetningen går ned i butikker i sentrum
    .
    For mitt eget vedkommende - og mange venner, kjente og familiemedlemmer som er både født og oppvokst her i byen var dette aldri noe problem før. Alltid plasser i Ruseløkkveien, langs bygget som huser hifiasylet, den store parkeringsplassen ved Vestbanen, tilsvarende under konserthuset, masse plasser rundt selve Rådhuset, sågar på brygga der hvor Christian Radick hadde fast ligge plass. ALT dette er nå borte/redusert inntil det marginale.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.267
    Antall liker
    19.345
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Helseforetakene har vel noe sånn som 450000 brudd i året, så det kan jo være en idé for de blå å sitte litt stille i båten?
    Er drammen for sterk er det jo smart å vanne den ut.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Helseforetakene har vel noe sånn som 450000 brudd i året, så det kan jo være en idé for de blå å sitte litt stille i båten?
    "Å sitte stille i båten" er copyright-beskyttet av Erna. Så de må finne en annen måte å gjøre det på ;)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.267
    Antall liker
    19.345
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Såpass høyt og friskt som hun gikk ut i Veireno-saken er vel det på sin plass. Men du verden hvordan venstresiden i politikken bruker Ernas copyright i forhold til dette.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.267
    Antall liker
    19.345
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Kommer nok en dråpe på ollonet hos enkelte nå.
    Nå er vel neppe det noe poeng, men at dette får berettiget oppmerksomhet er jo absolutt på sin plass. Ikke minst sett i lyset av Veireno-saken og at det sittende byrådet nå har hatt ansvaret (eller vært på "vakt" som det på idiotisk politikerfrasevis så ofte omtales som) i Oslo i over 4 år.

    Samtidig er det jo litt påfallende at de som (med all tydelighet) sympatiserer sterkt med både AP og MDG og ellers deltar ganske så aktivt i en hver politisk rettet tråd her på HFS nå begår "kollektivt" brudd på allverdens copyright-rettigheter;)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.230
    Antall liker
    14.783
    Da er byrådserklæringen ute i avisene. Ser ut som mitt ønske om enda mer smerte for de som baserer seg på bil i det daglige i, til og fra Oslo ser ut til å ha en viss mulighet for å oppfylles i alle fall

    https://www.vg.no/nyheter/innenriks...ttfri-mat-flere-sykkelveier-og-billigere-buss


    -Ha færre parkeringsplasser i Oslo, OG reservere flere av dem til bildeling.
    -Gradvis reservere taxiholdeplasser i sentrum til utslippsfrie biler.
    -Redusere veikapasiteten i Oslo og gi plassen til gående, syklende og kollektivreisende.
    -Gjøre det dyrere å parkere, både for biler på besøk og beboere.
    -Innføre parkeringsavgift for elbiler.
    -Beholde elbilfordelen i bomringen til 2023.
    -Jobbe for å stoppe salg av bensin- og dieselbiler i Oslo.
    -Fjerne parkeringsplasser som kommer i konflikt med sykkelveiutbygging og gateparkering på innsiden av sykkelfelt.
    -Jobbe for 60 km/t fartsgrense på hovedveiene hele året, og søke samarbeid med staten om bedre støyskjerming langs motorveier.
    -Etablere en pilotordning med miljøsone i Bilfritt byliv-området. Målet er at det kun skal være tillatt med utslippsfrie privatbiler i området i 2020, og kun utslippsfrie lette varebiler fra 2023.

    «I løpet av bystyreperioden må summen av bompenger, parkeringsrestriksjoner og innstramminger i kjøremulighetene opp på et nivå som er tilstrekkelig til å nå målene om å kutte klimagassutslipp og redusere biltrafikken», skriver byrådet i erklæringen
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.774
    Antall liker
    3.069
    Torget vurderinger
    1
    Ja en utmerket erklæring for de som vil at ikke byen skal brukes, alle vet jo at det er mangel på plass som gjør at syklistene sliter med fremkomsten hele året :rolleyes:
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.230
    Antall liker
    14.783
    For folk som faktisk bor i Oslo er det stort sett svært enkelt å bruke sentrum uten å bruke bilen. Det er faktisk for de langt fleste den foretrukne måten å gjøre det på siden å ta bilen er - vel, ikke spesielt praktisk av flere årsaker. Om man skal innom for å kjøpe en stor vase eller lignende så er det sikkert praktisk med en bil, men det er svært mye annet man kan gjøre i Oslo sentrum enn å kjøpe store vaser.
     

    cox

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Innlegg
    1.140
    Antall liker
    326
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ser de ønsker å innføre stemmerett for 16-åringer. Jadda - dette blir festlig :confused:
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.774
    Antall liker
    3.069
    Torget vurderinger
    1
    Akkurat like tåpelig og forresten vet jeg ikke om disse to tenker så mye som de burde…..
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.860
    Antall liker
    9.795
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    16 åringer kan stemme og så kan vi ta vekk stemmeretten til alle over 67.;) Da hadde det blitt andre boller tenker jeg.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn