Nei, ikke helt.
De, med kompetanse, som hadde synspunkter, kommentarer og meninger rundt dette ble ikke hørt, eller hensyntatt.
Byrådet hadde lagt ut føringer i forhold til anbudet at det kun var elektriske busser. Det var da ikke mulig for leverandørene å tilby noe annet i anbudet fra operatørene. Jeg vet ikke hva operatørene og deres leverandører (RSA og MAN) gav av driftsgarantier, men det er tilstrekkelig kompetanse i begge organisasjoner - og el-batterier mht både lading og redusert effekt i kulde var jo vel-kjent.
Det ble også på et tidligere tidspunkt diskutert hvorvidt el-leddbusser var egnet på norsk vinterføre. Man hadde jo erfaring fra diesel leddbuss m/drift på siste aksel. Og med de vesentlig tyngre el-bussene (4-5 tonn tyngre så vidt jeg vet) var man usikre på om de i det heletatt var brukbare på strekninger med mye stigning.
Det ble avfeid med at det skulle være tilstrekkelig god brøyte- og salteberedskap til at det ikke ville være noe problem.
Problemet med kortere ruter og hyppigere lading er det er at det ikke finnes flere busser å sette inn. Skulle man ønske om å bestille flere, så må noen frem med mer penger - og i tillegg - det er ikke bare å gå i butikken å kjøpe en buss - det er omtrent (i beste fall) 1,5 - 2 års leveringstid.
Så her er eneste alternativ det Ruter måtte gjøre - å innstille mange avganger.
Så, igjen - hovedansvaret ligger på MDG i det forrige Byrådet, som skulle forsere innføring av 100% elektrifisert kollektivtransport i Oslo 5 år før planen, slik at de kunne reise rundt i verden og "sole" seg i "prestisjeprosjektet" verdens miljøhovedstad.
Onsdag måtte Ruter svare oslopolitikerne om busskaos og elbusser. Enkelte busser er for dårlige, ifølge selskapet.
www.nrk.no
(Mine uthevinger)
Bl.a.
– Det er ikke et
teknologivalg som har ført til at enkelte ruter har hatt problemer.
Det er et busstypevalg, sier Oslos samferdselsbyråd Marit Vea (V).
Før onsdagens snøkaos var den verste dagen 8. januar, da nesten 1000 avganger var innstilt – de fleste i Oslo.
– Situasjonen ble vurdert som så alvorlig at vi satte krisestab i Ruters ledelse, sier Ruters administrerende direktør Bernt Reitan Jenssen.
Frykter problemer året rundt
Men Ruters undersøkelser tyder på at det
ikke er elbussene i seg selv som er problemet.
– Alle operatørene våre har kjørt elbuss siden 2018, påpeker han.
Likevel er det først og fremst denne vinteren det har vært problemer.
Hovedårsaken er to spesifikke kontrakter, en av dem fra desember og den andre fra april.
Det gjelder busskontrakter i Oslo nordøst og Oslo indre by. Begge er drevet av Unibuss.
Og problemene kan i verste fall vare året rundt.
– Ruter er bekymra for at problemene er knytta til bussene de har kjøpt, og kan vedvare også utover vinterføret, sier Ruter-sjefen.
Men det har også vært problemer med noen av laderne i vinter, sier Reitan Jenssen. For eksempel enkeltladere som hadde programvarefeil som tolka -12 grader som overoppheting, og skrudde av laderen.
– Problemer med enkeltladere har blitt oppdaga og retta opp, sier han.
Det er busser levert fra to spesifikke underleverandører som har hatt problemer, ifølge Unibuss.
– De bruker rett og slett mer strøm per kilometer enn det er lovet at de skal gjøre, sier Reitan Jenssen.