Mat, drikke og røyk ost og raudvin

JCP

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.04.2014
Innlegg
780
Antall liker
368
Sted
Moss
Det er godt,- men det bør være lite ost og mye vin. Egentlig kan osten erstattes med en real biff, da blir det skikkelig godt ;)
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.093
Antall liker
8.420
Torget vurderinger
1
Liker ikke vin. Går i øl og whisky....ost er ikke obligatorisk.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.755
Antall liker
103.812
Torget vurderinger
23
Skal det være såskal det være et flott stykke Roquefort, eks. "Papillon" og et glass Chateau D'Yquem. Rødvin/ost er egentlig litt mismatch for det meste.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.722
Antall liker
7.995
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg er tilbøyeleg til å vere einig med Sluk(halsen?) i dette. Men av og til matchar det innmari. I går herja svolt og tyrst, så eg heiv innpå salte kjeks med billegcheddar og ein enkel, men fruktsommeleg portugisisk vin i lågprissegmentet. Det var ikkje dumt. Difor, i det svake augeblikket som oppstod då flaska vart tom, og ein ny, endå billegare portugisar måtte hentast, starta denne tråden.

Alt handlar om matching. kvifor må ein ha lauk til biff? Raudbetar til karbonadesmørbrød? Smelta margarin (ikkje meierismør) og gulrøter til lettsalta torsk? Rørforsterkarar til Quadhøgtalarar? Bacon til speilegg? Makrell i tomat? Tunfisk i god olivenolje? Er det vanesakproblematikk, eller universelle sanningar? Eg berre spør....
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.584
Antall liker
9.778
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Rødvin/ost er egentlig litt mismatch for det meste.
Definitivt. Tanninene i rødvin krasjer med bitterstoffene i de fleste oster. Om det er sødme i rødvinen, som feks i portvin, eller lite tanniner kan det gå, særlig til oster med begrenset modning, men ellers stort sett blæh.
 
Sist redigert:

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.035
Antall liker
406
Torget vurderinger
7
Kraftige blåmuggoster og rødvin er mismatch synes jeg. Jeg synes derimot en god brie eller en ridderost passer godt, gjerne med noen assorterte kjeks. Men smaken er jo som baken!
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Kva er det eigentleg med ost og raudvin?
Marg & Bein. Trøste & Bære. Klabb & Babb. Helan & Halvan. Ost & Rødvin. Mao, det er liksom blitt slik at de skal høre sammen. Til ost kan man gjerne drikke te, etter min mening.
Men skal man først ha vin, kan man gjerne skjele til andre farger, slik andre her er inne på. :)
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.409
Antall liker
3.201
Sjokoladekake og kald øl går ganske godt sammen. Faktisk.

edit:

Men rødvin drikker jeg aldri.
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.748
Antall liker
15.929
Torget vurderinger
2
^Legg til stearinlys og kvelden er sikret.

Blir gjerne kollisjon mellom tannin-innholdet i rødvin og ost. Men det er mulig å få til gode kombinasjoner, gjerne om rødvinen kommer fra høyereliggende marker og dermed har MER syre. (Tankene må ha vært i taket, jeg skrev mindre syre, og mente mer -- et kjennetegn ved en del rødviner dyrket i høyden.)

Kanskje også verdt å spørre seg "hva er ost?" Det finnes mengder av ulike typer, og ville vært underlig om rødvin passet til samtlige.
Best med hvitvin, og gjerne en som er søt. Da kan man like gjerne gjøre spranget over til en Sauterne eller Tokay.
 
Sist redigert:

Dr Dong

Æresmedlem
Ble medlem
23.01.2011
Innlegg
14.505
Antall liker
14.003
Sted
landskapet uten motstand
Torget vurderinger
1
Hva er de beste Tokayer/Sauterne for oss i budsjettklassen (etter at vi kjøpte platespiller for sju år siden). Polvare!
 

SvErD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.11.2002
Innlegg
246
Antall liker
9
Sted
Bergen
Øl og ost passer mye bedre, men det høres ikke like posh ut....
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Det er sikkert helt tilfeldig fra min smaking...

Men en Sauterne ... meh

En god Toakji er konsentrert solskinn.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.534
Antall liker
6.951
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Takker for hintet - da blir det ost kjeks og rødvin i kveld.

Skal prøve denne vinen...
 

Vedlegg

Z

Zomby_Woof

Gjest
Hva er de beste Tokayer/Sauterne for oss i budsjettklassen (etter at vi kjøpte platespiller for sju år siden). Polvare!
Hmmm.... Planlegger du å ta metoden til cash (lettere modifisert) i bruk med det samme? :cool:
 
Sist redigert av en moderator:

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.137
Antall liker
3.916
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Norvegia, mariekjeks og pappvin. Sikker vinner.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Apropos. Jeg skylder min overvekt på Vinmonopolet. Det går knapt an å kjøpe drikke der uten å få anbefalt mat til.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Hehe. Dermed er man i mål.

Men, som SvErD er inne på; hva med øl? Til Slukets og min favoritt Papillon, hva kan man foreslå der? Noe litt søtt? Bokkøl?
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.755
Antall liker
103.812
Torget vurderinger
23
Hva er de beste Tokayer/Sauterne for oss i budsjettklassen (etter at vi kjøpte platespiller for sju år siden). Polvare!
Det er ikke store utvalget på Polet, MEN - lo and behold - alle er gode uansett! Chateau Suduiraut er alltid grei og er stort sett standard hyllevare.
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.748
Antall liker
15.929
Torget vurderinger
2
Hva er de beste Tokayer/Sauterne for oss i budsjettklassen (etter at vi kjøpte platespiller for sju år siden). Polvare!
Det kan være du fortsatt kan få tak i Petit Giraud 2009. Verdt å spørre etter, polene sender seg imellom om ett har. Fornuftig pris og en sauterne som ikke klokker sukkermåleren i taket. Tror den er tilgjengelig i 2x37,5ml flasker.

Ikke nødvendig å gå etter de dyreste sauternene og Petit Giraud er frisk i munnen.

Dette er en Tokay (Tokaji) med meget lavt sukkerinnhold, men god til oster.
Vinmonopolet �>��>�Hvitvin�>�150 - 200�>�Ungarn �>�Diszn�k� Tokaji Furmint Late Harv 12

Men man kan få fine vin og ost opplevelser med en tysk vin, som for eksempel Gut Hermannsberg Niederhäuser Steinberg Riesling 2012 eller Steinberger Riesling 2015 som polet tilbyr til en meget grei pris.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Kva er det eigentleg med ost og raudvin?
Raggnings metode på -80t, kan funke fortsatt men kan innbære litt mere skadat gods nowadays:rolleyes:
Gå rakt på andrasorteringen! Det ær dom der som ingen tittar på direkt hva, det ær lite så der, men man vet aldrig: Bakom dom der trasorna, der finns det en del gøtt å hitta ibland!
-Fritt etter "Micke"
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.562
Antall liker
7.890
Torget vurderinger
0
Skal det være såskal det være et flott stykke Roquefort, eks. "Papillon" og et glass Chateau D'Yquem. Rødvin/ost er egentlig litt mismatch for det meste.

Du må ikke glemme å sende invitasjon neste gang du disker opp med slike godsaker!!!;)
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.755
Antall liker
103.812
Torget vurderinger
23
Slike godsaker serveres kun til politisk korrekte SLOB eiere i følge med sine foreldre :cool:
 

Hardingfele

Æresmedlem
Ble medlem
25.10.2014
Innlegg
22.748
Antall liker
15.929
Torget vurderinger
2
Slike godsaker serveres kun til politisk korrekte SLOB eiere i følge med sine foreldre :cool:
Jeg tror jeg har fortalt om da en tidligere kjæreste skulle ha jentelag i leiligheten min, en del år tilbake. De drakk seg gjennom det jeg hadde av vin, men fant to flasker i kjøleskapet.
Den ene ble åpnet - "æsj, altfor søt, det er noe galt med den. Prøv den andre."

Det var to ganske fine flasker d'Yquem - kjæresten helte ut noen kroner den kvelden.

Men en Riesling, med bittelitt bobler i, og godt sukkerinnhold, syns jeg faktisk går veldig bra med ost. Verdt å prøve.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.562
Antall liker
7.890
Torget vurderinger
0
Slike godsaker serveres kun til politisk korrekte SLOB eiere i følge med sine foreldre :cool:
Jeg tror jeg har fortalt om da en tidligere kjæreste skulle ha jentelag i leiligheten min, en del år tilbake. De drakk seg gjennom det jeg hadde av vin, men fant to flasker i kjøleskapet.
Den ene ble åpnet - "æsj, altfor søt, det er noe galt med den. Prøv den andre."

Det var to ganske fine flasker d'Yquem - kjæresten helte ut noen kroner den kvelden.

Men en Riesling, med bittelitt bobler i, og godt sukkerinnhold, syns jeg faktisk går veldig bra med ost. Verdt å prøve.

"Tidligere" kjæreste...........

Jo tror deg!!;)
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.755
Antall liker
103.812
Torget vurderinger
23
Ja, sånne ignorante råskinn er bare å lempe ut, fortest mulig! Selge de til Ottar.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.562
Antall liker
7.890
Torget vurderinger
0
Sjokolade passer også meget godt til whisky!
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.185
Antall liker
6.905
Torget vurderinger
4
Finnes det noe sjokolade ikke passer til ?
Bortsett fra fisk...
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.327
Sted
Smurfeland
Finnes det noe sjokolade ikke passer til ?
Bortsett fra fisk...
Appelsin. Sjokolade og appelsin passer overhodet ikke sammen, selv om visse produsenter lever i villfarelse og har produkter som kombinerer disse to. De kunne like gjerne lansert vaniljeis med hestemøkk i samme slengen, vil tippe det er en omtrent like elendig kombinasjon.
 

SvErD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.11.2002
Innlegg
246
Antall liker
9
Sted
Bergen
Hehe. Dermed er man i mål.

Men, som SvErD er inne på; hva med øl? Til Slukets og min favoritt Papillon, hva kan man foreslå der? Noe litt søtt? Bokkøl?
Har ikke smakt Papillon, må vel ut og handle i morgen. Vil tro at Ringnes Julebokk, NØ Imperial Stout eller kanskje helst en Belgisk Quadrupel vil matche bra.

Skal komme tilbake etter eg har smakt.
 

SvErD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.11.2002
Innlegg
246
Antall liker
9
Sted
Bergen
@Sluket Hva er anbefalt tilbehør til Papillon?

Pepperkaker er match made in heaven med BlueStilton, men det satt ikke like godt med Papillon. Rugsprø var bedre..

Rugsprø-Papillon-Dråpe honning-American Amber Ale

Rugsprø-Papillon-Dråpe honning-Qumquat marmelade-Saison

Rugsprø-Papillon-Dråpe honning-Fiken marmelade-Amber Ale

Prøvde med Porter, men den falt igjennom. Kunne tenkt meg å teste med en Belgisk Quad, men har ikke det på tap for tiden og føler ikke for å drikke en flaske alene i kveld :)

Marmeladene er selvsagt hjemmelaget og honningen kommer direkte fra kuben til en kamerat.
 
Sist redigert:
Topp Bunn