Mat, drikke og røyk OST

G

Gjestemedlem

Gjest
Der er nok flere som liker ost, så det fortjener en egen tråd.

Fortell hva du liker, gi tips om noe godt og hvor man kan få kjøpe det. Også bruk av ost, valg av ost og alt ost.

Norge er ikke det U-landet når det kommer til Ost som mange tror.

Distriktet har gjort det stort i internasjonal sammenheng flere ganger, like så med brygg (men det er et sidetema).

Kraftkar og Fanaost har vunnet medaljer, men det er bare toppen av isfjellet. Når bønder og produsenter frir seg fra lenkene og lager noe selv så kan det blir steike bra.

En av mine favoritter er Osteriet i Samnanger, med Sterke Nils'n. Den er ikke så lett å få tak i.

Når det kommer til mer tradisjonell ost (som egentlig ikke er ost), vår geitost så er Avdem's Huldreost i en divisjon for seg selv. En smaksbombe av de sjeldne, men den koster penger.
 
S

Slubbert

Gjest
Var på ost- og ølsmaking tidligere i høst, bl.a. med Fanaost (Fest i Kjeften, følg med på arrangementene). Duden fra Fanaost mente norske småprodusenter kom til å dominere VM fremover, fordi de har seterkyr som gir bedre melk. Nå er vel det meningsløse forbudet mot å yste på upasteurisert melk også lempet på, så det også går an å lage gode ferskoster her på berget.
 
S

Slubbert

Gjest
Nå har formodentlig også Sveits og Østerrike, og og for så vidt Frankrike og Tyskland også fjell og setre, så den påstanden var sikkert litt farget av patriotisme.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Slubbert..

Jeg vil ikke at dette skal være en konkurranse, som langrenn og skiskytting.

Jeg vil at det skal handle om osteglede og at vi på tross av norvegiaånden kan mer hvis vi vil.

..

Hva med heller å anbefale en ost du liker?
 
S

Slubbert

Gjest
Fanaosten er god, Kraftkar er god (det er spesielt med fløte i en blåmuggost, men det funker). Roquefort og Blue Stilton er også godt. Prøv ost- og vinsmaking hos Reypenaer Proeflokaal hvis du er i Amsterdam, og ta gjerne en tur innom en coffee shop først så du får litt munchies. Magisk. Ellers er Fest i Kjeften også et bra tips, følg dem.
 

Daniel62

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2014
Innlegg
2.546
Antall liker
785
Er det lov å si at man liker Norvegia og Fløtemysost? :)
 
S

Slubbert

Gjest
På min forrige jobb hadde vi ofte franske kolleger på besøk og de elsket brunost, av alle slag. De sa at det var karamellpålegg mer enn ost, men de hadde ikke noe sånt hjemme så de kjøpte med seg lassvis hver gang de var i Norge.

Ellers er grillet eller stekt halloumi godt, trenger ikke så mye tilbehør heller. Sleng den i grillen eller på panna og lag en tomatsalat til. Synd at den er så dyr.
 
S

Slubbert

Gjest
Grindal sin Råblå er også en skikkelig god blåmuggost.
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.697
Antall liker
2.298
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Jeg kan underskrive på at Råblå er en god ost, faktisk den beste norske blå osten jeg har smakt. Skal vi ta med noe annet norsk og upasteurisert så må det være Munkeby, den spiser jeg ofte. Ellers har du glemt Italia i listen over land med fjell og setre Slubbert.:) Gode oster lager de også.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.773
Antall liker
9.420
Sted
Trondheim
Grindal sin Råblå er også en skikkelig god blåmuggost.
De pleier jo å være på Bondens marked i Trondheim, så da får jeg prøve den neste gang jeg er nede for å handle fra Skånåliseter. Og så har de ostene derfra på Meny Moholt, ikke langt fra der jeg bor, så da er det bare å handle da.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
For de som liker skarp lagret cheddar og bor eller tilfeldigvis er i Bergen, så slikk innom Pasty World i Hollendergaten. Det er en liten butikk som handler om engelske spesialiteter og hot-sauces

En annet ostetips i bergensområdet er Meny på Oasen. De han en god ostedisk, og de har også en solid datohylle på ost som ikke er solgt i tide, men som de fleste osteelskere vet er da de er på sitt beste. Halv pris gjør at man kan handle oster man kanskje ellers ikke tar seg råd til.

Har du god råd og god smak er jo Colonialen selvsagt. Og mye er faktisk verdt det det koster.

På Askøy, om du er så heldig å bo her, så er Æra den lokale dealeren.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.166
Antall liker
2.677
På Askøy, om du er så heldig å bo her, så er Æra den lokale dealeren.
Askøy? Gode oster og sjukelig dårlig vatn? :p

Har ikke så mye å bidra med. Ost kjøper jeg gjerne i Sverige og da halvmodne til modne oster hos stora Coop.
Og så pleier jeg å kjøpe noen riktig smaksrike oster på KaDeWe i Berlin når jeg er der.
Men spør meg om navn... :p
 
Ble medlem
12.03.2012
Innlegg
4.390
Antall liker
8.235
Sted
Laksevåg - Bergen
Cammebert, Stilton, Chevre, Port Salut og blåmugg. Stenfrie, røde druer, rognebærgelé og gode kjeks. Fredag, rødvin, fyr i peisen, stearinlys og vinyl .... å fy fa....!!!!
 
Topp Bunn