Out of business?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.854
Sted
Østfold
De som har behov for det får gjerne spekulere på om det er meg eller firmaet som lurer, men lurer gjør jeg uansett og det må gjerne firmaet mitt gjøre også.

Jeg fikk nettopp en mail fra en kontakt i Sveits, der det står at Embla og Bertram er "out of business". Jeg antar det er noe i det, spesielt siden begge sidene har endret noe innhold (mest Embla da), men er egentlig nysjerrig på om noen av dere andre vet noe?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
275
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
..jeg hørte et eller annet om at Embla-mannen drev med annen virksomhet...? Kan dessverre ikke være mer konkret.

Mvh Vidar P

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
vis dette stemmer så er det jo utrolig rart at det ikke finnes noe som helst informasjon om dette noe sted.. Går det ikke ann åkontakte f.eks en av forhandlerne til embla og spørre f.eks eltek??

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.161
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Det var vel det verdensomspennende konsernet Midgard som kjøpte opp rubbel og bitt?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.854
Sted
Østfold
Ja, kjøpte Sony, Philips, Pioneer og Yamaha også her om dagen da jeg var ute og handlet. Tenkte jentungen måtte ha noe å drive med.

A

Akle

Gjest
Noen er vel "flinkere" til å markedsføre seg selv enn andre...

swans

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2006
Antall liker
2
meget godt svart ;)
Ja, kjøpte Sony, Philips, Pioneer og Yamaha også her om dagen da jeg var ute og handlet. Tenkte jentungen måtte ha noe å drive med.

A

Akle

Gjest
Ja, jeg har lagt merke til at du er opptatt av å markedsføre deg.
All reklame er god reklame vet du. Tror nok i alle fall embla led under dårlig eller manglende markedsføring, de ble vel marginalisert av konkurrerende produkter. Slik er det nå en gang i et konkurransestyrt marked. Opplagte mekanismer Snicker, hverken mer eller mindre.

Olympia

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2003
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Du verda! Har konkurransen på slike forsterkarar blitt SÅ hard?
....så hard? Tja....når noen i et marked går konk eller kaster inn håndkle betyr ikke det bare at markeded er for lite og at ikke mange nok forbrukere ønsker produktene.... ;)

Når det er sagt vil det sikkert være positivt for Midgard.....

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
Livet ble plutselig lett for Vingle Petter ;D

NostraD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.06.2003
Antall liker
2
Gadd ikke kjøpe Harman konsernet da altså? ;)

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.256
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Tror ikke Embla har fått solgt så mye av hifiproduktene sine. Det er tross alt begrenset med fortjeneste på sånt i tillegg til at markedet er lite her i Norge, og man skal jo ha så man lever også...

Egentlig synd. Jeg har liggende et par av delefiltrene til Embla, og de er veldig bra til prisen...

Johan-Kr

A

Akle

Gjest
Tror ikke Embla har fått solgt så mye av hifiproduktene sine. Det er tross alt begrenset med fortjeneste på sånt i tillegg til at markedet er lite her i Norge, og man skal jo ha så man lever også...

Egentlig synd. Jeg har liggende et par av delefiltrene til Embla, og de er veldig bra til prisen...

Johan-Kr
Sitter også igjen med et inntrykk av at Embla lagde gode produkter til sobre priser.

Det er leit.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.256
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Elektroniske delefilter? Kor bratte, og kva delefrekvens?
De hadde forskjellige versjoner.

To for sub-bruk med mono hhv stereo sub, valgbar delefrekvens (50-250Hz) i to seksjoner (12 eller 24 dB/okt), boost fra 20-60Hz med variabel Q.

Ett for bruk i aktive høyttalere med høypass og lavpassutgang, baffelstegskorreksjon og rom-eq i bassen (enkel eqfrekvens, justerbar Q).

De tre forrige filtrene (EAE1,2,3) var konfigurerbare fra datamaskin og det tilhørte en simulatorpakke som du brukte for å generere verdier. Når du hadde funnet (og testet) et oppsett som falt i smak, så kunne du ta ut en deleliste som sammen med en spesialversjon (EAE 1.F) ga deg et aktivt delefilter med faste settinger (dvs. uten DCR i signalveien).

I tillegg så hadde de en variant med dipsvitsjer (husker ikke hvordan den var).

Audios Petter Dale var veldig begeistret for disse filtrene og det ble lovd en gjennomgående artikkel om disse, som aldri dukka opp (kansje fordi produsjonen av disse ble lagt ned når Embla sine forsterkere kom).

Filtrene ble levert som byggesett og var veldig rimelige (jeg tror mine kostet 800 kr/stykk). Opampene som ble levert var bare "så der" (LM353), men det kosta ikke mye å kjøpe nye, gode opamper som en kunne sette inn istedenfor).

Jeg brukte mine filtre en god stund, med PulsWoofere drevet av NAD 216THX og  hovedhøyttalere (MA R652/R1200-derivater) drevet av Cary SLA70B Signatur, og det låt veldig bra. Løsningen ble faset ut da jeg fant fullrange hovedhøyttalere som spiste vesentlig mindre gulvplass enn de to "badekarene" på 290L ytre volum... (Hver!)

Sukk - savner slamet fra en 12" per side i 2x2,7m transmisjonslinje...

Johan-Kr

Topp Bunn