Musikk og Hi-Fi Ovation gitar.

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.149
Antall liker
2.705
Sted
Kongsberg
- Hvor gode er Ovation gitarene spilt akustisk?

- Hva har kroppsdypden å si på den akustiske lyden?

- Velger man senterhull, eller mange små hull (ala Adamas)?

- Hvor mye verre (?) har (lyd-) kvaliteten blitt etter at
produksjonen ble flyttet til Kina?

Jeg er på jakt etter en ny akustisk gitar for å erstatte min
tilårskomne Cataluna gitar. Jeg ønsker meg en gitar som
fungerer godt spilt uten tilkobling til forsterker. Gjør Ovation
gitarene en grei jobb der? Eller vil jeg få bedre klang med en
Epiphone Bumblebee eller J-200?

Noen som har erfaring?
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.331
Antall liker
3.682
Torget vurderinger
1
En av fordelene med Ovation er at baksiden ihvertfall ikke bryr seg nevneverdig om fukt og temperatur og oversiden er gjerne laminert den også. Men som på alle akustiske gitarer, så finnes det noen Ovation modeller som er bedre enn andre. USA modellene har jo gjerne gått i lufta på pris.
Men er det nylon strenger eller stål strenger du er ute etter?
En typisk 335 har midtblokk og gir for lite akustisk lyd, er mer typ noe man bruker etter barna har lagt seg, en 330 er hul innvendig og gir mer lyd og her er det i grenseland til en minikonsert i samme rom (kan nok sammenlignes litt med 3/4 nylonstrenger). En fullsize akustisk gitar gir gjerne både mer lyd og mer dybde i bass. Ovation skal være gode akustiske gitarer, som gir både bra med volume og bass og er fullverdige akustiske. Beste rådet er bare å prøve før kjøp rett og slett, mange personlige preferanser kommer jo også inn her både på lyd og hvordan den føles å sitte/stå med og ikke minst spille på.
Akustisk gitar er et område man kan forville seg helt på.
 

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Innlegg
14.433
Antall liker
17.149
Sted
Oslo
Torget vurderinger
13
Støtter meg til det @na_X nevner.
Samtidig er det vel slik at Ovation (det jeg har fått med meg) kommer mest til sin rett når den plugges til en amp. Rent akustisk er det nok andre fabrikat (heltre kasse) som overgår rent lydmessig.
 

4-string

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2011
Innlegg
5.469
Antall liker
9.792
Sted
Interiore Simplicitate
Det er for lenge siden jeg har spilt på en Ovation til at jeg kan kommentere på dagens kvalitet. For meg er den balja fryktelig ukomfortabel og dermed avskrives merket, men akkurat det er selvsagt en smakssak.

Om du vektlegger den akustiske lyden er heltre veien å gå. 4sound har Eastman nå, vurderer en sånn som dette selv:


Lagd i Kina, det kan jo være en showstopper for mange, men kjent for høy kvalitet til prisen. Denne finnes i en rosewood-utgave også (E-20) , men dessverre ikke tilgjengelig her til lands såvidt jeg vet. Den modellen anses av mange som et budsjettalternativ til Martin OM-28.
 
Topp Bunn