Over fra XP til Vista?

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Har et lite spørsmål.
Maskinen min er ikke helt frisk så jeg har tenkt enten å legge inn XP på nytt eller oppgradere til Vista.
Om jeg oppgraderer operativsystemet på pc'n, mister jeg da alt som er lagret på hd?

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
pass på å ha mye RAM om du skal ha Vista på maskinen!

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
Dersom du ikke er fryktelig god med datamaskiner, burde du ikke installere Vista. Jeg har tre kamerater som har kjøpt ny PC med Vista, og alle har klart å kødde det til. XP fungerer vel utmerket nå for tida? Jeg ser ingen vits i å bytte til et nytt operativsystem før om tidligst et år.

T2000

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.01.2005
Antall liker
0
Sted
Narvik
topline skrev:
Om jeg oppgraderer operativsystemet på pc'n, mister jeg da alt som er lagret på hd?
Du kan kjøre en oppgradering hvor du beholder det som ligger på pc'n fra før, men etter å ha installert Vista på min snart 3 år gamle pc anbefaler jeg helt klart at du heller tar backup av alle viktige filer og formatterer og installerer på en helt tom maskin.

Pengvim skrev:
pass på å ha mye RAM om du skal ha Vista på maskinen!
Helt enig i denne, forsøkte først å installere med 1 GB RAM, men det var nesten ikke morsomt. Heldigvis er RAM rimelig for tiden og når jeg i sommer kjøpte 2 ekstra GB kostet dette rundt kr 600,-, absolutt verdt den investeringen og Vista kjører kjempebra hos meg.
Har opplevd minimalt med problemer på min Vista-installasjon, min Mac Mini henger faktisk mye oftere :(

-TD

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Vista egner seg ikke på eldre maskiner, dvs. mere enn 2 år gamle. Som T2000 sier, 2GB minimum, helst 4. Husk også at mange programmer du har brukt på XP må oppgraderes til nyeste versjoner for å funke på Vista.

Har som nevnt over ikke villet "oppgradere" innholdet på en disk. Formater og legg inn OpSys fra grunnen av! Det blir bare rot og problemer ellers. Er selv IT Tekniker.

Vista er ikke helt "frisk" enda...vent litt.

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
29
Lydmekk har rett, jobber mye med dette selv. Formater og start fra ren disk, og vent til SP1 til Vista kommer over jul, medmindre du vet hva du driver med når det gjelder drivere o.s.v. Men ville oppgradert til Vista utpå vårparten. Det er et OS med veldig mange gode sider, men dessverre noen dårlige foreløpig.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
11
Jeg er sikkert utrolig konservativ, men jeg skifter aldri OS før jeg blir tvunget til det. Vista spesielt har jeg prøvd på noen laptoper, og konklusjonen min er at jeg skal holde meg laaaaangt unna. Tregt og programvare som ikke funker osv. Hvis du ikke så......

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
Vista er noe verre rot. Det var opprinnelig meningen at Microsoft skulle slutte å utgi de eldre operativsystemene, seks måneder etter at Vista var frigitt.
Flere computerleverandører, blant dem Dell, har lovet sine kunder at de vil fortsette å levere XP, i strid med en avtale Dell hadde med Microsoft om å slutte å gjøre det.

Vent til over nyttår i hvertfall, som nevnt ovenfor, så får kanskje Microsoft orden på programvaren.

G

Gjestemedlem

Gjest
Eneste argument jeg kan finne for å gå over til Vista er DirectX 10/10.1 for de nye spillene. Men om dette er tilstrekkelig motivasjon er jeg slett ikke sikker på. Jeg planlegger en ny maskin etter jul, og det er slett ikke usannsynlig at det blir XP på den også. XP er ille nok.

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Spill = XP. Vista har problemer med oppstart/kjøring avde fleste spill. Alle spill som kommer med DirectX 10 støtte kjører også fint på DirectX 9 under XP. Kjører bl.a. Bioshock på XP med megaresultat. For ikke å snakke om manglende lydstøtte fra de fleste spill under Vista.

Skal man kjøre spill bruker man XP. Så enkelt er det.

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Både FSC, Dell og andre leverer XP parallelt med Vista og kommer til å fortsette med det i laaaang tid enda gr. problemene Vista har.

mfafa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2002
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Jeg tror mange av de som vil ha Vista ikke selv vet hvorfor de vil ha det.
Virker nærmest som de bare vil "oppgradere" av prinsipp......men for all del kjør på..
om det er SÅ viktig med en facelift at du kjøper deg ny pc til 10k og en masse trøbbel...
You are entering a world of pain, son ;D

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Rhesus skrev:
Jeg er sikkert utrolig konservativ, men jeg skifter aldri OS før jeg blir tvunget til det. Vista spesielt har jeg prøvd på noen laptoper, og konklusjonen min er at jeg skal holde meg laaaaangt unna. Tregt og programvare som ikke funker osv. Hvis du ikke så......
Ja, nei jeg må jo ikke. Tenkte bare det var greit når man først er i gang, men har skjønt nå at det var feil..

Trøbbelet med laptopen min er 2 ting.
Det ene er at den får black out innemellom. Da kommer det bare et høyt "beep", skjermen blir svart og maskinen slår seg av. Dette har blant annet skjedd når jeg har åpnet mailboksen, og når maskinen tar kvelden så sletter den samtidig mailen jeg holder på å åpne. "Sletter" som i borte vekk...

Det andre som er gæærnt er at det ikke er lyd på den lenger.
Fungerer kun på usb-asio ut, når jeg prøver å få liv i lydkortet på maskinen får jeg beskjed om at det mangler noen filer. Sikkert blitt slettet vet et uhell.. ???

Men tanken var at hvis jeg legger inn operativsys på nytt, så kommer vel drivere og alt slikt tilbake igjen, samt at andre bugs fjernes. Eller var det helt feil også? Må bare innrømme at data ikke er min sterkeste side.. :p

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Vista er da ikke noe vanskelig det..

eneste er at du ha 2GB RAM, helst 4GB. og så bør du skru av alle pyntefunksjoner! pyntefunksjonene i Vista bruker ekstremt mye. :-\

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
topline skrev:
Men tanken var at hvis jeg legger inn operativsys på nytt, så kommer vel drivere og alt slikt tilbake igjen, samt at andre bugs fjernes. Eller var det helt feil også? Må bare innrømme at data ikke er min sterkeste side.. :p
Da jeg reinstallerte XP på min laptop, måtte jeg manuelt søke opp drivere for skjerm, lyd, WiFI osv for min laptopmodell hos produsenten. Rett etter instalasjonen funkerte ingen ting. Fikk bare opp en skjerm med elendig oppløsning og en musepeker som dekket halve skjermen.... ;D Var redd jeg hadde tråkket i salaten, men det ordnet seg etterhvert. Kanskje du skal prøve det?

L

Ludo

Gjest
Pengvim skrev:

eneste er at du ha 2GB RAM, helst 4GB. og så bør du skru av alle pyntefunksjoner! pyntefunksjonene i Vista bruker ekstremt mye. :-\
Husk at du må kjøre 64bits versjonen av Vista om du skal ha glede av 4GB RAM. 32bits versjonen får kun tilgang til max 3,5GB...

B

BjornE

Gjest
Vista er helt ok nå, men bare på nye maskiner......

Dette er ikke et Vista problem, men et driver problem. Både Microsoft og Apple forutsetter at alle andre lager drivere for sitt utstyr som passer til operativsystemet. Det er desverre ikke altid slik at alle utstyrsleverandører ser noen verdi i å lage Vista drivere til eldgammelt utstyr (2år?). Dette medfører lett at dersom du installerer Vista, eller Leopard for den saks skyld, slutter skrivere, nettverkskort, lydkort osv å fungere.

Det kan være mulig å finne nye drivere, men sjansene minker veldig med alderen på utstyret. Oppgraderte til Tiger forrige gang Apple slapp nytt OS X og måtte dumpe en Canon skriver til 6.000,-. Apple lagde ikke nye drivere og det gjorde ikke Canon heller. Tross alt - skriveren var jo nesten 3 år gammel.

Derfor er mitt råd. kjøp gjerne Vista sammen med ny PC, men vær veldig skeptisk dersom du oppgraderer......

K

knutinh

Gjest
Midiman/m-audio audiophile 24/96 har ikke Vista-støtte for de som måtte lure på det :-(

-k

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Styr også unna 64-bits versjonen av Vista. Har større problemer med drivere/software enn 32-bits utgaven.

K

knutinh

Gjest
LydMekk skrev:
Styr også unna 64-bits versjonen av Vista. Har større problemer med drivere/software enn 32-bits utgaven.
Dette gjelder vel også 64-bits versjonen av XP?

-k

L

Ludo

Gjest
Foreløpig har jeg kun hatt ett problem med Vista x64 og drivere. Det var rettet mot en kopimaskin/skriver fra Toshiba. Der var det desverre ikke tilgjengelig drivere for Vista i det hele tatt.

Jeg har også hatt problemer med Vista x64 og iTunes. Det funker ikke, men meget mulig at Apple kommer med en oppdatering der...

Ellers så funker alt helt topp, men det stilles ganske store krav til maskinvaren for at det skal flyte godt. Jeg kjører med C2D E6850@3,5GHz, 4GB RAM og en 150G Raptor disk. Mye av det som til tider kan oppfattes som tregt skyldes vel egentlig at alle vinduer skal 'fade' ut og inn istedet for å bare bli borte. Men det kan man jo skru av om man vil...

Når det gjelder Vista så har jeg oppdaget at den er fryktelig treg på å bla gjennom filer og mapper på nettverksdisker/share. Der finnes det en løsning, start et DOS-vindu og skriv følgende :

netsh interface tcp set global autotuninglevel=disabled

Restart maskinen så har man normal ytelse igjen :)

Mer info om dette og masse andre ting vedrørende Vista finnes her :

http://www.technoblogo.com/CategoryView,category,Vista.aspx

Lykke til!

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Ludo skrev:
Pengvim skrev:

Husk at du må kjøre 64bits versjonen av Vista om du skal ha glede av 4GB RAM. 32bits versjonen får kun tilgang til max 3,5GB...
3,5GB er da ålreit det også.. ;D

Rocker

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Antall liker
97
Sted
Sortland
Torget vurderinger
2
Hei.

Å fy som dere roter rundt med null/ingen/liten peiling :D
Det er INGEN problemer å kjøre Vista, på 2/4 gb minne " or what ever"!!!!
Poenget er å vite hva du holder på med.
Har du ikke peiling, er det best å holde seg til xp.
Har du litt peiling er det greit å prøve seg med Vista.

Har du lite peiling, men vi absolutt prøve deg med Vista?
Sett igang, sier nå jeg.
Får du problemer....send meg en PM, så skal jeg prøve å hjelpe deg, så godt jeg kan 8)

Mvh
Rocker

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.981
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Min Vista ultimate innstallasjon tar beslag på ca 3GB av harddisken. Vista "idler" på 210MB. Det må jo sies å være brukbart?

Rocker

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Antall liker
97
Sted
Sortland
Torget vurderinger
2
Hei.

Hva mener du med at Vista "idler"" på 210 mb ???

Mvh
Rocker

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.981
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
At den bruker 210MB av internminnet uten at noen programmer kjører. Kun operativsystemet.

Rocker

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Antall liker
97
Sted
Sortland
Torget vurderinger
2
hei.

Ja,det er jo greit nok det.
Hvor mange % av det totale minnet er det da, mao hvor mye minne har du installert?
Selv har jeg 4Gb OCZ Reaper 8500, og bruker nå 39% av minnet mitt :)

Mvh
Rocker

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.981
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Kjører vmware med en vista innstallasjon. (virtuell løsning) Har dedikert 1.5GB minne til den. Har da 1.3 GB ledig til forskjellig. Så det er ikke så inni hampen minne krevende, dersom vista innstalleres riktig og tunes på en god måte.

Sjekk www.vlite.com for gode råd og tips. Lag deres egen vista innstallasjons cd, som er tweaket til akkurat dine egne ønsker.

Rocker

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Antall liker
97
Sted
Sortland
Torget vurderinger
2
Hei.

Ja, gjør som bambadoo hvis du er i tvil om Vista er greia fri deg.
Kjør en virtuell maskin på pc`n din.
Da ser du om det funker også.
Skal ikke være mye problem å kjøre Vista på eldre pc, hvis du ikke har kjøpt kjipeste sort for noen år siden..
Kona kjører Vista på en 6 år gammel pc, fint som bare det ;D ( som jeg bygde)

Forøvrig har jeg en side som kanskje kan hjelpe.
Den tok aldri "av" fordi alle skal på fjortis "Hardware.no"
http://www.norwegian-tweakers.com/

PS: dette er på ingen måte reklame for min side, eller noe som helst.
Har rimelig god peiling på hardware til pc, og hva som fungerer....resten må ev. medlemmer stå for ;D

Mvh
Rocker

K

knutinh

Gjest
Rocker skrev:
Å fy som dere roter rundt med null/ingen/liten peiling :D
Det er INGEN problemer å kjøre Vista, på 2/4 gb minne " or what ever"!!!!
Jeg vet ikke hvor mye peiling du har eller ikke har.

Men generelt er det vel en dårlig måte å introdusere seg i en tråd å fortelle alle at de ingenting vet, men at du vet best?

Jeg bruker Vista på et endel forskjellige maskiner på jobb hjemme. Mye fungerer bra, endel fungerer ikke fullt så bra. Når man installerer et hyllevare OS på en noenlunde oppdatert hardware så forventer man at ting skal fungere noenlunde ut av boksen. Dersom det ikke gjør det så er ikke OS-et så veldig bra tilpasset den jevne bruker.

Det at 4GB minne ikke blir 4GB på et 32bit OS skyldes ikke "dårlig peiling" fra noens side - det bare er sånn. Det at driverstøtte for 64bit OS ikke har vært så bra har også helt naturlige årsaker, men det har vært en grunn for å skygge unna 64bit OS for de som bruker PC-en til noe nyttig (og ikke som tidsfordriv og livshobby).

-k

Rocker

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Antall liker
97
Sted
Sortland
Torget vurderinger
2
Hei.

Knutinh:
Nå har jeg lest det jeg har skrevet i denne tråden, og jeg fant INGEN plasser hvor jeg påstår at jeg vet best.
Jeg vet absolutt ikke "best", men har rimelig god peiling på data.

Jeg ser heller ingen grunner for at folk ikke skal bruke 32/64-bit OS.
På samme måte som alle andre os fra MS, må man sette seg inn i hva som foregår med maskin og OS.
Er terskelen for høy, eller det mangler interesse for å lære seg dette, kan man sitte med et "gammelt" os et par år til, slik at det meste/viktigste er kommet på plass.
Prøv å formater hd og installer xp.
Da får du automatisk nedlastet 87 oppdateringer, hvis Office er installert også.
Fremdeles kommer det nye oppdateringer(SP3) så XP er vell ikke akkurat "out of the box" det heller.

Grunnen til at 32-bit OS ikke viser mer enn 3-3,5 Gb, er at os-et ikke kan adressere mer enn 4gb, og andre ressurser i maskina trekker fra sin del, som f.eks. skjermkortet.
F.eks: Jo mere minne du har på skjermkortet, jo mindre minne kan maskinen bruke selv.
Kanskje bedre å forklare folk hvorfor, istedet for å si: slik er det bare!!!

64-bit OS er blitt betraktelig enklere å få til de siste mnd, pga bedre driverstøtte, men har man ikke spesifikke programmer for 64-bit, ser jeg ingen grunn til at den jevne forbruker har behov for dette os-et.
Dette har jo også MS sagt(med andre ord seff) derfor har det tatt lengre tid med drivermm for dette.
Seff fordi inntjenings-potensialet er størst på 32-bit.

En ting til Knutinh: Hvis man velger å se det værste i alt folk skriver, er det lett å starte en uinteressant diskusjon.
Jeg er ikke med på det 8)

Mvh
Rocker

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Tror nok du må modifisere uttalelsene litt; jeg tolket innleggene dine akkurat som Knut.

Er selv IT tekniker på 21. året...har svært omfattende erfaring/praksis innen IT og mener Vista er noe man bør holde seg langt unna. Jobber som sagt med dette på dagtid.

Så å gå ut og anbefale at Vista "er bare å ta i bruk" er en sannhet med ganske mange modifikasjoner...

Rocker

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.09.2006
Antall liker
97
Sted
Sortland
Torget vurderinger
2
Hei.

Ja greit.
Da beklager jeg dette.

Anbefaler nå likevel Vista, for de som er interessert i å lære hvordan man får dette os-et til å virke.
Jeg jobber ikke med it/data, men har byggd endel maskiner til venner og kjente opp gjennom årene.
Har ikke hatt problemer hittil med noe os.

Mvh
Rocker

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Synes faktisk Vista ligner svært mye på Windows ME som mange kanskje husker. Feilproblemene er skremmende like på mange områder.

Håpet selv at Vista skulle bli bra men nei...avventer SP1 men det er så mye som må fikses at jeg tror ikke denne får alt på rett vei.

B

BjornE

Gjest
Hva er alle disse feilene på Vista som It-teknikere og andre ser? Kjører vista på en Acer Ferrari og det går så det suser, ingen feil overhodet annet enn drivere som mangler.

Vil derfor vite hva som konkret er problemene!

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
LydMekk skrev:
Synes faktisk Vista ligner svært mye på Windows ME som mange kanskje husker. Feilproblemene er skremmende like på mange områder.
Første som slo meg også.
Skremmende mange likheter,tror vel neppe vista blir så mye lengre her enn ME var.
Nå har ikke jeg jobbet med data i alle år bare så det er sagt.Men har holdt på med data siden xt og 286 tiden,til og fra.

Jobber med data nå om dagen,full tid.Primært "problem løsing",hardware og software.
Har 2 pc's på jobben som snurrer med hver sin Vista.Den siste "jobb" pc'n går med XP pro.
De 2 vista pc'ene kun for at vi skal lære oss litt mere om vista og evt feil med OS'et.

Skal heller komme tilbake senere om "bugs" i Vista.
Fredags kvelden skal brukes til annet enn å surre med data :)

/jan

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
656
Skal ikke uttale meg om det er noe feil, men du kan få problemer med en del (eldre versjoner) av programmer som du har kjøpt og betalt.

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Hva er egentelig poenget med å oppgradere om det man har fungerer bra? Bare et generelt spørsmål... Spesielt i dataverdnen synes jeg det er slik at alle skal ha det siste. Det blir jo bare problemer med dette og man havner i en endeløs oppgraderingssirkel. Nyeste software krever bedre hardware, og slik holdes det gående...

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
656
Greven skrev:
Hva er egentelig poenget med å oppgradere om det man har fungerer bra? Bare et generelt spørsmål... Spesielt i dataverdnen synes jeg det er slik at alle skal ha det siste. Det blir jo bare problemer med dette og man havner i en endeløs oppgraderingssirkel. Nyeste software krever bedre hardware, og slik holdes det gående...
Og dette sies her på HFS, sentralen for den aller mest nevrotiske oppgraderingssyken jeg vet om!

Jeg bare nevner ordet "kabel" ! Gjerne i kombinasjonen "nettkabel" . Og "nettstøpsel" . Og "jumpere".

K

knutinh

Gjest
Greven skrev:
Det største problemet med Vista er nettopp det du sier: Hva skal vi med det? Dersom (som rocker sier) Windows XP ikke krever noen innsats av brukeren, hvorfor skal normalt interesserte brukere bruke tid på å installere noe som i liten grad gir noe tilbake?

Vi ble lovet veldig mye, men fordi MS måtte skrote 2 år med utvikling (og likevel prøve å holde deadlines) så fikk vi veldig lite. Jeg kjører Vista fordi jeg er nysgjerrig og fordi jeg har et egeninteresse i å følge med. Jeg anbefaler ingen av mine venner å gjøre det samme med mindre de har spesifikke behov.

Vi får litt eyecandy, bedre strømsparing/suspend-S3/booting, og noen andre småting. Samtidig får vi kanskje tidenes verste DRM-infisering i bunnen av et OS, som ofrer ytelse, stabilitet og driver-utviklingskostnad for å tilfredsstille Hollywoods fåfengte krav.

-k

Topp Bunn