Overdreven toleranse

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Sunnmøringer med godt humør skal man ikke spøke med. ;D

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Jeg synes det er litt drøyt at man skal miste jobben ved å MULIGENS fornærme noen. Igjen må jeg lure på hva som er så gærent med ordet "unnskyld". Sjefen må selvsagt være klar i talen når han åpenbart har to idioter i staben, men det å miste jobben er faen meg drastisk stoff. Hva sier fagforeningen til sånt? Tru'kke jeg ville gitt meg helt uten kamp der, nei!

Honkey

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Han var vel redd for at noen skulle komme og brenne ned hele fabrikken. ;)
På den annen side er det ikke lett å vite hvem som er inni de der draktene... Burde kanskje sagt opp hele gjengen for å være på den sikre siden?

O

om.s

Gjest
Sjefen må selvsagt være klar i talen når han åpenbart har to idioter i staben,
Honkey
Litt spiss formulert her men, har ikke lest deg omtale feks selvmordsbombere i laken og strømpebukse, slik? (Les: muslimske selvmords bombere, er det flere el andre forresten?)
Er det noen forskjell?, det hele går vel mer el mindre ut på å ytre seg.

Og, for ordens skyld har jeg ikke noe tilovers for noen av de nevnte.....

mvh

General8

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.07.2005
Antall liker
0
Jeg synes det er litt drøyt at man skal miste jobben ved å MULIGENS fornærme noen. Igjen må jeg lure på hva som er så gærent med ordet "unnskyld". Sjefen må selvsagt være klar i talen når han åpenbart har to idioter i staben, men det å miste jobben er faen meg drastisk stoff. Hva sier fagforeningen til sånt? Tru'kke jeg ville gitt meg helt uten kamp der, nei!

Honkey
Enig.. Det bør være mulig å drite seg ut uten at en mister jobben..

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Litt spiss formulert her men, har ikke lest deg omtale feks selvmordsbombere i laken og strømpebukse, slik? (Les: muslimske selvmords bombere, er det flere el andre forresten?)
Er det noen forskjell?, det hele går vel mer el mindre ut på å ytre seg.

Og, for ordens skyld har jeg ikke noe tilovers for noen av de nevnte.....

mvh
Skulle det være nødvendig...? Bevares; finnes det i det hele tatt noen MED VETTET I BEHOLD som er i stand til å akseptere blind terror? Så i fall du har den minste tvil om min innstilling til selvmordsbombere: Jeg ser intet annet en tragedie med slike handlinger. Utgangspunktet er tragisk, handlingen er en katastofe og resultatet er en tragedie. Jeg vil ALDRI kunne forsvare slike handlinger.
Dessuten har selvmordsbombere lite og ikkeno å gjøre med en lett tåpelig spøk som den vi diskuterer her. Så det trenger vi slett ikke ta inn i denne tråden, da melder jeg meg ut. Selvmord (og massemord) er ingen spøk.

Honkey

O

om.s

Gjest
Steining er vel den foretrukne reaksjonsformen. Fortrinnsvis i lunchpausen.
I disse "forståelses" fulle tider, er nok det du her skisserer nærmere, ja! dessverre!!

mvh

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
Nei, jeg tenkte nå mer på å skyte dem i begge kneskålene, bare sånn at de tenker seg nøye om neste gang de får slike upassende ideer..... ;D

O

om.s

Gjest
Skulle det være nødvendig...? Bevares; finnes det i det hele tatt noen MED VETTET I BEHOLD som er i stand til å akseptere blind terror? Så i fall du har den minste tvil om min innstilling til selvmordsbombere: Jeg ser intet annet en tragedie med slike handlinger. Utgangspunktet er tragisk, handlingen er en katastofe og resultatet er en tragedie. Jeg vil ALDRI kunne forsvare slike handlinger.
Dessuten har selvmordsbombere lite og ikkeno å gjøre med en lett tåpelig spøk som den vi diskuterer her. Så det trenger vi slett ikke ta inn i denne tråden, da melder jeg meg ut. Selvmord (og massemord) er ingen spøk.

Honkey
Litt usakelig nå, men: bla bla.... begge representerer en ytterlighet, og du har snakket relativt varmt om å forstå muslimene, hvorfor da idiot stemple  disse enkle sjelene så bombastisk, derav, ?.

Om du evnt melder deg ut, er det ett løfte eller en trussel?....
Obs; bør vel henge på denne: ;)

mvh

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
Litt usakelig nå, men: bla bla.... begge representerer en ytterlighet, og du har snakket relativt varmt om å forstå muslimene, hvorfor da idiot stemple disse enkle sjelene så bombastisk, derav, ?.

Obs; bør vel henge på denne: ;)
mvh
Det er da ganske stor forskjell på noen som leker med sterke rasistiske symboler og selvmordsbombere? ;)

Det er helt kurant å si at gutta på Sunnmøre har oppført seg idiotisk. Selvmordsbombere er noe langt mer enn idioter, de er livsfarlige og politisk/religiøst beregnende. En idiot ville aldri være i stand til å gjøre noe slikt.

Enkelte tar bare ikke poenget, og det er det som var så frustrerende for min del med debatten om tegningene: Det å prøve å forstå muslimene har ingenting med å tolerere selvmordsbombing, kulturelt motiverte voldtekter, tvangsekteskap og alt annet faenskap mange muslimer driver med. Tydelig at det er problematisk å diskutere med folk som ikke er interessert i å forstå hva man prøver å si, fordi de ikke helt skjønner hva forståelse innebærer... ::)

Det var forøvrig en kronikk i VG på lørdag om akkurat dette. Har prøvd å finne en link til den på VGs nettsted, men de har ikke lagt ut akkurat denne. Den het Hatets anatomi. Den var skrevet av Per Fugelli, som er professor i samfunnsmedisin.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Jeg for min del velger å hate alle. Da er jeg sikker på at jeg iallefall hater alle dem som er verdt å hate.

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
Jeg for min del velger å hate alle. Da er jeg sikker på at jeg iallefall hater alle dem som er verdt å hate.
Bytt ut hate med å elske, og jeg kan si det samme! :)

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Litt usakelig nå, men: bla bla.... begge representerer en ytterlighet, og du har snakket relativt varmt om å forstå muslimene, hvorfor da idiot stemple  disse enkle sjelene så bombastisk, derav, ?.

Obs; bør vel henge på denne:  ;)

mvh
Nei. Du representerer ingen ytterlighet ved å kle deg ut som KKK. Med mindre du rent faktisk sympatiserer med dem, da. Jeg vil være så arrogant at jeg faktisk påstår at heller ingen sympatisører med KKK har vettet i behold.
Men det er ikke dette vi prater om. Vi prater om to herrer som har gjort noe jævla teit. og jeg synes det skulle være lov å gjøre jævla teite ting uten å miste jobben. Ergo "forstår" jeg disse også. I motsetning til hva du gjør med dine meddebattanter.

Honkey

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Siden denne bedriften etter egen uttalelse har et slikt fremmedkulturelt miljø, så regner jeg med at vi etterhvert ser flere "oppsigelser". Det er vel ikke usannsynlig at en av våre nye landsmenn uttrykker sympati eller tilhørighet med en eller annen politisk, reiligiøs eller interesseorganisajon uansett hvor humoristisk uttrykket måtte være og hvor dustete oransiasjonen måtte være!

A

Affa

Gjest
Per Fuggeli er en trivelig og ganske opplyst kar. En mann som forstått ordet komfortabelt, men han er sosialmedisiner ikke politisk ekspert.

K

knutinh

Gjest
Uten å ha satt meg inn i situasjonen så virker det på meg som en veldig sterk reaksjon å sparke noen for å ikle seg kkk?

Bare de som var der kan si om dette var ment og ble oppfattet som noe rasistisk eller bare en litt rar spøk. I USA hvor kkk ligger dypere i folkesjela ville dette derimot kanskje ha vært drøyere...

mvh
Knut

O

om.s

Gjest
Nei. Du representerer ingen ytterlighet ved å kle deg ut som KKK. Med mindre du rent faktisk sympatiserer med dem, da. Jeg vil være så arrogant at jeg faktisk påstår at heller ingen sympatisører med KKK har vettet i behold.
Men det er ikke dette vi prater om. Vi prater om to herrer som har gjort noe jævla teit. og jeg synes det skulle være lov å gjøre jævla teite ting uten å miste jobben. Ergo "forstår" jeg disse også. I motsetning til hva du gjør med dine meddebattanter.

Honkey
Da var jeg ikke så langt fra mål alikevel, fortsett du og " forstå folk/ting ihjel" det er relativt symptomatisk politisk "riktig", det har vel litt med hvor "vinden" blåser å gjøre?.

mvh

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Drev ikke Ku Klux Klan med andre ting enn å plage mørkhudede også?

Jeg mener, om man f.eks kledde seg ut som vikinger ville man neppe få sparken, selv om vikingene i sum sikkert gjorde mer ugagn enn Ku Klux Klan.

O

om.s

Gjest
Drev ikke Ku Klux Klan med andre ting enn å plage mørkhudede også?

Jeg mener, om man f.eks kledde seg ut som vikinger ville man neppe få sparken, selv om vikingene i sum sikkert gjorde mer ugagn enn Ku Klux Klan.
He he, uten å gi min sympati/støtte til enten eller...

mvh

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.873
Sted
Østfold
Ku Klux Klan drev jo med rasisme som en kjærnevirksomhet og dukket så vidt jeg vet opp i kjølvannet av frigjøringen av sorte tidligere slaver i USA. Med andre ord var selve draktene og symbolene noe man tok frem for å bedrive aktiv og anonym rasediskriminering.

VG understreker at dette "angivelig var en spøk" flere ganger, og det virker som om det er lagt opp til å lese mellom linjene her. Vi kan ikke ta det for gitt at de to guttene tok på seg klan-uniformene som et engagstilfelle for å spøke litt. Det er jo litt jobb å lage dem. Hvor pokker kom flagget fra som "tilfeldig vis lå på jobben"? Hva er egentlig "spøken" oppi dette her? Det er lov å prøve å bruke litt gangsyn her.

Når det skrives:
"- Jeg er ingen rasist, understreker 26-åringen.

- Nei, vi tror heller ikke det, men vi kan ikke akseptere slik oppførsel på en seriøs arbeidsplass"

Også er overskriften:
"- Men vi er ikke rasister "

Hvor inni h...... naiv går det egentlig an å bli?

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Ikke akkurat smart å gjøre, men burde de få sparken? Nei.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Da var jeg ikke så langt fra mål alikevel, fortsett du og " forstå folk/ting ihjel" det er relativt symptomatisk politisk "riktig", det har vel litt med hvor "vinden" blåser å gjøre?.

mvh
Sånn rett fra levra så driter jeg i grunn glatt i hva som er politisk riktig. Staff er en av mine helter i så måte. Jeg mener det jeg gjør, og har et sterkt ønske om å se verden fra mer enn en vinkel, og jeg har aldri sett en virkelighet som er svart eller hvit.
Så om ikke du skjønner mine tanker aksepterer jeg det, så lenge du lar meg ha dem i fred! Saklige motargumenter, derimot, mottas med takk.
:)

Honkey

O

om.s

Gjest
Ku Klux Klan drev jo med rasisme som en kjærnevirksomhet og dukket så vidt jeg vet opp i kjølvannet av frigjøringen av sorte tidligere slaver i USA. Med andre ord var selve draktene og symbolene noe man tok frem for å bedrive aktiv og anonym rasediskriminering.

VG understreker at dette "angivelig var en spøk" flere ganger, og det virker som om det er lagt opp til å lese mellom linjene her. Vi kan ikke ta det for gitt at de to guttene tok på seg klan-uniformene som et engagstilfelle for å spøke litt. Det er jo litt jobb å lage dem. Hvor pokker kom flagget fra som "tilfeldig vis lå på jobben"? Hva er egentlig "spøken" oppi dette her? Det er lov å prøve å bruke litt gangsyn her.

Når det skrives:
"- Jeg er ingen rasist, understreker 26-åringen.

- Nei, vi tror heller ikke det, men vi kan ikke akseptere slik oppførsel på en seriøs arbeidsplass"

Også er overskriften:
"- Men vi er ikke rasister "

Hvor inni h...... naiv går det egentlig an å bli?
Naiv?

mvh

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Ku Klux Klan (KKK) var opprinnelig en amerikansk protestantisk «hvit makt»-organisasjon grunnlagt av sørstatsveteraner i 1865, men ble oppløst i 1880. Det originale KKK motarbeidet reformer som ble påtvunget sørstatene angående behandlingen av tidligere slaver.

Et nytt Ku Klux Klan oppstod i Atlanta i 1915. Grunnleggeren var William J. Simmons, og det er dette Ku Klux Klan som i de neste årene ble en populær rasistisk organisasjon med ca. 4 millioner medlemmer på sitt høyeste på 1920-tallet. Selv om mange så på klanen som ekstremistisk, hadde den likevel stor forståelse blant mange. Formålet nå var å hindre økningen av katolikker, jøder, svarte og andre innvandrere i USA. Klanen rekrutterte demokratiske og, om i mindre grad, republikanske medlemmer fra hele USA, og klanen stod sterkest i midtvesten da den nådde toppen av popularitetsbølgen. Dette i motsetning til den første klanen, som var et demokratisk sørstatsfenomen.

På denne tiden hadde KKK stor innflytelse i politikken, og da spesielt i demokratiske kretser. Mange fremtredende politikere var medlemmer. Den demokratiske Vest-Virginia-senatoren Robert C. Byrd er den eneste i det amerikanske senatet i dag som har vært medlem av KKK. Populariteten falt før og under depresjonen, og organisasjonen ble oppløst under 2. verdenskrig av James Colescott.

Navnet Ku Klux Klan ble etter dette et navn tatt i bruk av forskjellige uavhengige grupper som kjempet mot Civil Rights Act på 1960-tallet. Hatet mot katolikker har gradvis avtatt, og det finnes idag katolske klangrupperinger. Katolikker som går inn i Ku Klux Klan blir dog automatisk ekskommunisert, fordi klanen er definert i katolsk kirkerett som en organisasjon som motarbeider kirken. I dag er navnet Ku Klux Klan for de aller fleste ensbetydende med hat og intoleranse, men enkelte små grupperinger tar det fortsatt i bruk.

Wikipedia

O

om.s

Gjest
Sånn rett fra levra så driter jeg i grunn glatt i hva som er politisk riktig. Staff er en av mine helter i så måte. Jeg mener det jeg gjør, og har et sterkt ønske om å se verden fra mer enn en vinkel, og jeg har aldri sett en virkelighet som er svart eller hvit.
Så om ikke du skjønner mine tanker aksepterer jeg det, så lenge du lar meg ha dem i fred! Saklige motargumenter, derimot, mottas med takk.
:)

Honkey
Mao, du er bøg, gammel og aksepterer pedofili, bare det er sakelig forklart?

(Bør vel legge ved denne ;) )

mvh

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
Per Fuggeli er en trivelig og ganske opplyst kar. En mann som forstått ordet komfortabelt, men han er sosialmedisiner ikke politisk ekspert.
Nei, det er sant. Men husk at politikere ofte refererer til diverse eksperter for å underbygge sine påstander. Nå vet ikke jeg om noen politikere bruker ham som referanse, men...... :)

J

jekri

Gjest
Ku Klux Klan (KKK) var opprinnelig en amerikansk protestantisk «hvit makt»-organisasjon ....................................
.......... i bruk.

Wikipedia
Denne beskrivelsen av KKK er vel pakket inn i bomull? Den nevner ikke all den vold og drap begått av klanen.

W

wurst

Gjest
Helt riktig. Han blamerte seg forleden ved å hevde at FRP er farligere for vårt samfunn enn de ekstreme muslimene. Da er man på feil jorde!

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Om du leser hans foredrag vil du se at han også tar utgangspunkt i menneskesinnet og dets reaksjoner på verden rundt seg. Han gjør ingen politisk analyse. Problemet med mange politikere er det motsatte; det foretar dype politiske analyser uten innsikt i menneskesinnet. Det kan gå (og går ofte) alvorlig galt.

Honkey

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Helt riktig. Han blamerte seg forleden ved å hevde at FRP er farligere for vårt samfunn enn de ekstreme muslimene. Da er man på feil jorde!
For agumentasjonens skyld: VÅRT samfunn = Norge. Her finnes nå ca 30% Frp-velgere. Disse er i stor grad meget kritiske til innvandring, innvandrere generelt og muslimer spesielt. En relativt stor andel av de vil med sine argumenter bidra til å skjerpe konfliktlinjene mot den (betydelige) minoritet muslimene representerer i vårt samfunn. Ergo kan man med en viss saklighet hevde at Frp og deres velgere kan være en "fare" for samfunnsstrukturen.
Noe av Fugellis påstander kan (paradoksalt nok, om du leser hans foredrag) være fryktbasert; Han FRYKTER samfunnsutviklingen dersom Frp overtar om 4 år. En eventuell fasit vil ikke finnes før ca år 2014.

Honkey

K

knutinh

Gjest
Hvordan man definerer "ekstrem" er vel subjektivt. Men hvis vi definerer ekstrem som "villig til å bruke vold for å oppnå sine midler, aksepterer ikke at andre har andre meninger, går på tvers av internasjonale avtaler" så vil jeg si at de mest ekstreme i FrP er like farlige som de mest ekstreme i Rv som igjen er like farlige som de mest ekstreme muslimene.

Er dette noe å gjøre noe poeng av? FrP skremmer meg, har jeg ikke min fulle rett til det?

-k

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Synes du tar i her, knutinh; ser litt ut om om du forveksler Frp med NS eller lignende. Men klart du kan få være så redd du vil! :)

Honkey

W

wurst

Gjest
FrP skremmer meg, har jeg ikke min fulle rett til det?
Selvsagt, men det er da en side ved demokratiet, som du sikkert er en tilhenger av? Selv synes jeg at FRPfobien både her på sentralen og i samfunnet forøvrig (inkl. hos Per Fuggelli) begynner å bli rimelig latterlig og illustrerer eklatant de samme psykologiske mekanismer som f.eks. hos  de "fremmed-engstelige". Ellers avslører den også  - i mine øyne - en betenkelig konformitet og vanetenkning i forhold til det etablerte politiske system som jeg er temmelig sikker på ikke er hverken fortjent eller hensiktsmessig.

Topp Bunn