Overdreven toleranse

K

knutinh

Gjest
Selvsagt, men det er da en side ved demokratiet, som du sikkert er en tilhenger av? Selv synes jeg at FRPfobien både her på sentralen og i samfunnet forøvrig (inkl. hosPer Fuggelli) begynner å bli rimelig latterlig og illustrerer eklatant de samme psykologiske mekanismer som f.eks. hos  de "fremmed-engstelige". Ellers avslører den også  - i mine øyne - en betenkelig konformitet i forhold til det etablerte politiske system som jeg er temmelig sikker på ikke er hverken fortjent eller hensiktsmessig.
Alle som har meningsfeller kan vel anklages for konformitet. Jeg setter ikke noe likhetstegn mellom FrP og NS nei. Men jeg er redd for jobben og min personlige velferd hvis FrP får reell makt. På samme måte som jeg er redd for de samme tingene hvis Sv og Rv skulle få rent flertall.

Jeg har sagt tidligere at det er en fordel for demokratiet i Norge å ha FrP.

Det er interessant at du setter likhetstegn mellom FrP-frykten og fremmed-frykten. Hva synes FrP-velgerne om å bli stigmatisert som gruppe, eller stilt til ansvar for det høyre-ekstreme rundt om i verden gjør? Skal vi forby markeds-liberalisme fordi enkelte høyre-vridde diktatorer (eller Enron) gikk litt skeis? Eller skal vi "forstå ihjel" disse stakkars høyre-mennenskene? :)

-k

J

jekri

Gjest
Nå må du ikke si noe galt om høyresiden, og FRP spesielt.
Du kan si hva du vil om AP, SV og LO. Du kan hetse Gerd-Liv og Kristin alt du orker, men ikke rør Kalle ;)
;D ;D

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Jeg har tenkt mye på toleranse og det jeg vil kalle toleransens paradoks. Nemlig at for å ha en samfunnsorden bygget på toleranse, så kan man ikke tolerere intoleranse.
KKK er vel absolutt en legemliggjøring av intoleranse.

Jeg er helt på linje med bedriftsledelsen her. Unnskyldningen om at "vi ville bare spøke, vi er ikke rasister" er det vel definitivt bare naive som går på. Du har ikke KKK-sørstatsflagg liggende hvis du ikke på et eller annet plan sympatiserer med bevegelsen. Det ligger jo også en del jobb bak draktene. Dette er altså ikke en spontan spøk, men noe som åpenbart er nøye planlagt.

Her har man vist den totale intoleranse overfor arbeidskollegaer og bedriftskulturen, og resultatet er at man møtes med den eneste logiske, dog paradoksale, reaksjonen i en organisasjon som må bygge på toleranse for å fungere. Intoleranse møtes med intoleranse.

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
Jeg har tenkt mye på toleranse og det jeg vil kalle toleransens paradoks. Nemlig at for å ha en samfunnsorden bygget på toleranse, så kan man ikke tolerere intoleranse.

Jeg er helt på linje med bedriftsledelsen her. Unnskyldningen om at "vi ville bare spøke, vi er ikke rasister" er det vel definitivt bare naive som går på. Du har ikke KKK-sørstatsflagg liggende hvis du ikke på et eller annet plan sympatiserer med bevegelsen. Det ligger jo også en del jobb bak draktene. Dette er altså ikke en spontan spøk, men noe som åpenbart er nøye planlagt.

Her har man vist den totale intoleranse overfor arbeidskollegaer og bedriftskulturen, og resultatet er at man møtes med den eneste logiske, dog paradoksale, reaksjonen i en organisasjon som må bygge på toleranse for å fungere. Intoleranse møtes med intoleranse.
Ikke helt enig der. Jeg mener, som jeg skrev litt lenger opp, at en skarp advarsel er på sin plass. Hvis det kommer en gjentakelse, eller det skulle komme frem at dette ikke bare var tøys, vel - da er det kroken på døren. Jeg synes at de skulle fått en sjanse til å vise at det hele var en tabbe.

J

jekri

Gjest
Alle har da KKK flagg og hvite laken liggende på jobben!
Hadde min skiftleder funnet på slikt hadde jeg nektet å jobbe under ham, tvert. Den slags leder hører ikke hjemme noen steder

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Ikke helt enig der. Jeg mener, som jeg skrev litt lenger opp, at en skarp advarsel er på sin plass. Hvis det kommer en gjentakelse, eller det skulle komme frem at dette ikke bare var tøys, vel - da er det kroken på døren. Jeg synes at de skulle fått en sjanse til å vise at det hele var en tabbe.
Det er vel grenser for mangel på gangsyn...

Jeg spør meg: Hvis du ikke er rasist, hvordan ser du noe som helst morsomt i den "spøken" der?
Det er ikke noe poeng i den. Å benytte "spøk" om dette er en bortforklaring, og en dårlig en også. Hvis de syntes det var festlig å kle seg i KKK-drakter og ta bilde av det, så burde de vel gjort det hjemme, og ikke på arbeidsplassen.

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
Det er vel grenser for mangel på gangsyn...
Mener du at jeg har mangel på gangsyn? Vi er ikke helt enige, ferdig med saken. Vær ikke respektløs bare fordi du er uenig.

Jeg mener at de bør få en sjanse til å bevise at det de sier er riktig, det mener ikke du. Ikke noe problem med det fra min side, og det bør det heller ikke være fra din side.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Nei, jeg mener de to (tidligere) ansatte har mangel på gangsyn.  Jeg har respekt for at du har et annet syn enn meg, selv om jeg er uenig.

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
Nei, jeg mener de to (tidligere) ansatte har mangel på gangsyn. Jeg har respekt for at du har et annet syn enn meg, selv om jeg er uenig.
Ops... ok! Da er vi jo enige om det i alle fall! ;D

W

wurst

Gjest
Dette tenderer til å bli en FRPdebatt - igjen! Jeg tror ikke jeg skal bidra til det utover det jeg allerede har antydet, i likhet med FRPfobia er også skyttergravsmentaliteten svært utbredt på HFS har jeg merket.

Hva synes FrP-velgerne om å bli stigmatisert som gruppe -
Det er dette som ofte skjer og som du selv også noen ganger bidrar til, ikke sant? Det er selvsagt uholdbart å stigmatisere grupper av mennesker uten noen form for nyansering, det være seg muslimer, FRPere eller andre. Dessverre skjer det altfor ofte, og man bør derfor rette blikket innover og fatte interesse for de psykologiske mekanisme bak. Dette var mitt poeng.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Jeg har tenkt mye på toleranse og det jeg vil kalle toleransens paradoks.  Nemlig at for å ha en samfunnsorden bygget på toleranse, så kan man ikke tolerere intoleranse.

Jeg er helt på linje med bedriftsledelsen her.  Unnskyldningen om at "vi ville bare spøke, vi er ikke rasister" er det vel definitivt bare naive som går på.  Du har ikke KKK-sørstatsflagg liggende hvis du ikke på et eller annet plan sympatiserer med bevegelsen. Det ligger jo også en del jobb bak draktene.  Dette er altså ikke en spontan spøk, men noe som åpenbart er nøye planlagt.

Her har man vist den totale intoleranse overfor arbeidskollegaer og bedriftskulturen, og resultatet er at man møtes med den eneste logiske, dog paradoksale, reaksjonen i en organisasjon som må bygge på toleranse for å fungere.  Intoleranse møtes med intoleranse.
En hver som har fulgt litt med i mine innlegg i debattene her off-topic har sikkert fått med seg at jeg ikke under noen omstendighet ville forsvare KKK-holdninger. OK, så sier vi at i den grad dette kan sies å være en spøk, så var den fulllstendig på trynet, og var det ingen spøk så var det hårreisende oppførsel.
Men: Truet de noen? Oppfordret de til vold? Tydde de til vold? Nei, de benyttet sterke symboler til å vise en holdning. Muligens.
Holdningene de altså muligens viste er forkastelige. Men er det oppsigelsesgrunn fra en norsk bedrift å ha forkastelige meninger? Blir ikke det farlig nær tankesensur? Jeg står på at her burde nåde gå for rett, leder av bedriften setter saken på kartet, suppehuene går sin canossagang der de sier UNNSKYLD med store bokstaver og fromme gjerninger, balansen opprettet. Så får ledelsen være klar på at det gule kortet ikke glemmes første uka. Å miste jobben er tross alt et godt stykke videre enn å skremme / fornærme noen.
Men: Det er selvsagt mulig at dette er den siste i en rekke slike "morsomheter". Og da er det helt ok for meg at de får leite etter et sted der de ansetter ikke-rasister med KKK-utstyr i garderobeskapet....

Honkey

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Det er ikke farlig nær tankesensur. Dette er nemlig ikke en tanke, men en premeditert handling. Synes også denne artikkelen er interessant:
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=114857
De har ikke bare posert på bilde, men altså viftet med flagget og fått arbeidskollegaer til å reagere sterkt på dette. Jeg tror ihvertfall at jeg hvis jeg var av ikke-vestlig bakgrunn ville fått skikkelig støkk og et øyeblikk fryktet for liv og helse.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Du har ikke KKK-sørstatsflagg liggende hvis du ikke på et eller annet plan sympatiserer med bevegelsen.

Som ihuga Lynyrd Skynyrd fan på 80-tallet, hadde jeg et sørstatsflagg liggende. Brukte det som bakteppe på scenen når vi spillte konsert.
Ganske uskyldig. 8)

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.102
Torget vurderinger
0
For agumentasjonens skyld: VÅRT samfunn = Norge. Her finnes nå ca 30% Frp-velgere. Disse er i stor grad meget kritiske til innvandring, innvandrere generelt og muslimer spesielt. En relativt stor andel av de vil med sine argumenter bidra til å skjerpe konfliktlinjene mot den (betydelige) minoritet muslimene representerer i vårt samfunn. Ergo kan man med en viss saklighet hevde at Frp og deres velgere kan være en "fare" for samfunnsstrukturen.
Noe av Fugellis påstander kan (paradoksalt nok, om du leser hans foredrag) være fryktbasert; Han FRYKTER samfunnsutviklingen dersom Frp overtar om 4 år. En eventuell fasit vil ikke finnes før ca år 2014.

Honkey
30% av befolkningen stemmer FRP. Javel Demokratiet suuger !! Er det det du mener ?

Selv ser jeg ikke spesiellt lyst på muligheten for at vi en gang om ikke så veldig lenge risikerer mer enn 50% stemmer på et muslimsk parti som vil innføre, sharialover og ellers føre landet tilbake til middelalderen. Men har de flertall så har de det, slik fungerer demokratiet. Det er derfor jeg gjerne ser at vi gjør noe nå for å hindre at vi kommer i en slik situasjon. Men det kalles visst rasisme !

Saksopplysning:
Det "flagget" de to tullebukkene har er IKKE et sørstatsflagg ! Det der emblemet har ikke noe på et sørstatsflagg å gjøre.

Til deg ( husker ikke hvem ) som kommenterte volden KKK står for. Det skyldes ikke at de var medlemmer i KKK. Det skyldes noe som jeg personlig tror er en genfeil hos amerikanere. En syk trang til å ty til vold hver gang verden går dem i mot !

Når det gjelder topic, så er jeg enig med Honkey i at en advarsel burde holdt ! Gud så mye dårlig slem humor Harald Eia, Bård Tufte J. og Otto Jespersen har utsatt sakesløse NRK abonenter for. De burde ha mistet jobben hele gjengen hvis det her skulle være likhet for loven !

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
Som ihuga Lynyrd Skynyrd fan på 80-tallet, hadde jeg et sørstatsflagg liggende. Brukte det som bakteppe på scenen når vi spillte konsert.
Ganske uskyldig. 8)
Ja, det kan faktisk være mange grunner til å ha et sørstatsflagg. Trenger ikke være tilhenger av kkk av den grunn. Var på konsert på gamle, ærverdige Club 7 for mange år siden med et countryband jeg ikke husker navnet på. De hadde dekorert scenen med sørstatsflagget, ganske enkelt fordi de kom fra en av sørstatene.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Ja, det kan faktisk være mange grunner til å ha et sørstatsflagg. Trenger ikke være tilhenger av kkk av den grunn. Var på konsert på gamle, ærverdige Club 7 for mange år siden med et countryband jeg ikke husker navnet på. De hadde dekorert scenen med sørstatsflagget, ganske enkelt fordi de kom fra en av sørstatene.
Sir Douglas Quintet?

Jeg var der.

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
Nei, det var noe annet. Mot slutten av 84 eller beg. av 85, ikke lenge før Club 7 ble nedlagt. Rakk også å se Lloyd Cole & The Commotions før det ble kroken på døra. Jeg flyttet til Oslo første gang i november 1984.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.873
Sted
Østfold
Ikke helt enig der. Jeg mener, som jeg skrev litt lenger opp, at en skarp advarsel er på sin plass. Hvis det kommer en gjentakelse, eller det skulle komme frem at dette ikke bare var tøys, vel - da er det kroken på døren.
Om man leser "mellom linjene" så er det all grunn til å tro at dette ikke var tøys og at dette bare var nok en gjentakelse.

Ser man i tillegg på linken i innlegget til Roffe så blir en annen ting tydelig. De skriver: "To ansatte ved bedriften Sæplast i Ålesund valgte selv å si opp jobbene sine"

I den andre artikkelen står det: "Han bekrefter ovenfor VG Nett at bedriften ba de to om å si opp jobbene sine"

Jeg synes det var ganske tydelig i den første artikkelen at hele artikkelen er tonet ned, trolig av hensynet til både bedriften og de ansatte. Hvorfor skal man ha et sørstatsflagg på jobben? Hva er motivet for å bruke tid på å lage seg KKK-drakter? Hvor sannsynlig er det at de gjorde det for å ta et par bilder?

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jeg er enig med Honkey, dette er ikke i seg selv god nok grunn til oppsigelse, men selvsagt kan det ligge mer bak.
Når det gjelder Frp og kobling mot nasister så er vel Frp det partiet i Norge som i praksis støtter Israel mest, så denne sammenligningen blir ganske bak mål..

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
Om man leser "mellom linjene" så er det all grunn til å tro at dette ikke var tøys og at dette bare var nok en gjentakelse.

Ser man i tillegg på linken i innlegget til Roffe så blir en annen ting tydelig. De skriver: "To ansatte ved bedriften Sæplast i Ålesund valgte selv å si opp jobbene sine"

I den andre artikkelen står det: "Han bekrefter ovenfor VG Nett at bedriften ba de to om å si opp jobbene sine"

Jeg synes det var ganske tydelig i den første artikkelen at hele artikkelen er tonet ned, trolig av hensynet til både bedriften og de ansatte. Hvorfor skal man ha et sørstatsflagg på jobben? Hva er motivet for å bruke tid på å lage seg KKK-drakter? Hvor sannsynlig er det at de gjorde det for å ta et par bilder?
Hvis det ligger mer bak, så ok.... :)

Topp Bunn