Forsterkere Overgang fra surround til stereo i stua

RuneTv

Medlem
Ble medlem
27.03.2012
Antall liker
1
For første gang på 16 år så vurderer jeg å bytte til stereoforsterker i stuen. Har hjemmekinorom i kjelleren, så i stuen vil jeg kun ha stereo med B&W CM8 som høyttalere og f.eks Hegel H80, Primare I22 DAC e.l. som forsterker. Rekner med at dette blir en stor oppgradering i forhold til Pioneer LX70 som jeg har i dag? Men siden jeg kun har brukt surroundreceivere så har jeg vore bortskjemt med at alt blir koblet til forsterkeren og bare en HDMI til TV. Så det jeg lurer på er hvordan bør jeg koble opp alt?

Komponentene i stuen er 55" Samsung F8005 TV, Altibox tuner, Apple TV, Blu-ray spiller, Sonos connect, Rega RP1 platespiller, CM8 høyttalere og forsterker f.eks Hegel H80 m/dac. Alt dette skal styres av Harmony 900. Regner med at altibox, blu-ray og apple-tv då må kobles opp i TV med HDMI og en optisk kabel fra TV til forsterker? Er det noe fare for at lyd og bilde ikke blir sync? Sonos er vell best med optisk eller coax til forsterker? Platespilleren må jeg vell ha ett RIAA-ledd mellom? Er dette den beste måten å gjør det på, eller er det andre måter som er bedre?

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
9.805
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Høres jo veldig bra ut dette :)
H80 skal være ganske sprek til å være 2x75 watt ifølge alle tester!

For sikkerhets skyld hadde jeg koblet en optisk/coax fra bd-spiller til H80 for å få kortest signalvei for lyden.

Edorfnaj

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.02.2013
Antall liker
150
Sted
Sandnes (Rogaland)
Torget vurderinger
7
Jeg endte også opp med samme løsning som Grumz her nevner.

Fungerer helt greit dette.

Erik.M

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
79
Torget vurderinger
4
Jeg har fiber fra samsung tv inn i Embla. Fint med galvanisk skille. Lipsynk er helt klart et issue, men levelig for meg

OskarIII

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.12.2012
Antall liker
75
Sted
Nyköping
TV:n kan användas som HDMI-växel. Alltså alla Hembiokällor som använder TV:n kopplas dess HDMI-ingångar (Kan krävas en Extern HDMI-Switch, om TV:ns ingångar tar slut).
Från TV:n ansluts förstärkaren med optisk-kabel till förstärkaren. Har för mig att Hegel 80 har optisk-in (osäker på Primare), De flesta moderna TV-apparater har optiskt-ut.
Ska man konvertera en signal så gör man det bäst med digitala, för minimal förlust.

Rena Hifi-källor kopplas direkt till förstärkaren.

Nu rör jag mig inte med så dyra apparater men kopplar själv HTPC och DVD-spelare till TV:n med HDMI och vidare till Yamaha A-S301 förstärkaren med optiskt.
DVD-spelare kopplas också, för att den används även som CD-spelare med Koaxial digitalt direkt till Yamaha:n.

Kan då inte märka någon försämring av ljudet från DVD-spelaren, för att TV:n konverterar ljudet från HDMI till optiskt, jämfört med Koaxial direkt till förstärkaren.

RuneTv

Medlem
Ble medlem
27.03.2012
Antall liker
1
Er det med lipsync jeg er mest redd for. Er det noen av løsningene som er bedre enn andre? Hvis jeg bruker HDMI switch hvordan blir denne styrt? Vil helst kun ha forsterker og bluray spiller synlig, resten står i ett skap. Ødlegger litt av det rene utseendet visst det ligger enn switch med mangen HDMI kabler synlig..
Oppsettet må vær veldig brukervennlig sånn at resten av familien klarer å bruke det.

aheibo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.03.2009
Antall liker
21
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
Hvor stort er skapet ditt? Hos meg er det mest konevennlige oppsettet Surround med pre out og en HomeTheater inngang på forsterkeren... Kjøper Hegel H80 har denne en analog inngang som konfigureres som HomeTheatre inngang. Mulig Primare har noe tilsvarende.. Familien din forholder seg til en inputvelger, mens du kan dra utnytte av DAC´n i Hegel'n når du skal lytte til musikk.

RuneTv

Medlem
Ble medlem
27.03.2012
Antall liker
1
Blir litt overkill med en surroundreceiver i tillegg.. Alt skal styres med harmony 900, så jeg rekner med at uansett hva jeg går for så vil det bli som i dag for dei. Bare litt mer jobb for meg å sette opp..

Ett annet alternativ er å bytte til en litt bedre surroundreceiver, men skal vell godt opp i pris for å matche H80?

OskarIII

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.12.2012
Antall liker
75
Sted
Nyköping
Har utmärkt läppsynk mellan ljud och bild. På vår anläggning HTPC/DVD-spelare-> HDMI-> TV-> Optisk-kabel-> Yamaha A-S301 (-> högtalare).

Har även märkt att Androidsurfplattor har perfekt läppsynk med Bluetooth, trots att Bluetooth har en eländig fördröjning av ljudet annars.
Ligger antingen i Mediaspelarna (BSplayer/MXplayer som jag använder), Androids BT-drivrutiner eller i Android.

Kanske fungerar på samma sätt i TV-apparaten och Optiskt-ut kontakten??

aheibo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.03.2009
Antall liker
21
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
Blir litt overkill med en surroundreceiver i tillegg.. Alt skal styres med harmony 900, så jeg rekner med at uansett hva jeg går for så vil det bli som i dag for dei. Bare litt mer jobb for meg å sette opp..

Ett annet alternativ er å bytte til en litt bedre surroundreceiver, men skal vell godt opp i pris for å matche H80?
Det er nok som det var for noen år siden mye bedre å legge pengene i en god stereo forsterker ;-) Tenkte kanskje du hadde en hjemmekino forsterker allerede i stua siden du ville gå fra surround til stereo, så da kunne du benyttet noe av det gamle.

gomslork

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.02.2014
Antall liker
25
Sted
Tromsø
Har ikke hatt noen problemer med lipsync etter at jeg gikk over til stereo.
Kjører både Xbox og Bluray med HDMI til tv, videre til forsterker via optisk. Tven har innstillinger for synkronisering av lyd og bilde, og jeg har som sagt ikke merket noe avvik.
Har 3 optisk inn på forsterkeren, så jeg dro like så godt en til optisk fra bluray slik at jeg kan høre musikk på bluray uten at tven må stå på.
H80 har to mens I22 bare har en optisk, så i ditt tilfelle ville jeg valgt den med nok innganger slik at tven ikke trenger å stå på for at du skal få hørt musikk.

X3MKungen

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.09.2013
Antall liker
246
Sted
Helsingborg Sverige
Velkommen till stereo träsket som vi sier i Sverige.

Jeg tror inne du kommer få problem med lipsync i disse dager. Det er nokk 10-15år soden det problemet forsvann.

Bra valg med H80.
hade en sådan hjemme på test når den kom.

Ser du har litt lyst på Primare og.
Hvis lommeboka tillsier det så se om du kan låne hjem en I32 med MM30 kort.
Da gar du flust med inganger og en fantasitsk dac på köpet.

RuneTv

Medlem
Ble medlem
27.03.2012
Antall liker
1
Tusen takk for god hjelp!
Ser da for meg at HDMI blir koblet til TVen i første omgang, så får jeg evt. se meg om etter en HDMI-switch visst jeg ikke blir fornøyd. Tenkte å bruke rundt 10.000kr på ny forsterker, så jeg trur H80 passer perfekt. Men er det noen som har tips til riaa-ledd til Rega rp1´en? Er en rimelig platespiller, så jeg ser ikke for meg å bruke så mye på det.

Topp Bunn