Overoppheting

Kjell-Ove 808

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.12.2023
Innlegg
120
Antall liker
177
Sted
Trøndelag
Hei alle audiofile.

Har ett problem med at effektforsterkeren min går varm å slår seg av.
Det et snakk om en Rotel RB1090 så en skulle ikke tro det er kraften det mangel på.
30 minuttet med høyt volum og den kutter. Den blir såpass varm at du greier ikke å holde hånden på den.
hva er problemet mon tro?
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.554
Antall liker
23.310
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Tjah. Har den luft rundt seg? Hvilke høyttalere er det den driver? Hvor høyt er høyt og hva slags musikk er det du spiller så høyt? Hvor langt fra høyttalerne lytter du?
 

Kjell-Ove 808

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.12.2023
Innlegg
120
Antall liker
177
Sted
Trøndelag
Tjah. Har den luft rundt seg? Hvilke høyttalere er det den driver? Hvor høyt er høyt og hva slags musikk er det du spiller så høyt? Hvor langt fra høyttalerne lytter du?
Den står for seg selv på gulvet bak stereobenken og har plenty med luft både rundt og over seg. Ingen hindringer sånn sett.
B&W 808.
Med høyt volum så mener jeg slik at det sånn akkurat ikke gjør vondt i ørene. Ordentlig høyt altså.
Alle typer musikk egentlig.
Jeg sitter vel ca 3,5 - 4 meter unna høyttalerne.
 

MakkinTosken

En kjekkas med vakre føtter
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
14.309
Antall liker
37.063
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Er disse 808ene umodifiserte? Drar jo på åra den modellen. Kan jo være beskyttelsen for diskant og mellomtone som ikke lenger operer ihh til spec.
 

Kjell-Ove 808

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.12.2023
Innlegg
120
Antall liker
177
Sted
Trøndelag
Er disse 808ene umodifiserte? Drar jo på åra den modellen. Kan jo være beskyttelsen for diskant og mellomtone som ikke lenger operer ihh til spec.
De er 100% originale.
Det er effektforsterkeren som går varm.
det kommer opp to røde lys i front som indikerer vær sin kanal, noe som vil si at den er overopphetet.
Jeg antar jeg ganske så enkelt spiller for høyt, for lenge. Ble bare så forbauser over hvor varm den ble, og hvor raskt den ble det.
jeg spilte på smertegrensen i ca en halvtime.
 

MakkinTosken

En kjekkas med vakre føtter
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
14.309
Antall liker
37.063
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Det er effektforsterkeren som går varm.
Som sagt, det sitter en eller annen beskyttelse i disse høyttalerne som jeg tipper har en eller annen kapasitiv dumping som struper ved høyfrekvent klipping. Disse kondensatorene kan ha driftet ganske langt fra opprinnelig verdi og slår inn før den skal og belaster effekttrinnet på ugunstig måte. Seff spekulasjon siden jeg aldri har eid disse høyttalerne. Prøv med et annet sett høyttalere så finner du jo ut om det er effekten eller som jeg mistenker høyttalere ute av original spec pga alder.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.609
Antall liker
21.859
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Flere muligheter.
Mest opplagte er, att den trenger å få etterjustert sin tomgangsstrøm/"idle current".
Neste (som er sett mange gange før på engelske høyttalere) er, att spoler parallelt på mellemtoner/diskanter som
brukes til impedanskorreksjon/frekvensafstemning er unnerdimensionerte, så de nermer seg kortsluttning etter å ha
vært for varme.
Du hører det nermest ikke, men dette utgjør en for stor belastning på forsterker.
I forveien er de fleste B&W-høyttalere notoriske for å være vanskelig belastning for de fleste forsterkere.
Så inget merkeligt i, om forsterkeren blir varm, om du spiller skrike-høyt.
Få sjekket forsterker hos en som kann. Om allt er i orden, da få sjekket delefiltre som neste. Ingen feil på de heller......
Da sliter Rotel´en bare med å drive dine B&W´er ;)

EDIT: Som @MakkinTosken også skriver.... "Protection circuit". Går ut fra, at dette er integrert i delefiltre.
 
Sist redigert:

Kjell-Ove 808

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.12.2023
Innlegg
120
Antall liker
177
Sted
Trøndelag
Som sagt, det sitter en eller annen beskyttelse i disse høyttalerne som jeg tipper har en eller annen kapasitiv dumping som struper ved høyfrekvent klipping. Disse kondensatorene kan ha driftet ganske langt fra opprinnelig verdi og slår inn før den skal og belaster effekttrinnet på ugunstig måte. Seff spekulasjon siden jeg aldri har eid disse høyttalerne. Prøv med et annet sett høyttalere så finner du jo ut om det er effekten eller som jeg mistenker høyttalere ute av original spec pga alder.
Ok. Så det du sier er at gamle eller utslitte kondensatorene kan gjøre at effektforsterkeren går varm?
jeg vet det er ett beskyttelses-system i høyttalerne ved navn APOC (Audio Powered Overload Circuit) sådan men mener at om dette slår inn så lyser ett rødt lys som er montert på selve høyttalerkabinettet. (Bildet)
 

Vedlegg

Thomasd

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.01.2009
Innlegg
1.064
Antall liker
1.429
Sted
Ås
Torget vurderinger
2
Får Rotelen nok luft?
 

Kjell-Ove 808

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.12.2023
Innlegg
120
Antall liker
177
Sted
Trøndelag
Flere muligheter.
Mest opplagte er, att den trenger å få etterjustert sin tomgangsstrøm/"idle current".
Neste (som er sett mange gange før på engelske høyttalere) er, att spoler parrallelt på mellemtoner/diskanter som
brukes til impedanskorreksjon/frekvensafstemning er unnerdimensionerte, så de nermer seg kortsluttning etter å ha
vært for varme.
Du hører det nermest ikke, men dette utgjør en for stor belastning på forsterker.
I forveien er de fleste B&W-høyttalere notoriske for å være vanskelig belastning for de fleste forsterkere.
Så inget merkeligt i, om forsterkeren blir varm, om du spiller skrike-høyt.
Få sjekket forserker hos en som kann. Om allt er i orden, da få sjekket delefiltre som neste. Ingen feil på de heller......
Da sliter Rotel´en bare med å drive dine B&W´er ;)
Ok. Jeg venter en "ny" effektforsterker etter hvert. En Mark Levinson 332 sådan.
Kan godt hende RB1090’n ikke holder mål. Høyttalerne skulle sikkert ha vært på en skikkelig service de også. Jeg er bare redd det gjør noe med lyden om man begynner å skifte ut eventuelle deler?
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.609
Antall liker
21.859
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Ok. Så det du sier er at gamle eller utslitte kondensatorene kan gjøre at effektforsterkeren går varm?
Om det er bipolare elektrolytter som kortslutter......... så ja.
Om de tørker ut = mindre kapasitet..... så nei.
Kjenner ikke delefiltret i dine B&W, men de fleste i den standard bruker for det meste polypropylen kondisser.
Disse tørker ikke ut/ de kortslutter så godt som aldrig, så tviler sterkt på, at det skulle være årsaken.
 

MakkinTosken

En kjekkas med vakre føtter
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
14.309
Antall liker
37.063
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Ok. Så det du sier er at gamle eller utslitte kondensatorene kan gjøre at effektforsterkeren går varm?
jeg vet det er ett beskyttelses-system i høyttalerne ved navn APOC (Audio Powered Overload Circuit) sådan men mener at om dette slår inn så lyser ett rødt lys som er montert på selve høyttalerkabinettet. (Bildet)
Alltid vanskelig med spesifikk fjerndiagnose vet du. Men gamle beskyttelseskretser er ofte roten til mye sorg når de blir geriatriske.
 

Kjell-Ove 808

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.12.2023
Innlegg
120
Antall liker
177
Sted
Trøndelag
Alltid vanskelig med spesifikk fjerndiagnose vet du. Men gamle beskyttelseskretser er ofte roten til mye sorg når de blir geriatriske.
Spørs om jeg må få noen kyndige til å se på høyttalerne ja. De vokser ikke på trær men. Mange som snakker langt over reel evne på denne fronten. Ikke er det bare bare å sende de heller.
jeg får vel undersøke litt.
 

Kjell-Ove 808

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.12.2023
Innlegg
120
Antall liker
177
Sted
Trøndelag
Om du bytter ut defekte deler med nye, gjør det ikke annet enn godt for lyden (y)
Høytalerne lyder forøvrig helt fantastisk. I følge min fattige forstand så er det effektforsterkeren som er mitt anleggs svake ledd. Har en Mcintosh C48 til forforsterker. Uavhengig av dette så er det sikkert fortsatt mulig at det er noen deler i høytalerne som er moden for utskiftning.
Jeg får sjekke opp om det finnes noen kyndige i Trøndelag da frakten er ett problem ved lengre avstander.
 

Kjell-Ove 808

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.12.2023
Innlegg
120
Antall liker
177
Sted
Trøndelag
Når du selv skriver du spiller på "Smertegrænsen" er det nok det reelle problem.
Smertegrensen min ja, jeg har nok ett lite problem der som sikkert vil straffe seg med tiden 😬. Høytalerne sier klart i fra når de når sitt så akkurat det er ikke ett problem. Med å spille på smertegrensen så mener jeg strengt tatt bare at jeg skrur opp til det skjærer litt i ørene, og så ett hakk eller to ned for så å la det bli der.
 
  • Liker
Reaksjoner: KMR

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.583
Antall liker
1.519
Sted
Horten
Kan jo være feil på enheten også, se siste setning fra manualen på de lysene i front: :unsure:
"Protection Indicator Is Lit
The front panel PROTECTION INDICATORS light
when the RB-1090 protection circuits have
shut off the amplifier. Typically, this occurs
only when the ventilation openings are
blocked, when there is faulty speaker wiring, or after a period of extreme use. Turn
off the system and wait for the amp to cool.
Then push the front panel POWER SWITCH in
and out to reset the protection devices. If the
problem is not corrected or reoccurs, there
is a problem with the system or the amplifier itself."
 

Kjell-Ove 808

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.12.2023
Innlegg
120
Antall liker
177
Sted
Trøndelag
Kan jo være feil på enheten også, se siste setning fra manualen på de lysene i front: :unsure:
"Protection Indicator Is Lit
The front panel PROTECTION INDICATORS light
when the RB-1090 protection circuits have
shut off the amplifier. Typically, this occurs
only when the ventilation openings are
blocked, when there is faulty speaker wiring, or after a period of extreme use. Turn
off the system and wait for the amp to cool.
Then push the front panel POWER SWITCH in
and out to reset the protection devices. If the
problem is not corrected or reoccurs, there
is a problem with the system or the amplifier itself."
Det kan være at den ikke har stort nok rom rundt seg på sidene, da den står på gulvet i mellom vegg og stereobenk. Godt mulig dette problemet elimineres når jeg har fått ordnet meg en mer passende stereobenk med god plass til alle komponenter.
 

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
10.407
Antall liker
6.120
Sted
Holmestrand
Smertegrensen min ja, jeg har nok ett lite problem der som sikkert vil straffe seg med tiden 😬. Høytalerne sier klart i fra når de når sitt så akkurat det er ikke ett problem. Med å spille på smertegrensen så mener jeg strengt tatt bare at jeg skrur opp til det skjærer litt i ørene, og så ett hakk eller to ned for så å la det bli der.
Her er det minst 2 grunner til å spille litt lavere:
1. Regner med at du har lyst til å både å kunne høre på musikk og delta i normal samtale også i framtiden.
2. Forsterkeren din protesterer. Den har det med andre ord ikke godt, og er smartere enn deg (og meg), og skrur seg derfor av for å beskytte seg selv og samtidig lytteren som nevnt under pkt 1.

Skru ned litt slik at du kan ha maksimal glede ørene også i framtiden. 😎

PS! Jeg har ved 2 anledninger feilsøkt forsterkere ut i fra denne feilmeldingen. Dvs eiere fortalte ikke at lydnivå var jordas undergang. Jeg fellsøkte, fant ikke feil, tok med forsterker til eier for å sjekke med høytalere. Begge tilfeller ble det spilt grisehøyt, og beskyttelsessystem ble korrekt aktivert.

Så muligheten er, som Hasse sier, at dette er helt normalt.
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.916
Antall liker
1.083
kan være høyttalerene er noe drøye i lasten.. om det faktisk er overoppheting så kanskje det hjelper å kjøpe et par noctua pc vifter som man legger under forsterkeren (kjøleribben) og blåser opp.
men sikkert lurt å prøve andre forsterkere først å se om de også sliter. evt bytte til icepower 700as2 med ca. samme effekt.
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.554
Antall liker
23.310
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hadde vært kjekt med en måling av hvor høyt det er i lytteposisjonen når det er høyt. Full whack på moderne rock og pop mastret for ørepropper på bussen er krevende for utstyret.
4 m er også veldig langt unna, men jeg ser jo at det (av grunner jeg har vondt for å skjønne siden det øker både rombidrag og forvrengning) er vanlig i hifi.

808 er konstruert for å være spenningseffektive, oppgitt til 91 dB/W/m ref 8 Ohm, så ganske annerledes enn vanlige saker fra B&W og en slags konkurrent til KEF KM1, også den fra midt åttitall.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.609
Antall liker
21.859
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
"High-quality parts are used for the network assuming large input power, and all capacitors are polyester type to realize low distortion and good frequency characteristics."
Altså ikke store sjangsen for at det er noe feil på kondisser ;)
B&W har alltid vært "slemme" på delefiltre med stejle fasevinkler, og selvom de er oppgitt
til 8 ohm, ville jeg ikke undre meg, om de dykker ned i nærheten av 4 eller 3 ohm noen steder
i bas-området (finner ikke målinger lengre).
Ta´ veldig godt vare på de. Ser ut som de er veldig ettertraktet stadig og holder fine priser runnt omkring.

https://reverb.com/item/53595368-2x-bowers-wilkins-808-speaker-lautsprecher-b-w
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.143
Antall liker
8.509
Torget vurderinger
1
Hadde vært kjekt med en måling av hvor høyt det er i lytteposisjonen når det er høyt. Full whack på moderne rock og pop mastret for ørepropper på bussen er krevende for utstyret.
4 m er også veldig langt unna, men jeg ser jo at det (av grunner jeg har vondt for å skjønne siden det øker både rombidrag og forvrengning) er vanlig i hifi.

808 er konstruert for å være spenningseffektive, oppgitt til 91 dB/W/m ref 8 Ohm, så ganske annerledes enn vanlige saker fra B&W og en slags konkurrent til KEF KM1, også den fra midt åttitall.

Disse høytalerne er gode for 120db....
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
29.554
Antall liker
23.310
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
108 dB på 4 m da, omtrent det samme som mitt system kan i lytteposisjon.
Designed for Bach Cantatas. Kraftwerk capable.
 

KMR

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.09.2012
Innlegg
214
Antall liker
187
Sted
Fyresdal
Torget vurderinger
0
Høytalerne lyder forøvrig helt fantastisk. I følge min fattige forstand så er det effektforsterkeren som er mitt anleggs svake ledd. Har en Mcintosh C48 til forforsterker. Uavhengig av dette så er det sikkert fortsatt mulig at det er noen deler i høytalerne som er moden for utskiftning.
Jeg får sjekke opp om det finnes noen kyndige i Trøndelag da frakten er ett problem ved lengre avstander.
Jeg skrudde ut delefilter i mine infinity kappa 9.2i og sendte det til Eletronisk bureau for service/overhalling bare for sikkerhetsskyld, disse er vel enda gamlere, sikkert lurt å få ein sjekk/service på di.
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.357
Antall liker
2.970
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Hei alle audiofile.

Har ett problem med at effektforsterkeren min går varm å slår seg av.
Det et snakk om en Rotel RB1090 så en skulle ikke tro det er kraften det mangel på.
30 minuttet med høyt volum og den kutter. Den blir såpass varm at du greier ikke å holde hånden på den.
hva er problemet mon tro?
Varme amper kan og utenom drillske lavimpedante forløp , spes ofte i bass / port området "

PS En høy capacitiv HT kabel kan og trigge varme og sikkrings kretsløp ,,, som mange flette " typer kabel er
spesiellt og da super mulit strand i tillegg
 
Sist redigert:

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.609
Antall liker
21.859
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
PS En høy capacitiv HT kabel kan og trigge varme og sikkrings kretsløp ,,, som mange flette " typer kabel er
spesiellt og da super mulit strand i tillegg
Enig..... men det er ikke tillfeldet med VdH Magnum Hybrid.
Ett eksellent høttalerkabel. Bruker/brukt det selv igjennem mange år. Har brukt det
på flere diy-amper uten Zobel på utganger, og det trigger ingenting ;)
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.357
Antall liker
2.970
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Enig..... men det er ikke tillfeldet med VdH Magnum Hybrid.
Ett eksellent høttalerkabel. Bruker/brukt det selv igjennem mange år. Har brukt det
på flere diy-amper uten Zobel på utganger, og det trigger ingenting ;)
Ja flere av borbelyene var uten zobel ,,
Siste high current version ble i tillegg FB less output . Den bryr seg ikke om kabel eller last

Dog registrerte jeg at TC 8 kabelen ved hard drift lå å pompet kabelen "fysisk : ( så de ble byttet
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.609
Antall liker
21.859
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Enig....
Kimber (og andre med "merkelige" bokser på kablen), flettede kabler og andre med høy kapasitet, er i bunn og grunn
"Amp killers".
Vdh 3.5.2. og Magnum Hybrid er ikke av den sorten ;)
 

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
10.234
Antall liker
3.395
Hei alle audiofile.

Har ett problem med at effektforsterkeren min går varm å slår seg av.
Det et snakk om en Rotel RB1090 så en skulle ikke tro det er kraften det mangel på.
30 minuttet med høyt volum og den kutter. Den blir såpass varm at du greier ikke å holde hånden på den.
hva er problemet mon tro?
Kanskje efter justering af bias.
 
Topp Bunn