Ups kanskje litt dårlig forklart,,jeg kunne tenke meg å vite hva som blir NYutgitt på vinyl,av både ny og gammel musikk,....ett slags oppslagsverk kanskje,dersom dette finnes.
Ordet audiofile pressinger,er henta fra Big Dippers hylle,der dette er egenkategorisert,dette er dyre lp er,og såvidt jeg er i stand til å vurdere,syntes jeg de jeg har hørt/kjøpt låter vanvittig godt,feks Kari Bremnes svarte bjørn,Mark knopler & Emmylou Harris "roadrunning" har meget meget god lyd,spesiellt denne plata,har forseggjort cover,180gr.vinyl,og uforskammet bra lyd.....Tanken var bare en oversikt over hva som pr. i dag gis ut,av titler som feks,tidligere er gitt ut på både vinyl,og cd,og kommer i feks ett vinyleksemplar med veldig god lyd.
Så er jeg enig i at enkelte (feks Love over gold-1982)Dire Straits ,har meget god lyd(på mitt eksemplar,selv om dette da er vanlig plate)...det finnes sikkert mange gode innspillinger,både på 180gr..og mer vanlig plate"gods"...
Tanken bak det hele var bare om det gikk an å se om man kom over noen gobiter,som det gikk an å be forhandler bestille,fremfor å måtte ringe,når man lurte på om den,og den var utgitt på vinyl,skaffbar osv.....somoftest blir det tlf. venting...med ett svar om at det skal sjekkes,og får etter en tid tilbakemelding om at...nei,desverre den finnes nok ikke....
Håper dere ble litt klokere nu..
For at det ikke skal herske noen tvil,musikken på plata har jo mest å si,men ,jeg har i allefall oppdaget at på nyinnkjøpte plater er det sotr forskjell på pressingene,og at det går an å få tak i dyr-billigere versjon,slik at man har ett valg.
Når det gjelder 180-200 gr.pressinger,som jeg registrerer er dyrere enn vanlige pressinger,trodde?jeg det var sånn at disse skulle da ha bedre lydkvalitet,men jeg er jo fersk i vinylverdenen,i forhold til mange av dere her,har jeg misforstått dette begrepet,eller...Mvh Espen