"OVERSPENNINGSVERN" I UJORDET UTTAK

TomVe

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.08.2007
Innlegg
79
Antall liker
1
Jeg regner med at det har lite for seg å bruke overspenningsvern i ujordet uttak. Men mitt anlegg er koblet til ujordet uttak, og jeg synes det er tungvint å trekke ut alle kontakter hver gang det er fare for torden/lyn. Finnes det grenuttak med så solid hovedbryter at man er sikret at kraftig overspenning ikke kan komme forbi bryteren i av-posisjon? Mye greiere å skru av en hovedbryter enn å trekke ut alle kontakter. Kanskje dumt spørsmål, men det får stå sin prøve ???
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.114
Antall liker
8.100
Torget vurderinger
12
Et overspenningsvern på en kurs har ikke så mye for seg uten at du har et vern i sikringskapet. Jeg anbefaler at du monterer et såkalt mellomvern i sikringsskapet først. Det er de som tar vekk brorparten av energien ved en overspenning. Finvernet ute på kursen tar bare restene.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.139
Antall liker
5.046
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Her er vi på et litt annet plan enn HiFi og svakstrøm. Ikke noe å tukle med for amatører som ikke er "herdet" med høyere spenninger enn 12V ;)
Ta kontakt med en autorisert installatør. Det koster ikke noe å spørre. Ikke få et tilbud heller.
 

budda

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
444
Antall liker
174
Sted
Mandal
Torget vurderinger
8
TomVe skrev:
Jeg regner med at det har lite for seg å bruke overspenningsvern i ujordet uttak. Men mitt anlegg er koblet til ujordet uttak, og jeg synes det er tungvint å trekke ut alle kontakter hver gang det er fare for torden/lyn. Finnes det grenuttak med så solid hovedbryter at man er sikret at kraftig overspenning ikke kan komme forbi bryteren i av-posisjon? Mye greiere å skru av en hovedbryter enn å trekke ut alle kontakter. Kanskje dumt spørsmål, men det får stå sin prøve ???
Nei,tenk hvor langt lynet har hoppet før det kommer til deg.Da klarer det noen få mm inni bryteren også.Det skjer også at lynet finner veien ut stikkkontakten og inn i støpsel som ligger ved siden.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.139
Antall liker
5.046
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Som budda sier, det har nok høy nok spenning til fortsatt å hoppe over noen mm.
Overspenninger må kortsluttes til jord. Helst før de kommer inn i huset og ødelegger noe.
Et grovvern på inntaket og finvern lenger inn i huset. Alt annet er falsk trygghet.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.114
Antall liker
8.100
Torget vurderinger
12
Et mellomvern i sikringsskapet koster normalt fra ca 3000,- ferdig montert og montasje skal foretas av installatør. Et finvern ute på kursen koster fra et par-tre hundrelapper og oppover. Dersom det ikke er veldig langt fra sikringsskapet så har finvernet begrenset effekt da et godt mellomvern kan dekke opp til ca 15m under "normale forhold". Men, det skader ikke å sette det inn. Det beste er å montere overspenningsvern på antennekabel, telefoninntak etc også da overspenningenes veier er uransakelige. En god start er uansett et mellomvern i sikringsskapet.
 

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Innlegg
25.101
Antall liker
34.577
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
Trondmeg skrev:
Et mellomvern i sikringsskapet koster normalt fra ca 3000,- ferdig montert og montasje skal foretas av installatør. Et finvern ute på kursen koster fra et par-tre hundrelapper og oppover. Dersom det ikke er veldig langt fra sikringsskapet så har finvernet begrenset effekt da et godt mellomvern kan dekke opp til ca 15m under "normale forhold". Men, det skader ikke å sette det inn. Det beste er å montere overspenningsvern på antennekabel, telefoninntak etc også da overspenningenes veier er uransakelige. En god start er uansett et mellomvern i sikringsskapet.
;)

Slutter meg helt til Trondmeg sitt eminente faglige beskrivelse her.
Skulle nesten tro han jobbet i el.faget 8)

gismo
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.945
Antall liker
617
Med ujordet uttak er vel det beste tiltaket å sette alle apparatene i en "padde" (grenuttak) og trekke ut kabelen til denne når skyene ser svarte ut.

Hilsen en som har fått stekt mye utstyr uten at lynet har slått ned direkte.
Nevner i fleng: varmekabeltermostat, dimmer, varmtvannsbereder, kjøleskap, telefon, ADSL, veggvorter til svakstrømsutstyr....

Og ja, noe av dette har også skjedd etter installasjon av overspenningsvern. Du kan få overspenninger som knekker finere elektronikk uten at vernet verner deg 100%. Generasjonen før oss sprang rundt og trakk ut støpsel til alt som var, og berget det meste. Husk at da kostet fryseboksen en månedslønn, og inneholdt mat for enda mer. En svart-hvitt TV kostet også det, en farge-TV 3 ganger over det....

I byer skjer det sjelden skade, men litt utenfor, med luftspenn er det mye verre. Pass på!
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.114
Antall liker
8.100
Torget vurderinger
12
gismo skrev:
Trondmeg skrev:
Et mellomvern i sikringsskapet koster normalt fra ca 3000,- ferdig montert og montasje skal foretas av installatør. Et finvern ute på kursen koster fra et par-tre hundrelapper og oppover. Dersom det ikke er veldig langt fra sikringsskapet så har finvernet begrenset effekt da et godt mellomvern kan dekke opp til ca 15m under "normale forhold". Men, det skader ikke å sette det inn. Det beste er å montere overspenningsvern på antennekabel, telefoninntak etc også da overspenningenes veier er uransakelige. En god start er uansett et mellomvern i sikringsskapet.
;)

Slutter meg helt til Trondmeg sitt eminente faglige beskrivelse her.
Skulle nesten tro han jobbet i el.faget 8)

gismo

Det skulle ikke forundre meg . . .
 

TomVe

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.08.2007
Innlegg
79
Antall liker
1
Takker og bukker for innsiktsfulle kommentarer :) Tror jeg går for den enkle løsningen med en padde hvor jeg trekker ut en hovedkontakt når været blir lummert. Er det noen som kan anbefale en litt forseggjort padde, som sikrer god kontakt i alle ledd, og gjerne med litt filtrerende virkning (i den grad det vil funke uten jord i vegguttaket). Bør ha minimum 4 uttak. De 30 kronerspaddene man kjøper hos Clas Ohlson, frister liksom ikke.
Hilsen
Tom
 

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Innlegg
25.101
Antall liker
34.577
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
Riktig som flere påpeker her også da. ;)
Om du først får et lynnedslag rett i din egen installasjon eller på inngående linje, så er det kun EN TING som er 100% sikkert, støpslene ute av stikkontakten! ;D
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Hei
Har montert (av elektriker) 2 stk hovedvern i sikringsskap (1 i reserve)
Kjøpte en slik pakke med 2 hovedvern og 4 stk finvern på tilbud etter råd fra min elektriker.
Har ikke hatt den store erfaringen med disse så...

MEN jeg kan fortelle om en episode jeg opplevde ang. lynnedslag som skjedde for noen år siden.
Hadde kun ujordede kontakter i dataromet.
Hadde kjøpt en slik APC padde som skulle være et overbelastningsværn (finværn)
På denne står det at kontakten SKAL være kontaktet i jordingskontakt.
Dette var da vi hadde kun modem her jeg bor og vi var 3 stk som hadde samme modemet.
Vi var alle 3 på samme el.linja og med meg i midten. Jeg hadde midt modem koblet til denne APC vernet.
de to andre kameratene hadde ikke vern.
Når lynnedslaget kom,så var det kun mitt modem som virket etterpå. De to andre hadde fått store skader innvendig. (modemene altså ;) )
OM dette kan skyldes vernet skal være usagt, men det skader ihvertfall ikke.
PS: APCen var ikke tilkoblet jord
Mvh Jan I
 

TomVe

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.08.2007
Innlegg
79
Antall liker
1
Mulig det blir avsporing i forhold til emnet her; men: Jeg går for et grenuttak av bra kvalitet, av den typen som er nevnt foran. Det blir fem utganger (forsterker, CD-spiller, Stax hodetelefonforsterker, RIAA og grammfon). Alle komponentene har utskiftbar nettkabel, standard type med "brønn" i apparatene. Vet dere hvor man får tak i løs helsveiset nettkabel i forskjellige lengder, slik at jeg kan få kort og grei kabelføring bort til uttaket? Mye unødvendig nettkabel skaper rot og gir uheldig påvirkning av signal- og høyttalerkabler. Bør selvf være nettkabel av god kvalitet.
 
Topp Bunn