Det som er tull er fribeløpet på 15000, fordi den strider mot prinsippet om fradrag for utgifter knyttet til skattepliktige inntekter.
Akkurat den biten finner jeg ikke så problematisk. Det handler nok mer om at alskens mindre fradrag og slikt er forenklet og samlet som et minstafradrag som alle får. At der deri er inkludert mindre reiseutgifter finner jeg ikke urimelig.
Når der kommer til fradrag på renteutgifter så er jeg litt delt i synet. Jeg er glad for å kunne trekke fra boligrentene på selvangivelsen, men med så lave renter vi har np så hadde det ikke vært noen stor katastrofe om de ble faset ut. Skal man gjøre noe med disse er det tiden for det nå mens rentene er lave. Da blir de reelle kuttene i folks økonomi minimale. En annen ting er at det ikke bør fjernes over natten. Folk kjøper gjerne boliger med økonomiske beregninger over et ganske langt tidspespektiv, og noen vil kanskje få alvorlige problemer om både rentene øker og fradraget forsvinner. Alt i alt synes jeg det er et gode.
Det som kanskje er litt mer uheldig i dette er at alle andre renteutgifter kan trekkes fra på samme måte. Kredittkort, forbrukslån, avbetalinger, reiser, bil og båtlån etc. Men det er jo praktiske grunner til at det er vanskelig å skille hva folk bruker pengene de har lånt til.
Boliger er priset høyt nå, og det er vanskelig for mange å komme seg inn på markedet. Mange må leie, men leie er også dyrt i dag og på sikt er det ikke god butikk.
Det som kunne hjulpet godt på leiemarkedet var en storstilt utbygging av utleieboliger i både statlig og kommunal regi. Til studenter og unge spesielt, slik at de kan få anledning til å bo rimelig nok noen år til å spare opp midler til egenandeler. Det vil minske presset på utleiemarkedet.
Et prosjekt som kunne vært prøvd er noe slikt:
Staten gir gode tilskudd til f.eks. BOB/OBOS og andre større aktører til å bygge nøkterne utleieboliger til ungdom. De leies ut for et gitt beløp, (ikke for lavt men til å leve med for de fleste). Deler av husleien går til drift, men deler av husleien havner på en sperret konto. Disse pengene vil så bli frigjort senere fortrinnsvis som egenandel ved opptakelse av boliglån. Kombinert med BSU vil noe slik gi en god vei inn i boligmarkedet for unge som ikke har en pengesterk familie i ryggen.
..........
.. nå ble dette litt vel OT for en overvåkningstråd. Men den tar seg vel inn igjen selv.