OVK: Ny runde med plukking i en samling.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • A

    aardappeleter

    Gjest
    Hei igjen OVK'ere.

    Da har jeg igjen gjort en avtale om å ta en arvet platesamling hjem og la dere plukke. Denne gangen fra en kompis av en kollega. Jeg har lovt mer enn han ville fått om han solgte til en oppkjøper, men fortsatt hyggelige priser for oss.

    Samlingen ankommer etter planen potetkjelleren på søndag, og jeg har hjemmeferie til fredag neste uke. Etter det blir det å finne ut av tidspunkter som passer mellom alt mulig annet for en turnusarbeider.

    Jeg har ikke oversikt over tilstand og utgaver i øyeblikket, men har sett gjennom samlingen på bilder. Det er en del snadder, og en del 13 på dusinet, og en del morsom norsk humor. For enhver smak, ikke jass/trompetmusikk.
     
    Sist redigert av en moderator:
    A

    aardappeleter

    Gjest
    Dessverre må jeg melde at tilstanden er varierende, spesielt med tanke på en del fuktige/fuktskadde cover/sammenklistrede gatefolds og så videre. Men mesteparten er ganske bra. Tror det rett og slett skal få stå og tørke en stund før jeg gjør noe mer. Mot midten/ slutten av denne uka, tenker jeg.

    20230730_152430.jpg
    20230730_152438.jpg
    20230730_152447.jpg
    20230730_152510.jpg
     
    A

    aardappeleter

    Gjest
    Ombestemmer meg igjen. Det ble nok et litt skjevt førsteinntrykk. Platene er for det aller meste pene. Coverne blir for det meste helt fine igjen etter at de har fått tørke litt, et og annet gatefold som har vært klistret i seg selv, og dermed har fått noen uunngåelige skader da jeg åpnet dem etter beste evne.

    Det er litt Pink Floyd, som jeg antar de fleste i gjengen har komplett, en del Beatles/solo/ Plastic Ono band og sånt, litt Doors, litt Stones, litt Lou Reed, litt Bowie, en god del Zappa, masse norsk humor a la Kirkvaag/Lystad/Mjøen Falsk/Mathiesen Stutum og sånt, til og med et par tre jazzplater pluss de obligatoriske Louie Armstrong, Ellers mest vanlig pop fra hovedsaklig '80-tallet. Tenker meg å få litt grovhjelp med verdifastsetting i dag, og at det går an å svinge innom for en kikk i morgen og tordadg, eller etter avtale senere.

    De lukter fortsatt litt kjeller, men det er ikke noe mugg eller svartsopp å se.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.901
    Antall liker
    26.756
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Undertegnede og Elmer M møtte opp hos aardappeleter for platehandel og utsøkt hjemme laget pizza igår😋👍
    Det blev mye pizza og lite trengsel og krangling blant platene🤛😀
    Det ryktes att Grumpy driver med pizza baking også men han når nok ikke opp på dette nivået🤔😉
    Takk T for en fin kveld😍
    20230803_195106.jpg
    20230803_195152.jpg
    20230803_211113.jpg
     
    Sist redigert:

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.643
    Antall liker
    15.515
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kan se at utstyret er i orden. Det er viktig. Jeg tar opp kampen og har nylig fått levert etpar sekker ita supermel, men @aardappeleter er nok i en helt annen pizza-liga enn meg.

    Om det hjelper med Napolitansk supermel? Nei jeg tror ikke det, ihvertfall ikke for min del 🍕🥵.

    Btw noen dråper av Firelli-sausen kan imidlertid anbefales. Den er håndlaget i Parma og får opp temperaturen i smaksløkene.

    IMG20230803144638.jpg
     
    Sist redigert:
    A

    aardappeleter

    Gjest
    Hjertelig takk for besøk. Og takk for at ingen nevnte, ehh, spontan-calzone-episoden.... Jeg er ikke på noe "nivå" i det hele tatt. Sterkeste punktet er basilikum fra egen "hage". Grumpen skal naturligvis få ta med hjem sammen med plater neste gang. :D

    20230804_111301[1].jpg
     
    Sist redigert av en moderator:

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.657
    Antall liker
    4.103
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kan se at utstyret er i orden. Det er viktig. Jeg tar opp kampen og har nylig fått levert etpar sekker ita supermel, men @aardappeleter er nok i en helt annen pizza-liga enn meg.

    Om det hjelper med Napolitansk supermel? Nei jeg tror ikke det, ihvertfall ikke for min del 🍕🥵.

    Btw noen dråper av Firelli-sausen kan imidlertid anbefales. Den er håndlaget i Parma og får opp temperaturen i smaksløkene.

    Vis vedlegget 940306
    20 kilo mel, många pizzor blir det. Så du har god chans att öva.
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.643
    Antall liker
    15.515
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Tanken var @Figge; å gi bort litt mel til de som har interessen. Det er alltids spennende å prøve ulike meltyper. At det er forskjeller på pizzakabler, er helt sikkert 🤣 . Dessuten elsker jeg å handle i større bulk når prisen er rett.
     

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.657
    Antall liker
    4.103
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Tanken var @Figge; å gi bort litt mel til de som har interessen. Det er alltids spennende å prøve ulike meltyper. At det er forskjeller på pizzakabler, er helt sikkert 🤣 . Dessuten elsker jeg å handle i større bulk når prisen er rett.
    Vad skiljer mellan de olika sorterna? Röd respektive blå.
     
    A

    aardappeleter

    Gjest
    Trening er nok et helt sentralt poeng her. Det er jo, som jeg enda en gang fant ut, noen ting som er viktig. Nok semolina på bunnen til at den vil av spaden uten å krølle seg til en ball. Det går rasende fort, og pizzaen må snus for å bli jevnt stekt helt rundt. Man må ha den ut etter at kantene er hevet, men før de er brent. Over- og undervarme må balanseres. Passe mengde saus og ost. Fersk mozzarella har jeg oppdaget trenger å 'tørkes' i kjøleskapet. Og så videre og videre.

    Dette må man bruke litt tid på å få i fingrene.
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.643
    Antall liker
    15.515
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Vad skiljer mellan de olika sorterna? Röd respektive blå.
    Tatt på hva jeg husker, så ligger forskjellen i hevingstiden. Blå er langtids og rød det motsatte. Blå har også høyere tåleevne.

    Av og til er det deilig å jobbe med en deig som tåler litt juling, spesielt om man lager Napolitansk 😋
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn