Dette ser meget bra ut.johnnygrandis skrev:Endelig tatt til vettet og laget meg noen rammer til mine akustikkplater..
Kanskje vi skal inngå ett samarbeid ? 8)steinost skrev:Dette ser meget bra ut.johnnygrandis skrev:Endelig tatt til vettet og laget meg noen rammer til mine akustikkplater..
Har du kjøpt nye plater? for de du hadde når vi var der var vel med hardere overflate.
Driver nå å tenker ut å lage stavdifusor av styroform, lit varmere i været snart så kan man stå ute for saging med båndsaga.
Steinar.
Kart det !, trenger sikkert litt hjelp til å tyde alt etterhvert... ;D Lydkortet skal jeg hente idag på Posten mens micen var det 1-2 uker lev tid på.Sting skrev:Fortell om målingene etterhvert!
Nja, Treningen blir flyttet til Lillestrøm ihverfall, etter 7 års trening alene i kjelleren kan det være godt å komme litt ut blant folk engang iblant ;DAmbings skrev:Så nå blir det treningskutt til fordel for sofakos?
Artig å følge tråden din, inspirerende å se hva du får til. Det er bare å pøse på med bilder når det tar form.
Hvordan kom du fram til plasseringen på denne Steinar ? Noe slik som dette.steinost skrev:Den jeg har hengende i taket tar et ganske stort frekvens område.
1-2 Uker er visst det samme som 2-3 dager for enkelte, micen kom igår så nå er det bare å justere seg inn.johnnygrandis skrev:Kart det !, trenger sikkert litt hjelp til å tyde alt etterhvert... ;D Lydkortet skal jeg hente idag på Posten mens micen var det 1-2 uker lev tid på.Sting skrev:Fortell om målingene etterhvert!
Vel både ja og nei gismo, alt kommer vel ann på rommet og som vi alle vet er de veldig forskjellig. Små rom kan du faktisk gjøre lydmessig større ved å implementere de rette akustiske tiltak. Det gjelder å vite hvor og hva og disse målingene kan være behjelpelig med å finne ut nettopp dette. Selvfølgelig er det en hel jungelbok å sette seg inn i men viljen er tilstede,...- jeg for ta en bratt lærekurve ala Roda stil.. ;Dgismo skrev:Dette var veldig intr. grandis og meget lærerikt
Det er jo også når man ser tankegangen veldig sannsynelig at de 3-5 tydelige første refleksjonspunktene du finner er de som man bør "drepe"? Vil vel være sjelden at man har så mye lenger avstand mellom HT og "øra" at refleksjonene utover de første vil ha veldig mye betydning?
Flott, bare fortsett ;D
gismo
Den henger ikke riktig etter at alt ble flyttet på.johnnygrandis skrev:Hvordan kom du fram til plasseringen på denne Steinar ? Noe slik som dette.steinost skrev:Den jeg har hengende i taket tar et ganske stort frekvens område.
Impulsrespons
Vi ser tidsaksen horisontalt og impulsstyrken oppover. De første kraftige bølgetoppene til venstre er den opprinnelige impulsen, den neste ligger på ca. 1,63 ms. Ved 3 ms ser vi en til, osv, det er gjentagende topper utover i tid, og det er også en del andre mindre topper. Disse toppene er refleksjoner fra vegger, gulv og tak, møbler osv. Artig?
Litt mer teori
Før vi begynner på det praktiske må vi ha bittelitt mer teori. Lyden forplanter seg altså med en hastighet på ca. 343 meter pr sekund (m/s). Det vi kan bruke disse målingene til er å finne ut hvor langt impulsene har reist før den når frem til mikrofonen, for så å finne ut hvor den har vært innom på veien. For å finne avstanden tar vi tiden vi finner på grafen og ganger med hastigheten til lyd. Med markøren i REW finner jeg at den første refleksimpulsen ligger på 1,63 ms. Omregnet blir dette 0,559 meter. Denne impulsen har altså reist 56 cm meter lenger enn den opprinnelige impulsen. Nå skal vi finne ut hvor den har vært på sin reise.
Praksis
Jeg fester den ene enden av snora til en tung og stødig dings (med gummiknotter selvsagt, vi vil jo ikke ha riper) som jeg setter oppå høyttaleren slik at snora begynner på frontplata av høyttaleren. Så trekker jeg snora litt stramt bort til mirkofonen og lager et merke, f.eks. en knute. Så måler jeg opp 56 cm ekstra slik at snora nå blir 56 cm lenger enn avstanden fra høyttaleren til mikrofonen, og fester snora til mikrofonstativet (optimalt skulle man festet snora til selve mikrofonen, men det er ofte ikke praktisk mulig). Snora får nå en slakk på 56 cm. Så tar jeg tak i omtrent midten av snora og fører den sideveis i retning veggen, prøver meg litt frem i lengderetningen også, for det er høyst sannsynlig atrefleksjonen kommer midt mellom lytteposisjon og høyttaleren. Og jommen, den rekker akkurat bort til veggen, og jeg har nå en stram snor som går fra høyttaleren, bort til veggen og videre derfra til mikrofonen. Voila, jeg har funnet et 1. refleksjonspunkt! Omtrent på dette stedet må jeg altså noe dempemateriale.
Neste impuls ligger på ca 3 ms, det blir 1,03 m. Samme øvelse igjen og finner at dette 1. refleksjonspunktet faktisk ligger i taket mellom lytteposisjon og høyttalerne. En annen topp er på 5,75 ms, og her ser jeg at snora treffer nesten helt på kanten av den akustikkplaten som vanligvis henger her, og at denne kan med fordel flyttes litt slik at refleksjonspunktet treffer mer midt på platen. Den neste kraftige toppen er på 8,43 ms, dvs. 2,87 meter. Snora viser at dette faktisk er refleksjoner fra den høyre høyttaleren via venstre vegg.
Med denne fremgangsmåten kan du lete etter toppene og finne refleksjonspunktene med snora. Det kan være lurt å måle på én høyttaler om gangen slik at det er lettere å se hvilke impulser som går hvor, og ved å sammenligne refleksjonspunktene for begge høyttalerne finner du også ut av symmetrien i rommet. Men ikke bli overivrig og forsøk å fjerne alle krusningene du kan finne, men konsentrer deg om de som stikker seg ut.
Takker for tilbakemelding.johnnygrandis skrev:Hei Olav.
Mac Minien står tilkoplet nettverket via en cat5e kabel, her for den lossless filene servert av en ReadyNas server som står i kjelleren. Fra Minien går jeg ut med en Optisk Toslink kabel som går inn i min Audio Aero - Det hele fungerer utmerket uten nedetid og kjører superstabilt. Jeg har installert Pure Music på min Mini og styrer det hele med en iPad igjennom `remote`appen. All musikk 340Gb ligger bare ett tastetrykk unna fra godstolen.
Optisk støtter "kun" 24/96Khz ut igjennom overføringen (nok for de fleste?) har lest at det er en begrensing i OSX som gjør dette men har vel ikke fått noen endelig fasit enda.
Du har vel Optisk inn på din Devialet ? - da anbefaler jeg deg å prøve Pure Music, programmet kan lastes ned gratis og prøves ut i 14 dager uten begrensinger.
Det blir nok en asynkron usb dac på meg også etterhvert. Har jo Audio Aeroen på brukten og den er blitt solgt 2 ganger hittil !? hadde alle like stor pengepung som de har det i kjeften så hadde livet vært en dans på roser (- for enkelte) ;D Men ingen stress spilleren er alt for god til å gå på billigsalg, Innbytte er jo også en mulighet.Jeg kjører nå en Hegel HD2 mellom mac og forsterker. Jeg bruker altså HD2 som en usb til spdif konverter. På sikt vil jeg investere i en firewire interface fra Weiss.
Takk for det Kai, Mac stashet har nådd toppen med iPaden og nå er det stopp på en stund.kaap skrev:Imponerende opppussing, interiør, oppsett og samling med mac stash
En kjapp recap av disse 15 tråd-sidene, og du gikk rett inn i "topp 5 -ønske-seg-på-visitt-liste".
Har du forresten vurdert en slik HRT usb dac? evt for å teste... Er selv bare i tanke-fasen av ny digital rigg, og iMac med en HRT (venter spent på den nye modellen som hvisnok skal hete HD) og balangsert ut fra denne videre..
mvh Kai
Denne er på samme album også gismo, riktig så bra lydkvalitet i tillegg...gismo skrev:Herlig låt grandis
Takk for tips.
gismo
Bruker ikke DAC'en i Hegel HD2. Den er ubrukelig til ditt og mitt formål. Hele poenget er at jeg KUN bruker den som USB til spdif "konverter". Og det er det jeg anbefaler at du prøver. Sammenlignet med toslink ut fra mac er det minst 10x bedre å kjøre signalet ut fra USB via en interface, som i mitt tilfelle er Hegel HD2, videre til digitalingangen på DAC'en!!johnnygrandis skrev:Det blir nok en asynkron usb dac på meg også etterhvert. Har jo Audio Aeroen på brukten og den er blitt solgt 2 ganger hittil !? hadde alle like stor pengepung som de har det i kjeften så hadde livet vært en dans på roser (- for enkelte) ;D Men ingen stress spilleren er alt for god til å gå på billigsalg, Innbytte er jo også en mulighet.Jeg kjører nå en Hegel HD2 mellom mac og forsterker. Jeg bruker altså HD2 som en usb til spdif konverter. På sikt vil jeg investere i en firewire interface fra Weiss.
Men si meg Alabama hvorfor bruker du Hegel dacen er ikke Devialet dacen 10X bedre ?
Skjønner, hadde absolutt vært morro å prøve.AlabamaRodeoStar skrev:Bruker ikke DAC'en i Hegel HD2. Den er ubrukelig til ditt og mitt formål. Hele poenget er at jeg KUN bruker den som USB til spdif "konverter". Og det er det jeg anbefaler at du prøver. Sammenlignet med toslink ut fra mac er det minst 10x bedre å kjøre signalet ut fra USB via en interface, som i mitt tilfelle er Hegel HD2, videre til digitalingangen på DAC'en!!johnnygrandis skrev:Det blir nok en asynkron usb dac på meg også etterhvert. Har jo Audio Aeroen på brukten og den er blitt solgt 2 ganger hittil !? hadde alle like stor pengepung som de har det i kjeften så hadde livet vært en dans på roser (- for enkelte) ;D Men ingen stress spilleren er alt for god til å gå på billigsalg, Innbytte er jo også en mulighet.Jeg kjører nå en Hegel HD2 mellom mac og forsterker. Jeg bruker altså HD2 som en usb til spdif konverter. På sikt vil jeg investere i en firewire interface fra Weiss.
Men si meg Alabama hvorfor bruker du Hegel dacen er ikke Devialet dacen 10X bedre ?
Mvh,
Olav
Vet ikke Vidar men du kan lese litt om mannen bak Suksessen HERvidarje skrev:Litt "off topic" men vet du hvilket av studioene Thanks to you ble innspilt? Lyden på det sporet er definitivt best.
VidarJ
Venice: How did new digital technology affect the way you recorded "Dig" ?
Boz: In the recording process, we were looking at getting that cutting-edge kind of production. As far as the digital process, in other hands, it may have come out differently. We primarily used these technological advances for speed - these tools that allow you to speed up the process - for something that would normally take many engineers and several studios, we had a traditional way of doing it, but the tecnology allowed us to do it much faster. We didn't allow the digital aspects to influence the sound.
Venice: But there is a difference between digital and analog sounds.
Boz: Analog is more resonant. And this discussion can get pretty esoteric, but our ears became accustomed to certain sounds - a guitar, piano, voice, cello - these are very complex and visceral tones that are very hard to achieve in digital because of the difference in what we are hearing. Therefore, when we're recording something critical, like a Steinway piano, an acoustic guitar, or a voice, we record in analog and transfer to digital.
Takk, morrosomt å filme litt også da selv om kvaliteten er best sagt middelmådig men dere for jo en liten ide av omgivelsene.torem skrev:Stilige filmer johnnygrandis.
Du savner litt av det organiske fra Marten mener du vel ? Ja, jeg syntes Adyton hadde en litt "tørrere" lyd enn Marten, men jeg vil tro det er mange som vil ha det. Dette kommer nok mest an på smak og behag.
Ja, jeg tror de elementene gir en veldig innsikt og innlevelse i mellomtonen, og en slags 3D-følelse. Så kan man sikkert diskutere til man blir blå hvilken lyd som er mest "naturlig". En fordel med Adyton er at en kan spille veldig høyt uten at det høres høyt ut fra lytterposisjon. Marten blir kanskje litt mere "hud og hår" på veldig høyt volum. Og skal man ha en "tower"-løsning fra Marten må en vel opp på Coltrane Momento, og da blir det fryktansvart dyrtjohnnygrandis skrev:Det er vel Accuton elementene som har en stor del av æren for de organiske egenskapene Marten besitter da kan jeg tenke meg.
hmmm...du må jo høre på gutta hos Ståle! Med et litt småoverlegen tone svarte han på mitt spørsmål om han hørte stor forskjell på anlegget til 2,7 mill (eller var det ,1? De som har råd bryr seg sikkert ikke) kontra ett til en tidel. Svaret var i alle fall et soleklart JA, forskjellen var STOR.johnnygrandis skrev:Greit å være på messe for å komme hjem og oppleve at det spiller ikke så verst her heller
Slik jeg ser det begynner det bli mindre og mindre og hente i direkte oppgraderinger når vi kommer opp i disse prisklassene, føler det hele faller ned på smak og preferanser.
Blir jo litt overrasket når GT står der og overdøver musikken for å gi beskjed om at displayet i cd spilleren må skrues av for deretter å konstatere at lyden ble mye bedre når lyset ble slokket......-Ambings skrev:hmmm...du må jo høre på gutta hos Ståle! Med et litt småoverlegen tone svarte han på mitt spørsmål om han hørte stor forskjell på anlegget til 2,7 mill (eller var det ,1? De som har råd bryr seg sikkert ikke) kontra ett til en tidel. Svaret var i alle fall et soleklart JA, forskjellen var STOR.johnnygrandis skrev:Greit å være på messe for å komme hjem og oppleve at det spiller ikke så verst her heller
Slik jeg ser det begynner det bli mindre og mindre og hente i direkte oppgraderinger når vi kommer opp i disse prisklassene, føler det hele faller ned på smak og preferanser.
Er like fornøyd med mitt eget til 1/18-del av prisen ennå jeg...
Er vel mer rommets og Høytalerenes begrensinger hvor dypt de spiller jeg mener. Hadde rommet vært tunet (eller kona) optimalt hadde bassen Bird gjengir vært en helt annen men selv da vil de nok ikke gå helt i kjelleren, en subwoofer løser nok den floken så lenge den er rask nok. (trenger hele spekteret jeg ;D)torem skrev:Hei igjen,
skulle jeg tippe; hvis du ikke har fundament nok med Birds er det elektronikkens feil, ikke høytaleren. Da jeg hørte Birds hos AudioRoyal med Wavac rør-forsterkeri (som jeg ser ligger på Brukten nå) var det i alle fall fundament nok. Tror ikke AudioRoyal har gjort ekstremt mye med akustikken i rommet heller, uten at jeg tør påstå dette sikkert. Men den vanlige "hi-fi bassen" (hvis det går an å si noe slikt) får du kanskje ikke med Marten - de har vel sin egen filosofi når det gjelder bass som sikkert ikke alle liker.