På biltur i Kina

V

vredensgnag

Gjest
Virker som om det er forbudt å se til høyre og til venstre når man krysser veier i Kina.

 

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Innlegg
905
Antall liker
2
Med tanke på at jeg har planer om å rote rundt i Kina en måneds tid i sommer er dette betryggende saker. Den videoen skal sendes til evt bekymrede slektninger.
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.297
Antall liker
897
Dersom man tar taxi i Beijing vil man se at som fotgjenger og syklist lever man svært svært farlig...de får ingen respekt i trafikkbildet. Kinerserne er dårlige på tenke uheldige konsekvenser av sin adferd/liv, ligger litt i oppveksten dems å ikke tenke at uheldige ting kan skje. Som å spørre etter bilforsikring i Kina,- man får beskjed om man ikke må ha så negative tanker og spørre etter slikt fordi da vil ihvertfall uhell skje!
 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.764
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
"Vi går rett frem samme hva vi støter på...."

Ser jo ut som alle lever i sin egen lille verden der, både fotgjengere, syklister og bilførerne.
 

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
57.741
Antall liker
111.634
Torget vurderinger
23
Wright skrev:
Med tanke på at jeg har planer om å rote rundt i Kina en måneds tid i sommer er dette betryggende saker. Den videoen skal sendes til evt bekymrede slektninger.
Anbefaler at du revurderer bilkjøringen. Kina er IKKE Provence!!! Er gift med kineser og har reist en del i Kina. Det du ser på videoen her er bare en sped begynnelse. Det er helt jævlig, INGEN trafikkultur/erfaring og tilnærmet null kontroll. Og ikke bare i byer/tettsteder, livsfarlig på landeveien også. Plutselig kommer det en galning på feil side av veien. Og de kjører fort, det ser du også av videoen..... Antallet bilister øker eksplosivt hver dag (ble solgt over en million biler i fjor) og mange områder har veinett som ikke er beregnet på at private skal kjøre bil. Skulle du være uheldig å kollidere så har du et helvete foran deg, på alle måter. Mener ikke å skremme deg fra en fin ferie, men.....
Sist kona var i hjembyen (Nanjing) så var det en lastebilsjåfør som mistet styringen i en travel bygate, drepte 7-8 stk. og skadet et antall. Politiet kom med LASTEBIL og heiv likene oppå planet og dirigerte trafikken videre!! Menneskeliv har lav verdi i dette systemet!!
God tur!
 
N

nb

Gjest
Jeg synest den trafikken der så svært velorganisert ut sammenlignet med hva jeg så generelt i Vietnam og Tehrean i Iran. Dette er nok langt fra det verste som finnes i kinesisk trafikk.

Og å som utenforstående begi seg ut med bil i en slik trafikk hvor alt baserer seg på en eller annen pervers logikk man ikke har muligheten til å skjønne noe av anbefales på ingen måte. En iraner jeg hang en del med sa at det var et slags system i trafikken der, men det var umulig å forklare hvordan det funket.

Et typisk veikryss i Hanoi - farten er forsåvidt gjerne så lav at ulykker nok ikke får fatale følger så ofte i slike. På landeveien derimot...
 

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest

Små gater, store gater - prinsippet er det samme.
Kanskje det er påbudt at man kniper øynene igjen når man er i trafikken?
 

JAND

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.07.2005
Innlegg
539
Antall liker
2
vredensgnag skrev:

Små gater, store gater - prinsippet er det samme.
Kanskje det er påbudt at man kniper øynene igjen når man er i trafikken?
2:02 ut i denne, er det mulig?

Jon A
 

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Innlegg
905
Antall liker
2
Jeg begynner å skjønne hvorfor de i India insisterer på å tute før hver forbikjøring, sving, ku, syklist, bakketopp og det meste annet.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
nb skrev:
Jeg synest den trafikken der så svært velorganisert ut sammenlignet med hva jeg så generelt i Vietnam og Tehrean i Iran. Dette er nok langt fra det verste som finnes i kinesisk trafikk.
Trafikken i Vietnam ser hårete og kaotisk ut, med biler og motorsyklister på kryss og tvers. Men de HAR trafikkultur, selv om den er litt anderledes enn her hjemme. Hvis man oppfører seg forutsigbart i Saigon eller Hanoi så går det forbausende bra når man er blitt litt vant med trafikkbildet. Jeg hadde ikke vært særlig nervøs for å krysse en 30m gate der med bind for øyene i den verste trafikken, og inne i byene så kjøres det generelt ikke særlig fort, det en fin flyt og trafikantene er årvåkne. Du kan sitte 15 personer med et kjøleskap og to griser på en moped, og du blir ikke stoppet av den grunn. Men kjører du fort og uvettig så fratas du både retten til å kjøre og kjøretøyet blir beslaglagt. De er rimelig strenge på adferd som setter andre i fare.

Crash course in street crossing
[video]uK6ioaZn0M8[/video]

På videoen over er det stikk motsatt. Galninger med alt for høy fart og svært liten kontroll. Det blir fort dødelig.
 
V

vredensgnag

Gjest
Jeg er spesielt imponert over hvordan disse trafikkofrene alle har fullstendig stive nakker -- de er helt ute av stand til å dreie hodet til høyre eller til venstre, ser rett frem, og durer på til treffpunktet.

En skriver under denne: "They only installed traffic lights because they've seen them in movies, they don't know what they are for."

Feil å kalle dette trafikkuhell - det er kamikazekjøring, og -gåing, -sykling, -sjangling.

 
N

nb

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Trafikken i Vietnam ser hårete og kaotisk ut, med biler og motorsyklister på kryss og tvers. Men de HAR trafikkultur, selv om den er litt anderledes enn her hjemme. Hvis man oppfører seg forutsigbart i Saigon eller Hanoi så går det forbausende bra når man er blitt litt vant med trafikkbildet. Jeg hadde ikke vært særlig nervøs for å krysse en 30m gate der med bind for øyene i den verste trafikken, og inne i byene så kjøres det generelt ikke særlig fort, det en fin flyt og trafikantene er årvåkne. Du kan sitte 15 personer med et kjøleskap og to griser på en moped, og du blir ikke stoppet av den grunn. Men kjører du fort og uvettig så fratas du både retten til å kjøre og kjøretøyet blir beslaglagt. De er rimelig strenge på adferd som setter andre i fare.

På videoen over er det stikk motsatt. Galninger med alt for høy fart og svært liten kontroll. Det blir fort dødelig.
Ja, jeg var aldri redd som fotgjenger i Vietnam. Men jeg ville aldri ha kjørt selv og som sagt var farten såpass lav i byene i alle fall at det gikk greit. Så en del ulykker, men de var trivielle sammenlignet med de på de kinesiske videoene. I Iran er antallet trafikkdøde astronomisk. I Tehrean har de f.eks i sin visdom lagt kollektivfeltet til å gå motsatt vei av all annen trafikk, og kollektivfeltet brukes selvsagt flitting av de som skal samme vei som trafikken går i de ordinære filene. Blir fort kaos når man har 12 millioner innbyggere, store avstander og ingen undergrunn.

Over 30.000 dør i trafikken i Iran årlig - det er mye i et land med ca 80 millioner innbyggere.
http://www.healthmetricsandevaluation.org/resources/news/2009/irans_death_rate_highlights_0509.html

Det hjelper selvsagt heller ikke at kollisjonssikkerheten i de lokalproduserte jallabilene, Paykan, nok ikke er helt mr. current affairs.
 

Kenol

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2005
Innlegg
534
Antall liker
187
Torget vurderinger
12
J.Finvaag skrev:
"Vi går rett frem samme hva vi støter på...."

Ser jo ut som alle lever i sin egen lille verden der, både fotgjengere, syklister og bilførerne.
"Størst er først" ;D
 

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Innlegg
905
Antall liker
2
vredensgnag skrev:
En skriver under denne: "They only installed traffic lights because they've seen them in movies, they don't know what they are for."
Skal ikke se bort fra at det er noe i dette -- et skilt jeg så i Ladakh, langt nord i India:
 

Vedlegg

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
7.866
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
Jeg tror de forstår det etterhvert og begynne å bygge ut kollektivtilbudet kraftig - det blir jo bare biler til slutt dersom alle "må" ha bil også. Kan ikke ha halve befolkninga liggende trafikkskada på sykehuset heller.
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.455
Antall liker
5.130
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Sjokkerende lesning om hva slags sosiopatisk oppførsel som kan oppstå når det finnes forskrudde incentiver:


Why many drivers in China intentionally kill the pedestrians they hit | National Post


After one near-miss of a motorcyclist, he said, “If I hit someone, I’ll hit him again and make sure he’s dead.” Enjoying my shock, he explained that in Taiwan, if you cripple a man, you pay for the injured person’s care for a lifetime. But if you kill the person, you “only have to pay once, like a burial fee.” He insisted he was serious—and that this was common.

http://www.slate.com/articles/news_...ly_kill_the_pedestrians_they_hit_china_s.html
 
Sist redigert:
Topp Bunn