V
vredensgnag
Gjest
Virker som om det er forbudt å se til høyre og til venstre når man krysser veier i Kina.
Anbefaler at du revurderer bilkjøringen. Kina er IKKE Provence!!! Er gift med kineser og har reist en del i Kina. Det du ser på videoen her er bare en sped begynnelse. Det er helt jævlig, INGEN trafikkultur/erfaring og tilnærmet null kontroll. Og ikke bare i byer/tettsteder, livsfarlig på landeveien også. Plutselig kommer det en galning på feil side av veien. Og de kjører fort, det ser du også av videoen..... Antallet bilister øker eksplosivt hver dag (ble solgt over en million biler i fjor) og mange områder har veinett som ikke er beregnet på at private skal kjøre bil. Skulle du være uheldig å kollidere så har du et helvete foran deg, på alle måter. Mener ikke å skremme deg fra en fin ferie, men.....Wright skrev:Med tanke på at jeg har planer om å rote rundt i Kina en måneds tid i sommer er dette betryggende saker. Den videoen skal sendes til evt bekymrede slektninger.
2:02 ut i denne, er det mulig?vredensgnag skrev:
Små gater, store gater - prinsippet er det samme.
Kanskje det er påbudt at man kniper øynene igjen når man er i trafikken?
Trafikken i Vietnam ser hårete og kaotisk ut, med biler og motorsyklister på kryss og tvers. Men de HAR trafikkultur, selv om den er litt anderledes enn her hjemme. Hvis man oppfører seg forutsigbart i Saigon eller Hanoi så går det forbausende bra når man er blitt litt vant med trafikkbildet. Jeg hadde ikke vært særlig nervøs for å krysse en 30m gate der med bind for øyene i den verste trafikken, og inne i byene så kjøres det generelt ikke særlig fort, det en fin flyt og trafikantene er årvåkne. Du kan sitte 15 personer med et kjøleskap og to griser på en moped, og du blir ikke stoppet av den grunn. Men kjører du fort og uvettig så fratas du både retten til å kjøre og kjøretøyet blir beslaglagt. De er rimelig strenge på adferd som setter andre i fare.nb skrev:Jeg synest den trafikken der så svært velorganisert ut sammenlignet med hva jeg så generelt i Vietnam og Tehrean i Iran. Dette er nok langt fra det verste som finnes i kinesisk trafikk.
Ja, jeg var aldri redd som fotgjenger i Vietnam. Men jeg ville aldri ha kjørt selv og som sagt var farten såpass lav i byene i alle fall at det gikk greit. Så en del ulykker, men de var trivielle sammenlignet med de på de kinesiske videoene. I Iran er antallet trafikkdøde astronomisk. I Tehrean har de f.eks i sin visdom lagt kollektivfeltet til å gå motsatt vei av all annen trafikk, og kollektivfeltet brukes selvsagt flitting av de som skal samme vei som trafikken går i de ordinære filene. Blir fort kaos når man har 12 millioner innbyggere, store avstander og ingen undergrunn.Gjestemedlem skrev:Trafikken i Vietnam ser hårete og kaotisk ut, med biler og motorsyklister på kryss og tvers. Men de HAR trafikkultur, selv om den er litt anderledes enn her hjemme. Hvis man oppfører seg forutsigbart i Saigon eller Hanoi så går det forbausende bra når man er blitt litt vant med trafikkbildet. Jeg hadde ikke vært særlig nervøs for å krysse en 30m gate der med bind for øyene i den verste trafikken, og inne i byene så kjøres det generelt ikke særlig fort, det en fin flyt og trafikantene er årvåkne. Du kan sitte 15 personer med et kjøleskap og to griser på en moped, og du blir ikke stoppet av den grunn. Men kjører du fort og uvettig så fratas du både retten til å kjøre og kjøretøyet blir beslaglagt. De er rimelig strenge på adferd som setter andre i fare.
På videoen over er det stikk motsatt. Galninger med alt for høy fart og svært liten kontroll. Det blir fort dødelig.
"Størst er først" ;DJ.Finvaag skrev:"Vi går rett frem samme hva vi støter på...."
Ser jo ut som alle lever i sin egen lille verden der, både fotgjengere, syklister og bilførerne.
Skal ikke se bort fra at det er noe i dette -- et skilt jeg så i Ladakh, langt nord i India:vredensgnag skrev:En skriver under denne: "They only installed traffic lights because they've seen them in movies, they don't know what they are for."
After one near-miss of a motorcyclist, he said, “If I hit someone, I’ll hit him again and make sure he’s dead.” Enjoying my shock, he explained that in Taiwan, if you cripple a man, you pay for the injured person’s care for a lifetime. But if you kill the person, you “only have to pay once, like a burial fee.” He insisted he was serious—and that this was common.