Har vært her en måned nå, og begynner å finne meg til rette. Har fått ordnet det meste praktiske med oppholdtilatelser, telefon, internet, osv. Gradestokken begynner å passere 20 og her er stort sett sol og fint. Det er ganske delig å sitte nede ved stranden og drikke kaffe og lese avisen, se på folk og liv og ikke ha noen bekymringer i det hele tatt. Om en måneds tid passerer vel sjøen også 20 grader, så da blir det nok mye bading og strandliv på meg fremover. Jeg er uvanlig glad i å være i vannet.
Jeg tar litt bilder her og der, og endel av dem har jeg lagt ut her:
http://picasaweb.google.com/thorhenning/Alanya . Ikke så mye av fotografisk interesse, men gir et inntrykk av byen her.
I morgen starter jeg på tyrkiskkurs. Jeg har skaffet meg en privatlærer og skal ha 6 timer i uken med språkopplæring. Blir atrig å lære seg litt tyrkisk. Det er smått med engelskkunnskapene her nede, utover det som behøves for å selge noe til turister. Så hvis jeg vil snakke med noe om annet enn priser og hvor jeg kommer fra, så er det ingen vei utenom. Tysk ser ut til å være vanligere enn engelsk her, men min skoletysk er svært rusten.
Det er ellers litt tomt for turister her nå. De finnes, men kapasiteten er vel på et par prosent på resturanter og utesteder. Men for meg spiller ikke det så stor rolle. Det blir tidsnok travelt og folksomt regner jeg med. Tenker det blri en fin tid når varmen kommer for alvor, og inntoget ikke er startet helt.
Har ikke kommer meg på mye rundt ennå. Har planer om å leie bil eller scooter, men jeg er ennå litt skremt av trafikken her. Har kjørt endel i Frankrike og Spania uten problemer, men her er trfikkregler i beste fall sett på veiledende. Vikeplikt, forkjørsegler, retninger, trafikklys etc. .. tja, vanligvis følges de, men man kan ikke regner med det. Men jeg liker systemet med dolmusbussene her, de stopper og tar deg med hvor som hels hvis du vinker, og de slipper det av der du vil. Ingen busstopp eller rutetider eller annet slikt tull. Ikke i nærområdet i allefall. Det er jo vanlige busser som går litt lenger ut av byen. Skal ta meg en tur til Antalya en av dagene nå og kike litt der.
Mye god mat og drikke her også. Jeg er spesielt glad i fruktjuice, og det er det mye av, og litt andre sorter enn det jeg er vant med hjemme. Appelsinjuice er jo velkjent og godt, og de fleste steder selger friskepressset juice. God og litt syrlig slik jeg liker den. En annen favoritt som jeg kjøper på flaske er morbærjuice og juice av ganateple. Den kan være riktif sur og bitter når den er ferskpresset, men på flaske er den helt grei. En god kopp kaffe og et glass syrlig fruktjuice og jeg er klar for det meste. En god blandingsjuice er kiwi, agurk, og grønn drue.