På reisefot

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • G

    Gjestemedlem

    Gjest
    I morgen flytter jeg til Tyrkia og blir der intil jeg ombestemmer meg. Foreløpig plan er opp til 2 år. Så nå er leiligheten her tom og nedvasket og koffertene pakket. Kamera og Laptop er med så jeg håper å komme meg på nett så snart som mulig. Skal være et offentlig WAN område ved havnen har jeg hørt så jeg kan nok ta med laptoppen dit og sette meg på en benk.

    Er litt spent da jeg aldri har vært i landet før, men det blir sikkert morro.

    Meldt 16 grader der i morgen 8)

    Sneiks

    .Gjestemedlem
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Du får ha en fortreffelig tur, Gjestemedlem, og måtte alle vennlige guder stå deg bi.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.914
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Høres herlig ut! :)
    Hva er det som trekker deg til Tyrkia?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Takk for det.

    Er litt bekymret nå for at jeg skal bli sitende på Gardermoen i hele morgen, men håper snøen letter og at det ikke blir noen voldsomme forsinkelser.


    FallenA skrev:
    Høres herlig ut! :)
    Hva er det som trekker deg til Tyrkia?
    Mest det at jeg har en stor leilighet til fri disposisjon der. Ellers virker det forlokkende med sol, varme og middelhav, og en midlertidig tilværelse som heltidsferierende dagdriver.
     
    B

    Back_Door

    Gjest
    Skulle ønske jeg hadde hatt råd til 2 års ferie..

    Lykke på reisen!
     
    O

    OldBoy

    Gjest
    Lykke til!

    Tyrkia er et fantastisk land. Kos deg, og lær! Dette er et land og en kultur som har satt sitt preg på historien. Et "must" for alle som er interessert i denslags.
    :) :) :)
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.914
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    C._Alshus skrev:
    FallenA skrev:
    Hva er det som trekker deg til Tyrkia?

    Tyrkere selvfølgelig. :)
    :p

    Uansett så må du ha lykke til, og god tur! Situasjonen på Gardemoen ser spennende ut i dag ;)
    2 år slaraffenliv i Tyrkia er sikkert ikke så helt galt!
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    OldBoy skrev:
    Lykke til!

    Tyrkia er et fantastisk land. Kos deg, og lær! Dette er et land og en kultur som har satt sitt preg på historien. Et "must" for alle som er interessert i denslags.
    :) :) :)
    Ja spennede land. Litt vestlig og litt midtøsten og med en lang og interessant historie. Satser på å lære språket samt å reise litt rundt i landet etterhvert. Istanbul står høyt på listen. Frister også med mer turistaktiviteter som besøk til underjordiske byer i Cappadocia, og kanskje en tur med varmluftballong der.

    Men i begynnelsen blir det nok mest å utforske nærområdet og finne roen og tonen.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Audiophile-Arve skrev:
    Du tek vel framleis del i vårt viddfulle (eller berre fulle) fellesskap? Ha med deg ein reiseradio som går på nett, slik at du alltid kan ha lokalradioen heimanifrå med deg...
    Kommer nok innom nå og da, men det blir nok noe redusert aktivitet frem til jeg får innlagt nett i leiligheten. Får kvesse blyanten og komme sterkt tilbake siden.

    Radiokanalene er jo også avhengig av samme nettilgang, men jeg har blitt fortalt at endel lokale supermarkeder selger brunost, så jeg får innhente min dose med konservert norskhet der.
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Er du i Marmaris? Så veldig kjent ut den statuen av Atatürk ;)
     

    Lille_Adam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Innlegg
    1.686
    Antall liker
    14
    Istanbul er en fantastisk by, den vil du like (subsidiært elske). Tilbragte en måned der for mange år siden og kunne gjerne ganget det med 10, 20 eller mer.

    Kos deg!
     

    kns

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.10.2007
    Innlegg
    68
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    1
    Ønsker deg en riktig god tur Deph.

    Tyrkia er et fantastisk land, med en veldig variert natur, samt med en lang og innholdsrik kultur.

    Tyrkerne er hjelpsomme,posetive og svært gjestfrie mennesker (om, enn det av og til kan bli litt for mye av det gode ) har jo alt sin egen sjarme.

    Når du nevner 16 c, i skyggen, (går jeg ut ifra) så vil jeg nok tro du befinner deg
    på den Tyrkiske sørkysten nå.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jeg bor nå i Alanya. Leligheten ligger i en bred hovedgate midt i sentrum. Litt trafikkstøy på fremsiden, men samtidig artig å sitte å se på liv og røre også. 10 minutter ned til stranden.

    Her er et par stemningsbilder fra altanen på fremsiden.

     

    Vedlegg

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.766
    Antall liker
    7.715
    God tur, Gjestemedlem!

    Tyrkia er så definitivt et spennende land. Operafestivalen i Aspendos er noe du bør få med deg, og om du har sertifikat for slikt, lei deg en motorsykkel og utforsk innlandet.

    noruego
     
    K

    kbwh

    Gjest
    Reisedagbok fra Tyrkia? Kjekt. Ha to glimrende år, Gjestemedlem!
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Dette kan jo bli en av de beste trådene ever på ot, som Valentino er inne på; reisebrev i to år?

    Få med deg Efesos, Gjestemedlem. Plenty av turister osv, men det var allikevel romerrikets nest største by en gang i tiden, og visstnok der Maria hadde sine siste år. Paulus kom vel hit etter han var på Rhodos/Lindos.

    Det beste er når man står på parkeringsplassen etterpå og ser på alle pensjonistene på tur. Se nå om kaffe er det samme som vann eller om man svimer av etter dehydrering ;D
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Rett utenfor døren her ligger en av byens beste konditorier, Hanci. Om det er en god ting eller ikke har jeg ikke helt bestemt meg for ennå. Har vert litt skeptisk til det søte bakverket her nede, men prøvde 2 biter med dem til en kopp kaffe. O hildrande du. Farlige ting. Laget av nøtter, supertynn deig og sukkelake. Høres klissete ut, men når disse er ferske er det saftigt og godt. Ikke det samme som det klisset man finner i plast i enkelte etniske butikker hjemme.

    Prøvde meg også på køfte i går som takeway fra gaten her. Det er grillede løse grove kjøttboller på grillspyd. Fulgte med trekullgrillede grønnsaker og friskhakkede urter. Litt te og ris med salsa mens jeg ventet, og økonomien ble skadet med 28 kroner.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.766
    Antall liker
    7.715
    Gjestemedlem skrev:
    Rett utenfor døren her ligger en av byens beste konditorier, Hanci. Om det er en god ting eller ikke har jeg ikke helt bestemt meg for ennå. Har vert litt skeptisk til det søte bakverket her nede, men prøvde 2 biter med dem til en kopp kaffe. O hildrande du. Farlige ting. Laget av nøtter, supertynn deig og sukkelake. Høres klissete ut, men når disse er ferske er det saftigt og godt. Ikke det samme som det klisset man finner i plast i enkelte etniske butikker hjemme.
    baklava?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    noruego skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Rett utenfor døren her ligger en av byens beste konditorier, Hanci. Om det er en god ting eller ikke har jeg ikke helt bestemt meg for ennå. Har vert litt skeptisk til det søte bakverket her nede, men prøvde 2 biter med dem til en kopp kaffe. O hildrande du. Farlige ting. Laget av nøtter, supertynn deig og sukkelake. Høres klissete ut, men når disse er ferske er det saftigt og godt. Ikke det samme som det klisset man finner i plast i enkelte etniske butikker hjemme.
    baklava?
    Ja, det heter vist det. Kommer i mange varianter. Når disse er nybakte er de riktig så gode.

     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.766
    Antall liker
    7.715
    Gjestemedlem skrev:
    noruego skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Rett utenfor døren her ligger en av byens beste konditorier, Hanci. Om det er en god ting eller ikke har jeg ikke helt bestemt meg for ennå. Har vert litt skeptisk til det søte bakverket her nede, men prøvde 2 biter med dem til en kopp kaffe. O hildrande du. Farlige ting. Laget av nøtter, supertynn deig og sukkelake. Høres klissete ut, men når disse er ferske er det saftigt og godt. Ikke det samme som det klisset man finner i plast i enkelte etniske butikker hjemme.
    baklava?
    Ja, det heter vist det. Kommer i mange varianter. Når disse er nybakte er de riktig så gode.

    Dette er jo populære saker til langt inn i de slaviske kvarter av Wien, av like åpenbare historiske grunner.
     

    kns

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.10.2007
    Innlegg
    68
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    1
    Må innrømme at jeg misunner deg litt nå.
    Synes Alanya er en fin by, men utviklingen går svært raskt (kanskje for raskt) og mye er forandret siden jeg besøkte Alanya for første gang i 93.
    Stor satsningen på turisme har ført til en rekordrask nybygging av ferieleiligheter i
    blandt annet denne byen, mange solhungrige nordmenn som har investert sine kroner på ny leilighet i nettopp dette området av Tyrkia.

    Tyrkerne er raske på avtrekkeren, særlig når de øyner muligheten for å kunne tjene noen kroner, så blandt mye annet, popper det opp nye leilighetskomplekser nesten hver eneste uke.

    Deph, et lite tips til deg, og som du sikkert allerede er klar over, kan du ved å undersøke litt hos de forskjellige Tyrkiske bankene, oppnå en veldig høy rente på innskuddpengene (høyrente), helt opp i en 15-17 prosent har meg blitt fortalt.

    Kommer her med en klar anbefaling, (hvis sulten skulle melde seg) på et hotell i vestre bydel, av dine vedlagte bilder så det ut som du befant deg i Østre bydel?
    Kandelor hotell (hyggelig betjening), ligger like ved et Norsk senter i Saray området.
    Hver dag i sommer halvåret serverer de ved dette hotellet, svært god og rimelig mat
    Tror derimot at de kun holder åpent 1 eller 2 dager i uken nå.
    Legger med et bilde av et tidligere koltbord på hotell Kandelor.

    Håper du tar deg tid til å skrive noen linjer med vedlagte bilder, når du skulle få anledning til det. Om ikke annet for å friste oss andre til tider vassdrukne Nordmenn.

    mvh Kurt
     

    Vedlegg

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.798
    Antall liker
    10.239
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Høy rente henger gjerne sammen med høy inflasjon da og tilhørende konsekvenser for valutakursen da, så før du konverterer dine bergenske rupi til lokal valuta for innskudd i bank ville jeg sjekket denne. 17% rente på valuta som synker 17% i verdi er ikke god business. Uansett får du valutarisiko å ta hensyn til.
     

    kns

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.10.2007
    Innlegg
    68
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    1
    Enig med mye av det du skriver her erato.
    men registrerer likevel, at siden tyrkerne kuttet ut alle nullene i
    sin egen tyrkiske lire (tror det er ca. 2 år siden nå.)
    Har forskjellen, hver gang jeg eller noen bekjente av meg i denne 2 års perioden har vekslet i fra norske kroner til tyrkiske lire, variert mellom 4,6 til 5 NKR å betale for en t.lire.

    Det skulle ivertfall målt opp mot Norske kroner bety en langt lavere inflasjon enn
    17% i den samme perioden.

    Men i tilegg til kravet om utfylling av hele 30-35 forskjellige dokumenter/under- skrifter, til en eventuelt ny startet konto, plikter du også å betale en skatt/takst til Tyrkia på dine fremtidige renteinntekter, denne taksten er for tiden på ca. 4%.

    I tilegg har de fleste tyrkiske banker en ordning, som kun tillater deg et personlig utak, (høyrente) en bestemt dag/dato hver måned.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    erato skrev:
    Høy rente henger gjerne sammen med høy inflasjon da og tilhørende konsekvenser for valutakursen da, så før du konverterer dine bergenske rupi til lokal valuta for innskudd i bank ville jeg sjekket denne. 17% rente på valuta som synker 17% i verdi er ikke god business. Uansett får du valutarisiko å ta hensyn til.
    Renten ligger på rundt 16% her nede nå, og inflasjonen er jeg blitt fortalt ligger rundt 7%. Så det er mer å tjene på å ha penger i bank her enn hjemme uansett. Jeg har nå åpnet en konto i en bank og den er i Euro. Jeg har ikke undersøkt om det er samme rentebetingelser på dette. Men jeg kan eventuelt flytte pengene over senere hvis det er bedre med en konto i Lira. Har ikke sammenlignet betingelser i forskjellige banker eller noe slikt, men jeg trengte en konto i en bank her med endel penger på for å dokumentere at jeg har til oppholdet her i forbindelse med søknaden for oppholdtillatelse.

    Meglerkontoret som formidlet leiligheten da den ble kjøpt og også har sørget for at den har vært utleid helt siden den ble kjøpt, har vært hjelpsomme med det praktiske. Jeg har nå skattenummer og konto, bilder og kopier av nødvendige dokumenter så i morgen skal jeg innom på kontoret igjen der og få sendt inn papirene for oppholdtillatelsen. Betaler for et år i første omgang, så får jeg forlenge når den tid kommer.

    Selve tillatelsen koster ca 700 Lira eller deromkring for et år og man må minimum sette inn €2500 på en konto i en tyrkisk bank. Når alt dette er på plass kan jeg f.eks. kjøpe telefonabbonement og legge inn internet i leiligheten og ikke bare springe rundt med laptoppen ut på altanen når jeg vil online.

    Det er som det er nevnt mange som vil være med på leken når det gjelder utbygging og turister her. Så hvis det lønner seg å bruke et seriøst og velrrenomert firma hvis man vil kjøpe. Den verste boomen var rundt 2002 her nede. Nå er det roet seg litt ned i følge megleren her. Men det er fortsatt mange prosjekter på gang i området. Leiligheten jeg bor i er ikke bygget i et turistområde men ligger midt i byen, i den østre delen. Hvis man har tenkt å bo her i litt lengre perioder av gangen tror jeg det er lurt å finne noe med sentral beliggenhet. Har dårlig erfaring fra Spania med å bo moen måneder i et turistkompleks litt utenfor sivilisasjonen om vinteren. Slike steder er topp for noen uker på sommeren, men da kan man like godt leie etter min mening. Det er også mye mye lettere å få leid ut leiligheten hvis den ligger midt i sentrum. Men har man barn med er det nok greiere med en roligere plass utenfor med et baseng i hagen eller noe.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Har vært her en måned nå, og begynner å finne meg til rette. Har fått ordnet det meste praktiske med oppholdtilatelser, telefon, internet, osv. Gradestokken begynner å passere 20 og her er stort sett sol og fint. Det er ganske delig å sitte nede ved stranden og drikke kaffe og lese avisen, se på folk og liv og ikke ha noen bekymringer i det hele tatt. Om en måneds tid passerer vel sjøen også 20 grader, så da blir det nok mye bading og strandliv på meg fremover. Jeg er uvanlig glad i å være i vannet.

    Jeg tar litt bilder her og der, og endel av dem har jeg lagt ut her: http://picasaweb.google.com/thorhenning/Alanya . Ikke så mye av fotografisk interesse, men gir et inntrykk av byen her.

    I morgen starter jeg på tyrkiskkurs. Jeg har skaffet meg en privatlærer og skal ha 6 timer i uken med språkopplæring. Blir atrig å lære seg litt tyrkisk. Det er smått med engelskkunnskapene her nede, utover det som behøves for å selge noe til turister. Så hvis jeg vil snakke med noe om annet enn priser og hvor jeg kommer fra, så er det ingen vei utenom. Tysk ser ut til å være vanligere enn engelsk her, men min skoletysk er svært rusten.

    Det er ellers litt tomt for turister her nå. De finnes, men kapasiteten er vel på et par prosent på resturanter og utesteder. Men for meg spiller ikke det så stor rolle. Det blir tidsnok travelt og folksomt regner jeg med. Tenker det blri en fin tid når varmen kommer for alvor, og inntoget ikke er startet helt.

    Har ikke kommer meg på mye rundt ennå. Har planer om å leie bil eller scooter, men jeg er ennå litt skremt av trafikken her. Har kjørt endel i Frankrike og Spania uten problemer, men her er trfikkregler i beste fall sett på veiledende. Vikeplikt, forkjørsegler, retninger, trafikklys etc. .. tja, vanligvis følges de, men man kan ikke regner med det. Men jeg liker systemet med dolmusbussene her, de stopper og tar deg med hvor som hels hvis du vinker, og de slipper det av der du vil. Ingen busstopp eller rutetider eller annet slikt tull. Ikke i nærområdet i allefall. Det er jo vanlige busser som går litt lenger ut av byen. Skal ta meg en tur til Antalya en av dagene nå og kike litt der.

    Mye god mat og drikke her også. Jeg er spesielt glad i fruktjuice, og det er det mye av, og litt andre sorter enn det jeg er vant med hjemme. Appelsinjuice er jo velkjent og godt, og de fleste steder selger friskepressset juice. God og litt syrlig slik jeg liker den. En annen favoritt som jeg kjøper på flaske er morbærjuice og juice av ganateple. Den kan være riktif sur og bitter når den er ferskpresset, men på flaske er den helt grei. En god kopp kaffe og et glass syrlig fruktjuice og jeg er klar for det meste. En god blandingsjuice er kiwi, agurk, og grønn drue.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Hver fredag er det marked i sentrum her. Da kommer bønder og selgere fra omegn til byen og tilbyr sine vareer til lokalbefolkningen. På dette markedet er det mest matvarer, frukt, grønt, krydder osv. men også ende aldre forbruksvarer. Legger ved en serie med bilder. De taler vel for seg selv så kommetarer trengs vel ikke. Bildene ble tatt tidligere i dag.

     

    Vedlegg

    J

    Jurassic

    Gjest
    Tenk om Komponenten ser alle muslimene du har tatt bilde av.........
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Jurassic skrev:
    Tenk om Komponenten ser alle muslimene du har tatt bilde av.........

    Deph har ikke tatt bilder av muslimer, han er jo et matvrak ;D Har jo bare tatt bilder av mat jo! Men alt det krydderet da! Misunnelig?? Neida. :-[ :p

    Fortsett å legge ut bilder du, dette var jo staselig
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn