JackX
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 08.03.2002
- Antall liker
- 1.383
Dette med mono-innspillinger: forstår at det hadde sin misjon, men moderne innspillinger? Finnes de? Og hvis så, hva ser man for seg av fordeler?!?
Jeg tillater å driste meg ettersom Fosse ser ut til å ha lagt seg ned på påskesofaen for etterkontroll til monorester av dessertvinen fra forrige gigg. Du spør om mono-innspillinger? Det fantes ihvertfall nye mono-innspillinger til langt uti ungdomstiden din JackX. -Fra dengang både du og jeg fremdeles var høye, mørke og uimotstålige. Om innspillingene fremdeles anses å være "moderne" skal ikke jeg avgjøreDette med mono-innspillinger: forstår at det hadde sin misjon, men moderne innspillinger? Finnes de? Og hvis så, hva ser man for seg av fordeler?!?
Back to mono, som Phil Spector ville sagtTakk til JackX for spørsmålet, Grumpy og Zomby for gode svar og Dr.Dong for et godt eksempel på hva vi kan lytte igjennom (Dylens monoutgivelser står på innkjøpslisten). Skal man gå vitenskapelig til verks burde man selvsagt ha pressinger og mastringer som er "likeverdige" og det ser jeg kan bli vanskelig. Men, om man spiller seg igjennom et utvalg av stereo og mono så vil man i dette tilfellet kunne komme så nær en rettferdig sammenligning som råd er. Litt ulik sliping på de to EMT-pickupene som kommer (skarpere sliping på stereo-utgangen) men jeg mener uansett at vi bør kunne klare å komme til en slags generell forståelse av forskjellene mellom stereo og mono.
Dette tror jeg kan bli moro. Har selv en Beatles-dublett men ellers har jeg det meste som enten-eller, ikke både-òg.
Det må være overdrevet.Forøvrig synes jeg det største problemet med disse innspillingene, mye tidlig '50-tall og deromkring er at mange av dem er temmelig fri for diskant, fra sånn ca. 1kHz og opp (muligens litt overdrevet).
Tenkte vente til etter at jeg har fått EMT-ene. Alternativt må vi oppdrive mono- og stereovarianter av samme pickup, men det tviler jeg på at vi har innenfor klubben.Er det satt dato for denne monomanien?