Kan ikke huske å ha prøvd portugisisk ost selv, men du er ikke den første jeg har hørt skrytt av kvaliteten!
Det jeg håper å finne i Portugal er portugisiske varianter av hva skottene kaller en "gastropub", landsbyens kulinariske og sosiale midtpunkt basert på lokale råvarer og mattradisjoner.
Skal ikke påberope meg å være noen stor autoritet påportugisisk mat etter å ha tilbrakt to uker der, men jeg opererte stort sett etter følgende fem prinsipper:
0) Drikk vin, inkludert portvin
1) Spis sjømat
2) Spis sjømat
3) Spis sjømat
4) Spis de ostene etc som blir plassert på bordet før rettene kommer, mye gode oster.
Grunnen til 1-3 er at sjømaten var fantastisk fersk og holdt høy kvalitet. Mye av kjøttrettene jeg spiste/så var oftest lage for å mette, ikke for å smake. Ikke veldig raffinert kjøkken.
Om du liker portvin kan en liten "pilgrimsferd" opp Douro-dalen anbefales, samt omfattende prøvesmaking i lodgene i Villa Nova da Gaia (rett over elven fra Porto by). Gå på de prøvesmakingene som koster noe om det er valg mellom gratis og betalt omvisning. Tro meg, det er verdt de få euroene det koster.