Endelig fikk jeg også meg en tur innom den nye butikken til Roald. Det var gledelig å høre at tross finanskrise, så går det rundt. Det er jo ingen selvfølge å ha en slik entusiast-butikk.
Han nevnte at i september blir det demo av nye Gallo Ref. 3.5, og at det vil bli tatt inn de lettdrevne Zu høyttalerene.
Jeg kunne velge hva jeg ville høre på i butikken, og siden de hadde inne Avalon Isis, valgte jeg selvfølgelig det. De ble drevet av en helt ny Edge stereoforsterker med CJ ACT2 forforsterker og Muse kilde. Kabler var Renaissance Audio.
Etter at Peter og Roald hadde kavet en stund med å rigge, var det klart for lytting.
Tittelsporet på Janis Ians Breaking Silence avspilt på litt høyt volum avslørte først og fremst en glimrende dynamikk. Det flyttes litt luft av de høyttalerene der... Lydbildet var stort og realistisk med flott holografi. I tillegg la jeg merke til en stor renhet i lyden og en utklinging som jeg vanligvis ellers legger merke til i Single Ended - forsterkere. Fascinerende.
Det ble spilt mye forskjellig musikk i løpet av den halvannen timen jeg satt i sweetspot, men det var på gode innspillinger at man hørte hvor bra dette kan være. Jeg fikk spilt litt gammel jazz som også låt bra, men ikke i samme liga som Janis Ian, Holly Cole og sånt. Og det er vel greit at et anlegg gjør oss i stand til å skille hva som er "helt greie" og "veldig gode" innspillinger.
Absolutt verdt en tur innom for å høre selv om Avalon Isis er (langt) utenfor rekkevidde.