Pølse med lompe!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• kkrog

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2006
    Antall liker
    0
    Hehe!
    Alkoholfritt øl!?
    Burde hatt ett annet navn.
    Er jo ikke øl det smaker av, bare noe syntetisk og fælt!
    Kanskje derfor en bør drikke det iskaldt!
    Hos iskald mat og drikke blir jo mye av smaken borte!
    ;D

Vedlegg

A

Affa

Gjest
    Du har nok berre litt snevert nedslagsfelt. Ta ein tur til Portugal og prøv Sagres "Zero". Smakar t.d. svært likt Heineken Pilsner, medan mine favorittar DiaSin og Cheers er gode erstatningar for pils. Beste norske er etter mi meining Munkholm. men dette må drikkast skikkeleg kaldt, elles vert smaken litt for mykje synth. Om enn ikkje så ille som det tyske FinkBrau alkohofrei.
    Er det et nedslagsfelt jeg ikke har til hensikt å utvide er det feltet ”alkoholfritt øl som nesten smaker pils.”. Hvorfor må du forresten holde deg til alkoholfritt øl? Er du batman og må ut i batmobilen på 30 sek varsel eller er du ikke klar over at en 0.33 pilsner kun gir i underkant av 0.2 i promille og at du således kan kjøre etter 5 minutter. Du kan faktisk drikke en øl i timen hele døgnet og kjøre bil eller du kan drikke 3 øl på en halv time og så vente 3 timer før du setter deg bak rattet i din 85 Mazda 323.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.052
    Du har nok berre litt snevert nedslagsfelt. Ta ein tur til Portugal og prøv Sagres "Zero". Smakar t.d. svært likt Heineken Pilsner, medan mine favorittar DiaSin og Cheers er gode erstatningar for pils. Beste norske er etter mi meining Munkholm. men dette må drikkast skikkeleg kaldt, elles vert smaken litt for mykje synth. Om enn ikkje så ille som det tyske FinkBrau alkohofrei.
    Nå smaker jo heller ikke Heineken som skikkelig øl, så det var vel ikke en heldig sammenligning?

noruego

Vedlegg

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    Tips: Prøv øl i matlagingen, helst bayer,bokk eller porter.

Passer i de fleste gryte/kjøtt/chilli retter, og i marinader.

Og sterke chilliretter åpner øregangene.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Tips: Prøv øl i matlagingen, helst bayer,bokk eller porter.

Passer i de fleste gryte/kjøtt/chilli retter, og i marinader.

Og sterke chilliretter åpner øregangene.
    Marinering krev at du kokar inn guffa litt.
    Elles kan bokk brukast saman med napoleonskake. Om du er tøff.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.773
    eller er du ikke klar over at en 0.33 pilsner kun gir i underkant av 0.2 i promille og at du således kan kjøre etter 5 minutter. Du kan faktisk drikke en øl i timen hele døgnet og kjøre bil eller du kan drikke 3 øl på en halv time og så vente 3 timer før du setter deg bak rattet i din 85 Mazda 323.
    Alkohol og bilkjøring hører ikke sammen. Basta!!

S

slowmotion

Gjest
    Helt enig! her er det ikke snakk om hva man kan komme unna med,
    men at man faktisk er en fare for seg selv og andre...

Må være en grunn til at jeg sjelden kjører bil etter middag....

;)

TJ

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.08.2003
    Antall liker
    2
    Marinering krev at du kokar inn guffa litt.
    Elles kan bokk brukast saman med napoleonskake. Om du er tøff.
    Øl og produkter som inneheld krem høyrer ikkje saman. Tangerar verdensrekorden i pels på tennene kvar gong!

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    0
    Nå smaker jo heller ikke Heineken som skikkelig øl, så det var vel ikke en heldig sammenligning?

noruego
    I forhold til amerikansk Budweiser smaker Heineken definitivt som skikkelig øl ! Men det er bare relativt ! ;D

"You know the simillarity between Budweiser beer and making love in a canoe ?

Both are fucking close to water!"

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    0
    Øl og produkter som inneheld krem høyrer ikkje saman. Tangerar verdensrekorden i pels på tennene kvar gong!
    Vet ikke hva som er værst. Var engang hos en av fetterene til "bjornh" i Nesseby for å hente noen reinskrotter og ble bydd bløtekake ( kremkake ) med polsk 96% sprit til ! :-[ :p

Har aldri før vært så glad for forbudet mot å kjøre bil med promille. ;D Måtte bare beklage og takke nei til viddas sønn. Kaka var god med kaffe til forøvrig. :D

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.052
    Eg tykkjer lite om øl som anten har klumpar, eller må etast med gaffel av andre årsaker. Altså lette pilstyper som drikkast ganske kalde. Og om vinteren må eg oftast ha vin.
    Høres ut som mine mange latinske venner som er av den oppfatning at "det er viktigere at ølet er kaldt enn godt". Forøvrig tenderer vel ølpreferanser verden over i retning "den inverterte krydderlov"; dess varmere klima, dess kaldere og lettere øl.

S

slowmotion

Gjest
    Skjønner ikke hva som er problemet.
    Øl og sjokoladekake er en ypperlig kombinasjon.....

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Høres ut som mine mange latinske venner som er av den oppfatning at "det er viktigere at ølet er kaldt enn godt". Forøvrig tenderer vel ølpreferanser verden over i retning "den inverterte krydderlov"; dess varmere klima, dess kaldere og lettere øl.
    Dersom du hadde kome til Portugal og hjulpe meg med å legge brustein på terassen, hadde du sikkert sett pris på ølet mitt, du også. Sånn passeleg hardt kroppsarbeide i 43 grader Celsius fremjar gleden ved å drikke kaldt øl av pielsnertype.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.052
    Dersom du hadde kome til Portugal og hjulpe meg med å legge brustein på terassen, hadde du sikkert sett pris på ølet mitt, du også. Sånn passeleg hardt kroppsarbeide i 43 grader Celsius fremjar gleden ved å drikke kaldt øl av pielsnertype.
    Som arbeidspils under den type temperaturer så er jeg helt enig. Men når brosteinen først hadde vært lagt, så vill jeg jeg nok heller nytt et smaksrikt hveteøl. Et øl for tørsten, et annet for ganen!

Tenker meg forøvrig en tur til Portugal i slutten av september, har du noen tips til gode kilder på nettet for gastronomiske landsbyopplevelser i Porto-området?

mvh

noruego

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Er nok ikkje så kjend i Porto. Men den generelle regelen om å komme seg ut på landsbygda og smake solid bondekost gjeld absolutt her. Prøv steikt kje om du kan. Elles må eg berre applaudere kvar gong eg prøver ein lokal, portugisisk ost. Trur ikkje eg veit eit betre osteland enn Portugal - det er sant. Og skinka er heilt ok, sjølv om både spansk og italiensk kan vere mykje betre.
    Prøv iallfall ein del av dei tilrådde vinane når du går på restaurant - dei har god oversikt på det lokale, og kva som passar seg.
    Grilla kylling med piripiri er som regel ein solid rett som kan kjøpast på alle litt større marknadar.
    Kanin brukar å vere bra også, men her seier jentene mine stopp - eg får ikkje lov å ete så søte dyr når dei er med.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.052
    Kan ikke huske å ha prøvd portugisisk ost selv, men du er ikke den første jeg har hørt skrytt av kvaliteten!

Det jeg håper å finne i Portugal er portugisiske varianter av hva skottene kaller en "gastropub", landsbyens kulinariske og sosiale midtpunkt basert på lokale råvarer og mattradisjoner.

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Er det et nedslagsfelt jeg ikke har til hensikt å utvide er det feltet ”alkoholfritt øl som nesten smaker pils.”. Hvorfor må du forresten holde deg til alkoholfritt øl? Er du batman og må ut i batmobilen på 30 sek varsel eller er du ikke klar over at en 0.33 pilsner kun gir i underkant av 0.2 i promille og at du således kan kjøre etter 5 minutter. Du kan faktisk drikke en øl i timen hele døgnet og kjøre bil eller du kan drikke 3 øl på en halv time og så vente 3 timer før du setter deg bak rattet i din 85 Mazda 323.
    Med all respekt, Affa...
    Dette er da bare tull!
    Du kan få 0,2 i promille av en lettøl, avhengig av kroppsvekt. Pils gir deg garantert for høy promille, og etter og ha drukket en flaske vil du ha maks promille etter 15-30 minutter.
    Se forøvrig mer info på denne siden her:

http://www.fhi.no/eway/default0.asp...=4336:43239::0:4323:3:4320;4321;4322;::10:0:0

A

Affa

Gjest
    Med all respekt, Affa...
    Dette er da bare tull!
    Du kan få 0,2 i promille av en lettøl, avhengig av kroppsvekt. Pils gir deg garantert for høy promille, og etter og ha drukket en flaske vil du ha maks promille etter 15-30 minutter.
    Se forøvrig mer info på denne siden her:

http://www.fhi.no/eway/default0.asp...=4336:43239::0:4323:3:4320;4321;4322;::10:0:0
    Idiot. Lær deg regning. 0.3 pils med 4.75% alkohol gir rundt 0.2 i %. En voksen mann forbrenner 0.15-0.25 promille i timen.

A

Affa

Gjest
    Da drikker du selvsagt ikke kefir heller. Vås. Alkohol i blodet på 0.2 promille kan ikke klinisk påvises. Grensen er kun satt da den kan måles og fordi overformyndere tror det har en preventiv virkning. Noe det selvsagt ikke har da slike barnegrenser kun skaper forakt for loven. Det faktum at i nesten alle ulykker der alkohol er innblandet så har føreren over 1.0 i promille er også noe man glemmer i sin iver etter å presse saft og brus på voksne mennesker.Store undersøkelser (de største som er gjort) i Tyskland og USA viser til og med at bilister med promille opp i 0.5 ikke er mer utsatt for ulykker enn de med 0.0. De med 0.4 er de med lavest risiko.

A

Affa

Gjest
    Helt enig! her er det ikke snakk om hva man kan komme unna med,
    men at man faktisk er en fare for seg selv og andre...

Må være en grunn til at jeg sjelden kjører bil etter middag....

;)
    Fordi alkohol kan måles i blodet? 0.2 er ikke klinisk umulig å påvise.

O

om.s

Gjest
    I forhold til amerikansk Budweiser smaker Heineken definitivt som skikkelig øl ! Men det er bare relativt !  ;D
    Dette er absolutt relativt, Budweiser er det ultimate sommer ølet, lett, friskt og meget behagelig forfriskende på varme dager, rett ut av en duggende flaske.
    Samt dets ettersmak, mmm den stikker i vei helt andre veien enn de fleste andre mer tradisjonelle Scandinaviske øl, har blitt noen flasker i år.

Til de kaldere årstider, derimot......

mvh

N

nb

Gjest
    Kan ikke huske å ha prøvd portugisisk ost selv, men du er ikke den første jeg har hørt skrytt av kvaliteten!

Det jeg håper å finne i Portugal er portugisiske varianter av hva skottene kaller en "gastropub", landsbyens kulinariske og sosiale midtpunkt basert på lokale råvarer og mattradisjoner.
    Skal ikke påberope meg å være noen stor autoritet påportugisisk mat etter å ha tilbrakt to uker der, men jeg opererte stort sett etter følgende fem prinsipper:

0) Drikk vin, inkludert portvin
    1) Spis sjømat
    2) Spis sjømat
    3) Spis sjømat
    4) Spis de ostene etc som blir plassert på bordet før rettene kommer, mye gode oster.

Grunnen til 1-3 er at sjømaten var fantastisk fersk og holdt høy kvalitet. Mye av kjøttrettene jeg spiste/så var oftest lage for å mette, ikke for å smake. Ikke veldig raffinert kjøkken.

Om du liker portvin kan en liten "pilgrimsferd" opp Douro-dalen anbefales, samt omfattende prøvesmaking i lodgene i Villa Nova da Gaia (rett over elven fra Porto by). Gå på de prøvesmakingene som koster noe om det er valg mellom gratis og betalt omvisning. Tro meg, det er verdt de få euroene det koster.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Skal ikke påberope meg å være noen stor autoritet påportugisisk mat etter å ha tilbrakt to uker der, men jeg opererte stort sett etter følgende fem prinsipper:

0) Drikk vin, inkludert portvin
    1) Spis sjømat
    2) Spis sjømat
    3) Spis sjømat
    4) Spis de ostene etc som blir plassert på bordet før rettene kommer, mye gode oster.

Grunnen til 1-3 er at sjømaten var fantastisk fersk og holdt høy kvalitet. Mye av kjøttrettene jeg spiste/så var oftest lage for å mette, ikke for å smake. Ikke veldig raffinert kjøkken.

Om du liker portvin kan en liten "pilgrimsferd" opp Douro-dalen anbefales, samt omfattende prøvesmaking i lodgene i Villa Nova da Gaia (rett over elven fra Porto by). Gå på de prøvesmakingene som koster noe om det er valg mellom gratis og betalt omvisning. Tro meg, det er verdt de få euroene det koster.
    Kvaliteten på sjømaten varierer litt. Kjem litt an på kvar du er, men stort sett har eg fått ok sjømat.
    I innlandet er kjekjøtet ein av spesialitetane, som absolutt bør opplevast. Men det er solid kost, ja.
    Osten må du berre smake. Dersom du får sjansen til å velje smaksprøver etter modningstid, lærer du ganske mykje. Osten er nydeleg uansett, men konsistensen går frå flytande "tubeost" til steinhard parmesansk. Og det varierer kor mykje saue- geite- eller kyramelk dei ulike handverkarane brukar. Men også industriosten er fenomenal. Prøv berre den portugisiske edamerkopien....(lettutgåvene er faktisk også etandes, noko eg tykkjer generelt er triste greier)

Prøvesmakarturar er noko eg skal kaste meg ut i når ungane er så store at dei ikkje vert med......eller dei kan køyre.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.007
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Idag skal jeg ha komle(raspeballer, gompe etc) - vossakorv, salt lammekjøtt, bacon/flesk, kålrot og gulrøtter.....
    Og drikke til: surmelk :)

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    0
    Idag skal jeg ha komle(raspeballer, gompe etc) -

Å verden ! Jeg/vi hadde det til middag i dag. Men vi bruker bacon, sirup og brunostduppe som tilbehør. Drikke: Isvann, alltid vann til middag på hverdager.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.514
    Torget vurderinger
    4
    Drikke: Isvann, alltid vann til middag på hverdager.
    Hva ????

Alltid øl til middager, alle dag, såfremt det ikke passer bedre med vin. Derfor blir det også sen middag...etter trening og slikt.

Vann til middag på hverdager?! hrrrmpfff

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.514
    Torget vurderinger
    4
    Dette er absolutt relativt, Budweiser er det ultimate sommer ølet, lett, friskt og meget behagelig forfriskende på varme dager, rett ut av en duggende flaske.
    Samt dets ettersmak, ......
    Budweiser & ettersmak ?? Det er vel 2 gjensidig utelukkende fenomener?

Den Tjekkiske orginalen derimot....det er en heeelt annen historie.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.514
    Torget vurderinger
    4
    Bokkøl & bløtkake er jo en klassiker. Perfekt når det nærmer seg jul.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn