Diverse PA-utstyr til hjemmebruk

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
572
Antall liker
6
Torget vurderinger
2
Hei ærede forsamling!
Sitter og lytter på Audio Physic Tempo 25, med nuforce DDA-100 som forsterker (og sonos/Wimp hifi som kilde). Og grubler litt på hvordan feks en PA-forsterker ville passet inn her. Finnes jo mye PA-forsterkere med masse kraft for pengene, hvor langt må man eventuelt opp i pris før det begynner å bli virkelig bra? Og hvilke merker har godt rykte?
Noe av grunnen til å gruble på dette er blant annet PA-utstyret som finnes på jobben min - skyhøy morofaktor!

Mvh Frode
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.427
Antall liker
1.854
Sted
Karmøy - Rogaland
I utgangspunktet er min erfaring at PA-effekttrinn ikke når helt opp til gode "hjemme"effekttrinn - spesielt i mellomtone & diskant. I bass gjør de som regel en god jobb. Visst får man mye effekt, men jeg tror ikke dette er spesielt viktig når man har mindre høyttalere som uansett går i metning ved skikkelig pådrag. Hvis målet er å lage et moroanlegg, hadde jeg heller satset på et par gode PA-topper + sub. Dog: Jeg er rimelig førnøyd med mine små LabGruppen-effektamper (IP-450), men jeg har først og fremst valgt de for fleksibel gain + at de skal brukes på bassmodulene. Disse er vifteløse, og er også utgått modell.
 

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
572
Antall liker
6
Torget vurderinger
2
Jeg er jo kanskje ikke blant dem med de beste gullørene, men ønsker jo dog at mellomtone og diskant skal være top notch. Også er det jo eventuelt det du nevner med mulig viftestøy da. Men det finnes vel en del PA-forsterkere uten vifter også? Og finnes det evntuelt noe på høyttalersiden fra PA-leiren som ikke ser ut som helvete? Og finnes det eventuelt noen forsterkere fra hi-fi bransjen som er kjent for "morofaktor"?
 

Quisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.07.2012
Innlegg
929
Antall liker
419
Sted
Stavanger
Titter selv i retning PA for tiden da jeg er ganske så glad i horn og morrofaktor.
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.427
Antall liker
1.854
Sted
Karmøy - Rogaland
Jeg er jo kanskje ikke blant dem med de beste gullørene, men ønsker jo dog at mellomtone og diskant skal være top notch. Også er det jo eventuelt det du nevner med mulig viftestøy da. Men det finnes vel en del PA-forsterkere uten vifter også? Og finnes det evntuelt noe på høyttalersiden fra PA-leiren som ikke ser ut som helvete? Og finnes det eventuelt noen forsterkere fra hi-fi bransjen som er kjent for "morofaktor"?
Veldig få PA-amper uten vifte. Det går forsåvidt an å montere inn mer stillegående vifter, men da må man nesten tørre å sette garanti tilside + vite hva og hvordan.

Hvis målet er å beholde Audio Physic høyttalerne, så er det flere muligheter.
- Biamping; f.eks. med et PA-trinn på bassene og tilpassing av gain.
- Forandre klang med å introdusere litt rørlyd; f.eks. en rørpre.
- Gå digitalt med EQ; f.eks. miniDSP som gir mye for pengene. Bøsere saker finnes, men koster deretter.
- Supplere med suber; aktiv deling digitalt eller analogt.

Evt. en kombinasjon av alt dette. ;D

Men så er jo spørsmålet om Tempo 25ene har det som skal til gi rette engasjement? Horn og waveguider gir ofte en mer distinkt og direkte gjengivelse. Større høyttalersystemer evner å spille både høyt og ustresset på en og samme tid. Mange velger seg Klipsch eller JBL når man ønsker seg litt mer rocka gjengivelse. Jeg synes også at Tannoy har modeller som spiller engasjerende. Både JBL og Tannoy driver med PA/film-lyd også, så det er mulig at man kan finne noe kult der til hjemmebruk. Det er dog viktig å huske at virkelig god PA på høyttalersiden koster. Gode kabinetter og gode drivere/elementer finner man ikke i de billigste produktene.

Til slutt vil rommet alltid lage litt bøll - spesielt i bassområdet. Har man problemer der, så hjelper det ikke mye mer effekt eller større høyttalere. Så konklusjonen for min del er nok å gå litt grundig gjennom hva man ønsker og oppnå. Hva man er villig til å satse både av kroner, teknologivalg og estetikk.
 
Topp Bunn