Panasonic DCM-FZ5 kamera?

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
TAKKER Boffen den var rask :) :)
men 128 sider... jøje meg :eek:
Mvh Jan I
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Er det noen oversikt over hva som finnes av extrautstyr til dette kameraet?
Mvh Jan I
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Jeg vurderer å kjøpe meg et (mitt første) digitalkamera og det er faktisk nevnte merke som jeg har festet meg ved.
grunnen er mitt ønske/behov for lang tele kombinert med ikke for stort kanera og heller ikke for tungt,
Med 12x zoom, optisk bildestabilisator og ikke minst Leica opptikk gjør sitt til at det er Lumix fra Panasonic som er interessant også for meg.
Jeg kunne godt tenkt meg FZ30 også, men den er dobbelt så tung ;)
og vel dobbel så dyr og til mitt bruk, så kunne kanskje Z5 være greit nok.
Jeg ønskeer tilbakemeldinger fra de som skaffer dette etter hvert, de som allerede har det har jo skrevet allerede.
Jeg merker meg at det i enkelte reviews blir påpekt dette med støy (iso-støy) og dette gjør meg litt usikker.
Vil Z30 være bedre på dette?
Hvor er disse priset gunstigst (helst fotobutikker/kjeder) da jeg antagelig skal benytte meg av gavekort.

Mvh.KW
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Har ikke hatt FZ5 men FZ10 og FZ20. Vurderte ett FZ30 men siden jeg over en lenger periode nå har brukt ett Nikon D70 savner jeg ikke FZ'ene. Misforstå meg ikke de er alle sammen fantastiske kameraer men DSLR er ett hakk vassere.

Panasonicene har flott objektiv og tar fine bilder men hvis du skrur opp ISO verdien til 200 eller 400 får du mye støy.

Kameraene er heller ikke raske nok for action fotografering.

I forhold til Digitale speilrefleks får du mye dårligere søker, lcd skjermen på baksiden fungere dårlig i sterkt lys og batterikapasiteten er ikke mye og skryte av.

Har ikke prøvd FZ30 enda men alle tester jeg har lest sier at det fremdeles sliter med mye støy på høyere ISO.

Nei velg heller ett Nikon D50/70S hus eller Canon 350 som jo er en del mindre og lettere og kjøp en god zoom f. eks Nikon DX AF-S 55-200 eller DX AF-S 18-200 som er "rimelige" og gode objektiver.

Hvis det blir for dyrt hadde jeg satset på ett brukt D70 med 18-70 linsa som er meget bra til prisen men da har du ikke mye tele men man kan jo kjøpe til en DX 18-200 etterhvert + en god blits (SB-600)
Enig med deg der. Bruker selv D70s og forskjellen mellom kompaktkamera er stor. Særlig som du nevner på støy.
Bruker ofte D70en på ISO800 med meget lyssterk fastopptikk på konserter for å skape riktig stemning uten blitz. Støy er omtrent ikke synig på 20x30 kopier.
Har du mulighet, så gå for en DSLR.
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Glemte å nevne at bildet av DOXAn min er tatt med D70 hånholdt på ISO800. Sterkt komprimert for web vel og merke da.
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Hei
Har hatt mitt FZ5 noen dager nå og er faktisk blitt råimponert.Er ikke ferdig å lære meg kameraet ennå,men det lille jeg har prøvd til nå har imponert meg stort.
Har tatt noen bilder (med blitz) og skrevet dette ut i A4
ingen støy som jeg kan se på dette.
Dette med støy ser det ut som om det blir med litt større ISO verdier (400) og ganske mørkt.
Den store forcen med dette kameraet er nok zoom området kombinert med fin linse, -størrelsen på kameraet,- utrolig stabilt og lettholdt,-meget god billedstabilisator -og den utrolig gode fargebalansen dette gir.
Hudtoner er helt rå (og ekte)
Kameraet vil nok ikke fullt ut erstatte et Digitalt SLR, men det kommer utrolig tett på.
Selv endte jeg opp med to kandidater da jeg kjøpte.
FZ5 og canon S2-IS,
Grunnen til FZ5 var størrelsen,og fargen ::)
Mvh en Meget fornøyd FZ5 eier
Jan I
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Gratulerer! Er jo til syvende å sist bildene som betyr noe. Ikke støy og ISO osv osv......
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei
Har hatt mitt FZ5 noen dager nå og er faktisk blitt råimponert.Er ikke ferdig å lære meg kameraet ennå,men det lille jeg har prøvd til nå har imponert meg stort.
Har tatt noen bilder (med blitz) og skrevet dette ut i A4
ingen støy som jeg kan se på dette.
Dette med støy ser det ut som om det blir med litt større ISO verdier (400) og ganske mørkt.
Den store forcen med dette kameraet er nok zoom området kombinert med fin linse, -størrelsen på kameraet,- utrolig stabilt og lettholdt,-meget god billedstabilisator -og den utrolig gode fargebalansen dette gir.
Hudtoner er helt rå (og ekte)
Kameraet vil nok ikke fullt ut erstatte et Digitalt SLR, men det kommer utrolig tett på.
Selv endte jeg opp med to kandidater da jeg kjøpte.
FZ5 og  canon S2-IS,
Grunnen til FZ5 var størrelsen,og fargen  ::)
Mvh en Meget fornøyd FZ5 eier
Jan I
Hei!
Jeg har nå fått mitt gavekort og er slik sett klar for å kjøpe mitt første digitalkamera.
Den du har kjøpt virker interessant for meg.
Så den til 3990.- på Japan foto like før jul.
Dette er vel en grei pris, men i utgangspunktet tar ikke de gavekort (står ikke i lista?)
Får sjekke dette i dag eller i morgen.
Fint at du er fornøyd.
Mvh.KW
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
I morgen skal jeg tite på kameraer (digitalt).
Ser at det er nye modeller på gang fra Panasonic.

http://panasonic.co.jp/pavc/global/lumix/lz5_3/index.html

Dette kan jo være en godbit midt i mellom både når det snakkes om størrelse og tyngde (under 200 gram og ganske lite)
Likevel med 6 x zoom, stabilisator og ytterligere mulighet for såkalt "extended" optisk zomm, riktignok da med færre pixler (les sjøl).
Ser tidligere i tråden at det snakkes om FZ 40? noe som kommer og eventuelt når?
Er det noen som har linker til butikker med brukbare hjemmesider og godt utvalg og gode priser.
Jeg går en tur i Oslo i morgen,Kameraservice og en butikk som ligger Møllergata mellom Stortorvet og Yungstorget? noen som vet hva den heter og eventuell netside?

Mvh.KW
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Hei KW
Er vel litt sent ute nå men...
Kjøpte mitt kamera på komplett
http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=307589&cks=PRL
( var den eneste nettbutikken som hadde i sort rett før jul) betalte 3789,- + frakt, så rundt 4000,- er ikke en upris.
Ser at det er 6 x zoom på det kameraet du tenker på.
Etter å ha fått mitt kamera, så angrer jeg ikke på at det ble 12x optisk på dette. (= flere muligheter)
FZ 5 ligger på 326g med batteri og memorykort. så det er jo litt større.
Uansett hva du kjøper så anbefaler jeg deg å kjøpe et større memorykort,veske og beskyttelsesfilter i tillegg.
Kom gjerne tilbake å fortell hva du kjøpte og senere med litt brukserfaring.
Mvh Jan I
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei KW
Er vel litt sent ute nå men...
Kjøpte mitt kamera på komplett
http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=307589&cks=PRL
( var den eneste nettbutikken som hadde i sort rett før jul) betalte 3789,- + frakt, så rundt 4000,- er ikke en upris.
Ser at det er 6 x zoom på det kameraet du tenker på.
Etter å ha fått mitt kamera, så angrer jeg ikke på at det ble 12x optisk på dette. (= flere muligheter)
FZ 5 ligger på 326g med batteri og memorykort. så det er jo litt større.
Uansett hva du kjøper så anbefaler jeg deg å kjøpe et større memorykort,veske og beskyttelsesfilter i tillegg.
Kom gjerne tilbake å fortell hva du kjøpte og senere med litt brukserfaring.
Mvh Jan I
Hei Jan I!
Dette gikk fort gitt ;D
Gikk rett fra jobb til Fotoknudsen (Oslo Kameraservice- Karl Johansgate) og nå sitter jeg her (hjelpe meg ;D) og skal sette meg inn
i bruken av mitt nye lekre (sorte) Panasonic DMC-FZ 30.
Memorykort Extreme III 1.0 gb fra SanDisk er også anskaffet + ekstra batteri og da var det gavekortet brukt opp ;D
Jeg likte at det var mulig med manuell styring(ringer) til fokus og ikke minst zoom, samt vanlig søker(mulighet) slik at overgangen fra mitt kjære "gamle" Olympus OM 2 ikke blir for stor :)
Likevel ble jeg noe skremt av brukermanualen, godt da at det også er muligheter for tilnærmet helautomatikk i hvert fall til å begynne med.
Skal bli spennende å ta det første bilde om ikke alt for lang tid, ser akkurat nå at batteriet er fulladet.
Får vel prøve å få lagt ut mitt første bilde i løpet av dagen/kvelden ::)
tatt med dette kameraet.
Har vel allerede bestemt meg for motivet ;) , det blir av "volieren" hvor mine to små nydelige "Redlegged Honeycreeper" nok med tiden må finne seg i at de må flytte og dele rom med alle de andre.
Mvh.KW
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Hei KW
Gratulere med nytt kjempekamera.
Akkurat det med manuell fokusering mangler på mitt FZ5
Dette og blitzsko savner jeg faktisk allerede , så der har du fått med mine største savn (foreløpig)
Det er mye å sette seg inn i , men ta en ting av gangen og prøv dette fullt ut til du mestrer det før du går videre.
Prøv også å ta noen bilder av ansikter/portrett,synes hudtoner er meget bra på FZ5 eren.
Trodde du havnet mere på et "lommekamera" men tror nok ikke du angrer dette kjøpet,bruker forresten samme minnekortet som du har kjøpt og er fornøyd med dette.
Vil også anbefale deg å kjøpe et "beskyttelsesfilter" og en veske til kameraet. Fikk mitt i dag,men det ligger på posten ennå. ::)
Har du forresten sett utvalget av tilbehør til FZ-30:
http://www2.panasonic.com/webapp/wc...roupId=24999&surfCategory=Lumix®&displayTab=A
Her fra komplett:
http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=316507&cks=PRL
Mvh Jan I
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Hei
Et bilde med FZ5- Riktignok beskjært og krympet men en ser vel litt av kvaliteten

Mvh Jan I
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Ja. jeg hadde vel egentlig tenkt på noe mindre, men ble likevel "forelsket" i dette og slo til ;)
Skal nå legge inn noen bilder som lovet fra kjelleren.
I neste innlegg ;D
Mvh.KW
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei og nytt forsøk!
Fra et noe anderledes sweetspot.

Her er det hunnen av Yellowlegged Honeycreeper.

Her litt interiør

Her er det hannen

Og til slutt mer interiør


Mvh.KW
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
OI flotte fugler,kan du ikke ta litt nærbilder av disse.
Hva med foreløpig konklusjon av kameraet (litt tidlig)
Mvh Jan I
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
OI  flotte fugler,kan du ikke ta litt nærbilder av disse.
Hva med foreløpig konklusjon av kameraet (litt tidlig)
Mvh Jan I
Hei!
Jeg ser at det blir litt lyse bilder (etter min smak), men nå veit jeg jo det.
Nærgrensen på full zoom er to meter.
Vet du forresten om den "såkalte" extended zoom (også på ditt vil jeg tro)
Ekstra optisk zoom, men med færre pixler til rådighet.
Dette har ikke noe med "digital" zoom som vel er helt uinteressant for andre enn papparazzi fotografer ;)
Jeg gleder meg til å få tatt de første bildene under gode dagslysforhold og etter at jeg har lært mer om det.

Mvh.KW.
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Hei KW
har ikke extended zoom på mitt kamera kun 12x optisk + 4x digital zoom = "48x"
ser ut som om ditt kamera er oppgitt til Max. 76.5x med den extended zoomen. Hva dette går ut på aner jeg ikke.
Er enig i at bildene kan bli lyse,men det ser ut som om dette "problemet" er til stedet kun på "helautomatikken"  (merket med rødt hjerte på mitt kamera)
Forresten så får jeg ikke bildene dine opp nå
Har du lest denne:
http://www.digit.no/wip4/test_v2.epl?id=59471
Mvh Jan I
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Takker for linken til testen som jeg ikke hadde lest.
Det var jo generelt hyggelig lesing det. men fælt hvor han hang seg opp i av/på bryteren da :)
Det var forøvrig en ganske omfattende omtale, dog med en del gjentagelser.
Mye å lære seg er det i hvert fall ::)
En teleforlenger 1,7 blir det nok etter hvert vil jeg tro.
Mvh.KW
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei KW

Forresten så får jeg ikke bildene dine opp nå

Mvh Jan I
Hei!
Jeg hadde fjernet de fra nettstedet for ikke å oppta "unødig" plass
:-[
Ganske så dumt skjønner jeg nå ;)
En lærer så lenge man lever, får håpe jeg lever lenge nok for det er mye jeg ikke kan :)

Mvh.KW
 

CFD

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.01.2006
Innlegg
66
Antall liker
0
Må aldri bruke den digitale zoomen. Er kun optisk zoom som er verdt å bruke.
Selv så synes jeg at det er veldig greit med en vridbar skjerm. Har hatt Eos350D ,men har nå kun Canon A620 og det er virkelig et meget bra kamera for de fleste situasjoner. Det er også så lite at det fint passer i jakkelommen og de beste bildene blir jo tatt der kameraet er med. Orker ikke alltid å ta med seg et stort kamera.

A620 har også en manuell fokus som faktisk fungerer! Det er første gang jeg har sett på et kompakt. F4.1 på tele er også bra. Men nok om det.

Fotoglede kan man ha uansett kamera :)
 
Topp Bunn