Parabol og DVD-opptaker

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
I gamle dager, da jeg hadde kabeltv, var det ikke noe problem å ta opp et program mens du samtidig så på et annet. Jeg er blitt fortalt at dette ikke er mulig med parabol. Er det riktig? Jeg har litt vanskelig for å forsone meg med tanken. Slik oppsettet mitt er nå, har jeg én scart-kabel fra dekoder til DVD-opptaker, og én fra dekoder til TV. Er det virkelig ikke mulig å få til dette ved f.eks. noen fikse kabel-koblinger?
 
N

nb

Gjest
Du trenger to tunere i en eller annen form. Grunnen til at det gikk flott for deg tidligere, var at både TVen og Videoen/DVD-opptageren din hadde tunere innebygget. Så lenge det kun er dekoderen din som "skjønner" signalene fra parabolen, så tror jeg nok du har et problem med mindre denne har to tunere innebygget.
 

janry

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.10.2006
Innlegg
200
Antall liker
1
Det er faktisk ikke mulig nei, med mindre du har kabel innlagt i leiligheten.

Er det Canal Digital eller Viasat du har? Begge har i dag PVR-dekodere med to tunere. Over nyttår kommer begge med HD-opptakere med PVR.
 

Aubi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2007
Innlegg
482
Antall liker
1
janry skrev:
Over nyttår kommer begge med HD-opptakere med PVR.
Må jeg vente til over nyttår? Jeg trodde dette skulle bli årets julegave til meg selv.
 

janry

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.10.2006
Innlegg
200
Antall liker
1
Har hørt rykter om at canal digital sin ikke kommer før februar/mars.
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.989
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Hvis du kjører coax fra dekoder til opptaker, så får du i det minste tatt opp de ukrypterte kanalene. Når du kjører scart direkte, så får du "råsignalet" fra dekoderen, dvs det du ser på akkurat der og da.
Har samme løsning hjemme akkurat nå, og hvis skal jeg skal slippe og se og ta opp samtidig, så er det kun via analog dette går. Kjeitete løsning, men det er slik fordi kabelselskapene melker ferdig gamle og dårlige løsninger før de gir oss noe ordentlig.

Et annet tips er å kjøre via opptakler og splitte derfra til dekoder på coax, da får du brukt scart/rgb på begge boksene ut til tv'en.
 
Topp Bunn