Parasound A21

  • Trådstarter Ballin_On_a_Budget
  • Startdato
B

Ballin_On_a_Budget

Gjest
Hei!

Bare lurer på hva folk mener om denne...

Er det bare en litt mer eksotisk Rotel RB-1080 vi har med å gjøre her?

Hvordan klarer den seg mot andre effekttrinn opp mot 30-35 ?
 

hroekk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2008
Innlegg
213
Antall liker
12
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Du kan jo lese litt på denne linken her:

http://www.audioreview.com/cat/amplification/amplifiers/parasound/PRD_324499_1583crx.aspx

Har selv akkurat bestilt en Parasound P3 pre-amp og lurer nå fælt på om jeg skal skaffe meg A23 (eventuelt A21).
Ser det er mange som kommenterer varmeutviklingen for både A21 og A23 og for A23 sin del er det noen som har hatt problem med at den bare tar kvelden. Men lyden virker det som de fleste liker. :)

Vurderer å bestille fra USA for å spare noen lapper, men er veldig i tvil med tanke på det jeg har lest om varme og ustabilitet. Kan bli trøblete hvis man bestiller fra USA og saken slutter å virke dagen etter ankomst. Derfor har jeg tenkt på alternativer som monoblokker fra Midgard, Xindak eller lignende som ikke koster skjorta. Time will show.
 

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Innlegg
1.686
Antall liker
14
Uten å kjenne til greia i det hele tatt eller prisen på den, så koster det gjerne ikke allverden å få en kynding person til å kikke under panseret og evt gjøre noen modifikasjoner i forhold til evt. usunn varmgang. Men så er det det med salgsverdi ved bruktsalg og sånn selvfølgelig....
 

halux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2007
Innlegg
270
Antall liker
4
Har nå hatt Parasound P3/A21 i hus ett halvt års tid, og er meget fornøyd med dette settet.
Det har ikke vært noen tendenser til at det skal "ta kvelden", vet at det var noe tull med tidlige P3, der volumkontrollen plutselig gikk på fullt, men dette er ordnet på senere modeller.
Når det gjelder varmeutvikling, det er klart det blir varmt, det er tross alt en stor forsterker med en gedigen strømforsyning som er bygget inn i kassa, og selv etter et par timer på rimelig høyt nivå, kan du fortsatt legge hånda på den, så hva er problemet???
Skal du ha en kald forsterker, kjøp en digital forsterker, men da må du leve med lyden av den også.

For den som vil lese om Parasound sine produkter, er det vel flere tråder her på forumet som sier ganske mye om dette.
 

hroekk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2008
Innlegg
213
Antall liker
12
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Jeg får unskylde at jeg nevnte at A23 tar kvelden da. :) Review av A21 på samme sida nevner ikke noe om dette. Så det kan se ut som om A23 hadde noen barnesykdommer på samme måte som P3'n hadde. Men som Halux sier så ble P3'n fikset etterhvert.

Uansett, A21 får bare lovord uansett hvor man snur seg, så jeg er ikke i tvil om at dette er en kanon bra forsterker.
Fikk alvorlig lyst på en selv etter å ha lest litt mere om den nå. :) Men jeg har ikke de største høyttalerne i verden, så jeg har egentlig konkludert med at A21 er overkill for meg. På den annen side vil jo A21 gi godt spillerom for oppgradering av høyttalere senere da.
 

halux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2007
Innlegg
270
Antall liker
4
A21 er en forsterker som gir mye for pengene, ingen tvil om det.
John Curl, som designer for Parasound, sier selv: "I can`t think of any other audio products that offer nearly as much bang for the buck" 8)

Fikk alvorlig lyst på en selv etter å ha lest litt mere om den nå. Men jeg har ikke de største høyttalerne i verden, så jeg har egentlig konkludert med at A21 er overkill for meg. På den annen side vil jo A21 gi godt spillerom for oppgradering av høyttalere senere da.
Og det har vel aldri vært en ulempe å ha en strømsterk forsterker, det kan hende du får et nytt syn på dine nåværende høyttalere med en forsterker som denne i oppsettet.
Som en "sikring" er det pot-meter på baksiden for hver kanal, der du kan stille ned maks ut-effekt, hvis du er redd for å overbelaste høyttalerne dine.
 

steinm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.04.2006
Innlegg
192
Antall liker
25
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
hei

Jeg er godt fornøyd med A 21, minuset nå er høyttalerene ???
Dere som har A 21 har dere (hvordan skal jeg si det) høyt utgangsvolum? Bruker selv en Yamaha surroundreciver, ja ja vet at det ikke passer seg. ;D
Må ned i 10 på volumet for at det skal være akseptabelt, alt etter plate da.
Har prøvd en gammel Nad effektforsterker, der holdt det lenge med 20 på volumet.
Justeringen står på fullt på Yamahaen.

Kom med tilbakemeldinger dere som har A 21

Mvh

Steinm ;D
 
B

Ballin_On_a_Budget

Gjest
konkret. kan noen liste opp plusser og minuser.
gi en mer spesifik beskrivelse av lydsignaturen til A21.

det er greit at den har mye power men hvordan står den seg mot mer "hi-fi" orienterte produkter. audiofreaks, acoustic tuning, audio royal og ohc er importører av disse "hi-fi" orinterte merkene. ikke at parasound er dårlig, jeg vil bare vite hva den evt. mangler.
 

halux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2007
Innlegg
270
Antall liker
4
Det største minuset til A21 er vel at den er så pass rimelig (enda rimeligere i Sverige) at den dermed ikke er "godkjent" som high-end. Ellers dette med at den utvikler en del varme da, men ikke plagsomt.

Når det gjelder lydsignatur, er jeg for det første ikke spesellt god til å sette ord på disse tingene, for det andre har det vel mye å si hva slags utstyr man ellers har i sitt oppsett. Det skal også sies at jeg ikke har erfaringer fra allverdens high-end stereo å sammenligne med.

Jeg spiller en god del vinyl, og har vel dermed i utgangspunktet en dragning mot det som kalles analog lyd, er ikke spesiellt glad i analytisk/metallisk/digital lyd.
Uten at jeg helt vet hvor mye jeg kan tillegge A21 dette, synes jeg at jeg har fått til en klang i mitt oppsett som heller mot det varme, dvs diskanten ikke er skrikende og anstrengende å høre på i lengden, den er heller litt "myk og avrundet" hvis det kan sies sånn. Dette må ikke forveksles med at diskanten er fraværende i toppen, spiller på Patos Symph III høyttalere som jeg synes har en fantastisk bra diskant.
Mellomtonen er også veldig til stede, naturtro gjengivelse av stemmer og strengeinstrumenter, og overgangen mellom mellomtone/diskant høres meget bra ut hos meg (høyttalere eller forsterker(kombinasjonen kanskje)????)
Nå er ikke mine høyttalere de som spiller kjellerdyp bass, men det er aldri tvil om at A21 har full kontroll over elementene her. Det skal også sies at etter at jeg byttet høyttalerkabler til BM Giant, fikk jeg en ny opplevelse av hva som var mulig å få ut av bassen i Patos`ene, men dette viser igjen hvor viktig det er å finne de komponenter som tilsammen gir den lydsignaturen man er ute etter.

Vet ikke om dette sier deg så mye, Ortiz, men det er ihvertfall et ærlig forsøk på å si noe om hvordan jeg synes A21 lyder i mitt oppsett. Det sier kanskje ikke så mye om hvordan det står seg mot annet utstyr, men jeg mener at A21 er en knallgod forsterker til prisen, du skal høyt i pris før du sånn uten videre utkonkurrerer denne, men igjen vil det til syvende og sist komme tilbake til hva slags lydsignatur du liker.
 

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Innlegg
470
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Joell Ortiz skrev:
konkret. kan noen liste opp plusser og minuser.
gi en mer spesifik beskrivelse av lydsignaturen til A21.

det er greit at den har mye power men hvordan står den seg mot mer "hi-fi" orienterte produkter. audiofreaks, acoustic tuning, audio royal og ohc er importører av disse "hi-fi" orinterte merkene. ikke at parasound er dårlig, jeg vil bare vite hva den evt. mangler.
Skal ikke liste opp noe som helst, men mener å ha sett A21 omtalt som "budsjett high-end"... og uten noen spesielle negative sider av betydning..

Derimot ble jeg veldig nysgjerrig på disse "hi-fi" orienterte produktene som anntydes. Finnes det bare noen få importører av denslags... her trengs litt utdypning tror jeg ;)
 

halux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2007
Innlegg
270
Antall liker
4
Dere som har A 21 har dere (hvordan skal jeg si det) høyt utgangsvolum? Bruker selv en Yamaha surroundreciver, ja ja vet at det ikke passer seg.
Må ned i 10 på volumet for at det skal være akseptabelt, alt etter plate da.
Har prøvd en gammel Nad effektforsterker, der holdt det lenge med 20 på volumet.
Justeringen står på fullt på Yamahaen.
Vet ikke helt om jeg skjønner hva du mener med dette?
Er det sås å forstå at du synes din A21 spiller for høyt i forhold til det volumkontrollen tilsier?
I så fall skulle det være en smal sak å justere ned utgangen med de potmetrene som sitter på baksiden av A21 for å tilpasse utgangsnivået til noe man synes er passelig...

Vet ikke om det var dette du var ute etter, men......
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.101
Antall liker
3.606
Torget vurderinger
8
Halux skrev:
Vet ikke helt om jeg skjønner hva du mener med dette?
Er det sås å forstå at du synes din A21 spiller for høyt i forhold til det volumkontrollen tilsier?
I så fall skulle det være en smal sak å justere ned utgangen med de potmetrene som sitter på baksiden av A21 for å tilpasse utgangsnivået til noe man synes er passelig...

Vet ikke om det var dette du var ute etter, men......
Min erfaring er at dette går på bekostning av dynamikk. Hadde selv dette problemet, men hadde best resultat med pot'ene justert til max. Kanskje Rothwell plugger kunne løse problemet?

Mvh
Bia
 
A

Atle Kristiansen

Gjest
P3 og A21 synes jeg låt tynt og manglet oppløsning, komboen var rett og slett ikke god oppover på Dynaudio Contourene jeg da hadde.

Vel, det er nå min erfaring.

Dynamikk og basskontroll hadde den (komboen) dog i bøttevis.

Ai.
 

Arkiv12

Medlem
Ble medlem
17.09.2006
Innlegg
31
Antall liker
0
En kan si mye rart om A21, men at den låter tynt er utenfor min forstand!
Bruker min sammen med Audiovector M3 Avantgarde og synes fordelen for min del er at den tar vekk litt av den spisse diskanten. Den farger nok lyden en tanke mot det mørke.
Har også en Doxa 140 Signature og er ikke helt sikker på hvilken jeg foretrekker.

Anbefaler A21, men den må passe med resten av utstyret.
 
A

Atle Kristiansen

Gjest
Arkiv12 skrev:
En kan si mye rart om A21, men at den låter tynt er utenfor min forstand!
Bruker min sammen med Audiovector M3 Avantgarde og synes fordelen for min del er at den tar vekk litt av den spisse diskanten. Den farger nok lyden en tanke mot det mørke.
Har også en Doxa 140 Signature og er ikke helt sikker på hvilken jeg foretrekker.

Anbefaler A21, men den må passe med resten av utstyret.
Sammen med P3. Prøvde dem aldri hver for seg. Hadde settet en uke. Ny fra eske når jeg fikk dem. Høyttalerne jeg brukte på den tiden, Dynaudio Contour 3,4s, har slik jeg oppfatter det ingen slike tendenser. Virkelig merkelig at du har den motsatte opplevelsen. Rommet jeg benyttet med mer kan ha spilt inn, men jeg prøvde da andre ting med langt bedre resultat på nevnte høyttaler i nevnte rom og andre. Faktisk var det det eneste forsterkersettet jeg brukte som fikk høyttalerene til å låte slitsomt i diskanten.

Mvh
 

spurv

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Innlegg
700
Antall liker
1
P3 står ikke i stil med A21, helt klart det "svakeste" produktet i Halo serien, men er ikke dermed sagt den er dårlig. Men til A21 blir den for dårlig, alt for mye grums oppover. Men rocker som bare det. A21 er iallefall etter min erfaring en meget bra effektforsteker, passer utmerket for de som vil ha god punsh i bassen, det finnes effekttrinn som er "kjappere" og mer "riktige", som feks Bladelius Balder.

Skal ikke se bortifra at jeg selv ender opp med en A21 i år :D.
 
A

Atle Kristiansen

Gjest
spurv skrev:
P3 står ikke i stil med A21, helt klart det "svakeste" produktet i Halo serien, men er ikke dermed sagt den er dårlig. Men til A21 blir den for dårlig, alt for mye grums oppover. Men rocker som bare det. A21 er iallefall etter min erfaring en meget bra effektforsteker, passer utmerket for de som vil ha god punsh i bassen, det finnes effekttrinn som er "kjappere" og mer "riktige", som feks Bladelius Balder.

Skal ikke se bortifra at jeg selv ender opp med en A21 i år :D.
Kan hende P3 var syndebukken ja. Grums oppover er dekkende for hva jeg opplevde.

Ai.

Mvh
 

JLmorten

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Innlegg
776
Antall liker
143
En forhandler av parasound jeg har snakket med erfarte at når efektene fra parasound fikk egen kurs så ble du mye kaldere, dvs med egen kurs ble varmeutviklingen som normalt, med felles kurs, typisk stuekurs så produserte den mye mere varme, så mye at de nesten ikke kunne ta på den.

Ikke testet dette selv......
 

hroekk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2008
Innlegg
213
Antall liker
12
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Da hadde jeg så smått begynt å bli enig med meg selv om å importere en A21 fra USA og spare 10-11 lapper i samme slengen. Men så fannt jeg ut at A21 ikke har bryter for å bytte mellom 110V og 220V snn som A23 har. Og siden de vanligvis bare henviser norske folk til norske importører så vil nok en eventuell bestilling av 220V versjonen vekke en liten misstanke selv om man går omveier for å få den sendt til Norge. :(

Da spørst det om det blir A23 likevel, jeg kjøper ikke A21 til 24-25000 hos en norsk importør altså. :mad:
 

matsj

Medlem
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
13
Antall liker
0
Jag har också tänkt att importera A21 ifrån Usa då priserna är bra. I manualen står det så här:

110 V - 120 V or 220 V - 240 V Operation
The A 21 can operate on either 110 V - 120 V or 220 V - 240 V. The correct line (or “AC
mains”) voltage for your unit is marked on its carton. Changing the A 21’s operating
voltage involves rewiring internal connections for both its main power transformer and
standby power transformer, plus changing fuse values. Since there is a risk of electric
shock, voltage changes must be referred to a qualified technician.

Så det skall inte vara några problem med dem.

mats
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Halux skrev:
Det har ikke vært noen tendenser til at det skal "ta kvelden", vet at det var noe tull med tidlige P3, der volumkontrollen plutselig gikk på fullt, men dette er ordnet på senere modeller.
Det var visst noen IC'r som var overfølsomme for statisk elektrisitet. Dette er ikke noe problem for en P3 kjøpt i norge, du får bare en ny hvis du kontakter importøren. De kan nok også være behjelplige med hvilken serienummer som ikke har dette problemet.
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
886
hroekk skrev:
Da hadde jeg så smått begynt å bli enig med meg selv om å importere en A21 fra USA og spare 10-11 lapper i samme slengen. Men så fannt jeg ut at A21 ikke har bryter for å bytte mellom 110V og 220V snn som A23 har. Og siden de vanligvis bare henviser norske folk til norske importører så vil nok en eventuell bestilling av 220V versjonen vekke en liten misstanke selv om man går omveier for å få den sendt til Norge. :(

Da spørst det om det blir A23 likevel, jeg kjøper ikke A21 til 24-25000 hos en norsk importør altså. :mad:
Jeg har også så smått hatt noen tanker om å importere et par Parasound JC-1 i mitt tilfelle. Etter å ha lett litt rundt på nettet ser det ikke ut til å være noe stort problem å konvertere fra 110v til 220v. Jeg antar fremgangsmåten er noenlunde den samme for A21:

You need a new fuse (American style 1/4'x1 1/4' 6A slow-blow) and you also need a Metric M4 screw (10-12mm long).

The changes needed are:

1) Replace the fuse on the back panel
2) Move a jumper for the standby transformer to configure it for 230V THIS IS VERY IMPORTANT!
3) Connect the primary windings of the main transformer in series instead of in parallell. (The M4 screw is needed for the unused terminal block that will hold the join of the two windings coupled in series).

WARNING #1: Do not forget to move the jumper!!! (I heard that someone did this and it resulted in smoke and fire. Probably the PCB and/or transformer were burnt. You will definitely damage the unit!)
WARNING #2: Do not blindly trust the color coding of the wiring. I recommend using an ohm-meter to check this. However, a mistake here will not result in damage, assuming that the correct terminals are used. If the windings are incorrectly connected, the unit will simply appear dead (will not start up from standby).
 

halux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2007
Innlegg
270
Antall liker
4
Hva ligger prisene på for A21 og JC1 ved import fra USA?

I følge en annen tråd her på forumet, skulle prisen på A21 ligge på ca 18-19k i Sverige, og da er man jo sikker på å få rett versjon (220-240 V)
 

hroekk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.02.2008
Innlegg
213
Antall liker
12
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Jeg har regna meg frem til en total kostnad på rundt 14,5K - 15K ny fra butikk i USA inklusive frakt, moms og eventuelle fortollingsgebyr.

Kikka foresten på ett bilde av insida av A21 og det gikk ikke klart frem for meg hvordan jeg skal koble om fra parallell til serie nei, så jeg er sterkt i tvil om jeg vil leke elektriker med 15K som insats. ;)

Jumperen på stand-by trafoen såg jeg heller ikke, men det er jo ikke så rart på ett relativt udetaljert bilde tatt rett ovenfra.

Sikringen skulle jeg greid å skifte da... Trur eg... :p
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
886
Halux skrev:
Hva ligger prisene på for A21 og JC1 ved import fra USA?

I følge en annen tråd her på forumet, skulle prisen på A21 ligge på ca 18-19k i Sverige, og da er man jo sikker på å få rett versjon (220-240 V)
Prisen på A21 fra Audioadvisor.com som er offisiell Parasound forhandler i USA er 2000$ og 7000$ for et par JC-1. Audioadvisor sender ikke til land som har egen importør så i tilfelle må man bruke Jetcarrier eller lignende og se om det godtas.

Audioadvisor har i tillegg fri frakt i USA så regnestykket blir i tilfelle for en A21 2000*5,2+Jetcarrier frakt + 25% moms + tollgebyr. Burde antagelig havne litt under 15k totalt.

Hvis prisen i Sverige er 18-19k betyr jo det at den norske importøren overpriser disse produktene betydelig. Eneste måten å gjøre noe med slikt er å bruke forbrukermakt og la være å kjøpe produktene fra slike importører.
 

halux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2007
Innlegg
270
Antall liker
4
Prisen på A21 fra Audioadvisor.com som er offisiell Parasound forhandler i USA er 2000$ og 7000$ for et par JC-1.
[/quote]

Med en sånn pris på JC1. vil det jo være temmelig nøyaktig halv pris i forhold til norsk forhandler, ser f.eks en som oppgir 37.290,- pr stk for disse.
Hvordan er det i så fall med garanti og slikt? Har vel forstått det slik at de norske forhandlerne ikke tar i dette med tang engang hvis de hører at det er importert direkte.
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
886
Halux skrev:
Med en sånn pris på JC1. vil det jo være temmelig nøyaktig halv pris i forhold til norsk forhandler, ser f.eks en som oppgir 37.290,- pr stk for disse.
Hvordan er det i så fall med garanti og slikt? Har vel forstått det slik at de norske forhandlerne ikke tar i dette med tang engang hvis de hører at det er importert direkte.
Det er vel slik at selger alltid har et garantiansvar. Men å sende disse tilbake til statene er vel uansett ikke noen fristende opsjon. I utgangspunktet skal dette være kvalitetsprodukter som ikke så lett skal gå i stykker, og i så tilfelle får man ty til den lokale hifi-reperatøren.

Uansett er det vel slik at det ikke skal være nødvendig å importere et produkt på grunn av grådigheten til en lokal importør. Jeg kan gjerne være med på å betale noen tusenlapper ekstra for å få garanti og service av en importør. Men i tilfelle med Parasound A21 er det snakk om mer enn 10 000 kr i forskjell i pris på privatimport og kjøp via lokal distributør. I Sverige ligger A21 på vel 18k omregnet til norsk pris, noe som virker som en noenlunde grei pris. Og JC-1 ligger i Sverige på 60,5k mot 75k i Norge, altså 14,5k i prisforskjell. Med andre ord temmelig klart at det her er snakk om en importør som utnytter kunnskapsløse forbrukere til å betale alt for mye.
 

halux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2007
Innlegg
270
Antall liker
4
Kan jo oppfordre de som fortsatt er nysgjerrige på A21 til å lese denne testen i Fidelity, hva nå den måtte være verd.

http://www.ncms.no/Parasound/HALO_Tester/A21_Fidelity_09-2004.pdf

Ellers må jeg si meg enig med Ketil i at det er noe som skurrer når det gjelder prisene, det virker som om prisene ikke har fulgt dollarkursen på sin vei ned fra 8-9 kroner aller hva den nå var oppe i en gang.
Det er også et godt poeng at dette jo er kvalitetsprodukter som man mest sannsynlig ikke trenger å tenke på å få reparert, så import er vel tingen ser det ut som, hvis det lar seg gjøre.
 
Topp Bunn