Parkeringsregler som "forenkler"?

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Innlegg
1.374
Antall liker
3
Jeg var innom vårt lokale sykehus i dag.
På parkeringsplassen der har man tidligere hatt 2 betalingsmuligheter å forholde seg til.
1. Betale med mynt, og få "rett til å stå parkert" ut tid man har betalt for. Avslutter man parkeringen tidligere har P-selskapet tjent noen kroner ekstra på p-plassen.
2 Betale med kort, dvs trekke kort når man påbegynner parkering og trekke kortet igjen når man avslutter parkering. Dvs betale for faktisk gjennomført parkeringstid.

Nå har P-selskapet endret disse reglene. Det står en ganske lang tekst der som forklarer hvilke alternativer man har.
Punkt 2 overfor er endret til at man skal trekke kort og betale med knapper for forventet parkeringstid. Et godt stykke lenger nede i teksten står det: "Trekk også kort når du går, om du ikke gjør det så vil du bli belastet maks parkeringstid." (Man blir også belastet mindre en angitt sum initiellt om man trekker kortet igjen før tiden har gått ut. Dette står det ingen ting om i teksten, men det stod på kvittering nr 2 når jeg avsluttet min parkering.)

Dette kommer ikke tydelig frem i teksten at man skal trekke kortet to ganger, og jeg spurte for høfflighets skyld de andre som betalte parkering med kort samtidig som meg om de hadde fått med seg det punktet i teksten. Ingen av dem hadde lest/forstått det..

Videre angir kvitteringen "belastes" intill kr xx" og "P-TID utgår: tt.mm", dvs det er mulighet for p-selskapet å gi deg kreve deg for et gebyr ("bot) etter at den tiden har gått. ==> Du risikerer å få bot om du står over angitt tid på kvittering, og du blir belastet maks parkeringstid om du ikke husker å trekke kortet igjen når du går, selv om du har angitt betaling med knappene på billettautomaten.

Ganske råttent system som er utarbeidet av P-selskapet når man tenker på at dette er parkering for et sykehus og det er mange eldre som parkerer her, eller andre som av forskjellige årsaker ikke nødvendigvis har tid/fokus til å finlese parkeringsreglene!
 

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Innlegg
1.653
Antall liker
228
Sto i parkeringshuset ved Ullevål sykehus for en måneds tid tilbake. Jeg har funnet ut at det lønner seg å betale med mynt ja... to dager på rad hadde jeg trøbbel med kort-betalingen. Den avsluttet ikke leieforholdet mitt når jeg kjørte ut, noe som gjorde at jeg måtte ringe p-selskapet to dager på rad og få de til å slette meg i systemet. Surr og atter surr med det systemet.

:mad:
 

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Innlegg
1.374
Antall liker
3
Måtte ta turen innom P-Selskapets sider, her står det faktisk mye tydeligere/enklere beskrevet. Det står også maks parkeringstid du har angitt.

Det positive er da at du belastes maks den tid du har angitt om du glemmer å dra kortet gang nr 2.
Det negative er at man da må taste et høyt beløp for å sikre seg mot kontrollavgift dersom man ikke vet hvor lenge man kommer til å stå parkert (dette er et sykehus) for deretter å dra kortet igjen når man avslutter parkeringen, mot tidligere at man bare dro kortet når man startet og avsluttet parkering. Det er ganske mange som ikke får med disse endringene. Misforstod også selv betydningen av "maks tid".
 
Topp Bunn