Passende forforsterker til Bryston 14b sst2?

Eirik44

Medlem
Ble medlem
18.02.2025
Antall liker
2
Sted
Kristiansund
Hei, mitt aller første innlegg her inne, så håper jeg får noe respons😅
I 10-11år har jeg hatt en Onkyo tx-nr838 surround-receiver og Klipsch rp-280f front, Klipsch rp-504 gen 2 senter og Klipsch rp-160m ( ubrukte ) bakhøyttalere. Nå nylig har jeg forhåpentligvis gjort et godt kjøp ( En brukt Bryston 14b sst2 effektforsterker), og kunne trengt noen gode råd til hvilken forforsterker som er en god match til denne? Jeg har blitt anbefalt en Bryston bp-25 eller bp-26, der sistnevnte er litt for dyr for meg per dags dato. Er det noen som har erfaring med Bryston og hvilke preamper som er en god match? Budsjett max 12.000,-, men helst ikke over 10k.

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
23.091
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Velkommen til hfs. Du kommer nok til å få mange sprikende svar, men først...
Transistor eller rør? Hvor mange ut/innganger? Må den ha fjernkontroll?

Eirik44

Medlem
Ble medlem
18.02.2025
Antall liker
2
Sted
Kristiansund
Takker😊 Jeg har aldri hørt en rørforsterker, så da må jeg nok si transistor. Ett stort pluss om den har en phono-utgang, samt litt mer å velge i. Gjerne xlr- og rca. Fjernkontroll eller app styring.

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.393
Torget vurderinger
0
Hvordan skal den passe inn med det du allerede har?

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.222
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Ja, dersom du setter Ultraens linjeutgang til max 2V vil den ha maks utstyring 0,8 dB under Brystonens klippegrense, og den har også en utgangsimpedans og et signal/støyforhold og forvrengningsspekter som ikke skjemmer ut Brystonen.
Dessuten så trenger du noe bra å strømme med. :)
Phonoforsterkeren i Ultraen er ikke siste ord i denslags, men den holder godt følge med Argonen.

Eirik44

Medlem
Ble medlem
18.02.2025
Antall liker
2
Sted
Kristiansund
Ja, dersom du setter Ultraens linjeutgang til max 2V vil den ha maks utstyring 0,8 dB under Brystonens klippegrense, og den har også en utgangsimpedans og et signal/støyforhold og forvrengningsspekter som ikke skjemmer ut Brystonen.
Dessuten så trenger du noe bra å strømme med. :)
Phonoforsterkeren i Ultraen er ikke siste ord i denslags, men den holder godt følge med Argonen.
Oi, her blir du litt vel teknisk for min del😅 Om du orker, vil du forklare meg hva du mener med maks utstyring 0,8dB og «klippegrensen» til Bryston?
Så med andre ord vil jeg klare meg godt lydmessig med Wiim ultra en stund?😊

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.393
Torget vurderinger
0
Har kun en Argon platespiller foreløpig, men hva tenker du?
Ok, så du har en platespiller med innebygd RIAA og et effekttrinn?
Hvilke høyttalere planlegger du?

En enkel og grei forforsterker kan være Fosi Audio P4 (y)
(Øverst i midten på bildet)

Fosi_Audio_P4.jpg

Eirik44

Medlem
Ble medlem
18.02.2025
Antall liker
2
Sted
Kristiansund
Ok, så du har en platespiller med innebygd RIAA og et effekttrinn?
Hvilke høyttalere planlegger du?

En enkel og grei forforsterker kan være Fosi Audio P4 (y)
(Øverst i midten på bildet)

Vis vedlegget 1099869
Ja, har jo Onkyo tx-nr 838 som har pre out også, men ønsker å flytte den til et rom der jeg kan sette opp et surround anlegg.
Nye høyttalere er foreløpig ikke planlagt i år, nå tenker jeg å bruke mine Klipsch rp-280f. Så får tiden vise hva jeg har råd til når disse skal byttes ut.
Aldri hørt om Fosi audio, er det et etablert merke?

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.393
Torget vurderinger
0
...tenker jeg å bruke mine Klipsch rp-280f...
Aldri hørt om Fosi audio, er det et etablert merke?
Høres ut som en god plan (y)
Fosi Audio er rimelige produkter, måler bra og snakkis blant mange Youtubere.....

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
27.222
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Oi, her blir du litt vel teknisk for min del😅 Om du orker, vil du forklare meg hva du mener med maks utstyring 0,8dB og «klippegrensen» til Bryston?
Så med andre ord vil jeg klare meg godt lydmessig med Wiim ultra en stund?😊
Brystonen leverer fullt spenningssving til høyttalerne ved 2,2 V på inngangen. WiiM Ultra har maksimalt 2,0 V ut. Det er veldig nære og veldig bra, for Brystonen vil aldri gå i diskantbrennende klipping ved et uhell. Lydmessig er WiiM Ultra god nok, teknisk sett. Audiofil «matching» får blomsterspråkbrigaden ta seg av.

Eirik44

Medlem
Ble medlem
18.02.2025
Antall liker
2
Sted
Kristiansund
Brystonen leverer fullt spenningssving til høyttalerne ved 2,2 V på inngangen. WiiM Ultra har maksimalt 2,0 V ut. Det er veldig nære og veldig bra, for Brystonen vil aldri gå i diskantbrennende klipping ved et uhell. Lydmessig er WiiM Ultra god nok, teknisk sett. Audiofil «matching» får blomsterspråkbrigaden ta seg av.
Takk for utfyllende svar 😊 Kan godt hende at jeg går for en Wiim ultra nå, og så får jeg kanskje prøve en Bryston forforsterker på lån for sammenligning 👍🏻

Topp Bunn