Passiv deling mellom pre og effekt

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Antall liker
2
Noen som har erfaring med dette?
Jeg var egentlig tenkt til å finne noe dugande til å dele med aktivt, har ikke funnet noe som jeg har helt trua på :eek:, i hvertfall ikke til en passende penge ;)

Men det må da gå an å "clone" og tilpasse et et passivt filter mellom pre og effekt som gjør tilsvarende jobb som det passive i høyttaleren? Men her vil selvsagt komponentene bli veeesentlig mindre og rimeligere, siden de skal tilpasse en høyimpedant last, i stedet for en lavimpedant (som et høyttalerelement).

Lurer på å prøve dette på en toveiskonstruksjon som et eksperiment!
Noen tanker?

rohalvo

Medlem
Ble medlem
21.02.2003
Antall liker
0
Gjorde dette for en del år tilbake på et oppsett med to stk swiss physics slutt-trinn, bak en pre av samme fabrikat. Fungerte helt fint dette, Mener jeg hadde en utfordring med å få tilpasset nivåene mellom ampene, men spillte lenge på systemet slikt. Etterhvert ble det preamp med innebygget filter og nye slutt-trinn som man ikke kan koke kaffe på . .

mvh
rohalvo

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Er ikke dette egentlig for aktiv deling å regne? Eller er det noe jeg har gått glipp av her?

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Antall liker
2
rohalvo skrev:
Gjorde dette for en del år tilbake på et oppsett med to stk swiss physics slutt-trinn, bak en pre av samme fabrikat. Fungerte helt fint dette, Mener jeg hadde en utfordring med å få tilpasset nivåene mellom ampene, men spillte lenge på systemet slikt. Etterhvert ble det preamp med innebygget filter og nye slutt-trinn som man ikke kan koke kaffe på . .

mvh
rohalvo
I disse delefiltrene, brukte du potmetre eller fant du faste verdier? Kan vel være greit å bygge med potmetre i første omgang for så å gå over på faste verdier når man har fin-tunet?! Noen som vet om greie potmeter med brukbare audiofile kvaliteter? Mvh

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Antall liker
43
roffe skrev:
Er ikke dette egentlig for aktiv deling å regne? Eller er det noe jeg har gått glipp av her?
Et filter bygget opp av motstander, spoler og kondensatorer er like passivt uansett hvor i systemet det er plassert. Aktivt blir det først når det kommer aktive komponeter som operasjonsforterkere, transistorer eller rør inn som en del av filteret. Eller en DSP dersom vi inkluderer den digitale verden.

Jeg har forresten alltid hatt stor tro på passiv deling mellom for- og effektforsterkere men har aldri fått prøvd det.

rohalvo

Medlem
Ble medlem
21.02.2003
Antall liker
0
Brukte faste verdier her, men det går nok fint med potmeter bare for å tune seg inn til å begynne med. Du må regne med en del tap i nivå på forsterkeren du deler foran, siden dette ikke er et aktivt filter med forsterkning, det er bare å prøve seg frem.
Jeg hadde god hjelp til å komme i mål med dette fra en kjenning som hadde mange gode ideer, og den kunnskapen jeg manglet.

Mvh
rohalvo

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.765
Torget vurderinger
1
roffe skrev:
Her er det sikkert grunnlag for en del begrepsforvirring, som selvfølgelig avghenger en del av hva man legger i begrepene.

I forhold til HT kan man godt si at det er aktiv deling, da de enkelte frekvensområdene drives av hver sin dedikerte forsterker som igjen avleverer et signal med tilsvarende redusert båndbredde. I motsetning til biamping av en HT uten å endre på HTs passive filtrering, hvor hver filterhalvdel drives med full båndbredde.

I forhold til filtertopologien som anvendes så er det passiv filtrering/deling, da det ikke inngår noen aktive komponenter (OPAMPER, transistorer eller rør) i selve filterdesignet, jf. f.eks. aktiv vs passiv RIAA EQ i en phonoforsterker.

mvh
KJ

Ø

Øivind

Gjest
Lyst til å prøve dette imellom hoved-ht og bass.

Med et pot-meter imellom filter og sub-bass ampen, måle mic(ikke koblet til anlegget på noen måte) og manuelle justeringer, burde vel dette kunne gi et godt resultat?

Er det noen grunn til at dette skulle ødelegge noen av de gode egenskapene til en rør-amp? Må si Ice-gjengen er generelt mye flinkere til å tenke "konsept".

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Uansett om delingen er aktiv eller passiv, så hadde det vært moro å lage et oppsett en gang som brukte en røreffekt i øvre del av frekvensområdet og ICEpower i bassen. Tror det kunne bli veldig bra.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.905
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Jeg har rør i diskant mellomtone (fulltone) og chipamp i bassen. Er ikke ueffent det. Passivt delt til bassen. Uten deling/filter til fulltonen.

Ø

Øivind

Gjest
bambadoo skrev:
Jeg har rør i diskant mellomtone (fulltone) og chipamp i bassen. Er ikke ueffent det. Passivt delt til bassen. Uten deling/filter til fulltonen.
Hadde vært morro å høre erfaringene dersom du hadde prøvd "verdens enkleste"filter foran fulltonene, for å i alle fall la dem slippe å spille under 50-60Hz.

(Og eventuelt mere komplekse justeringer av bassen, dersom det hadde vist seg nødvendig.)

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.905
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Har et potmeter i bassforsterkeren for tuning av bassnivå. Kan jo legge inn en kondis mot fulltonen for å teste, men er redd litt av "magien" kan forsvinne?
Her er foresten det passive filteret som benyttes:

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
499
Torget vurderinger
2
roffe skrev:
Uansett om delingen er aktiv eller passiv, så hadde det vært moro å lage et oppsett en gang som brukte en røreffekt i øvre del av frekvensområdet og ICEpower i bassen. Tror det kunne bli veldig bra.
Stemmer det ;D Har A/B i bassen men men...
mvh Filip

Ø

Øivind

Gjest
bambadoo skrev:
Har et potmeter i bassforsterkeren for tuning av bassnivå. Kan jo legge inn en kondis mot fulltonen for å teste, men er redd litt av "magien" kan forsvinne?
Deler din bekymring, men du risikerer jo å tjene noe lydmessig på dette også.

Derfor det er så interesant :)

Edit: (Om roll-off rate og slikt matcher må du vel finne ut av først?)

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.765
Torget vurderinger
1
TJ skrev:
Noen som har erfaring med dette?
Jeg var egentlig tenkt til å finne noe dugande til å dele med aktivt, har ikke funnet noe som jeg har helt trua på :eek:, i hvertfall ikke til en passende penge ;)

Men det må da gå an å "clone" og tilpasse et et passivt filter mellom pre og effekt som gjør tilsvarende jobb som det passive i høyttaleren? Men her vil selvsagt komponentene bli veeesentlig mindre og rimeligere, siden de skal tilpasse en høyimpedant last, i stedet for en lavimpedant (som et høyttalerelement).

Lurer på å prøve dette på en toveiskonstruksjon som et eksperiment!
Noen tanker?
Her er noen momenter:
1) Med hensyn til å replikere filterfunskjonen (filterorden/avrulling og EQ) i HTs høynivåfilter, så er det en fordel om denne er forholdsvis enkel.
2) belastbarheten til forforsterkeren ift. linjenivåfilteret
3) forforsterkers utgangsnivå og forsterking ift signaltap i linjenivåfilteret
4) inngangsimpedans i effekt-trinnene
5) signaltap i lavpassdelen av linjenivåfilteret vs. behov for nivåtilpassing i høypassdelen
6) utgangsimpeddansen fra linjenivåfilteret ift etterfølgende kabling, effekttrinennes inngangsimpedans og effekttrinnenes støyfølsomhet/-egenskaper (høyere impedans -> økt støyfølsomhet og økt egenstøy).

I første omgang ville jeg ha undersøk HTs eksisterende høynivåfilter (tegn kretsskjema og sjekk komponentverdier), du vil også ha behov for å finne ut av HT-elementenes elektriske egenskaper - først og fremst spoleresistans og -induktans (impedansforløpet ved HT-elementenes resonansfrekvens (i kassa og med filter) kan også være viktig, spesielt dersom resonansfrekvensen er mindre enn 2 oktaver unna delefrekvensen). Et multimeter med RCL-funksjon kan være uunværlig i denne sammenheng. Formålet med det hele er å kunne modellere overføringsfunksjonen i høynivåfilteret, slik at denne kan gjenskapes med et lavnivåfilter. Alternativ så kan man slevfølgelig måle overføringsfunksjonen med egnet måleutstyr tilsluttet HT-elementenes terminaler. Det kan være nyttig å bruke et SPICE simuleringsprogram for å modellere høynivåfilteret og for å designe et passende lavnivåfilter. Selv bruker jeg demoutgaven av SIMetrix fra Catena sowftware, som jeg synes er brukervennlig og greit.

mvh
KJ

Ø

Øivind

Gjest
Paralelle filtere er jo også interesant. Passivt(enkelt) til hoved-ht og f.eks Embla (aktivt) til bassen.

Da får en jo justert bassen(kurven) litt etter hover-ht, helt uten noen ekstra ad/da konvertering. Det må vel være det mest interesante alternativet for dem med filterløs dac?

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
26.029
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Et eksempel:
Tangen A-V Design leverer et passivt 2.ordens høypass linjenivåfilter som en del av Ragnarok 212 subsystemet. Det blir da tilpasset impedansene i forforsterker/effektforsterkerkomboen man måtte ha fra før, og Behringerboksen (som tar seg av lavpass og EQ til subene) blir stående i parallell med det passive filteret.

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
472
Sted
Nøtterøy
bambadoo skrev:
Her er foresten det passive filteret som benyttes:
Hvis dette filteret skal bygges, hvor da ikke gjøre det aktivt med en gang. Sleng ihvertfall på en OPAMP-buffer i hver ende, så kan det hende at du sparer deg for mye grubling etterpå mht impedansetilpasninger og andre overraskelser.
Mvh Roger

Ø

Øivind

Gjest
Valentino skrev:
Et eksempel:
Tangen A-V Design leverer et passivt 2.ordens høypass linjenivåfilter som en del av Ragnarok 212 subsystemet. , og Behringerboksen blir stående i parallell med det passive filteret.
Men det er vel et eksempel med en ekstra ad/da-konvertering på bassen.

Mulig en er veldig sær om en på død og liv vil unngå det, men..

(Høypass filteret er veldig interesant.)

S

slowmotion

Gjest
Hvis man har veldig bra høyttalerelementer i høyttaleren kan man sikkert få et greit resultat med passive filtre før effektforsterkerne.
Jeg prøvde å få det til å fungere på mine hjemmelagde høytalere for noen år siden, men jeg ble liksom aldri "ferdig" .... en evig fikling og lodding ut og inn ....

Men jeg har et forslag:
Kjøp eller lån ett billig digitalt delefilter. Innstill det på 6dB eller 12 dB filterflanker. Eksperimenter med delefrekvenser.
Når du får til et resultat du er fornøyd med kan du kopiere filteret med passive komponenter.

Eller du kan gå videre med digitale fitre.....

;)

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
26.029
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Øivind skrev:
Valentino skrev:
Et eksempel:
Tangen A-V Design leverer et passivt 2.ordens høypass linjenivåfilter som en del av Ragnarok 212 subsystemet. , og Behringerboksen  blir stående i parallell med det passive filteret.

Godt at du sier det selv!  ;D
Neida. Trenger ikke gå for en digital lavpass filterløsning ala Ragnarok 212. Poenget er at det i de fleste tilfeller går rimelig greit å impedanstilpasse et annenordens passivt linjenivåfilter uten for store tap. De fleste av oss har jo alt for mye gain som det er.
Det analoge Emblafilteret er ikke helt borte til bass, som nevnt av andre enn meg. Kanskje det mangler transparens til å henge med i svingene oppover i frekvens. Det kommer an på anlegg og ører. 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
@Oblivion

Perfekt løsning med forsterkere med lav utgangsimpedans slik som DP.
Den altfor lave utgangsimpedansen på mange forsterkere gir livløs steril lyd og manglende bass.
Dette gjelder spesielt lettdrevne høyttalere, horn høytalere og dipoler.
(Høyttalerelementer er strømstyrte)

Jeg kan ikke for mye om slikt, men dersom DP har lav utgangsimpedans (som vel? henger sammen med dempningsfaktor :-\ hvilke forsterkere er det da som har alt for lav utgimp.?
DP mangler bass (kontroll)?
Ser slettes ikke bort i fra at jeg misforstår p.g.a. manglende kunskaper her ;)
Selv om du nevner at det spessielt gjelder lettdrevne ht.
Kan jeg få det med teskje? For ordens skyld dette er IKKE ironiskt ment , jeg bare skjønner ikke helt og vil ha hjelp.
Mvh.KW

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
396
Valentino skrev:
Det analoge Emblafilteret er ikke helt borte til bass, som nevnt av andre enn meg. Kanskje det mangler transparens til å henge med i svingene oppover i frekvens. Det kommer an på anlegg og ører.
Har du testet Emblafilteret? I så fall er det den tidlige modellen(AV-Bass) du snakker om?
Har du sett noen målinger på noen av dem?

el_m

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.765
Torget vurderinger
1
KW skrev:
...
Jeg kan ikke for mye om slikt, men dersom DP har lav utgangsimpedans (som vel? henger sammen med dempningsfaktor :-\ hvilke forsterkere er det da som har alt for lav utgimp.?
DP mangler bass (kontroll)?
Ser slettes ikke bort i fra at jeg misforstår p.g.a. manglende kunskaper her ;)
Selv om du nevner at det spessielt gjelder lettdrevne ht.
Kan jeg få det med teskje? For ordens skyld dette er IKKE ironiskt ment , jeg bare skjønner ikke helt og vil ha hjelp.
Mvh.KW
Avstemmingen, avrullingen og impulsresponsen nedover i bassen på en høyttaler er påvirkes av forsterkerens utgangsimpedans. «Normalt» designes av avstemmes/tunes HT til forsterkere med forholdsvis lav utgangsimpedans. Dersom man derimot benytter en HT som er designet og avstemt/tunet til bruk med f.eks. SE-triodeforsterker (med normalt sett høy utgangsimpedans) sammen med et tradisjonelt transistor-effekttrinn (med lav utgangsimpedans), så vil bassresponsen bli for «tørr»/«stram» (impulsrespons) og nivåfattig. «Mangler bass» i Oblivion sitt innlegg henviser til «dette» tilfellet.

mvh
KJ

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
499
Torget vurderinger
2
Valentino skrev:
Øivind skrev:
Valentino skrev:
Et eksempel:
Tangen A-V Design leverer et passivt 2.ordens høypass linjenivåfilter som en del av Ragnarok 212 subsystemet. , og Behringerboksen blir stående i parallell med det passive filteret.

Godt at du sier det selv! ;D
Neida. Trenger ikke gå for en digital lavpass filterløsning ala Ragnarok 212. Poenget er at det i de fleste tilfeller går rimelig greit å impedanstilpasse et annenordens passivt linjenivåfilter uten for store tap. De fleste av oss har jo alt for mye gain som det er.
Tviler på at dette er noe problem mht transparens.Er ikke dette filtret samme som Eltek solgte til A/V-bass? Meine bestemt det,har det sjøl i så fall og har prøvd å spille gjennom filtret og utenom filtret,ville tatt feil i blindtest :eek: Uannsett,man vinner jo siden det blir en voldsom avlastning med 24dB per oktav oppover og nedover i frekvens.Æ har i hvert fall intet å utsette på dette filtret. Filtret er forøvrig konstruert av en Tandberg-kar,meine han hete Tom Helgesen
mvh Filip

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
26.029
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Godt å høre, F.E. Jeg har ikke førstehåndskjennskap til disse filtrene. Skulle ha poengtert det i mitt forrige innlegg.

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
499
Torget vurderinger
2
Valentino skrev:
Godt å høre, F.E. Jeg har ikke førstehåndskjennskap til disse filtrene. Skulle ha poengtert det i mitt forrige innlegg.
:) skulle gjerne hatt xlr også på dette filtret,hadde vært mer fleksibelt mht utstyr.Noen som vet om dette lar sæ gjøre uten problemer,vet ikke om det e bare ene fasen som blir filtrert(det er det nok sikkert) ? Gjør kanskje ikkje noe da det meste ikkje e fullbalansert uansett?
mvh Filip

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.765
Torget vurderinger
1
F.E. skrev:
...
:) skulle gjerne hatt xlr også på dette filtret,hadde vært mer fleksibelt mht utstyr.Noen som vet om dette lar sæ gjøre uten problemer,vet ikke om det e bare ene fasen som blir filtrert(det er det nok sikkert) ? Gjør kanskje ikkje noe da det meste ikkje e fullbalansert uansett?
mvh Filip
Du skal lete lenge etter [EDIT: ANALOGE] aktive filtere som bruker en gjennomgående balansert/differensiell topologi. Problemet er balansen og presisjonen i filterfunksjonen mellom de to signalene i en balansert/differensiell topologi (kondensatorer med en tolleranse på omkring 0,1% er ekstremt vanskelig å oppdrive, og slett ikke til betalbare penger). Dersom presisjonen ikke kan opprettholdes så er det lite vits i å holde på den balanserte/differensielle topologien. Dette gjør det vannskelig å forsvare den økte kompleksiteten og kostnaden i kretsdesignet som følger med en gjennomgående balansert/differensiell topologi. Å legge til balanserte/differnesielle inn og utganger til det oprinnelige EMBLA-filteret er i seg selv en forholdsvis enkel sak (med ny boks til hele sulamitten).

mvh
KJ

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
499
Torget vurderinger
2
:eek: Oblivion,dette var virkelig opplysende selv om selvsagt mange vil være uenig. Her blir det presentert noe ganske annet enn mange har som fasit. Så da har æ kanskje gjort rett i mine valg med en A/B-forsterker for å stramme opp 13"bassene og KT88 for å "myke" og "fete"opp Exactene (disse spiller vel analytisk i seg selv,ikkje mye ekstra varme) Uannsett,fikk et mye meir sammenhengende lydbilde etter denne konfig.Spiller nå som en høyttaler og ikkje som før; monitor med sub. Har en kompis som har Spendor 9/3 og en kompis som har Respons Art,det artigste er at disse vilt forskjellige annleggene låter noenlunde likt,så æ nekter førr å tru at alle har feil ;D
mvh Filip

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
499
Torget vurderinger
2
KJ skrev:
F.E. skrev:
...
mvh Filip
Du skal lete lenge etter [EDIT: ANALOGE] aktive filtere som bruker en gjennomgående balansert/differensiell topologi. Problemet er balansen og presisjonen i filterfunksjonen mellom de to signalene i en balansert/differensiell topologi (kondensatorer med en tolleranse på omkring 0,1% er ekstremt vanskelig å oppdrive, og slett ikke til betalbare penger). Dersom presisjonen ikke kan opprettholdes så er det lite vits i å holde på den balanserte/differensielle topologien. Dette gjør det vannskelig å forsvare den økte kompelksiteten og kostnaden i kretsdesignet som følger med en gjennomgående balansert/differensiell topologi. Å legge til balanserte/differnesielle inn og utganger til det oprinnelige EMBLA-filteret er i seg selv en forholdsvis enkel sak (med ny boks til hele sulamitten).

mvh
KJ
Ok,takk førr svar,regna nesten med det ;) Så egentlig kan æ da i prinnsipp bruke overganger førr å slippe å bygge om,ikkje sant?
mvh Filip

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Takker KJ og oblivion for svarene, som i stor grad var oppklarende for meg om ting jeg ikke har kunnet sette ord på i forhold til tidligere erfaringer og inntrykk.

Er jeg da helt på jordet i tanker rundt at ht.kabler med tildels lite tversnitt kan påvirke totallyden i et gitt anlegg i positiv retning p.g.a. at det sammen med for lav utg.imp. på et effekttrinn vil gi økt impedans til ht?

Mvh.KW

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.765
Torget vurderinger
1
F.E. skrev:
...
Ok,takk førr svar,regna nesten med det ;) Så egentlig kan æ da i prinnsipp bruke overganger førr å slippe å bygge om,ikkje sant?
mvh Filip
Overganger kan være så mangt ... Linjetrafoer er de «beste» overgangene (Lundahl har noen med overgang mellom XLR og RCA (both ways), innbygd i et forlenget XLR-stikk). Alle XLR-innganger skal (det er et krav fra min side ;)) fungere smertefritt med ubalansert (jordreferert) inngangssignal, så konvertering «trengs» strengt tatt kun fra balanser/driffernesiell/XLR til ubalansert/jordreferert/RCA (dvs fra balansert kilde til ubalansert mottaker). På den andre siden kan det være at du liker «trafolyden» så godt at du vil ha flere ...

mvh
KJ

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.765
Torget vurderinger
1
KW skrev:
Hei!
Takker KJ og oblivion for svarene, som i stor grad var oppklarende for meg om ting jeg ikke har kunnet sette ord på i forhold til tidligere erfaringer og inntrykk.

Er jeg da helt på jordet i tanker rundt at ht.kabler med tildels lite tversnitt kan påvirke totallyden i et gitt anlegg i positiv retning p.g.a. at det sammen med for lav utg.imp. på et effekttrinn vil gi økt impedans til ht?

Mvh.KW
Dersom du «sliter» med tynn og anemisk bass med for kort utklinging av transienter (dvs at HT ikke er avstemt til dine effektforsterkere, ditt rom, foruten smak og behag), så kan en tynnere kabel (med forholdsvis høy serie motstand) være et effektivt hjelpemiddel. Du oppnår det samme med å sette inn en effektmotstand mellom kabel og HT-terminal. Resultatet er det samme (+/- evt. «parasittiske» effekter av hhv kabel og mostand). Høyere seriemotstand vil også kunne bidra til mer betoning omkring delefrekvenser i en gitt HT konstruksjon - helt avhengig av hvordan impedansforløp vs frekvens er for den aktuelle HT.

mvh
KJ

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Oblivion skrev:
@KW
Du har forsåvidt helt rett ;D, men det er egentlig bare litt mer komplisert :eek:

Du har som mange andre "hørt" at en kabel som "burde gi mindre" bass og klang fordi den ikke var ekstrem nok alikevel gir mer bass og klang ;D ;D
Hei!
I kveld har jeg lært mer enn på lange tider eller sagt med andre ord fått forståelse av.

Dette må da samtidig være kjedelig lesing for RS ::)

Videre så gir det også mening til impedansetilpasningen som Ernstsen gjorde for en bekjent av meg på ht.kablene hans.

Det gir meg også en forståelse av at en viss forsterker (nevner ikke merke) i gitte situasjoner ikke appelerte til meg for en tid tilbake.

Samtidig som jeg stiller meg undrende til at min egen absolutt appelerer til meg på tross av svært høy dempningsfaktor 6000 = veldig lav utgangsimpedans?

Dette vil jeg komme tilbake til ved et senere tidspunkt i forbindelse med uttalelser fra konstruktøren (og andre).

Er det bare litt mer komplisert ::)

Kan ikke dette være/bli en ide til en egen tråd på techhjørnet, som slik som meg kan få bedre forståelse av med hjelp av teskjeer og det norske språk ::)

Mvh.KW

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
26.029
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Den grunnleggende filtertopologien omkring delefrekvensen er den samme. Men Excel AlMg 5" bryter ikke opp før ved 9kHz, og horna er flate ned til 80Hz for 86dB/W/m på egen hånd. Focaldiskanten er god, men Mundorfen spiller den nok ut slik Tangen har rettet opp frekvensgangen.
Jeg har ikke hørt de omtalte høyttalerne i linken.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
396
Bare for å nevne det så har det skjedd en del med Emblafilteret siden AV-Bass modellen. Filteret består nå av et pcb med ps per kanal(To veis), Det er muligheter for EQ, Cutoff, Q-value og baffelkorreksjon.

R

Roysen

Gjest
Bare for å ha sagt det da så vil mine AP Medea bli modifisert ved å fjerne hele det passive delefilteret som sitter foran Manger - elementet (mellomtone og diskant i et element). Disse skal drives direkte uten noe delefilter mellom av mine modifiserte TRL 800 monoblokker. Disse har en spesiallaget inngang med en kondensator som skal fungere som et lavpass filter. Bassdelen skal drives direkte uten noe delefilter mellom av en separat effektforsterker som har et innebygget analogt høypassfilter foran forsterker delen.

Disse høytalerne vil altså ikke ha noen passive komponenter i signalkjeden mellom forsterkerne og høytalerelementene.

Jeg regner med at det er er noe lignende det trådstarter er ute etter.

Mvh
Roysen

Topp Bunn