Høyttalere Passive høyttalere + forsterker (value for money)

borvik.jorgen

Medlem
Ble medlem
17.04.2018
Innlegg
7
Antall liker
0
Hei.

Trenger tips til høyttalere + forsterker til < 10 000 (nypris). Evt om dere vet om noe bedre som ofte selges brukt.
Jeg har kjøpt TV-benk med filtdører fra HIFI-klubben, og ønsker at de skal stå/ligge inne i benken. Har da blitt tipset om at "bassen" må komme ut på fremsiden av høyttaleren(eks som hos B&W 686), stemmer det? Dette må i så fall hensyntas.

Tusen takk for innspill.
Jørgen
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.676
Antall liker
2.873
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Høyttalere inne i en benk er vel ikke spes gunstig mtp lydgjengivelse.....
I beste mening!

Mvh
Proffen
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.136
Antall liker
20.554
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Hvor store er hyllene/skapene ?
 

vrøvl

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.05.2009
Innlegg
943
Antall liker
308
Torget vurderinger
1
Trist at Guru Junior har blitt så dyre! De har en egen evne til å gjøre det beste ut av dårlig plassering, i min erfaring.

Triangle Comete 902, Elac B6.2, Focal Aria 906 er andre gode høyttalere med value for money og bassporten foran. Sammen med en enkel og grei forsterker som f.eks Yamaha A-S501 så kommer du langt.
 

borvik.jorgen

Medlem
Ble medlem
17.04.2018
Innlegg
7
Antall liker
0
Hei. Jeg har ikke så god peiling, så takk for innspill. En av de ansatte på HIFIklubben mente det ville fungere rimelig bra, så lenge bassen gikk ut foran.. Derfor anbefalte han meg BW 686. Jeg er prisgitt sånne som han:)
 

borvik.jorgen

Medlem
Ble medlem
17.04.2018
Innlegg
7
Antall liker
0
Innvendige mål per seksjon: 48,2 x 32,2 x 37,8 cm (BxHxD)
Trist at Guru Junior har blitt så dyre! De har en egen evne til å gjøre det beste ut av dårlig plassering, i min erfaring.

Triangle Comete 902, Elac B6.2, Focal Aria 906 er andre gode høyttalere med value for money og bassporten foran. Sammen med en enkel og grei forsterker som f.eks Yamaha A-S501 så kommer du langt.
 

borvik.jorgen

Medlem
Ble medlem
17.04.2018
Innlegg
7
Antall liker
0
Takk for svar. Det er en jungel der ute. Musikk (allround) er det primære for min del. Hva tenker du da?

Trist at Guru Junior har blitt så dyre! De har en egen evne til å gjøre det beste ut av dårlig plassering, i min erfaring.

Triangle Comete 902, Elac B6.2, Focal Aria 906 er andre gode høyttalere med value for money og bassporten foran. Sammen med en enkel og grei forsterker som f.eks Yamaha A-S501 så kommer du langt.
 

borvik.jorgen

Medlem
Ble medlem
17.04.2018
Innlegg
7
Antall liker
0
Takk for innspill. Er det ikke derfor de har laget benker med filtdører? Jeg vil gå for noe som er heftigere enn dette. De må ikke være passive nei, men føler det er der utvalget ligger?

Plassering inne i skap vil jo uansett redusere muligheten for skikkelig god lyd, men disse er i hvertfall laget for formålet og låter faktisk ikke så verst.

https://www.ikea.com/no/no/catalog/products/80401466/
De er ikke passive, men må de absolutt være det?
 

1/2 Tam

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2015
Innlegg
7.028
Antall liker
6.393
Takk for innspill. Er det ikke derfor de har laget benker med filtdører? Jeg vil gå for noe som er heftigere enn dette. De må ikke være passive nei, men føler det er der utvalget ligger?

Plassering inne i skap vil jo uansett redusere muligheten for skikkelig god lyd, men disse er i hvertfall laget for formålet og låter faktisk ikke så verst.

https://www.ikea.com/no/no/catalog/products/80401466/
De er ikke passive, men må de absolutt være det?
Filtdørene er i hovedsak laget for å slippe igjennom signaler fra fjernkontroller, veldig mange signaler går ikke gjennom vanlige dører, men det finnes fjernstyringer med radiobølger som går igjennom vegger.

Dørene vil jo selvfølgelig slippe igjennom lyd også. Du gjør vel dette for at det skal være penest mulig / usynlig?
Du vil få vesentlig bedre lyd om du velger å sette høyttalerene fritt på f.eks. stativer.

Jeg har hørt små Bose satellitthøyttalere med sub som har vært bortgjemt i skap sånn som du tenker, og det spillte overraskende bra. Et siste tips er Jbl lsr 305 eller 308. De er dritbillig og har innebygget forsterker. De vil gruse allt der ute i den prisklassen du tenker på. De har vel bassport bak, men den kan du plugge igjen om du synes du kan høre ulyder fra bassporten.
 

The Gunner

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
10.075
Antall liker
18.023
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Bassport bak, men tror det skal gå bra likevel.

IOTA | Neat

Små og gode forsterkere til rimelig penger har NAD, Pro-Ject, Denon +++
 
M

MarkusH

Gjest
Jeg har hatt senter inne i ei hylle i en tv-benk et par år, har akkurat lagt den jeg bruker i kinoen inne i ei hylle også (da det er mest beleilig), lyden blir dårligere er min erfaring, enten bassporten er foran eller bak. Nå skal det sies at de høyttalerne jeg har hatt plassert slik har kostet i underkant av 600,- per stykk og de gir generelt ikke veldig god lyd, har hatt samme høyttalere gjemt bak gardiner som også går greit (bedre det enn inni tv-benken). Smaken blir nok litt som ulempene det kan medføre å ha høyttalere inni en benk, neppe veldig heldig lydmessig, men jeg har jo gjort det selv også. ;) Jeg ville ikke lagt mange kronene i høyttalere hvis de kun skal ligge inni en tv-benk og det er utenkelig å ha de plassert noe annet sted ved en annen/senere anledning. Du kan jo kjøpe høyttalere som passer inni tv-benken og høre, eventuelt prøve de oppå benken/på gulvet for så å legge de inn i tv-benken og høre om du synes det låter greit. ;) Lykke til uansett med høyttaler- og forsterkervalg! :)
 

espendo

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2016
Innlegg
552
Antall liker
837
Sted
Bærum
Det ligger et par Guru jr til 7000 på Torget.

Spe på med en god budsjettforsterker fra NAD, Denon eller noe sånt og du har vellyd skulle jeg tro!
 
Topp Bunn